Quiver för Whistler...

Quiver för Whistler...
Det är lite för kort för min smak. Därför Line SFB försvinner också, 182 är alldeles för kort som all-mountain skida.

Jag är assugen på Armada JJ men den ska ju tydligen inte funka alls i pist pga den kraftiga rockern =/

Quiver för Whistler...
Om du gilar att köra hårt och åker stort i all terräng, kolla på EHP, ta 186 om du vill ha lite smidigare skida... Om mina Lotus 120 skulle gå sönder och jag skulle köpa en liknande skida hade just EHP 186 varit jäkligt intressant. Formen med lite skärning och pintailantydan är grym, inte tokstyva, men tillräckligt knapriga för att klara hård åkning, och så lite rocker för puderflytet.

Quiver för Whistler...
Från vad jag har hört ska den upplevas som stum och inte alls lekfull. Men du har åkt på den så du kan uttala dig? Med tanke på min ringa vikt, 78kg, har jag en känsla av att den kanske blir i mastigaste laget. Men Lotus 120 då? Något du kan rekommendera som lekfullt men kompetent?

Quiver för Whistler...
Snacka med PNyberg om EHP... Tydligen blev det något fel med flexet när de flyttade produktionen till Kina, den blev mycket styvare än det var tänkt men till i år så är produktionen tillbaka i Kanada och flexet ska vara mjukare igen...

Quiver för Whistler...
Hmm okej, intressant. För den skidan är nog favoriten, dock inte utseendemässigt, urk! Men skitsamma, det är hur den beter sig som är det viktiga. Om allt går väl kommer jag inte se så mycket av skidorna, dom ska vara under 40cm fresh pow :)

Ska snacka med PNyberg, låter finemang! Angående bindningar, vad bör man satsa på? Jester, STH 16, Look?

Väger 78kg.

Quiver för Whistler...
Lotus 120 är världen bästa skida... typ Sjukt lättåkt, och tokigt kompetent. Den klarar praktiskt taget all terräng du ställer den inför, skit samma om det är tokdjupt puder, uppkört puder, eller tråkig vanlig offpist.

Jag har ett par Lotus 120, fl.2 190cm med STH16. Toknöjd med hela setupen!

Quiver för Whistler...
OskarHolmblad sa:
Ska snacka med PNyberg, låter finemang! Angående bindningar, vad bör man satsa på? Jester, STH 16, Look?

Väger 78kg.
Vad kör du dina nuvarande bindningar på och vad är det för några? Hur hårt kör du och vilken åkstil har du? Hur stark är du?

Carled sa:
Lotus 120 är världen bästa skida... typ Sjukt lättåkt, och tokigt kompetent. Den klarar praktiskt taget all terräng du ställer den inför, skit samma om det är tokdjupt puder, uppkört puder, eller tråkig vanlig offpist.

Jag har ett par Lotus 120, fl.2 190cm med STH16. Toknöjd med hela setupen!
Låter nästan som om du kör på hendryx ;)

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
All terräng innebär även hårdpackat, vindpinat, skare, pist, uppkört? För i sådana fall förbannar jag dig för att du inte skrivit så här tydligt tidigare! :P

Hmm, 3 olika flex på de också ja, intressant. Hur är vikten på skidorna med bindning? Och är den lekfull? Kraftig rocker?

Quiver för Whistler...
Jarle sa:
OskarHolmblad sa:

Väger 78kg.
Vad kör du dina nuvarande bindningar på och vad är det för några? Hur hårt kör du och vilken åkstil har du? Hur stark är du?
Jag hade ett par PX15 på mina BT som jag hade på ca 10 tror jag. Jag älskar att studsa runt i skogen på pillows, stubbar och smådropp. Å andra sidan kör jag också gärna stort och susar nerför backarna och kör rätt aggressivt. Hur stark är jag? Tja, har du en skala jag kan försöka platsa in på? Jag anser mig vara mycket vältränad och ha starka ben.

