Problem med fötter

Mnemonic

Ny medlem
Problem med fötter
Tänkte höra om det finns flera med liknande eller kanske rent av samma problem. För en tid sen började jag ha riktigt ont i fötterna. Jag har problem med hålfoten eller hålfots valvet( tror jag det kallas ) och har personliga inlägg för detta. Problemet är att jag nu under sportlovet hade riktigt jävla ont i fötterna.

Under åkningen fick jag värk på utsidan av vänster foten( min främre fot vid åkning då jag åker regular ), trodde jag var ovan och försökte rätta till centreringen men det fortsatte. Till slut provade jag låg i fart och la nästan all tryck på högerfoten för att avlasta den vänstra helt och hållet men inget hände utan hade lika ont i foten iaf. Det blev till slut så pass att 3de och 4de tån domnade bort och jag var tvungen att vila minst 10-15min mellan varje åk. Lustiga är att det uppkommer bara på vänstra foten, inte den högra. Bootsen är visserligen helt nya, så det tar ju alltid ett tag för fötterna att vänja sig och forma in sig i skorna men finner det lite lustigt i och med att det bara är vänstra foten. Bootsen hade en support på 8( tippar att det är en tiogradig skalan samma som för flex på brädorna ).

Lite småfakta
Längd på fot: 29cm
Storlek: 44/45 i vanliga skor
Boots: 43.5 | Burton Ion.

En av tankarna var att om jag fått för liten storlek på bootsen? Dock är det hela tiden att med vänster foten känns det bra. Andra funderingar är om centreringen är dålig och för mycket tryck hamnar på främre fot pga för hög kroppsvikt samt dålig muskulatur i själva foten.

Så om det är någon av er som har liknande problem, kanske till och med fått det ordnat så skriv jättegärna! Vill gärna komma till rätta med detta och känner att det är dags att få återbesök hos ortopeden igen.

Problem med fötter
Tja!

Har själv Burton Ion skon, och det tar en tid innan man kör in den booten, eftersom det är en ganska hård. De går ut sig lite eftersom men det kan också va så att du köpt för liten storlek.

Pröva att inte dra åt skon så hårt, släppa lite på bindningen när du åker liften, eller spänn fast bakfoten i liften och åk switch up. =) Blir oftast problem med framfoten eftersom den sitter fast hela tiden... Gjutna sulor är aldrig fel, formbara innerskor i ion, har du gjort det?

Hopprep är ett fantastiskt redskap för att bygga upp fötter annars.

Lycka till och blå himmel! =)

/Alex

Problem med fötter
Tack för tipsen! Ska defenitivt ta upp hopprep då för jag känner att muskulaturen är inte bra i foten. Jag gjorde faktiskt det som du sa och drog inte åt den nedre delen av skon och det gjorde susen för vänstra foten även om den kunde värka lite också men inte långt ifrån vad högra gjorde.

Har ett par inlägg som jag körde med och det gjorde inte så mycket. Varken bättre eller sämre faktiskt.

Formbara innekor, hur menar du då? =)

Problem med fötter
På butiken där du köpte skorna, eller typ stadium har de varmlufts fläktar som de värmer upp skon med, sedan kör du i foten och drar åt, så formar sig booten efter din fot.

Som med all ny träning så bör du ta det lugnt i början med hopprepet, speciellt om du redan har problem med fötterna. Eftersom det inte är så mycket muskulatur i foten, så du får räkna med att det tar många månader innan den blir starkare...

Lycka till ;)

Problem med fötter
Jag har haft samma problem som du beskriver. Jag misstänkte även som du att det var mina boots som var fel. Men i själva verket låg felet i för lite vinkel i frambindningen. Jag körde på 15 -9(bakre) och ökade till 21 på främre foten. Sedan jag genomförde ökningen av vinkeln i den främre bindningen har mina problem tagits bort från min åkning.

Det du beskriver:

Under åkningen fick jag värk på utsidan av vänster foten( min främre fot vid åkning då jag åker regular )

Beror på att din främrefot helt enkelt vill ha en större vinkel på bindningen!
(Tror jag i alla fall)

Jag måste även tillägga att det är lite märkligt att du har köpt en boot som är 28,5cm lång när du har 29cm långa fötter...

