Pure3

macmac

Medlem
Pure3
Hej,
Det är så att jag är ägare av ett par DPS Wailer 112RP Pure från säsongen 2012/2013. På grund av ett motlägg i en rulltrappa lyckades den ena knäckas i våras. Därför försöker jag få tag på en skida av denna modell, alternativt sälja av den. Om köpet inte skulle gå i lås funderar jag på att köpa en DPS Wailer 99 Pure3 i 184 cm eller en DPS Wailer 112RP Pure3 i 190 cm. Är det någon som har erfarenhet av Pure3-materialet och kan jämföra det med modellen tidigare? Finns det något hetare alternativ jag bör titta på?

[Jag kör både i och utanför pist, säg 40/60, och vill därför ha en bra komboskida. Gillar att åka fort och kötta. Är 180 cm och väger runt 80 kg.]

Senast ändrad:
Pure3
Intressant även hur den nya RP.2 shapen skiljer sig mot den gamla. Någon som testat?

"For 14/15, the now iconic Wailer 112RP has been redesigned and rebooted into something even more special. Featuring a lower tip and tail rocker profile that increases power and stability in mixed snow without compromising the RP’s legendary versatility, the Wailer 112RP2 is now endowed with a bigger sweet spot across a larger speed spectrum. A new chapter to the story has begun and the 112RP2 is poised to become one of skiing’s truly all-time classic shapes."

Pure3
R00bert sa:
Pure3 är väl framförallt mer dämpat än föregående konstruktioner. Aldrig åkt på några men de lär ju knappast vara sämre, beroende på vad man föredrar förstås.
Ja det kan nog vara bra för skidan. Med den förra konstruktionen kunde jag uppleva att jag blev ganska trött i knäna på eftermiddagarna. Vet inte om det var det, men misstänker iaf att en lite mer dämpad skida skulle kunna avhjälpa det. Skulle gärna hitta lite mer utförliga reviews om det, men verkar tyvärr svårt.

erik_lagg sa:
Blev nyfiken. Lyckades du knäcka skidan när du åkte rulltrappa? Beskriv gärna.
Hehe, jag kan förstå nyfikenheten... :) Men det var inte smexigare än att farsan som bar skidorna fastnade med de mot nån karm samtidigt som rulltrappan tryckte på. Smällde rätt rejält och hans klocka flög ur sprintarna samtidigt som en väska han bar trillade neråt. Trodde därför bara att det var detta som lät. Väl nere i Frankrike visade det sig dock att den ena skidan var helt knäckt...lite tungt när man bokat en vecka UCPA Off Piste.

JanN sa:
Intressant även hur den nya RP.2 shapen skiljer sig mot den gamla. Någon som testat?
Det här var intressant! Jag hade faktiskt helt missat detta så tack för att du lyfte fram det. Vet ju att det varit en del kritik mot rockerprofilen på förra designen, så det är ju inte omöjligt att skidan har blivit ännu bättre nu. Jag tar oxå gärna emot input om någon har åkt denna! :)

Pure3
"Featuring a lower tip"

Tänk att det bara tog typ fem år för DPS att räkna ut det som tog fem sekunder för dom flesta andra...
Enda nackdelen med det är ju att en del transportsträckor osv inte kommer att vara alls lika fint plogade i vinter.

Pure3
MnO sa:
"Featuring a lower tip"
Hehehe.

På den annen side har de solgt i bøtter og spann, så sikkert ikke så lett å gjøre endringer når noe selger så bra.

Pure3 inneholder vel både "ss", som jeg ikke har noe tro på og "perimeter weighing" som skal ha en funksjon ut fra ren fysikkforståelse, men som er det motsatte av hva mange andre driver med, type "air tip", honeycomb og koroyd.

Tillbaka
Topp