Quiver för Whistler...
Om du kan få tag på dessa är de självklara favoriter - 916/920 (920 går att göra till 916) eller FKS 155/p18 (180/p18 börjar på 10). STH16 eller Jester får väl stå som andrahandsalternativ. PX modellerna har jag hört så fruktansvärt mycket skit om, dessutom väger de en del....

Quiver för Whistler...
jag lånar tråden lite och passar på att fråga om det är nån som kört på salomon czar! funderar på om denna kan vara en vettig skida till skogsåkning och så. har som komplement nordica blower och völkl kuro, så jag reder mig egentligen ganska bra. tänkte att den kunde vara ett kul komplement för liftbunden offpiståkning, och gärna i skog.

jag undrar lite över hur den flexar. vad jag förstått har den tip rocker vilket låter roligt. är den lekfull och lätthanterlig? radien är ju annars rätt stor...

Quiver för Whistler...
Som inlägg i diskutionen så har jag både en och två kompisar som kör med sina rockers både i och utanför parken.
Visst är dom tunga för att vara parkskidor, men min erfarenhet är att tillbringar man en säsong i Whistler, och åker mer eller mindre varje dag så får man benmuskler så man klarar av att dra runt skiten efter några veckor.

Quiver för Whistler...
Oskar, ag missade ditt inlägg tidigare där du frågade hur de var, det var precis i ett sidbyte liksom...

I.o.m att DPS har kolfiber i träkärnan är det löjligt vridstyva skidor (har hört att de skall vara vridsttyvare än racelagg, vet inte om det är så, men om de inte är styvare, så är de iaf. lika styva!) så när det är stökig terräng är det bara att charga lite så tar sig skidan igenom. Det är ju 46m svängradie så om du lägger upp dem på kant genom ett puckelparti åker du praktiskt taget rakt ner, på kant, genom pucklarna. Bland det roligaste man kan göra när man börjat lära känna skidan. Pist är ju annorlunda med svängradien, men det är ju vridstyva grejer, så greppet finns verkligen där! Flexet på flex 2 som väl är aktuellt för dig är förhållandevis styvt hela bakdelen ändra fram till några decimeter framför bindningen, och när sedan rockern kommer blir det mjukt. Det är alltså tokigt flyt, men hårt på det området där det behövs vid stökiga situationer. Och tack vare den minimala skärningen, 5mm mellan mitt och tail, kan man forma svängarna hur som helst.

För att komplettera kan jag berätta att jag är mindre än dig, 174/75, (var lättare förra säsongen) och lämnade mina "vanliga" Scratch BC hemma för allt annat än parkåkning.

Bindningsmässigt håller jag med Jarle, dock är det onödigt att köpa 920 för att skruva ut bindningen till 916. Låt någon som verkligen behöver 920 köpa istället... STH16 funkar bra tycker jag, har inte testat Jester men den verkar fin. STH16/Jester är bra val, enkla att få tag på, ordentliga fjädrar, och lätta att reklamera om något händer. Axial-bindningar funkar väl, men jämfört med STH16 och Jester är valet enkelt... Jag tycker PX/Axialbindningarna börjar glappa ganska mycket efter ett tag.

...och Jarle klart att man låter som en Hendryx-åkare. DPS och Hendryx är som två olika pingtsförsamlingar, vi tycker lite olika, men våra åsikter är väldigt starka, och får folk att ta avstånd ifrån oss. Samtidigt som vi försöker pracka på andra vanligt tänkande människor det fantastiska med just vår tro, och försöker locka in dem i fördärvet med provåkningar...

