Rädda snö kampanj!

Luke

Ny medlem
Rädda snö kampanj!
Kan inte vi på Freeride starta en "Rädda snö kampanj"? Att vi börjar leva lite mer miljövänligt, För ifall vi gör de kan vi kanske sprida ut det på andra skidforum o dyl. För asså snön kommer att försvinna, och det är inte många år kvar.. Jag låg och läste det senaste nummret av åka skidor i gårkväll och kom och tänka på , vad händer om snön försvinner? Och då låg svaret där framför mig, "Innomhus skidåkning!" Jag tänkte det är ju ett alternativ till framtiden, det kanske inte är så pjåkigt!
Så bläddrar jag fram till reportaget och läser det.. FY F*N, En källare med vita väggar, en liten backe utan lutning alls.. Det går alltså helt enkelt inte... Hälften av skidåkningen är enligt mig, utsikt sol och härlig frisk luft,, Det skulle aldrig kunna göras i en inomhus backe.. DET GÅR BARA INTE. Så nu måste vi börja göra något åt det.. Kan vi inte börja leva lite miljövänligare och sprida det till allt och alla.. Vi kan faktiskt rädda snön.. Än är det inte för sent.. Tänk på det!

Rädda snö kampanj!
jo alstså detta är ett av vårt samhälles största problem ochnalla måste göra något, de kan ju liksom räcka med att ställa bilen och ta bussen eller cykeln till jobbet.
Alla bäckar små liksom och alla måste göra nått!

Rädda snö kampanj!
räkna med mig! men det kan blis vårt att övertyga alla andra 70% i landet som ser fram emot en för evigt snö fri vinter :/

Rädda snö kampanj!
disktrasa sa:
räkna med mig! men det kan blis vårt att övertyga alla andra 70% i landet som ser fram emot en för evigt snö fri vinter :/
Det är sant.. Men tänk så här, om vi säger att 20 % i svergie börja göra något åt det,, sen fyller det på med några % från hela världen, typ 20 % av USAs Befolkning blir ju en del..

Rädda snö kampanj!
vi får starta en save-the-snow-kampanj i liknelse med greenpeace. klä ut oss till snögubbar o demostrera vid flygplatser o sånt:)

Rädda snö kampanj!
Vilken bra idé! Är ju ingen som kommit på detta innan va?
Låt oss rädda planeten! Jaa, vem f*n säger inte nej till det??
Men det är fortfarande ingen som ägnat en tanke åt HUR vi ska rädda snön va?
Konstigt...

Så vad har ni tänkt er egentligen?
>Köper du svensk fisk som INTE har fraktats till kina för att fileas?
>Köper du ekologiskt odlade varor?
>Köper du lokalt odlade varor?
>Var är den svenska fläskfilén du åt igår EGENTLIGEN styckad? Stans egna lilla slakteri eller Polen?
>Vägrar du köpa tandrämsförpackningar som är förpackade i ytterligare en förpackning?
>Använder du skonsamma tvättmedel?
>Har du funderat på hur du kan använda bil mindre?
>Har du påverkat din arbetsplats/skola så att man källsorterar och återvinner mer?
>Om du har bil: Kan etanolbil/hybridbil vara ett alternativ för dig?
>Vad har du gjort för att sänka din elförbrukning?
>Vad har du själv gjort IDAG för att rädda snön?

Känns som att alla männsikor helt plötsligt är så väldigt miljömedvetna, samtidigt som det är helt okej att ha en bensindriven Volvo med 250 hästkrafter, eller att köpa livsmedel som kommer från andra länder när det finns svenska alternativ...

Så kom igen nu, snackar ni bara skit eller har ni tänkt göra något åt det?

Senast ändrad:
Rädda snö kampanj!
Nojlas sa:
Känns som att alla männsikor helt plötsligt är så väldigt miljömedvetna, samtidigt som det är helt okej att ha en bensindriven Volvo med 250 hästkrafter, eller att köpa livsmedel som kommer från andra länder när det finns svenska alternativ...

Så kom igen nu, snackar ni bara skit eller har ni tänkt göra något åt det?
Jag håller med dig, just nu är det mycket surr men väldigt få är intresserade av att ta de besluten och göra de valen som vi trots allt måste. Som du påpekar det är mycket fränare att leka blingblingfjolla med senaste gearen på afterskin och skryta om 100000 fallhöjdsmeter med helikopter och köra fet sunkig van från 80-talet (bra tänkt -Not!!!) än att faktiskt GÖRA någonting. Vår bergsmiljö är faktiskt inte en lekstuga det är en mycket känslig och komplicerad biotop som tyvärr påverkas av många komplexa faktorer.