Problem med fötter
snowdiver sa:
Jag måste även tillägga att det är lite märkligt att du har köpt en boot som är 28,5cm lång när du har 29cm långa fötter...
Om detta stämmer undrar jag varför? och är det inte därför du får ont i foten då?

Annarsa gissar jag på ren och skär ovana..

Problem med fötter
CustomX sa:
snowdiver sa:
Om detta stämmer undrar jag varför? och är det inte därför du får ont i foten då?

Absolut, jag håller med men dock till viss del. När det gäller skorna var jag faktiskt lite förbryllad redan när jag provade dem. Tyckte att foten satt väldigt bra och satt fast på ett bra sätt men verkligheten visade att jag fick inte foten ner mot häldynan ordentligt så jag ska åka tillbaka med skorna och se så att storleken blir bra.

Att jag är ovan, helt klart. Det håller jag med om. Min teknik var långt ifrån bra men en hel del kom tillbaka under sportlovs veckan.

Problemet är också att jag har ont i fötterna även när jag inte åker. Det kan komma vid promenader och liknande. För en tid sedan fick jag även ont på nätterna och var så smärtsamt att ens ställa sig på fötterna. Därav att jag har egna formgjutna inlägg till mina skor i vanliga fall och har förbättrat fötterna dock så nu verkar det har gått tillbaka till det sämre. Har t ex samma värk nu, som jag hade under sportlovs veckan, efter att bara ha gått med lite packning mellan några tunnelbane stationer till jobbet.

Så det är lite faktorer som spelar in, och tacksam för all respons =) Man vill ju få det att funka, åkningen är den enda sport jag kan bra så vill ogärna tappa den.

Problem med fötter
Mnemonic sa:
CustomX sa:
snowdiver sa:

Absolut, jag håller med men dock till viss del. När det gäller skorna var jag faktiskt lite förbryllad redan när jag provade dem. Tyckte att foten satt väldigt bra och satt fast på ett bra sätt men verkligheten visade att jag fick inte foten ner mot häldynan ordentligt så jag ska åka tillbaka med skorna och se så att storleken blir bra.

Att jag är ovan, helt klart. Det håller jag med om. Min teknik var långt ifrån bra men en hel del kom tillbaka under sportlovs veckan.

Problemet är också att jag har ont i fötterna även när jag inte åker. Det kan komma vid promenader och liknande. För en tid sedan fick jag även ont på nätterna och var så smärtsamt att ens ställa sig på fötterna. Därav att jag har egna formgjutna inlägg till mina skor i vanliga fall och har förbättrat fötterna dock så nu verkar det har gått tillbaka till det sämre. Har t ex samma värk nu, som jag hade under sportlovs veckan, efter att bara ha gått med lite packning mellan några tunnelbane stationer till jobbet.

Så det är lite faktorer som spelar in, och tacksam för all respons =) Man vill ju få det att funka, åkningen är den enda sport jag kan bra så vill ogärna tappa den.
Ok, ja då verkar det vara något mer problem än enbart storleken,

Lycka till!!

Problem med fötter
29 cm och storlek 43,5 Ions? Jag tror att du har för små skorna! Mina fötter är också 29 cm, och med Burtons måste jag ha storlek 11,5 skor (jag tror att de är 45 1/3 eller ännu större!). 43,5 menar i mondopoint-storlekar 28 eller 28,5 cm.

Problem med fötter
KaitsuH sa:
29 cm och storlek 43,5 Ions? Jag tror att du har för små skorna! Mina fötter är också 29 cm, och med Burtons måste jag ha storlek 11,5 skor (jag tror att de är 45 1/3 eller ännu större!). 43,5 menar i mondopoint-storlekar 28 eller 28,5 cm.
43,5 = 10,5 dock, men den här killen har rätt. Jag har alltid haft problem med ont i fötterna, nu kör jag 10 eller 10,5 boots även fast jag har 9,5 eller vissa gånger 9 i vanliga skor när jag skejtar. Det funkar hur bra som helst nu och jag har aldrig ont i fötterna, otroligt skönt. Det glappar inte heller, gäller att hitta rätt boot också.. Men först och främst, testa langa större size, jag kör som sagt 10,5 boot nu även fast min fot är 27cm.

Tillbaka
Topp