Quiver killers, och erfarenheter av?

Ace_DG

Aktiv medlem
Hej,
Jag beställde killers från den Norska representanten för QK. Dom ville först inte leverera, men kom på att det är så små lätta grejor att dom kunde skicka via ett (rekommenderat tror jag) brev. Funkade! Kostnadsmässigt ung. lika(?) dyrt som från US.

Sant - pillrigt montage, men det blev bra! (...i ett par 2011 Völkl Kuro f ö)
/ace DG

Ace_DG

Aktiv medlem
Hej,
Jag beställde killers från den Norska representanten för QK. Dom ville först inte leverera, men kom på att det är så små lätta grejor att dom kunde skicka via ett (rekommenderat tror jag) brev. Funkade! Kostnadsmässigt ung. lika(?) dyrt som från US.

/ace DG

Pillard

Aktiv medlem
Ace_DG sa:
Hej,

/ace DG
Kruxet med Norge är ju tull och moms. När man gör mindre försändelser så här så blir ju Postens avgifter för att hantera detta så pass mkt per styck. Var det pilligt just att få dit QK också? Själv använde jag en stållinjal från Classe för att få i BF. Det funkade faktiskt väldigt väldigt bra.

havreboll

Aktiv medlem
Pillard sa:
Ace_DG sa:
Hej,

/ace DG
Kruxet med Norge är ju tull och moms. När man gör mindre försändelser så här så blir ju Postens avgifter för att hantera detta så pass mkt per styck. Var det pilligt just att få dit QK också? Själv använde jag en stållinjal från Classe för att få i BF. Det funkade faktiskt väldigt väldigt bra.
QK är pilligare att få dit kan jag tänka mig (har inte testat BF) just för att man måste köra med motspända muttrar på en bult. Det känns mycket lättare att bara sätta i mejsel i spåret och sedan skruva tills man tycker att den sitter plant med skidan.

Dessutom är det ett helvete att få ur QK (därför jag behöver beställa för har två uppsättningar som sitter extremt fast i ett par gamla skidor).

Senast ändrad:

herrgard

Medlem
Jag har funderat på om det går att såga ett snitt tvärs över QK så de också får mejselspår. Eller har man sönder gängan då?

herrgard

Medlem
Japp, och monterar du inserts för beast 16 är det 20 st som ska i :cool:

Det går ju att genomföra om man är noga med att torka av epoxy och har tålamod att fippla med de små muttrarna, men det vore helt klart bekvämare att bara ha ett spår för mejsel. Om inte tvärs över toppen, kanske längst nere i botten på inserten, ett krysspår eller vanligt rakspår.

Pillard

Aktiv medlem
herrgard sa:
Japp, och monterar du inserts för beast 16 är det 20 st som ska i :cool:

Det går ju att genomföra om man är noga med att torka av epoxy och har tålamod att fippla med de små muttrarna, men det vore helt klart bekvämare att bara ha ett spår för mejsel. Om inte tvärs över toppen, kanske längst nere i botten på inserten, ett krysspår eller vanligt rakspår.
Men när jag skruvade i så trycktes det upp epoxi i varje hål. Jag var rätt noga med att torka bort allt kring toppen på inserten men jag inser ju att om jag hade en skruv som skulle ur den också så skulle det hamna epoxi på den som efter 20 inserts blir kladdig och börjar "fastna" i de sista jag ska skruva ner.

herrgard

Medlem
Cool, sån visste jag inte att det fanns. Köpte nybörjarstarterpacket. Ser ut som en vettig grej det verktyget. Är det bara med en gummiring i slutet av gängorna?

Kan ju vara något att tillverka själv om man nu får för sig att montera fler inserts.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Glöm inte att de kan finnas fett på insertsen från fabriken så lägg de gärna i lite bensin och låt torka någon dag sen.
Mina har aldrig lossnat iaf. Bara kört binding freedoms och ser inte anledning till QK istället men funktionen är densamma men olika sätt att skruva i dom.

Men är ju onekligen inte så svårt att få ur de från bindingfreedom. För mig ingår det att skruva i dom en gång så jag vet att det fungerar som det ska, sen skruva upp, i med epoxy och ner igen.

Pillard

Aktiv medlem
LawndartGustav sa:
Glöm inte att de kan finnas fett på insertsen från fabriken så lägg de gärna i lite bensin och låt torka någon dag sen.
Mina har aldrig lossnat iaf. Bara kört binding freedoms och ser inte anledning till QK istället men funktionen är densamma men olika sätt att skruva i dom.

Men är ju onekligen inte så svårt att få ur de från bindingfreedom. För mig ingår det att skruva i dom en gång så jag vet att det fungerar som det ska, sen skruva upp, i med epoxy och ner igen.
Att få tag på Vibra-tite verkar ju smått omöjligt här i svedala. Nån som har tips på nåt annat att använda för gänglåsning?

karlj86

Ny medlem
Har inte loctite olika klass på gänglåsning? Blå, röd etc?
Jag kör utan gänglåsning, går över varje skruv med jämna mellanrum. Jag tar av hela bindningen när jag flyger, vill inte att de skall sitta för hårt så man efter en tid drar loss inserten.

nian

Ny medlem
Är det någon som har erfarenhet av QK/BF med Kingpin bindningen?

