Project 100 rätt skida för mig?

Primary

Aktiv medlem
Hejsan!
Det är så att jag vann ett par project100 med ett par griffon förra vintern, fick dom vid påsk och har aldrig använt dem (ligger inplastade på vinden).
Jag testade ett par project100 i åre förra vintern i samma längd som de jag vann, 186cm, men va inte direkt nöjd med skidorna. Veckan innan hade jag varit i alperna och haft toppen förhållande och kört på en 188cm Soul 7, gillade den skidan väldigt mycket, medan i åre fanns det ingen snö i terrängen och det va riktigt pissiga förhållanden så kanske inte så bra att jämföra de två "testerna"

Men när jag testade project100 så fick jag känslan av att den inte alls ville svänga, blev att man typ gjorde sladdsvängar hela tiden, det gick att carva den men då skulle det gå riktigt fort vilket jag inte gillade så mycket. Kan det vara så att jag är mer van med skidor som har bindningen närmre mitten och därmed inte har plöstrycket som behövs för att kunna köra på project100 just nu, utan det kommer ta sin lilla tid att vänja sig med dem? Testade att dra fram bindingen till +2 och då ändrades allt, skidan blev mycket enklare och roligare att köra på men ändå inte helt där jag vill ha den.
Fick också känslan som att project100 är en skida som köttar mer än leker.

skulle det vara värt att sälja skidorna och köpa ett par nya eller tror ni jag kommer ha lika kul på dessa som jag kommer ha på ett par soul 7, rocker 2 108, SFB. (dessa skidor funderade jag nämligen på att köpa innan jag vann skidorna)

Om jag skulle sälja dem vad tror ni jag kan få för dem? Värt att nämna är att det är min egen design på dem och bindningen sitter vid +2 från rekommenderad punkt.

Senast ändrad:
Snygga! :-) Jag har varken kört P100 eller Soul7 men ändå ... Så här skriver MnO om Soul 7 (och då är det så).

"För en åkare som inte är van vid bredare skidor är Soul 7 förmodligen en av de mest lättkörda skidorna i den breddkategorin, utan att för den skull kunna kallas rena leksaker. En kanonskida för åkare som föredrar rappa skidor med mycket direkthet i snökontakten på bekostnad av dämp och stabilitet."

Det du sannolikt upplevt är att P100 som är mer dämpad kräver betydligt mer "teknik", fart och kraft än Soul 7 för att komma till sin rätt. Det kan också vara så att du är i lättaste (svagaste?) laget för P100 eller att den helt enkelt inte passar din teknik och åkstil. Men jag tror du uppfattat skidorna helt rätt, P100 är mer inriktad mot stabilitet och skär medan Soul7 är mer lekfulla ... ditt val! :-)

/MM

Skön design må jag säga först. :)
Jag har kört på soul 7 och det var en av dom mest lätt körda skidorna jag någonsin har åkt på som har den bredden. Det är så som
@mountain_man nämnde med MnO och dom brukar ha ganska bra koll på grejerna.
Jag tycker att du ska testa att köra på dom Project100 du har och känna hur det känns med dom efter att du har fått vänja dig vid dom. Så väntar du med att köpa nya. Men det är helt upp till dig hur du vill göra men de är så jag skulle gjort. :)

/ Sepp

P100 och R2 108 har jag åkt, det är som MM skriver
P100 är ingen skida du åker och lattjar med, en styv rackare med dubbla lager titanal. Grymt skön skida som kräver bra carvingteknik och fart och kraft i åkningen för att komma till sin rätt. , men då levererar den.
R2 108 är rena motsatsen, en lättåkt relativt mjuk skida utan metallförstärkningar, en skida man lattjar omkring med i de flesta fören. Isig pist trivs den däremot inte i, men då funkar en välslipad P100 aldeles utmärkt

Kraftfull åkning i de flesta fören, med bra teknik = P100
Mer avslappnad åkning, inte lika noga med teknik, inte isigt = Soul7, R2 108, SFB

Så mitt råd är att du behåller P100 och köper ett par Soul 7 eller R2 108 som du trivdes bra med. Då har du två par att alternera med allt efter humör och underlag. Du vann ju P100
Men det förutsätter att du har vikt och utvecklar tekniken för att få ut prestandan i P100 186, annars är det bättre att sälja dom till någon som utnyttja prestandan i dom.

/GC

@GoranC smaken är som baken
Jag tycker både rocker 108 och project 100 sitter som faan i isig pist, rekommenderar ändå 108 till de som åker mer offpist för svensk åkning över rocker 100 pga bredden...