Så för er som är seriösa med att ändra livstil och attityd så börja med att kolla här: http://www.snf.se/verksamhet/klimat/index.cfm

Rädda snö kampanj!
vi fick en saab 9.5 biopower i fredags, så jag bidrar som fan.

Senast ändrad:
Rädda snö kampanj!
Asså , man behöver inte ta de extremt överdrivet allvarligt, bara man tänker lite på vad man gör. Typ släcka lite lampor o så. Man behöver ju inte överdriva..

Rädda snö kampanj!
Grymt!

Fast det räcker inte. Även om alla i Sverige skulle byta till E85 så skulle vi ändå behöva minska själva åkandet för att få ner co2 på en godtagbar nivå.

Idag ligger vi på 965 kgco2/pp och år och som du ser på grafen:http://www.snf.se/images/ill-klimat-ipcctemp2100-sto.gif fast vi utnyttjar ny teknik så kommer den globala uppvärmningen att fortgå. Så om det ska bli nått fluff att surfa på så får du ställa fina bilen (du kanske redan kör lite bil vad vet jag).

/L

Rädda snö kampanj!
Luke sa:
Asså , man behöver inte ta de extremt överdrivet allvarligt, bara man tänker lite på vad man gör. Typ släcka lite lampor o så. Man behöver ju inte överdriva..
Jo Luke man behöver överdriva. Typ köpa lågenergilampor stänga av standbyfunktionen inte lämmna mobilladdare i nätuttaget. Använda datorn så lite som möjligt köpa energisnålaste vitvarorna installera solfångare på villan köra mycket mindre bil. Göra medvetna val vid köpa olika produkter som produceras utomlands tex finns det lokala alternativ. källsortera mm mm.

Det är precis vad vi måste göra INTE köpa fetaste största flatscreenskärmen som drar 5gr mer energi än gamla tv bara för att impa på polarna. Ja du fattar.

Rädda snö kampanj!
Larsky-> Jo, men de sakerna du säger där, det tykcer inte jag är att överdriva, tvärtom, Det är gasnka självklart.. Jag lämnar aldrig en laddare i väggen, eller har någonting på standby (tom modemet stänger jag av när jag inte använder det..) O vi har inte ens en platttv hemma:S Fan ja sitter me en hederlig gammal klump.. Sånt som jag menar är överdrivning är tex. det Nojlas sa " vägra köpa en tandkrämstub som är förpackad i en annan förpackning" Det tycker jag är överdrivet..

Rädda snö kampanj!
Luke sa:
Larsky-> Jo, men de sakerna du säger där, det tykcer inte jag är att överdriva, tvärtom, Det är gasnka självklart.. Jag lämnar aldrig en laddare i väggen, eller har någonting på standby (tom modemet stänger jag av när jag inte använder det..) O vi har inte ens en platttv hemma:S Fan ja sitter me en hederlig gammal klump.. Sånt som jag menar är överdrivning är tex. det Nojlas sa " vägra köpa en tandkrämstub som är förpackad i en annan förpackning" Det tycker jag är överdrivet..
Och du ska ha cred för att du drog i gång denna tråd :) Sry om jag lät trist.

/L

Rädda snö kampanj!
Växthuseffekten är en bluff! Buffel och Båg! Låt inte SVT hjärntvätta er med program som "Planeten" och "Faktum"!

Rädda snö kampanj!
men de finns tillräcklig mycket växthusgaser redan nu i luften för typ 20 år framåt...å då är snön borta redan:/ så hur vi än gör nu så kan vi knappt rädda snön om man ska tro på va forskare å sånt säger,.
men det är iufs bra å tänka på miljön endå..men snön går inte att rädda

Rädda snö kampanj!
allvarligt

vi e ju typ värre än tettorister. vi tar bort snön.. å om 50 år kommer ju stockholm va snöfritt!!! det betyder ju typ att om lite mer än 150 år finns inte snön i åre.. å om 400 går det knappt att åka skidor
jag är lätt på!!!
hehe börja me att stoppa flyplan å bilar som går på bensin

Rädda snö kampanj!
Ja, denna fråga är det viktigaste vi har på tapeten just nu.
Men jag har flera ideer att bidra med som tur är!
Man fick ju lära sig massor av saker när man var liten, dessa kunskaper har jag använt:
- Du andas in syre och ut koldioxid.
- Växter omvandlar koldioxid till syre.