Sugen på att testa då det inte lockar att köpa en till bindning för nästan 4000kr för att kunna använda flera skidor. Är det något man bör tänka på med Kingpin eller är det bara beställa och köra?

Pillard

Aktiv medlem
nian sa:

Sugen på att testa då det inte lockar att köpa en till bindning för nästan 4000kr för att kunna använda flera skidor. Är det något man bör tänka på med Kingpin eller är det bara beställa och köra?
Har aldrig monterat nån Kingpin men en stor skillnad jag upplevde mellan t.ex. fruns Vipec och mina Beast var att Beasten var väldigt mkt svårare att montera inserts för. När du monterar insertsen vill du ju få bindningen på plats så att epoxin torkar med bindningen fastskruvad. Beasten har dels lite meckig konstruktion som gör det svårt att komma åt skruvarna sen kräver den också att du drar ganska rejält för att den ska komma ner emot skidan ordentligt. Kruxet är att eftersom epoxit inte har torkat ännu vill du inte dra så vidare hårt i skruvarna. Vipecen var däremot fantastiskt enkel, ffa eftersom du bara behöver montera en bottenplatta för hälen (själva häldelen fästs sen i bottenplattan). Sådana skillnader kan vara värt att fundera över om du har monterat Kingpin vanligt innan och vet hur den beter sig.

Alfakrull

Medlem
Pillard sa:
nian sa:

Har aldrig monterat nån Kingpin men en stor skillnad jag upplevde mellan t.ex. fruns Vipec och mina Beast var att Beasten var väldigt mkt svårare att montera inserts för. När du monterar insertsen vill du ju få bindningen på plats så att epoxin torkar med bindningen fastskruvad. Beasten har dels lite meckig konstruktion som gör det svårt att komma åt skruvarna sen kräver den också att du drar ganska rejält för att den ska komma ner emot skidan ordentligt. Kruxet är att eftersom epoxit inte har torkat ännu vill du inte dra så vidare hårt i skruvarna. Vipecen var däremot fantastiskt enkel, ffa eftersom du bara behöver montera en bottenplatta för hälen (själva häldelen fästs sen i bottenplattan). Sådana skillnader kan vara värt att fundera över om du har monterat Kingpin vanligt innan och vet hur den beter sig.
Det låter ju också som att det sedan kan vara en ganska omständig process att flytta bindningen mellan skidorna om det är krångligt att montera den första gången. Jag skaffade inserts för att använda samma bindning på två par skidor. Numera har jag lika många bindningar som skidor, även om jag uppskattar att kunna skruva av bindningarna vid transport.

Pillard

Aktiv medlem
Alfakrull sa:
Pillard sa:
nian sa:

Det låter ju också som att det sedan kan vara en ganska omständig process att flytta bindningen mellan skidorna om det är krångligt att montera den första gången. Jag skaffade inserts för att använda samma bindning på två par skidor. Numera har jag lika många bindningar som skidor, även om jag uppskattar att kunna skruva av bindningarna vid transport.
Nja då är det ganska smidigt. Då sitter ju inserten fast och man kan dra ner bindningen dikt an så att säga, utan risk att insertsen börjar snurra.

Alfakrull

Medlem
Pillard sa:
Alfakrull sa:
Pillard sa:
Nja då är det ganska smidigt. Då sitter ju inserten fast och man kan dra ner bindningen dikt an så att säga, utan risk att insertsen börjar snurra.
Sant, läste inte tillräckligt ordentligt om det faktiska problemet

nian

Ny medlem
Min tanke är att kunna använda en bindning till flera par skidor. Är det något annat man märker skillnad mot att montera vanligt? Alltså tänker på själva åk-/användare-upplevelsen.

Har läst de flesta svaren/trådar som finns här på freeride så börjar få koll på monteringen i generellt.

Sedan en dum fråga kanske, men funderar rent praktiskt så man inte står där sen. Jag antar att insertsen är lite djupare än själva skruven man skruvar fast bindningen med för att kunna få fast bindningen?

johanb

Medlem

@nian
Nej förutom att man får kolla att skruvarna sitter ordentligt med jämna mellanrum om man inte använder gänglåsning vilket kan var jobbigt om du flyttar bindningarna mellan skidor ofta. Jag har alltid en skruvmejsel med i ryggan utifallatt...

Du måste se till att ha rätt längd på skruvarna så att de inte går i botten på insert innan bindningen är fastskruvad. Olika bindningar kräver olika skruvhuvud och längder på skruvarna. Det finns tabeller som visar vad för slags skruv som behövs till olika bindningar: http://www.bindingfreedom.com/screw-lengths/

Och sedan kan man ju ha sin egen preferens vilken sorts skruvhuvud typ torx, kryss, insex mfl.

