Räcker ryggsäck som skydd. Krävs ryckplatta också?

Rydellen

Ny medlem
Tjena
Undrar om det räcker att köra med en rygga som skydd eller om man bör köra med platta under också? Har tänkt att köpa en smidig rygga som tex: Dakine Heli, men vet inte riktigt om den duger som skydd. Den täcker ju naturligvis inte så långt ner i ländryggen som en platta gör. Vad kör ni med för "setup" i offpist samt park?
Vore gött att ha en rygga som räcker som skydd i såväl offpist som park.

// Emil

Bättre att ha ryggplatta än ryggsäck.

//Mr Mute

ja kör me ryggplatta... o ryggsäck me diverse saker om jag kör offpist.. dock vil ja inte landa på ryggensäcken där de ligger lite kamera grejer o så:P

kör me ryggplatta..

Blir nog att köra platta och en smidig rygga ovanpå....
Känns väl mest vettigt. Men även lite knöligt kanske. Vet att det finns mer "odentliga" ryggor med plast "skal". Där kanske man kan skippa plattan. Men inte annars...

När du åker vanligt (alltså i off-pisten) så tycker iaf inte jag att det känns knöligt med ryggplatta och ryggsäck med diverse nödvändigheter i.

Ryggsäcken tar du väl med fördel av dig i parken. Inte så bekvämt att ha där.

Jag har en ortovox toprider. Den har inbyggt ryggskydd och jag är relativt nöjd med den, enda nackdelen jag kan se är att det bara är ett stort fack plus ett fack för spadhandtag och proben. Den sitter dock mycket bra på ryggen. En annan fördel är att man slipper bli varm om ryggen.

Senast ändrad:
kan väll inte skada att ha både platta och ryggsäck på ryggen men vad vet jag. Jag har aldrig upplevt några problem med det.. Klart att det kanske inte är helt optimalt i parken, men det beror väll på vilken nivå man ligger på också..

Kör med ryggplatta jag dunka in i ett träd med både ryggskydd och ryggsäck med ryggen först. Det räckte inte i alla fall så att köra utan ryggskydd i de läget skulle ha varit tusen gånger värre så kör med ryggskydd

Ryggan slits av när man hjular ner för berget,vet av egen ärfarenhet!!Kör med ryggplatta,poc gör riktigt bra skydd gå in på www.pocski

Lite tunga ryggskydd bara. Daniese är mycket lättare och lika bra...

Nja man vill ju inte bära på mer än man redan har vet du juh ;)

vad har du tänkt dig för ryggsäck då? "vanlig eller en lavinryggsäck? dom är oftast utrustade med spade och lavinboll, då kan det bara lite knepigt att ha tyggskydd med den brukar oftast gå.

Klart du ska ha både ryggsäck o platta... Är inte alltför nyttigt att få spadbladet i ryggen. Inte andra saker heller för den delen.

Själv kör jag med heli:n samt en gipron platta, hade sönder min förra gipron platta i en lavin då den drog in mig i en klippa, plattan gick sönder trots fullpackad väska och jag vill inte veta hur det hade gått utan den.... Hade för övrigt sönder en kota lite grand för några år sedan, en mycket otrevlig historia som jag hoppas att du aldrig kommer få uppleva.

Kan du köra med ryggskydd så gör det! Vad väljer du, att det känns lite konstigt med ryggskyddet under ryggan eller skrota på en sten efter ett dropp eller en tall i skogen och sluta som ett drägglande kolli i en permobil?

Om jag hade kunnat köra med ryggskydd under min kameraväska som inte har den bästa utfomningen mot ryggen så hade jag gjort det, visst tar kamerorna mm en stor smäll men säkerheten först? Jag tro inte att din ryggsäck skyddar något heller då det mest bara är tyg?

Mvh
Johan Ståhlberg

Tillbaka
Topp