Räddningspulka

npleje

Ny medlem
Räddningspulka
Hej!
Jag studerar sista året på Industridesignprogrammet - Designhöskolan i Umeå.
Under mitt exjobb kommer jag att utveckla en räddningspulka, som skall kunna användas av Fjällräddning, brandkår och skidsportanläggningar mm.

Nu söker jag efter människor som har hamnat i situationer där dom har varit tvugna att transporteras i en sådan, eftersom att det är ganska viktigt att veta hur färden upplevs. Kommer att lägga en del focus på att förbättra upplevelsen och komforten under färden för den olycksdrabbade.

Så.. Har Någon varit med om detta? vad var positivt/negativt ju mer info jag kan få dest bättre=)

Tack på förhand
/Nilas

Räddningspulka
Jag blev nedfraktad i pulka efter att jag slitit av korsbandet i Davos i Schweiz. Jag skadade mig i pisten så jag fick åka pist ned.

Det som var negativt är att det skumpade en del på dem små ojämnheter som fanns i backen. Det var inte så farligt för mig för jag hade inte så ont men jag kan tänka mig att det är väldigt obehagligt om man har gjort illa ryggen eller någon sådant.

Det är såklart lite obehagligt att man inte ser vad som händer när man åker. Man måste lite på den som för pulkan. En nödbroms för den som åker kanske hade varit nåt?

Det var också väldigt kallt. Men det beror nog mest på att jag låg på snön väldigt länge innan jag transporterades ned.

Det positiva jag kan komma på är att det var kul att pröva på. Och så kunde dem köra in pulkan direkt i ambulansen. Det var smidigt.

Det ska tilläggas att jag var lite borta under tiden efter att jag skadat mig och till jag kom till sjukhuset. Det hände saker som jag inte uppfattade och minns i efterkant.

Ett tips, om du inte redan har gjort det, är att åka till en skidannläggning och be att få prova att åka pulka. Gärna på lite olika underlag.

Lycka till!

Räddningspulka
Smart idé av Schweizarna att kunna köra räddningspulkan direkt in i ambulansen, något liknande system kanske man borde kunna sätta upp i Sverige? Gäller väl att connecta en hel del med vår sjukvård och ambulanstillverkarna då och kan ju uppstå endel fraktproblem när man vill ha tillbaka båren till backen den hör hemma i men sådant går ju alltid att fixa.

Själv har jag haft turen att inte behöva åka någon sådan pulka... ännu!

Räddningspulka
felix sa:
Smart idé av Schweizarna att kunna köra räddningspulkan direkt in i ambulansen, något liknande system kanske man borde kunna sätta upp i Sverige? Gäller väl att connecta en hel del med vår sjukvård och ambulanstillverkarna då och kan ju uppstå endel fraktproblem när man vill ha tillbaka båren till backen den hör hemma i men sådant går ju alltid att fixa.
Pistören som hjälpte mig åkte med i ambulansen, rapporterade till sjukhuspersonalen och så tror jag ambulansen körde tillbaka honom och pulkan till backen. Men det kan ju bli svårt att genomföra på mindre ställen långt ifrån en läkarmottagning eller sjukhus.

Räddningspulka
TellyHelly sa:
Jag blev nedfraktad i pulka efter att jag slitit av korsbandet i Davos i Schweiz. Jag skadade mig i pisten så jag fick åka pist ned.

Det som var negativt är att det skumpade en del på dem små ojämnheter som fanns i backen. Det var inte så farligt för mig för jag hade inte så ont men jag kan tänka mig att det är väldigt obehagligt om man har gjort illa ryggen eller någon sådant.

Det är såklart lite obehagligt att man inte ser vad som händer när man åker. Man måste lite på den som för pulkan. En nödbroms för den som åker kanske hade varit nåt?

Det var också väldigt kallt. Men det beror nog mest på att jag låg på snön väldigt länge innan jag transporterades ned.

Det positiva jag kan komma på är att det var kul att pröva på. Och så kunde dem köra in pulkan direkt i ambulansen. Det var smidigt.

Det ska tilläggas att jag var lite borta under tiden efter att jag skadat mig och till jag kom till sjukhuset. Det hände saker som jag inte uppfattade och minns i efterkant.

Ett tips, om du inte redan har gjort det, är att åka till en skidannläggning och be att få prova att åka pulka. Gärna på lite olika underlag.

