Racetiger - skillnad årsmodeller

Är på jakt efter slalomskidor att ersätta mina gamla Head Supershape Magnum med. Har i veckan testat både nya Racetiger SL demoskidor samt hyrt gamla Racetiger SL 18/19. Blev förvånad över hur stor skillnad det var mellan dem. De gamla hyrskidorna hade jag förtvivlat svårt att få till vettig carvingsväng. Fick aldrig något grepp på kanten utan kändes som de gled omkring nästan okontrollerat.

Däremot de nya Racetiger (senaste årsmodellen) tyckte jag var helt magiska, otroligt grepp, lätt att få att carva..

Så min fråga är, hur stor skillnad är det mellan årsmodellerna av Racetiger SL?

Är på jakt efter slalomskidor att ersätta mina gamla Head Supershape Magnum med. Har i veckan testat både nya Racetiger SL demoskidor samt hyrt gamla Racetiger SL 18/19. Blev förvånad över hur stor skillnad det var mellan dem. De gamla hyrskidorna hade jag förtvivlat svårt att få till vettig carvingsväng. Fick aldrig något grepp på kanten utan kändes som de gled omkring nästan okontrollerat.

Däremot de nya Racetiger (senaste årsmodellen) tyckte jag var helt magiska, otroligt grepp, lätt att få att carva..

Säker på att det inte bara handlade om hur hyrskidorna var servade?

Har nog inte hänt mycket mer än grafiken. senaste åren.
Men runt 18/19 utvecklade man väl UVO pucken lite ( nytt utseenden iaf), förhoppningsvis till det bättre.
Har själv ett par 17/18 (tror jag) av Pro modellen ( med raceplatta), har inte gått många timmar p.g.a. att de är för mycket skida för mig.
Jag nöjer mig med mina Magnum :cool:
SL laggen skall nog avyttras eftersom de bara samlar damm 🤙

Ja, handen på hjärtat nu. Hur många här kan pressa en sådan skida till dess gränser?
Raceåkare nån?
Exempel: vi samlade familjen i Vemdalen v4. Sonen som är steg 4 åkte pist på Brahma 88 som han fått av mig. Vi står på toppen av en röd/svart backe när han säger: kolla här nu farsan och så carvar han ett kliniskt spår ner utan en antydan av släpp. Jäkla unge!

Det har varit mycket piståkande sista veckan i govädret.
Jag köpte ett par Racetiger RCS av Skistar för 500:- ganska nerslipade. Tunade upp kanterna, jäklar vad kul att carva med.
Sen testade jag ett par av årets Racetiger RC UVO, visst fanns det ett lite bättre klipp i dom.
Men: 500kr kontra 8300kr för en glad amatör. Det är några lektioner i mellan där.

Men det är kul att kolla på alla dom som kommer med de skidorna de har hyrt.
Jag vill inte vara elak men: det är många som hade haft roligare med ett par snällare skidor.
Kanske du skulle klara av att få skidorna på kant om du ska ha det värsta ;)

I och med att det inte händer jättemycket med raceskidor överlag förrns normerna förändras så kommer de antagligen vara ungefär desamma. Mina GS och SL skidor har flera år på nacken men ändå är de nog väldigt lika de nyare varianterna materialmässigt.

Åkte på ett par Racetiger SL 2006 i wagrain som jag älskade. Hade dem som förebild när jag skaffade ett par GS 22/23 och är helnöjd. Styva och skär fint i pisten. Vill minnas att jag upplevde SL:arna från 2006 som styvare men det är också 30 kg sedan som säkert gör stor skillnad.

Om vi nu pratar vanliga Racetiger SL så är ju det de "softaste" butiksracers skidorna i det segmentet från Völkl ( finns tre värre modeller i vanlig butik)
Så det är lång ifrån riktigt stiffa FIS lagg och inget käppgänget ens skulle ha stående i garaget.
Grymt kul skida för den som vill ligga på kant och inte ta mer än några meter av backens bredd.
Men glöm inte köra jägarvila under försäsong bara.....

Senast ändrad:
Ursäkta mig här nu, men var kommer dom RC (racecarv) 13mR som jag testade in här.
Och finns det alltså tre elakare modeller ovanför SL innan man går in på FISlagg som ingen raceåkare köper i en vanlig butik. Av den enkla anledningen att dom inte säljs i vanliga sportaffärer.
Svar till Nicke Nyfiken

Ursäkta mig här nu, men var kommer dom RC (racecarv) 13mR som jag testade in här.
Svar till Nicke Nyfiken
Dina +70 midja är som Völkl utrycker det för avancerade åkare medans SL/GS -70 midja är för oss fullblodsproffs som kan klämma ut allt ur dem :cool:
Och där är vanliga SL instegsmodellen av fyra ( SL, Pro/Master, SL-R och WC).
Nä...riktigt så är det inte för mig.....lååångt därifrån 😉
Jag köpte jag mina väldigt billigt nya eftersom junior där hemma fuskade med lite käppåkning, jag ville inte vara sämre.
Insåg ganska snabbt att det var att ta sig vatten över huvet och har mest kasat runt på dem de få timmar de använts ( blir snabbt benpump om man åker på)

Men för att få riktigt bra isgrepp tror jag att det är viktigare att ha bra koll på kanterna och mindre viktigt vad man har under fötterna ( när man pratar om likvärdiga pistsmiskare )

Varför välja SL som icke tävlingsåkare, är kul en kort stund. Mycket bättre att välja SC varianten. De har lika bra grepp och är en roligare skida hela dagen. Jag köpte ett par sådana från 20/21 för 2600 demoskidor i näst intill nyskick. Otroligt roliga att åka på. De svänger bara man tänker sväng och släpper ongenting. Min 16 åriga dotter snodde dem från mig och fullkomligt älskade dem.

Dina +70 midja är som Völkl utrycker det för avancerade åkare medans SL/GS -70 midja är för oss fullblodsproffs som kan klämma ut allt ur dem :cool:
Och där är vanliga SL instegsmodellen av fyra ( SL, Pro/Master, SL-R och WC).
Nä...riktigt så är det inte för mig.....lååångt därifrån 😉
Jag köpte jag mina väldigt billigt nya eftersom junior där hemma fuskade med lite käppåkning, jag ville inte vara sämre.
Insåg ganska snabbt att det var att ta sig vatten över huvet och har mest kasat runt på dem de få timmar de använts ( blir snabbt benpump om man åker på)

Men för att få riktigt bra isgrepp tror jag att det är viktigare att ha bra koll på kanterna och mindre viktigt vad man har under fötterna ( när man pratar om likvärdiga pistsmiskare )
Tack för utfylligt svar.
Ja, RC räcker gott till för min gamla kropp. Jag behöver inte värre än så.

Tillbaka
Topp