Problem med ortopedinlägg och pjäxor

Nojlas

Aktiv medlem
Har nyligen fått nya inlägg av ortoped, med en klackhöjning på ena inlägget på 9mm för att kompensera olika benlängd. Detta blir lite mongo i mina pjux, då högerfoten nu får betydligt mindre plats, och jag får lättare kramp i den foten.

Så som jag ser det har jag två alternativ:
1. Fixa ett par nya ortopedinlägg utan klackhöjning och hoppas på att min rygg inte protesterar.
2. Börja mecka med pjäxorna, försöka lästa ut och trixa med ena pjäxan.

Någon som har erfarenhet av detta problem?

det som jag har hört är att kroppen kompenserar den höjdskillnaden med att sänka ner höften på ena benet lite och att ungefär 1 cm inte ska vara något större problem för kroppen att klara av.

Annars kan du ju kanske försöka svarva ner ytterskalet eller något liknande under foten annars kan du ju lästa lite om det är bredden som är problemet men det lär ju snarare vara höjden över vristen.

Tja, jag kör också med ett 9mm inlägg i ena skon pga. attt ena benet är kortare. I pjäxorna är det bara trångt att få ner inlägget men det går och än så länge har inte jag märkt några problem, jag känner den inte när jag kör.(har kört ganska mycket med dom)

Prova att köra utan annars, i skidåkning belastar man typ ändå inte benen likadanta hela tiden, som när man går.

JAg har kört utan några dagar förrut när jag hade glömt inlägget o märkte inget nånting, hmm jag kanske ska köra utan hela tiden..när jag kör skidskor ibland har jag iaf inget inlägg.

Som du säger dallan så ska 1cm inte vara något större problem. Men jag får ont i ryggen om jag inte har klackhöjningen.
Men eftersom man sällan står på jämt underlag när man åker skidor kanske man kan ha ortopedinlägg utan klackhöjning under de timmar man har pjäxorna på sig...

Vad du ska göra är att slipa ner bottensulan på den pjäxa där du har inlägget 3mm bör räcka för att få bort det mesta av trycket. Det är ganska små marginaler som krävs för att en pjäxa ska sitta bra respektive dåligt.

Hoppas det ordnar sig.

hmmm. att slipa ner bottensulan kan vara en idé...

går det att trycka ut ytterskalet på pjäxor? Hur gör man i.s.f.? I fall det inte räcker med att slipa ner sulan kanske man kan trixa lite med det.

Föreslår att du har lika tjocka inlägg i pjäxorna men lägger en extra platta på ca 5 mm under bindningen på den "korta sidan. Man måste inte kompensera en benlängdsskillnad fullt ut, speciellt inte när man rör sig i ojämn terräng. Många människor har 5 mm skillnad utan att veta om det.

Skidåkare och ortoped

Tillbaka
Topp