Quiver för Whistler...
Lee-nus sa:
jag lånar tråden lite och passar på att fråga om det är nån som kört på salomon czar! funderar på om denna kan vara en vettig skida till skogsåkning och så. har som komplement nordica blower och völkl kuro, så jag reder mig egentligen ganska bra. tänkte att den kunde vara ett kul komplement för liftbunden offpiståkning, och gärna i skog.

jag undrar lite över hur den flexar. vad jag förstått har den tip rocker vilket låter roligt. är den lekfull och lätthanterlig? radien är ju annars rätt stor...
Flexade den förra helgen, ganska jämt flex hela vägen men självklart styvare från någon dec framför fot tills ett par innan tail. Inte jättestor skillnad dock. Tror stenhårt på den som skogsskida, får jag tag på LAB-modell slår jag till utan att blinka

Carled: Om jag ska lösa världssvälten, vilka av Hendryx och DP är bäst ;)
Men jag tror dig faktiskt i allt du säger om Lotusarna, hade jag vart miljonär hade jag ägt ett knippe själv...

Att jag nämnde 920 är helt enkelt bara för att 916 verkar vara rätt svåra att få tag på för tillfället, 920 däremot vimlar det ju av, nästan så biltema har dem nu...

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
Jag som tidigare har hatat Salomons skidor (jo, jag har hatat Salomon) tycker att Czar verkar riktigt spännande. Som Jarle säger har den lite styvhet på rätta delen, så den kan nog vara riktigt trevlig.

Jarle, du är en renodlad DPS-åkare... Du har bara inte funnit Stephans ord inom dig ännu!

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
Längd antagligen. Visst skidan är säkert fin och bred, men om du hade varit Douglas elle Abma, hade inte du velat ha en lite längre skida när du studsar nedför 40-50m pillowline?

Quiver för Whistler...
Lee-nus sa:
@jarle: skillnad...?
De brukar vara styvare, kommer i olika styvheter med beroende på vilken åkare osv de är tänkta för, brukar vara lite bättre kvalité med... och längre... Så håll utkik efter den röda klisterlappen

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
längre hade den gärna kunnat vara... å andra sidan har jag redan skidor som är 193 och 185, så längden var också tilltalande på så vis.
däremot skulle jag inte vilja ha den styvare, låter helt meningslöst, åtminstone för mig som hade velat ha den till skogen...

Quiver för Whistler...
Lee-nus sa:
längre hade den gärna kunnat vara... å andra sidan har jag redan skidor som är 193 och 185, så längden var också tilltalande på så vis.
däremot skulle jag inte vilja ha den styvare, låter helt meningslöst, åtminstone för mig som hade velat ha den till skogen...
Jo, längden är märkligt nog tilltalande, men med tanke på att det är rocker så känns några cm till inte dumt. Det är salomonflex på den så under fot + lite till hade det inte vart fel hellerm inte var dag det är lämpligt med så mjukt flex...

Quiver för Whistler...
Carled sa:
Oskar, ag missade ditt inlägg tidigare där du frågade hur de var, det var precis i ett sidbyte liksom...

I.o.m att DPS har kolfiber i träkärnan är det löjligt vridstyva skidor (har hört att de skall vara vridsttyvare än racelagg, vet inte om det är så, men om de inte är styvare, så är de iaf. lika styva!) så när det är stökig terräng är det bara att charga lite så tar sig skidan igenom. Det är ju 46m svängradie så om du lägger upp dem på kant genom ett puckelparti åker du praktiskt taget rakt ner, på kant, genom pucklarna. Bland det roligaste man kan göra när man börjat lära känna skidan. Pist är ju annorlunda med svängradien, men det är ju vridstyva grejer, så greppet finns verkligen där! Flexet på flex 2 som väl är aktuellt för dig är förhållandevis styvt hela bakdelen ändra fram till några decimeter framför bindningen, och när sedan rockern kommer blir det mjukt. Det är alltså tokigt flyt, men hårt på det området där det behövs vid stökiga situationer. Och tack vare den minimala skärningen, 5mm mellan mitt och tail, kan man forma svängarna hur som helst.

För att komplettera kan jag berätta att jag är mindre än dig, 174/75, (var lättare förra säsongen) och lämnade mina "vanliga" Scratch BC hemma för allt annat än parkåkning.