Lycka till!
Min tanke är att göra en räddningspulka som skall dras med skoter, i dag verkar det som att räddningstjänst, fjällräddning och skidsystem använder olika pulkor. Det vore nog sjysst om alla kunde använde samma modell, självklart skall den gå att anpassa för sin miljö, färd i fjäll och lössnö ställer andra krav jämfört med en pulka för pistade skidanläggningar tex. Har funderat en del kring just båren, pulkan kommer förmodligen att anpassas för den bår som används mest i dag. så att man slipper flyttas från den om man måste åka ambulans

Har hört om andra som åkt pulkan och det verkar som att just ojämnheterna och den dåliga fjädringen är ett stort problem, det kommer jag nog lägga mycket focus på.

Någon typ av värme är nog också bra, det är viktigt att hålla cirkulationen uppe efter olyckor.

Var du fastspännd i båren under färden eller hadde du armarna fria?

Räddningspulka
felix sa:

Själv har jag haft turen att inte behöva åka någon sådan pulka... ännu!
Om man anpassar pulkan efter "standardbåren" och använder den, så borde man ju kunna bara byta bår med ambulansen.... Så ambulansen får patienten på en bår och lämnar ambulansens bår i räddningspulkan. Ska kolla upp det...

Räddningspulka
npleje sa:
Armarna var nedpackade under galon som surrades fast. Hela jag var fastspänd.

Om man ska åka bakom en skoter kommer nog det största problemet vara att det skvätter upp snö och skit, låter och luktar. Då borde du kanske bygga in hela pulkan så att ansiktet också blir nedpackat.

Ett alternativ, om du bara ska komma med en idé och kanske en ritning, men inte bygga själva grejen (om du nu inte är jävligt händig) är att ha båren innbyggd i skotern. En extra bred och hög skoter med plats för en person under sätet. Då får man ju också värme från motorn, är skyddad från väder och vind och kan köra i svårare terräng eftersom man inte har en kälke efter sig. Den idén hade jag på ett arbete i fysiken för några år sedan. (Solklart MVG)

Räddningspulka
TellyHelly sa:
npleje sa:
Armarna var nedpackade under galon som surrades fast. Hela jag var fastspänd.

Om man ska åka bakom en skoter kommer nog det största problemet vara att det skvätter upp snö och skit, låter och luktar. Då borde du kanske bygga in hela pulkan så att ansiktet också blir nedpackat.

Ett alternativ, om du bara ska komma med en idé och kanske en ritning, men inte bygga själva grejen (om du nu inte är jävligt händig) är att ha båren innbyggd i skotern. En extra bred och hög skoter med plats för en person under sätet. Då får man ju också värme från motorn, är skyddad från väder och vind och kan köra i svårare terräng eftersom man inte har en kälke efter sig. Den idén hade jag på ett arbete i fysiken för några år sedan. (Solklart MVG)
Här kommer en länk som kanske ger en klarare bild av vad jag strävar mot. http://images.google.se/imgres?imgu...firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&sa=N

Att bygga in släden i skotern är ingen dumm ide.. In fact, brandkåren i umeå använder ofta bandvagn för den här typen av transport, nackdelen är att det inte går att lasta den på släpvagn, så dom måste köra bandvagnen från stationen, vilket kan ta tid om olyckan är långt bort. Så dom har även ett släp med skoter och pulka så dom kan köra så nära som möjligt med bil om det är långa avstånd.

Kan tänka mig att det kan vara lite jobbigt att inte ha möjligheten att påverkasituationen själv när man är helt fastspännd. Situationen måste vara jobbig nog iaf. jobbigt om man har klaustrofobi. Bra utsikt kan nog underlätta.

Räddningspulka
Har åkt en gång, fast det var när jag endast var 7 år men endå:P
Kommer inte ihåg hur jag var fastspänd, men pulkan var övertäckt men nån slags gallon med lite genomskinlig plast oanför ansiktet. Att den var övertäckt tycker jag nog bara var positivt eftersom det blev varmt o skönt :) Dessutom fanns det en luftslang för bättre luft inuti.

Hur färden var kommer jag inte ihåg eftersom jag sov i stort sett hela vägen ner för berget XD Men tror att någon slags dämpning kan vara en bra ideé :)

Ideén med en universiell bår är också bra.

Lycka till :)

Räddningspulka
Tuffingen ja! Glöm inte att lacka den i samma färg som skotern. :)

Det låter som en bra idé. Man kan ju ha en ambulansbår i kälken som man kan lägga den skadade på och sen skjutsa in i ambulansen.

