Hei,
Som mange har påpekt er det viktig om du skal ha EN ski til allt bruk, eller en for piste og en for pudder. Men det er også viktig hvilken type off-piste/pudder kjøring du vil bruke skien mest til. Og også hvor god du er/hvilken teknikk du har. Det er to "parametre" å få riktig; bredde på skien og stivhet på skien. Mitt valg, hvis jeg skulle ha to ski, ville bli en relativt stiv og passe smal ski (75-80mm) til hovedsaklig piste bruk, og en noe mykere og bred ski (90-100mm) til off-piste bruk. Gode valg for off-piste skien vil da være Volkl Gotama (105mm), Atomic sugardaddy (99mm), Rossi B3 (95mm), K2 Seth Pistol (95mm) Dynastar InBig (89mm) og andre. Disse er alle relativt myke. De stivere skiene i denne kategorien (som f.ex Stockli stormrider, Dynastar InBig Prorider, Kneissl Tanker el Volkl Explosiv) vil være gode i høy hastighet og med litt vanskelige forhold (skare etc). Grunnen til at jeg foreslår en litt mykere ski for off-piste er at de blir lettere manøvrerbare, hvilket først og fremst er en stor fordel når man kjører i skog (lavere hastighet, mer svinger). Virkelig gode skikjørere kan håndtere en stiv ski også i slike forhold. Men selv for svært gode ikke-proffer vil det være bedre med en litt mykere ski. Etter mitt syn kjøper mange for stive off-piste ski ifht sine skiferdigheter.
Hvis du skal ha en ski, men ønsker å stå mye off-piste, syns jeg en bredde på omlag 8-8.5 cm er passe. Volkl G4 (i år heter denne 7.24 4*4), Fischer bigstix 8.6, Head iM85 og mye annet er gode valg her. Jeg kjører selv G4 og liker denne svært godt, men i tett skog kan jeg love deg at det blir mye arbeid.
Som du skjønner er dette en vitenskap - av den ikke eksakte sorten; alle har sine meninger!