Quiver för Whistler...

Quiver för Whistler...
Eric_W sa:
Ja, checka ut Moment skies. Deras Bibby Pro (rocker) verkar vara en ganska ulitmat lek/allroundskida. :)

http://www.momentskis.com/bibbypro.html

L= 186

143-115-134

R=22
Wow! Dom verkar vara riktigt sköna, typ i stil med Line SFB. Det blir svårt att bestämma sig för någonting att skaffa. Parkskidan blir något beggat sönderrailat billigt piece of wood, men andra skidan måste vara perfekt!

Quiver för Whistler...
Bibby är jääävligt lätta kan jag tillägga, väger knappt någonting!

Quiver för Whistler...
Dom verkar helt enkelt vara drömmen. Inte så fasligt dyr var den ju heller. Ska försöka hitta den beggad dock! Kör du på moment Teo eller har du provkört dom?

Quiver för Whistler...
Jag hade ett par som jag sålde vidare till en kompis, oanvända. Ska hämta hem ett nytt par under thanksgiving. Så nej, jag har tyvärr inte provåkt dem än.

Quiver för Whistler...
OskarHolmblad sa:
Dom verkar helt enkelt vara drömmen. Inte så fasligt dyr var den ju heller. Ska försöka hitta den beggad dock! Kör du på moment Teo eller har du provkört dom?
blir nog rrriktigt svårt att hitta ett par Bibbys beggade. Det är premiär för dom i butik i år serru.
Jag skulle kolla på Tramdock varje vaken sekund någon vecka innan jag skulle åka om jag vore du. Där kan du du hitta jäkligt många grymma deals på bra lagg. XXLs gick för 349USD för inte så länge sedan, EHP193 gick för 429....finns som sagt deals to be made.
Kolla även www.tetongravity.com och deras gearswap för att kolla efter begagnade skidor till bra pris. Även Vancouvers Craigslist!

Quiver för Whistler...
Hehe, bibby's beggade kan således bli lite problematiskt att hitta, det håller jag med om...
Intressant, gearswap och tramdock, tåls att utforskas!
Tack,
/Oskar

Edit:

Tramdock verkar ju vara skitballt! Nya saker varje dag?!

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
Tramdock bygger på principen vädligt billigt, under begränsad tid. Säljer en produkt slut, kommer en ny upp direkt. Om en produkt ligger osåld för länge byter de. På så sätt tvingas man att hålla koll ofta, och givetvis har de lösningar på det... Allt från email-påminnelser till inbyggds rutor i webläsaren (den har jag, ganska rolig faktiskt. PX12 för 100$ nu!).

Quiver för Whistler...
Jag kollar nog tramdock 10 ggr om dagen i hopp om att dom rätta skidorna ska poppa upp. Ni som har haft koll lite längre, är det mest kläder och inte lika mycket skidor som reas ut?

Quiver för Whistler...
Hehe gott! Måste börja skriva upp en lista över eventuella skidor jag kan tänka mig att ha, går igenom skiddatabasen alldeles för många gånger i veckan ^^

Quiver för Whistler...
Vad har du själv kommit fram till misterm?
Jag kollar in följande, tror jag ^^

Line SFB
Line Prophet 130
Armada JJ ---> Verkar riktigt ball!

Aaaah, vet inte vad jag vill ha! Får bli ett idogt prövande första dagarna i Whistler, fast om det är mycket puder köper jag på måfå och gillar läget xD

Quiver för Whistler...
Hehe, snön faller strongt i Whistler enligt WB.com :)

SFB ska enligt många recensenter vara tung, vilket jag inte är så glad för =/
Elizabeth är bara 5mm smalare, på 110mm va?

Quiver för Whistler...
Jag hade jobb, bostad och visum klart men pga den ekonomiska krisen så var WB tvungen att minska personalstyrkan med 15%... lite surt. Stannar i Sverige istället.

Mitt quiver var och är iaf Armada JJ 185 och Armada Alpha 182. Är 170cm och väger 74kg.

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
Jag som har kört på alla tre skidor skulle sagt Line Prophet 130 om du vill ha en renodlad puder skida. SFB tung??? Ja du då får du gå på DPS.

//H

Quiver för Whistler...
Armarda JJ känns som en shysst whistler skida. Lagom allround, men med rocker och gott flyt för de där speciella whistler-dump-dagarna. :)

Quiver för Whistler...
Eric_W sa:
Armarda JJ känns som en shysst whistler skida. Lagom allround, men med rocker och gott flyt för de där speciella whistler-dump-dagarna. :)
Tycker det är sjukt kul med alla som rekommenderar skidor som de inte har åkt på utan "känns" som en schysst skida...

//H

Quiver för Whistler...
Var och flexade JJ häromdagen. Kändes som en hyfsat mjuk skida, åtminstone i tip och tail. Å andra sidan känns de flesta rockerskidor som nudlar tycker jag, men det finns ju såklart undantag :-) Frågan är ju om det vanliga spannet under fötterna verkligen ger något eller bara sinkar puderegenskaperna lite? Är väl ingen tech-expert direkt så jag har ingen aning själv, bara något jag har fått för mig. Helt klart intressant koncept dock, hade varit trevligt att få testköra JJ eller S7 till vintern.

Quiver för Whistler...
Hasse sa:
Jag som har kört på alla tre skidor skulle sagt Line Prophet 130 om du vill ha en renodlad puder skida. SFB tung??? Ja du då får du gå på DPS.