Bindningsmässigt håller jag med Jarle, dock är det onödigt att köpa 920 för att skruva ut bindningen till 916. Låt någon som verkligen behöver 920 köpa istället... STH16 funkar bra tycker jag, har inte testat Jester men den verkar fin. STH16/Jester är bra val, enkla att få tag på, ordentliga fjädrar, och lätta att reklamera om något händer. Axial-bindningar funkar väl, men jämfört med STH16 och Jester är valet enkelt... Jag tycker PX/Axialbindningarna börjar glappa ganska mycket efter ett tag.

...och Jarle klart att man låter som en Hendryx-åkare. DPS och Hendryx är som två olika pingtsförsamlingar, vi tycker lite olika, men våra åsikter är väldigt starka, och får folk att ta avstånd ifrån oss. Samtidigt som vi försöker pracka på andra vanligt tänkande människor det fantastiska med just vår tro, och försöker locka in dem i fördärvet med provåkningar...
DPS Lotus 120 ska jag kika lite närmre på. Dock låter det som om det där kolfiberlagret ligger i proportion till priset. Jarles kommentarer verkar styrka min ståndpunkt också ;)

STH 16, schysst, då vet jag la lite vad jag ska kolla på då.

DPS Lotus 120
4frnt VCT 189
4frnt EHP 193
Moment Bibby Pro

Någon mer som känner att dom har fler alternativ att ge mig. En liten fråga till!

Behövs riktiga fetingar till mig då min vikt ligger under 80kg? Kan förstå att riktiga män på 100 pannor behöver saker som pontoon, Fat-Y-lup (något sånt?) osv, men jag är ju inte så tung?
Klarar jag mig bra och tillräckligt på 105-115 i midjan?

Quiver för Whistler...
Vill du flyta, eller pumpa? ;-)

Jag valde Lotus utifrån form, konstruktion och flex, inte bredd. Men sen är det ganska trevligt att åka bottenlöst när det kommit 20cm nytt också!

Det är ju inga problem att åka på 105mm-are, man kommer lite lägre i snön, och man åker annorlunda, men du flyter och kan ha riktigt kul. Som att jämföra Gotama vs. Kuro. Med Kuron kan du köra mycket fortare och större. Men betyder det att det är roligare?

Lotusar går på typ 1000 $, jämför med ett par offpistskidor på vanlig svenska skidbutik och betänk om det är mycket pengar. Lägg därtill på grym kvalité, fantastiska offpistprestanda och en lätthet som är svårslagen.

Och så kan nog Nojlas ge dig lite rabatt... ;-)

Quiver för Whistler...
HAHA! 1000 dollar? dame! Amerikanska misstänker jag då också va? :/

Jag har aldrig riktigt åkt puder i den bemärkelsen att det är bottenlöst, alltså vet jag inte om jag vill flyta eller "pumpa"...

Det verkar ju rätt vettigt att om man åker på snön istället för 20cm under den så går det fortare. FAN! Får nog kolla på en setup i vilken jag har 3 par skidor. Ett par för mycket puder, ett par för lite sämre och ett par för park endast.

Park ----> Random, kanske scott p3.

Puder----> Prophet 130 eller annan feting

Mellanting, charge ----> ?

Hur kan Nojlas ge mig rabatt? Lotusarna blir nog lite för dyra för mig, tyvärr...

Btw, hur ser din quiver ut Carled?

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
Nämnde jag att du kan köpa ett par skidor, montera bindningar, provköra, och om du inte gillar dem, skicka tillbaka dem och få pengarna tillbaka också?

Sen har skidorna utvecklats mycket sen min version, det är lite mer rocker än mina, det verkar vara en ganska lång och flack nuförtiden... Och som Nojlas sagt tidigare i tråden, flexet är det viktigaste på en skida, och DPS har verkligen jobbat med att förbättra flexet, det är praktiskt taget nya skidor varje år, så när jag säger att ett par Lotus 120 är såhär och såhär är det missvisande... Just min årsmodell var så, och skillnaderna kan vara stora med årets. Troligtvis till det mycket bättre!

Nojlas får hoppa in här och berätta vad han vet om de nyaste modellerna, han har ju ett par 2-metare, och de är ju nya.

Quiver för Whistler...
Flexet är det viktigaste på en skida, du menar hur man personligen upplever skidan? Man måste nästan provåka massvis innan man köper? Iom att alla är olika. Det är ett helvete att bestämma sig för vilka skidor man ska köpa! :P

Quiver för Whistler...
Jo, amerikanska... Men med tanke på vad man får betala för ett par offpisskidor i butik, kontra hur fantastiska de är så kan jag tänka mig att betala lite över 7000:- för dem. Nojlas kan ge dig en rep. code så att du får lite rabatt.

Mitt quiver består för tillfället av ett par Lotus 120... enbart. Skulle dock behöva komplettera med ett par parklagg så man kan åka i Stockholmsområdet också, sen är jag ganska nöjd. Raceslalomlagg är också av intresse, men jag har inte så mycket pengar att röra mig med.

Det fina med Lotus 120 är att den funkar som charge- och puderskida. Istället för att köpa 2 skidor för 4000:- styck kan du ju köpa 1 Lotus 120 för 7500:-... Billigare, roligare, och du lär dig den skidan sjukt bra, så du kommer åka bättre på den, än vad du hade gjort med två skidor som får mindre åktid. Sen slipper du välja...

Med att flex är viktigt menar jag att det är det som skiljer en gudomlig skida mot en dålig skida. En offpistskida kan ha "de rätta måtten" men vara alldeles för mjuk, och därmed värdelös. Den kan även vara tokhård hela skidans längd och därmed svårjobbad och med sämre flyt. Ett perfekt flex kombinerar den styva skidans charge, med den mjuka skidans puderegenskaper...

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
Jo jag förstår vad du menar med att ha ett par skidor som klarar av alla förhållanden, och det är ju egentligen det jag letar efter, och tror mig har funnit i EHP 193 eller VCT 189, framförallt. Det blir ju samma sak som dina lotusar, bara en smula billigare.

Hehe, men flexet innebär ju då egentligen att vridstyvheten eller kanske bara styvheten passar det skidan är ämnad för att göra. Och då bör man ju egentligen ha 2 st skidor, ett par mjuka suckers för mysiga fluffiga skogsåk och ett par skidor för att charga ner för hårda snabba åk. Sen finns det kanske en skida som kan göra både och? Eller så får man nöja sig med ett mellanting? Eller (min standardinledning...) så skiljer sig flexet i skidans olika delar och är på så sätt perfekt för flera ändamål.

Flexet sitter primärt på 3 olika ställen, fram, bak och under foten? Hur skiljer sig de tre olika åt i form av vad skidan är anpassad för?

Quiver för Whistler...
Jag skulle säga såhär:

Mjukt överallt: parkåkning
Mjukt fram och bak, men hårt under fot: BC-jibb
Mjukt fram, hårt under fot och bak: Storabergsskida för puderåkning
Hårt överallt: Offpistladdning och hårdsnöprestanda

Quiver för Whistler...
Så den all-round skidan jag söker, samt din Lotus om jag inte missförstår helt och hållet, är mjuk fram, hård under foten och där bak? Den verkar vara den man söker? Går mjuk fram ihop med rocker fram? Det gör det i mitt huvud!

Helt random, någon som beställt något från Tramdock.com? Och fått levererat till Kanada? Någon moms/tullkostnad? För hittade nyss ett par p3or för 168 dollar. Skapligt sugen jag var på dem ^^

Quiver för Whistler...
P3orna kommer nog igen, de säljer sällan ut alla under erbjudandena, utan växlar till nästa produkt. De Wisdomglajjer som rä uppe nu har jag nog sett 5 ggr de senaste veckorna...

Lotusarna flexar väldigt mycket fram, vet inte om det beror på rockern eller ej, men det är i samma området som rocker är i... Så i mitt huvud går det också ihop. Och i mitt huvud är det den delen som gör skidan till en grym puderskida.

