Project 90 VS Blizzard Brahma

Meercy

Aktiv medlem
Ska ner till St Anton nästa vecka och tanken är att köpa nya lagg tills dess.

Ska försöka åka mycket liftburen offpist men lär bli mestadels pist.

blev tipsad att ett par Blizzard Brahma 180cm skulle passa bra men har även tittat på Extrem's Project 90 Vad säger experterna?

Är 169cm kort och har tidigare kört på ett par Kneissl Red star sc 163cm.

Om du verkligen vill åka offpist skulle jag satsa på nåt bredare. Brahma är ju mer än frontside skida som lämpar sig bäst i uppkörd pist. Om du bara hoppas på offpist men åker mest pist blir skidorna du nämner säkert kanon. Om du bestämmer dig för att åka mer offpist(vilket du såklart ska), kanske några av nedanstående kan funka.
Salomon qst 106
K2 pinnacle 105
Project 100
Völkl mantra
Skriv lite mer om vad du söker i en skida så blir det lite lättare att tipsa om nåt bra

Svårt o säga vad jag "söker" i en skida mer än att den ska funka off pist och kunna svänga aggressivt i pist dvs ingen jätteradie.

Blev tipsad om just Brahman och att välja 180 längd till mina 168cm

Det är ju alltid svårt att kategorisera skidor men enligt mig är Brahma allmountain-frontside. Om du vill åka mer offpist kan ju Bonafide vara ett alternativ, dom är ju lite mer allmountain-backside.

Fatboy sa:
Det är ju alltid svårt att kategorisera skidor men enligt mig är Brahma allmountain-frontside. Om du vill åka mer offpist kan ju Bonafide vara ett alternativ, dom är ju lite mer allmountain-backside.
Men skulle du säga att Brahma/Prj90 inte alls funkar i lössnö?

Det skulle jag väl inte påstå men det är ju inte det dom i första hand är gjorda för. Jag tror att en skida som project 100, bonafide eller liknade är betydligt roligare i lössnö

Project 90 och Brahma är ju ganska olika skidor. Project 90 är ganska tung i tip och tail och stabil mer som ett lok som tuffar på i sitt spår och kräver en del av sin förare, samma med project 100.
Brahman är ju en mer lättåkt skida men jag tycker den är ganska tråkig och intetsägande.
Provåk definitivt båda innan du köper är min rekomendation.
Kan ju vara så att du har en helt annan uppfattning.

Meercy sa:
Ska ner till St Anton nästa vecka och tanken är att köpa nya lagg tills dess.

Ska försöka åka mycket liftburen offpist men lär bli mestadels pist.

blev tipsad att ett par Blizzard Brahma 180cm skulle passa bra men har även tittat på Extrem's Project 90 Vad säger experterna?

Är 169cm kort och har tidigare kört på ett par Kneissl Red star sc 163cm.

Finns ingen möjlighet att prova tyvärr men det lutar åt Brahman som jag vart inne på från början. Ska läsa lite om Bonafiden med. Men längden då? 170 eller 180?

Meercy sa:
Fatboy sa:
Men skulle du säga att Brahma/Prj90 inte alls funkar i lössnö?
Det finns inga skidor som inte alls funkar i lössnö! Skillnaderna ligger i hur de fungerar och hur man som åkare måste bete sig för att det ska bli njutbart...

Skidor med 90 till 95 mm midja kan vara toksköna i lössnö, men generellt behöver de en bra dos med fart alternativt lite insats av vertikalarbete. Flacka sluttningar med puder är inte heller nån höjdare på smala skidor.

Nu är ju offpist iofs mer än bara lössnö så visst funkar Brahman bredvid pisten, men ju mer du vistas där desto mer kommer du vilja ha lite bredare lagg än så. Vad du än väljer så handlar det om kompromisser, börja gärna med Brahma, eller ännu hellre Bonafide (för mer mångsidiga egenskaper) och testa sen (begagnat är skitbilligt jmf med nytt) ett par bredare som du kör i puder och sen fattar vad jag menar med vad jag skrev ovan. Framför allt, åk bara åk!

Meercy sa:
Finns ingen möjlighet att prova tyvärr men det lutar åt Brahman som jag vart inne på från början. Ska läsa lite om Bonafiden med. Men längden då? 170 eller 180?
Hur mycket väger du? Står du på när du åker eller chillar du mer?

iSooLi sa:
Meercy sa:
Hur mycket väger du? Står du på när du åker eller chillar du mer?
168cm / 73kg I pist står jag på riktigt hårt offpist är jag mer nybörjare på så svårt o uttala mig om det

Tror du egentligen kan välja vilken som. Du skulle så klart känna skillnad på deras beteenden så frågan är vad du prioriterar? Kvickhet eller stabilitet? Brahma 173 skulle jag nog sätta i första rummet om du tror du mest kommer köra pist men vill prova på utanför. Vill du ha mer bärighet i löst skulle jag i första hand hellre gå upp i bredd än i längd. Siktar du mest på offpisten så är vä Bonafide 180 fina att växa in i men oddsen är låga att du inledningsvis upplever dem som sega/tröga.

Om jag var du skulle jag först välja Brahma 173 och spana efter ett par beg 105-110 breda 178-183 långa tip- och tailrockade alster som välkommet komplement!

Edit; som t.ex. dessa: www.freeride.se/admarket/ad.php?id=147111
Klockrent offpistkomplement!

Senast ändrad:
Varför köpa hemma?
Så här efter påsk är det tokrea på alla skidbutiker. I Anton är utbudet stort och du har möjligheter att provåka innan köp och hyran dras av vid köpet.
Är du 169 och väger litet är 180 för långt

Varför köpa hemma?
Så här efter påsk är det tokrea på alla skidbutiker. I Anton är utbudet stort och du har möjligheter att provåka innan köp och hyran dras av vid köpet.
Är du 169 och väger litet är 180 för långt

Fick lite länkar av polaren som jobbar där nere och det blir nog att hyra Brahma / Bonafide och förhoppningsvis hitta nån bra deal.

Tillbaka
Topp