Appråpå trådskaparen så kan det vara så att det är för mkt skida för dig helt enkelt, det är välbyggda skidor...
Är en grym skida men i 186 kräver de sin åkare helt enkelt.

Senast ändrad:
Rocker 2 fungerar, men du ligger inte på fullt carvingskär i 80+ i en uppåkt pist med blåispartier, eller för den del frusen manchester, och känner den trygghet som du har i ett par vassa P 100 186cm.
Men som sagt, det är två helt olika skidor i karaktär och konstruktion.

Mountain_Man sa:
Snygga! :-) Jag har varken kört P100 eller Soul7 men ändå ... Så här skriver MnO om Soul 7 (och då är det så).

"För en åkare som inte är van vid bredare skidor är Soul 7 förmodligen en av de mest lättkörda skidorna i den breddkategorin, utan att för den skull kunna kallas rena leksaker. En kanonskida för åkare som föredrar rappa skidor med mycket direkthet i snökontakten på bekostnad av dämp och stabilitet."

Det du sannolikt upplevt är att P100 som är mer dämpad kräver betydligt mer "teknik", fart och kraft än Soul 7 för att komma till sin rätt. Det kan också vara så att du är i lättaste (svagaste?) laget för P100 eller att den helt enkelt inte passar din teknik och åkstil. Men jag tror du uppfattat skidorna helt rätt, P100 är mer inriktad mot stabilitet och skär medan Soul7 är mer lekfulla ... ditt val! :-)

/MM
Jag väger runt 78-80kg, men när jag testade P100 så kunde jag trycka på med hög fart och det blev lättare att carva, men kände också att man förlorade lite av åkningen då det gick "för fort", backen tog slut väldigt fort :P Så känns ändå som att jag klarar av att åka på skidan men att det inte passar min åkstil. Blir inte så mycket hårdsnö utan oftast är det rätt mjukt i backen eller offpist som gäller.

Men tror ni det skulle vara värt att åka på dem i vinter för att sedan sälja senare om jag inte gillar eller är det mer värt att sälja dem på en gång och köpa nya?
Kommer dom minska mycket i värde efter ca 2 veckors användande?
Och tror ni de kommer vara svår sålda pga designen?

Där har du det hela, dom skall åkas fort
Vill du inte det, sälj dom nu omonterade och köp ett par du vet att du vill ha och som passar din åkstil
Förstör inte varför du skall köpa bindningar och montera och åka på dom och tro att du kanske kommer tycka om dom
Använda skidor är använda skidor, nya är nya. Du för säkert fler spekulanter om dom är oåkta utan bindningar. Detta är bra skidor för bra åkare som gärna själva väljer bindningsfabrikat och monteringspunkt
du får väl lägga ut dom på köp/sälj till ett rövarpris och det avgör du själv, men halva nypriset kanske.

/GC

Njae ... nu är det väl så att skidorna är oanvända med Griffon monterade. Nya 14 går ju på 9000 kr så det är väl rimligt att tro att du kan få ut omkring 5000 kr för dem. Med rätt köpare som gillar designen, lite mer ... vore kul om du kunde lägga ut en "riktig" bild på skidorna, ser som sagt ut riktigt grymma ut. Vad betyder KWS?

/MM

Mountain_Man sa:
Njae ... nu är det väl så att skidorna är oanvända med Griffon monterade. Nya 14 går ju på 9000 kr så det är väl rimligt att tro att du kan få ut omkring 5000 kr för dem. Med rätt köpare som gillar designen, lite mer ... vore kul om du kunde lägga ut en "riktig" bild på skidorna, ser som sagt ut riktigt grymma ut. Vad betyder KWS?

/MM
Exakt, skidorna är redan monterade med griffon på +2!
okej!

Ah tack så mycket, ska försöka lägga upp bild lite senare idag! :D

KWS är mina initialer :P vilket kanske gör det lite svårare att sälja... =/

Primary sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Exakt, skidorna är redan monterade med griffon på +2!
okej!

Ah tack så mycket, ska försöka lägga upp bild lite senare idag! :D

KWS är mina initialer :P vilket kanske gör det lite svårare att sälja... =/
Bara säga att det står för Kickass wicked style eller nåt, problemet löst!

Skidorna i den grafiken är helt klart snyggare än original. min läskunnighet angående bindningar som är monterade är dock inte helt 100 som MM med sina falkögon noterade.
Hade jag haft lite färre skidor så.....dom påminner lite om Vuarnets designskidor eller skilogic utan all deras intarsia

/GC

Senast ändrad:
Vet inte om mina ögon narras eller om fotovinkeln gör det, men jag tycker snarare de verkar vara monterade minus mot strecket... Ähhh, säkert bara en synvilla.

dlllh.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp