Puder lagg

• Trådstartare Trådstartare Gripenbark
  • Start datum Start datum
G

Gripenbark

Guest
Puder lagg
Tja!

Jag har tänkt köpa ett par feta lagg men vet inte riktigt vilka jag bör ha. Jag e nämligen inte så jätte erfaren på puder åk men börjar komma igång o kommer åka mer puder i den nära framtiden... Jag tänkte bara kolla om ngn vet någon skön men ändå hyfsat lättåkt skida. den får gärna funka i pist oxå...

Puder lagg
När du säger "fungera i pist" så kan du nog glömma Salomons AK Rocket.... :-)

Däremot skulle jag föreslå Head Monster iM85. De fungerar över hela berget och regerar i pudret.

Vet inte om jag håller med om att Salomons AK Rocket är lättåkta heller...

//Jonas.

Puder lagg
Hörru Yetin...

Har du testat AK Rocket 190? Jag skulle vilja dra till med att den är oehört lättåkt. Den liknar PocketRocket mycket i känslan, men svänger ännu lättare i puder pga att den är mjukare under foten. Dessutom flyter den bättre pga längden och sen har du inte samma mittmonteringskänsla. I sitt breddsegment tror jag faktiskt att AK Rocket 190 är oslagbar som nybörjarpuderskida, men som sagt... man får ta det lugnt i pisterna. AK Rocket Pilot (195) är en helt annan historia. Den är betydligt styvare och kräver mer av åkaren, men är samtidigt mer allround.

K2 Kahuna kanske kan vara något? Måttmässigt verkar den intressant och den är ju mjuk som få, vilket lär passa dig om du är lite ny i djupsnön. Gotama kan säkert också funka. Lite för lång radie kanske dock, men den svänger mer än vad måtten anger.

Puder lagg
Jag körde på den första AK Rocket som fanns redan 98 eller 99, den gula rackarn. 2 meter långa och samma skida som efterföljaren, den gröna. Dem var hur stabila som helst i pist, kändes som en stabil storslalomskida och var desssutom bra i puckel tack vare att dem var så mjuka. Kan bli takigt kantgrepp dock om man inte håller dem perfekt slipade hela tiden tack vare mjukheten. Men dem var grymma i puder, plöjer allt.

Puder lagg
Puderlagg

Det beror litet på vilken typ av skidåkare du är. Och framför allt var du lägger dina spår.

Vill du satsa på 2 par eller vill du ta den olägenhet som det innebär att åka pist på nåt som rutschar omkring som
en tvål när det är isigt? Är huvuddelen av din skidåkning i pist? Åker du offpist även när det inte är nysnö?
Går du mycket uppför? Vilket i sej är en dum fråga för ska man hitta något puder får man oftast knalla en bit.

Några som funkar bra i pist trots sin bredd är

Atomic R X som är i styvaste laget för riktigt bra djupsnöegenskaper.

Atomic TM ex. telemarksvarianten av RX är litet mjukare och betydligt bättre som offpistskida utan att ha förlorat sina goda pistegenskaper.
Samlar poäng när du skall knalla uppför, dom är riktigt lätta.

Völkls fjolårsskida Explosiv den med gubbar på är nog den mest allrounda skidan på marknaden.

Elans Mantis är riktigt bra i alla fören.

Head Monster, Allround Åk inte för långa.

Litet mer puderinriktade lagg

K2 Launcher. Gudomlig djupsnöskida, den mest lättåkta skidan på marknaden men litet slapp på riktigt hårt underlag. Ganska rak skärning.

Scott Santiago duger bara offpist.

Stöckli. Tunga som järnvägsräls endast för atleter.

Rossignol B3 Bra men tråkiga, värdelösa på hårt underlag.

Fischer Big Sticks. Hyfsad allround, skall åkas korta annars känns dom döda. Tunga.

Det finns fler men dom här har jag provat både i riktig djupsnö, skitsnö och pist.

Tänkvärt är att med twintippade lagg är det problem i äggliftarna i alperna, skidorna går inte ner.

Köp inga utan att prova. Olika märken har olika egenskaper, En försäljare kränger ju på dej sitt favoritmärke som kanske inte alls passar dej. Och prova i olika längder, Tänk på att den bästa djupsnöåkningen är i skog, där håller sej snön längst. Alltför långa lagg är bara jobbigt

Puder på dej

Puder lagg
Är i liknande situation, så tack gubbfan för bra inlägg.

Jag lutar åt monster 85, Elan 777 eller Big Stix 86.
väger 82kg är 191cm tänkte bara ha ett par runt 190cm.

Svårt att kunna prova dem innan köp dock, bor i gbg och pricka in en s.k. skidtestardag är inte ofta man gör...

Puder lagg
Scurt

Jag har en polare med din vikt och längd som åker Big Stix.
Han kör 185 ock vill inte ha längre.
Han är en mycket duktig skidåkare.
Jag vill påstå att flertalet väljer onödigt långa fetingar.
Möjligen är det litet ball att ha långa störar.

Puder lagg
Tycker att du ska prova Bigstix 8,6. Den är ruskigt bra och funkar som enda skida. Kvicka, lätta, stabila och fint flyt.
Men den går rakt fram om man inte ligger på.

Jag är mycket nöjd med mina 190cm. Klart att det ska vara långa skidor stabilare och bättre flyt.

Lycka till Fredde.

Puder lagg
Försök få tag på förra årets Völkl G4. Otroligt bra både i pist och vid sidan om pisten. Slår Head Monsters iM85 skida enligt mig, kanske inte utanför pisten men helt klart i pisten... Vill du ha en riktigt bra allmountain skida, köp Völkl G4 -03or...

Puder lagg
jag tycker du ska testa ett par stöckli stormraider DP..
en stor skida som många gillar... men den går mycket rakt fram och kan då upplevas som lurig i snårskog...
sjukt bra isgrepp och kör sönder pucklar.. och i puder finns inte ord..

Völkls Explosiv är en bra skida som fungerar lite överallt... helt okej i pist svänger mycket mer än man tror.
inte så bra när man står på lite.. men otroligt lättsvängd.. årets modell är svår och få tag i.. men fjolårets är lättare och få tag i...Stort minus är att det är tunt belag...

de här två tycker jag är de bästa på marknaden...
jag åker själv på båda, men som sagt testa själv..

Puder lagg
Ta K2 Seth Pistols 181 och då du blir ducktigare kan du gå upp på 189. De är jävligt bra och jag tycker om att de är relativt mjuka men ändå vridstyva.

Puder lagg
en glömd skida....
som funkar RUGGIT bra att bränna förbi f.d österrikiska tävlingsåkare med i pisten, men som är en fet puderskida är faktiskt Atomic STOMP...

Puder lagg
Hei,

Som mange har påpekt er det viktig om du skal ha EN ski til allt bruk, eller en for piste og en for pudder. Men det er også viktig hvilken type off-piste/pudder kjøring du vil bruke skien mest til. Og også hvor god du er/hvilken teknikk du har. Det er to "parametre" å få riktig; bredde på skien og stivhet på skien. Mitt valg, hvis jeg skulle ha to ski, ville bli en relativt stiv og passe smal ski (75-80mm) til hovedsaklig piste bruk, og en noe mykere og bred ski (90-100mm) til off-piste bruk. Gode valg for off-piste skien vil da være Volkl Gotama (105mm), Atomic sugardaddy (99mm), Rossi B3 (95mm), K2 Seth Pistol (95mm) Dynastar InBig (89mm) og andre. Disse er alle relativt myke. De stivere skiene i denne kategorien (som f.ex Stockli stormrider, Dynastar InBig Prorider, Kneissl Tanker el Volkl Explosiv) vil være gode i høy hastighet og med litt vanskelige forhold (skare etc). Grunnen til at jeg foreslår en litt mykere ski for off-piste er at de blir lettere manøvrerbare, hvilket først og fremst er en stor fordel når man kjører i skog (lavere hastighet, mer svinger). Virkelig gode skikjørere kan håndtere en stiv ski også i slike forhold. Men selv for svært gode ikke-proffer vil det være bedre med en litt mykere ski. Etter mitt syn kjøper mange for stive off-piste ski ifht sine skiferdigheter.

Hvis du skal ha en ski, men ønsker å stå mye off-piste, syns jeg en bredde på omlag 8-8.5 cm er passe. Volkl G4 (i år heter denne 7.24 4*4), Fischer bigstix 8.6, Head iM85 og mye annet er gode valg her. Jeg kjører selv G4 og liker denne svært godt, men i tett skog kan jeg love deg at det blir mye arbeid.

Som du skjønner er dette en vitenskap - av den ikke eksakte sorten; alle har sine meninger!

Puder lagg
Jag kör Rossignol Scratch BC, 188 (tror jag att det är) o supernöjd
i pudret. Var lite rädd i början att de skulle vara för långa men när
de stora dumparna började komma här nere i alperna så visade
laggen sina bästa sidor. Sen e ju det alltid skoj med twin tip!
.m

Puder lagg
Fan va glad jag blir när jag ser så seriösa svar som dessa! Det är därför jag tittar in här då och då, så mycket kunskap samlat på en enda plats. Jag går själv i skidköpartankar för tillfället och har bestämmt mig för monster im85. Hoppas du hittar rätt skidor för dig. Glöm INTE att prova för fanken, skidor kan man köpa på plats i alperna...

Ännu en gång till alla som har försökt att upplysa med djupgående ärliga svar,
Keep up the good work!

Ha en trevlig skidvinter
/H

Tillbaka
Topp