Jag har dragit några slutsatser av detta:
- Människan andas rätt mkt!
- Växter är viktiga!

Om vi tänker att man gör 14 utandningar/min i viloläge och 65 utandningar/min vid utmattning så kan vi minska växthuseffekten radicalt genom att: Sluta idrotta, alternativt sluta andas ut.

Detta kan ju bli lite jobbig i längden.. Därför kom jag precis på ett fenomenalt bra alternativ!
Andas alltid på en blomma. Det kan va nya GHETTO modet, ha en Amaryllis över munnen!

Tänk er för innan ni andas!

Rädda snö kampanj!
Ja e på!! har, som många andra, börjat släcka lampor, dra ur mobilsladd o tar cykel i stället för o få skjuss i bil... men de finns många som behöver hjälpa till

Rädda snö kampanj!
frandfors sa:
Ja, denna fråga är det viktigaste vi har på tapeten just nu.
Men jag har flera ideer att bidra med som tur är!
Man fick ju lära sig massor av saker när man var liten, dessa kunskaper har jag använt:
- Du andas in syre och ut koldioxid.
- Växter omvandlar koldioxid till syre.

Jag har dragit några slutsatser av detta:
- Människan andas rätt mkt!
- Växter är viktiga!

Om vi tänker att man gör 14 utandningar/min i viloläge och 65 utandningar/min vid utmattning så kan vi minska växthuseffekten radicalt genom att: Sluta idrotta, alternativt sluta andas ut.

Detta kan ju bli lite jobbig i längden.. Därför kom jag precis på ett fenomenalt bra alternativ!
Andas alltid på en blomma. Det kan va nya GHETTO modet, ha en Amaryllis över munnen!

det finns ju en lättare variant, och den bygger på att man slutar skövla regnskogen. För den omvandlar massor med koldioxid! så det är väll lättare att sluta skövla den än att sluta andas. Annars var det en rätt smart idé.

Rädda snö kampanj!
frandfors sa:

Men ja tror stenhårt på min GHEEDO Amaryllis tränd!
Jag har gjort ett smakprov på hur det skulle kunna se ut!
harlautbp1.jpg

Senast ändrad:
Rädda snö kampanj!
alpvalp sa:
Växthuseffekten är en bluff! Buffel och Båg! Låt inte SVT hjärntvätta er med program som "Planeten" och "Faktum"!
Ja men självklart så är det SVT som ligger bakom växthuseffekten. Klockrent! Vad ska alla människor som har jobbat stenhårt för att få fram forskningsresultat och kyotoavtalet säga nu? När du kommer med en så kristallklar förklaring på ett av vår tids största problem. Go kid go. Jag vill gärna ser fler såna...

Rädda snö kampanj!
om ni nu seriöst funderar på att rädda snön och skapa en bättre natur så kanske inte ni räddar den igenom att tex. ta cykeln till jobbet/skolan och spara el. det finns många sätt att rädda(eller iallafall bidra och utöka intresset till att) rädda naturen: samla in pengar för att tex. rädda regnskogen, anordna en skiduppvisning/tävling där biljett och reklampengar går till tex. greenpeace. det finns mycket man kan göra om man bara angagerar(stavning) sig!
så kämpa på!!

ville bara säga det
//faceplant

edit: jag börjar bli ganska trött på att min dator får för sej att dubbelposta hela tiden, det är INTE med flit.

Senast ändrad:
Rädda snö kampanj!
Finns några pessimistiska här inne, men man kan inte kräva att alla är 100% "miljövänliga" i ett så här tidigt skede av "medvetenheten". Första steget är faktiskt fortfarande att få folk att få upp ögonen för problemet. Sedan är det upp till våra ledare och industrier att göra de förändringarna som krävs. Att ta bussen är bra, men ärligt talat mest för ditt eget samvete. Det som krävs är en ny miljöteknik som Sverige bör leda och stå redo med lösningar när resten av världen följer efter vårat exempel. Gör självklart det ni kan för att vara miljömedvetna, men att få fram detta inom politiken samt visa företag att det finns en ökande marknad för "miljö" produkter är prio 1.

Emil

Rädda snö kampanj!
face-plant sa:
samla in pengar för att tex. rädda regnskogen, anordna en skiduppvisning/tävling där biljett och reklampengar går till tex. greenpeace. det finns mycket man kan göra om man bara angagerar(stavning) sig!
så kämpa på!!
I like!:D

Tillbaka
Topp