Pillard

Aktiv medlem
nian sa:
Biltemas lamineringsvariant var iaf lättarbetad. Sen hur bra det sitter vågar jag inte garantera ännu, inte provat så hårt

havreboll

Aktiv medlem

@nian

Jag kör på http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/ till lite allt möjligt just nu. Tidigare inserts har jag monterat med West Systems marinepoxy (https://www.westsystem.com) (vi har träbåt vilket gör att vi köper litervis med epoxy och då är prisskillnaden inte så stor) vilket såklart är i en klass för sig. Dock kommer jag montera mina lagg med Biltemas denna gång då jag inte har tillgång till West system där jag befinner mig.

Som någon annan nämnde så är allt under 24h härdningstid bara att slänga om man ska montera skidor eller liknande applikationer och epoxyn bör vara lågmolekylär för bästa vätning och inträngning i träet.

Om du/någon är intresserad av just epoxy kan jag varmt rekommendera West Systems handbok i ämnet:
https://www.westsystem.com/wp-content/uploads/Swedish.pdf

För starkast limning i just denna applikation lär det vara att föredra att förväta hålen med oförtjockad epoxy för att sedan blanda i e.g. West systems 403 mikrofibrer för den faktiska limningen. Detta ökar den interna ytan i epoxyn och och armerar även, båda dessa saker ökar hållfastheten i limningen. Mer finns att läsa under rubriken "advancerad limning av fästdon" på sida 17-18 i handboken länkad ovan.

Glöm inte att Nitrilgummihandskar eller högre skyddsklass är ett måste när man arbetar med epoxy.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Frågan är hur stark limning man behöver egentligen. Urdragskrafyen är väl egentligen gängorna som tar? Epoxin ska väl mest lösa så att insertsen inte kan rotera och därmed gänga ur?

Fokusera på lättanvänt säger jag. Vanlig epoxi på classe osv är ju som att försöka trycka ner gröt i hålen. Biltemas lamineringsepoxi rinner ju ner utan spill

Edit: Ännu en viktig poäng med rejält långsamhärdande är ju att insertsen då kan härda fast med skruvarna i och därmed hamna helt rätt. Med 5 min epoxi får du ju blanda nytt till varenda hål...

Senast ändrad:

nian

Ny medlem
Tackar för alla svaren. Ser inte heller fördelen riktigt med att använda varianter med korta härdningstider för inserts. Jag kör på Biltemas lamineringsepoxi, lätt att få tag på också.

nian

Ny medlem
Är det något man bör tänka på när man ska gänga hålen och skidan innehåller något lager metall?
Tänkte vara klok att fråga först och göra sen denna gång...

Pillard

Aktiv medlem
nian sa:
Är det något man bör tänka på när man ska gänga hålen och skidan innehåller något lager metall?
Tänkte vara klok att fråga först och göra sen denna gång...
Upplevde att skidan med metall varbenklare att gänga. Som att metallplattan hjälpte till att driva och styra tappen

havreboll

Aktiv medlem
Pillard sa:
Frågan är hur stark limning man behöver egentligen. Urdragskrafyen är väl egentligen gängorna som tar? Epoxin ska väl mest lösa så att insertsen inte kan rotera och därmed gänga ur?

Fokusera på lättanvänt säger jag. Vanlig epoxi på classe osv är ju som att försöka trycka ner gröt i hålen. Biltemas lamineringsepoxi rinner ju ner utan spill

Edit: Ännu en viktig poäng med rejält långsamhärdande är ju att insertsen då kan härda fast med skruvarna i och därmed hamna helt rätt. Med 5 min epoxi får du ju blanda nytt till varenda hål...
Detta är ett nördforum. Frågan är inte hur stark den behöver vara utan hur stark man kan göra den...

Trä laminerat med epoxy (därför man ska ha lågmolekylär epoxy som tränger in i träet) kommer att göra gängningen och omkringliggande trä starkare. Alltså låser det både gängan från att gänga ur sig samtidigt som det också stärker gängningen i sig.

Gällande själva gängningen så är det svårt att misslyckas med (metall eller inte) om man kör för hand och tar det varligt.

la_grave

Aktiv medlem
Pillard sa:
LawndartGustav sa:

Att få tag på Vibra-tite verkar ju smått omöjligt här i svedala. Nån som har tips på nåt annat att använda för gänglåsning?
Jag köpte 30 ml på Amazon

https://www.amazon.com/Vibra-TITE-VC-3-Threadmate/dp/B001VXRM5Q?th=1

Inga konstigheter.

supercross

Medlem
la_grave sa:
Pillard sa:
LawndartGustav sa:

Inga konstigheter.
This item does not ship to Sweden. Står det på sidan.

la_grave

Aktiv medlem
supercross sa:
la_grave sa:
Pillard sa:

Inga konstigheter.
This item does not ship to Sweden. Står det på sidan.
Vet inte om jag köpte från just den säljaren och jag beställde den till Frankrike, om det ev gör någon skillnad.

Flikar in en fråga här då ni ändå snackar epoxi. Lyckades skala av en del top-sheet när jag klotade vid senaste turen. Funkar det bra att fylla igen/spackla med lite lamineringsepoxi?

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp