Oskar, ag missade ditt inlägg tidigare där du frågade hur de var, det var precis i ett sidbyte liksom...
I.o.m att DPS har kolfiber i träkärnan är det löjligt vridstyva skidor (har hört att de skall vara vridsttyvare än racelagg, vet inte om det är så, men om de inte är styvare, så är de iaf. lika styva!) så när det är stökig terräng är det bara att charga lite så tar sig skidan igenom. Det är ju 46m svängradie så om du lägger upp dem på kant genom ett puckelparti åker du praktiskt taget rakt ner, på kant, genom pucklarna. Bland det roligaste man kan göra när man börjat lära känna skidan. Pist är ju annorlunda med svängradien, men det är ju vridstyva grejer, så greppet finns verkligen där! Flexet på flex 2 som väl är aktuellt för dig är förhållandevis styvt hela bakdelen ändra fram till några decimeter framför bindningen, och när sedan rockern kommer blir det mjukt. Det är alltså tokigt flyt, men hårt på det området där det behövs vid stökiga situationer. Och tack vare den minimala skärningen, 5mm mellan mitt och tail, kan man forma svängarna hur som helst.
För att komplettera kan jag berätta att jag är mindre än dig, 174/75, (var lättare förra säsongen) och lämnade mina "vanliga" Scratch BC hemma för allt annat än parkåkning.
Bindningsmässigt håller jag med Jarle, dock är det onödigt att köpa 920 för att skruva ut bindningen till 916. Låt någon som verkligen behöver 920 köpa istället... STH16 funkar bra tycker jag, har inte testat Jester men den verkar fin. STH16/Jester är bra val, enkla att få tag på, ordentliga fjädrar, och lätta att reklamera om något händer. Axial-bindningar funkar väl, men jämfört med STH16 och Jester är valet enkelt... Jag tycker PX/Axialbindningarna börjar glappa ganska mycket efter ett tag.
...och Jarle klart att man låter som en Hendryx-åkare. DPS och Hendryx är som två olika pingtsförsamlingar, vi tycker lite olika, men våra åsikter är väldigt starka, och får folk att ta avstånd ifrån oss. Samtidigt som vi försöker pracka på andra vanligt tänkande människor det fantastiska med just vår tro, och försöker locka in dem i fördärvet med provåkningar...