//H
Jag försöker gå tillbaka till det ursprungliga, en lite halvtaskig, använd skida till park och sen en skida för de där underbara puderdagarna men som också fungerar i lite uppkört. Tror du på propheten då? Trodde den skulle bli lite i bredaste laget, därför JJ verkade lite vettigare. Men eftersom du har åkt på alla tre litar jag på ditt omdöme. Hmm, SFB var tung, har jag läst mig till i alla fall...

Quiver för Whistler...
Men om du vill ha en renodlad puderskida och en park skida så varför gå på JJ? Bättre med en bredare då. Anser jag så klart. Kuro är grym oxå. Varför jag säger Prophet före är för att jag personligen gillar den mer i pisten/transporten tillbaka jämfört med Kuro. Sen tung? Skidor är tunga om det inte är renodlade touring skidor. Vad spelar vikten för roll?

//H

Quiver för Whistler...
Jadu, lite lättare skidor är i mitt tycke lite mer lekfulla. Lite lättare att svänga runt i en kvick 360 osv. Du håller inte med?

Men om du vill ha en renodlad puderskida och en park skida så varför gå på JJ?

Men nu missar du poängen. Om jag ska ha en parkskida så måste den andra skidan även klara uppkört, lite pist och inte underbara förhållanden. Därav inte en renodlad puderskida.

Quiver för Whistler...
Ja och då förstår jag inte varför du ens tänker på JJ som en Puderskida ;) Pistegenskaperna är bättre på Kuro än på JJ.

Jo klart en lättare skida är lättare snurra med. Men lekfullheten sitter i tygnden ;) Och skidor överlag är inte så tunga. Men kolla på TGR. De har en tråd om skidors vikt. Där kan du jämföra de flesta så...

//H

Quiver för Whistler...
Den har jag kollat lite på...

Nej så mycket bryr jag mig inte om vikt, vet bara att mina Dynastar BT med Px15 var i tyngsta laget och därför inte så jätte lekfulla, tyvärr. Armada ARG? Har den något att ge i pisten/uppkört? Om jag har förstått rätt så måste en skida som ska klara uppkört vara lite styvare? Jag är bra sugen på propheten, 130, tror du den möter mig halvvägs?

Quiver för Whistler...
Okej, för att? Utveckla gärna lite så att jag förstår? Är rocker i pist inget kul? Eller har det med skärningen att göra? Eller något annat?

Quiver för Whistler...
Just på ARG skulle jag rangordna varför så här:

1. Skärning?? Nja de påstår det men den räknas inte. Ostabilt, vingligt som satan. Svårt att åka planr med skidorna, värre att åka på kant.
2. Rocker. Sjukt liten kontakt yta till snön i pist. Och vad det innebär? Se ovan.

Rocker skidor med så mycket rocker som Kuro, JJ med flera är inte heller skoj att åka med i pisten då det knappt är någon kontakt yta. EP Pro var sjukt kul i pisten då den var så mjuk så kunde du trycka igenom den utan problem. Men så fort det var hårt så var den körd.

Allt enligt mina åsikter.

//H

Quiver för Whistler...
Om man bara ska ha en all-round, puder+uppkört skida, ska man då ha rocker eller traditionellt spann? Har hört båda ovan men vad säger Hasse?

Quiver för Whistler...
Bara puder och uppkört? Ingen pist eller transport eller skråning??? Då funkar Armada ARG kanon. Om inte snön är tung. Då tycker jag att Tailrockern fastnar i utgången av svängen. Fast det gör den på alla rocker skidor med tailrocker i och för sig. Line skidorna har inget spann alls. Prophet 130 har Early rise "rocker" alltså ytterst ytterst lite rocker fram. Det är väl den skidan som är mest allround i den storleken.

//H

Quiver för Whistler...
Hmm, allround då menar jag att den ska gå att köra överallt, inte vara bäst överallt men körbar och rolig. Den har inget spann. Innebär det att den är helt platt? :)

För normalt/traditionellt spann är som typ en längdskida har eller? Och vilken skida är mest allround mellan typ 110 - 130mm? En skida som man kan leka med i skogen och studsa runt med, såväl som att åka skapligt fort och droppa med?

Quiver för Whistler...
Jo men inte att ha som all-round skida. Som ha nskall ha sin puderskida till...

//H

Quiver för Whistler...
Hasse sa:
Jo men inte att ha som all-round skida. Som ha nskall ha sin puderskida till...

//H
Ok, enligt polarn som jag köpte mina av så ska det vara helt ok i pisten och grymma att leka runt i pudret med men jag har inte provat dem själv. De står bara och ser fina ut i ett hörn :)

Quiver för Whistler...
Jag har kört de. Och jag tycker inte alls de är speciellt bra som en all-round skida. Då finns det flera andra som är bättre. Och i puder funkar de grymt men det gör flera andra skidor oxå. Och ok i pisten? Nja??? De var inte alls kul där..

Men som sagt detta är min åsikt och bara min..

//H

Quiver för Whistler...
Hur står sig 4frnt VCT gentemot de andra alternativen som en one-quiver skida (vid sidan av en parkskida) för såväl de där trevliga dagarna med mycket puder så väl som de dagarna man oftast vaknar till, uppkört och lite hårdare. EHPen ska ju vara lite stum och hård, VCTn lite mer lekfull. 108mm midja räcker gott och väl för bra puderdagar? Hur kraftig rocker, om det överhuvudtaget finns, är det på VCTn?

/Oskar.

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
Ingen rocker på Vct. Czar kanske skulle vara bättre, som längst i 182cm.

Tillbaka
Topp