Räddningspulka
Har åkt två gånger En för 4 år sen och en gång för 2 år sedan. Första gången hade jag brytit bener och andra gången dragit av ledbandet i knät.

De som är met jobbigt och smärtsamt är när man ska på och av båren. det skulle vara bra om man typ slapp att byta bår när man kom till ambulansen. Och något som minskar skumpandet är inte heller fel för de drog på i hög art när jag låg i. Men jag var helt fastspänd, även armar och tror det är ganska bra.

Räddningspulka
Du ska inte ha möjligheten att påverka färden, skadade människor är ofta chockade och rädda vilket leder till irrationella handlingar. Du ska också ligga fastspänd för att kroppen ska vara så fixerad som möjligt så att eventuella skador inte ska förvärras.

En nödbroms för den skadade är inte att tänka på, pistörerna ska kunna göra sitt arbete utan att bli störda och om du kör pulkan, vilket redan är svårt och tungt, ska inte detta försvåras ytterliggare för att någon tycker det går för fort.

Många pulkor finns det skotersläp till, du läggs alltså uppe på ett släp, ovanför snösprut och avgaser, som är dämpat. Med kapell på ser det inte helt olikt ut kälken du länkade en bild på :)

Ligger du i utpisten eller backen är pucklig så bär man ofta pulkan en bit ovanför backen för att skador osv inte ska förvärras.

Att göra en universell bår som också passar i ambulansen är ingen dum idé!

kemi: Kapellet används oftast när det är dåligt väder eller kallt.

EDIT
Niklas_Borg: i pulkan finns det många gånger redan en bår i som är löstagbar, det är på den remmar osv sitter i, denna finns för att man ska kunna lyfta t.ex. ryggskadade direkt in i ambulansen utan att behöva fixera igen :)

Senast ändrad:
Räddningspulka
Jarle sa:
Du ska inte ha möjligheten att påverka färden, skadade människor är ofta chockade och rädda vilket leder till irrationella handlingar. Du ska också ligga fastspänd för att kroppen ska vara så fixerad som möjligt så att eventuella skador inte ska förvärras.

Många pulkor finns det skotersläp till, du läggs alltså uppe på ett släp, ovanför snösprut och avgaser, som är dämpat. Med kapell på ser det inte helt olikt ut kälken du länkade en bild på :)

Ligger du i utpisten eller backen är pucklig så bär man ofta pulkan en bit ovanför backen för att skador osv inte ska förvärras.

Niklas_Borg: i pulkan finns det många gånger redan en bår i som är löstagbar, det är på den remmar osv sitter i, denna finns för att man ska kunna lyfta t.ex. ryggskadade direkt in i ambulansen utan att behöva fixera igen :)
Jag tror också att det är bra att man är helt fastspännd, men eftersom att man befinner sig i en redan väldigt jobbig situation så tror jag att det är bra att man jobbar med att på andra vis få den skadade att känna sig så trygg som möjligt. Genom att tex ha bra utsikt, utrymme runt båren värme (om man åker längre sträckor), om möjligt kanske till och med göra plats för vårdare att åka med vid svårare situationer.

Används pulkor dragna av skidåkare oftare är skoterpulkor i backen?

Har tittat på båren som ligger i räddningstjänstens pulka, det är inte samma bår som ambulansen använder så jag vet inte om den passar i ambulansen.

Räddningspulka
Det som oftast sker är att en pistör efter larm åker till olycksplatsen och avgör bästa sättet att ta ner den skadade. Ofta går det bra att köra upp en skoter utan pulka, helt enkelt bara sätta människan bakpå och fara ner eller bara hjälpa personen ner till läkarstugan utan vare sig skoter eller pulka.

Det näst vanligaste är att man får ta pulkan för hand, detta är extremt jobbigt och tungt så att försöka få på fler människor är mer eller mindre omöjligt. Anledningen till att man inte alltid tar skoter med släp i pisten är att man inte gärna kör skoter i systemet när det är öppet, inte alltid lätt att se folk som kommer uppifrån osv.

De gångerna man ser en skoter fara fam i 100 knyck med lampa på är det i regel en kollisionsolycka, s.k. högenergisolycka, då detta kan ge omfattande skador på både organ och skelett.

Ryggbrädan (den i pulkan) lägger man bara på båren som tillhör ambulansen och fäster den i båren, snabbt, smidigt och enkelt.