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
Moment har alla skidor du söker ;)

Park: reno rocker
Charger: garbone eller m1
Pow: Donner party eller Comikazi ( Comi med tip rocker och swallow tail )
;)

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
Okej. Jag tror att alla delarna börjar falla på plats för min del just nu. Jag ska ha en skida som har rocker fram, för det blir roligare i puder då. Samtidigt ska den vara skapligt styv under foten samt bak. Ah, detta börjar bli fint!

Vad tycker du om VCTn och EHPn. Har du kört dem? Från det PNyberg säger är jag sugen på EHPn men samtidigt är jag lite skeptisk, han iföreslår en skida som är 193, vilket jag tycker vara riktigt långt. Men med rockern blir det ju en smula kortare, tack vare bananböjen...

Fortfarande, efter lite skrivande med oscarius, är det VCTn som hägrar, mitt enda problem med den är att jag tror att den kan vara lite för smal, 108mm. Eller om det var 105. Hursomhelst, i dom trakterna.

Du/ni som svarar får ursäkta om jag tenderar att repetera mina tankegångar, tråden börjar bli lång och antalet svar jag har skrivit börjar bli seriöst många!

/Oskar.

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
The_teo sa:
Moment har alla skidor du söker ;)

Park: reno rocker
Charger: garbone eller m1
Pow: Donner party eller Comikazi ( Comi med tip rocker och swallow tail )
;)
Haha, du gillar moment du? Nej ska jag ha moment ska jag helt enkelt ha bibby pro som den enda skidan! Eller det kanske du inte alls tror på, eftersom du inte nämnt den alls...

Quiver för Whistler...
Kör på du..
Jag drabbas ofta av beslutsångest...

Funkar dina BT fortfarande?
Om så, tycker jag du ska köpa ett par bredare lagg med rocker, och kunna varva dessa utefter snön.

VCTn är som sagt jävligt allround. Den är 108mm i midjan, vilket inte är superbrett. Den har heller inte rocker, men funkar ändå jävligt bra i pudret - MEN på ett annat sätt än vad en bredare skida med rocker (och eller reversed sidecut).
Du verkar vilja ha rocker, så jag tycker du ska köra på det.
Kollat på Rossignol S7?

Quiver för Whistler...
Jag har inte kvar mina BT, var inte så glad för dem, lite tunga, stumma och tråkiga.

Har inga skidor just nu, köper helt nytt quiver för säsongen :)

Jag tycker verkligen att 108 känns skapligt brett, det är ju bara 22mm smalare än pontoon, och den är ju massiv! Det känns som om jag bör skippa rocker, eller ta en minimal rocker där fram för att få det najsiga puderflytet men ändå kunna åka skapligt med den i pist, samtidigt som jag då kan charga lite mer med den. Rossignol S7 har jag inte kollat på nä, knappt hört talas om. Eller jo, det där med seven deadly sins var det va? Ska kolla S7 nu :)

Edit: WOOOOW! S6 och S7 verkar ju båda vara ashäftiga! Lite mer brutal "bredd" på S7an längst fram, vilket troligen gör den sjukt rolig på dom roliga dagarna, men lite sämre på det lite sämre dagarna. Haha, sjukaste urvalet av skidor jag har just nu, ju längre tråd desto större dilemma...

Moment Bibby Pro som jag är lite inne på, precis som EHP och VCT har inte samma extrema skärning som S7an. Innebär det lite mer mångsidighet?

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
Bibby är ju fenomenal om du ska ha typ 1-2 skidor. Precis därför jag köpte ett par!

Väger väldigt lite, bra mått och fin rocker. Perfa!

Quiver för Whistler...
JA! TACK! Precis det jag ville höra! Det ska bli min all-round skida till pudret samtidigt som jag ska köra ett par skidor HELT inriktade på park.

Bibby Pro verkar ha de rätta måtten för mitt ändamål! 115 i midjan måste räcka för även de bra dagarna? Har du provkört dina? Vad har du för bindningar?

Tillbaka
Topp