Räddningspulka
Jarle sa:
Snacka med TT här på FR, han är pistör i Riksgränsen
Tack för bra svar! Gissar att du jobbar med detta på något vis. Jag är i ett ganska tidigt skede i mitt arbete, men det kommer att bli väldigt omfattande.. 10 veckors boende i skolan=) Skall absolut försöka kontakta TT i veckan och ta reda på mer.

Nu lämnar jag forumet för kvällen, kikar in i morgon igen

Räddningspulka
Har bara åkt pulka en gång och det var inge roligt. Hade allvarlig hjärnskakning, manglad ryggrad och ett antal revben som låg löst inombords. Pulkan hanterades av två pistörer då det var omöjligt att köra skoter på ett vettigt sätt i området (G.M. Chamonix) och vädret var för jävligt för helikoptern. Pistörerna var väldigt måna om att jag hade det bra men oxå att jag skulle få vård snabbt därför körde de så fort de vågade utan att ta för stora risker. Risken att jag hade brutit ryggen bedömdes som stor. (Detta berättade de för mig några veckor senare när jag bjöd dem på bira som tack för hjälpen) Tyckte det var väldigt skumpigt och slagigt i pulkan och jag hade ju jävligt ont oxå. Skulle efterlysa nån form av go stoppning i pulkan som dämpade stötar och sånt, det upplevde jag som värst. Speciellt som man var surrad på nån planka för ryggen. Medar med fjädring och såna grejer tror jag blir för tungt och krångligt när terrängen är stökig. Tänkte inte så mycket på snösprut och liknande då vädret var som det var, dimma blötsnö och stark vind, farten upplevdes som typ 300km/h men jag var ju rätt groggy...

Har använt hjälm sedan dess!

Räddningspulka
Vad tror du om en tvådelad konstruktion, där bår och kälke är separerade?
Båren kan således vara någon slags standardbår som redan finns för ambulanser, helikoptrar etc, medans själva kälken blir en ny konstruktion. Lär bli sjukt smidigt...

För att råda bot på skumpandet får slädupphängningen var separat och dämpad på godtyckligt vis. Antingen dämpar man medarna direkt ,eller så sätter man en dämpande upphängning mellan bår och släde. (Kolla in lastbilar där hela hytten har en egen dämpningsupphängning - lite samma idé)

Och ärligt talat, om den skadade upplever färden obekväm är irrelevant. I det här läget är det läkarvård så fort som möjligt som gäller, utan att skadorna förvärras under transporten.

Bara mina 50 cent... lycka till!

Räddningspulka
appropa ideerna om skooter-koppling/pulka:
I österrike, Tyskland, och Schweiz ser jag ofta att "pulkan" (om det nu är standardpulkan eller inte har jag ingen aning om, men jag tror att det är det ibland för stängerna sticker ut pa sidan ibland) lastas ombord och snäpps fast pa flaket pa en pistmaskin eller hängs fram pa bladet/skopan... Torde vara bra mycket säkrare och komfortablare än skooter...
Oftast tas sedan den skadade direkt till helikopter fran pistmaskin vid nästa möjliga landningsplats iom att det ofta är för langt, brant, eller inte mögligt att köra ner till dalen, eller kanske skulle involvera 2-3 gondolomlastningar.

Räddningspulka
npleje: Riktigt så fräck att jag är pistör är jag tyvärr inte, är bara 21 (fyllde i våras), vilket är lägsta ålder för pistörutbildning. Får väl hoppas att det blir min tur en vacker dag ;)
Men jag har en del sjukvårdsutbildning från gymnasietiden (läste vildmarksguide), har några veckors praktik med pistörerna osv... Jobbar som liftwaffe på Funäsberget...

Snowgod sa:
Tyckte det var väldigt skumpigt och slagigt i pulkan och jag hade ju jävligt ont oxå. Skulle efterlysa nån form av go stoppning i pulkan som dämpade stötar och sånt, det upplevde jag som värst. Speciellt som man var surrad på nån planka för ryggen.

Återigen handlar det om att fixera ryggen, ryggbrädan (som sitter fast i pulkan, den du var surrad vid) måste vara hård...

Glöm inte ryggplattan heller ;)

Deltaboarder: Du kör inte gärna fordon över huvud taget i systemet när det är gäster i pisterna, en skoter är lättare att styra än en stor pistmaskin...
Har själv åkt pistmaskin i Österrike efter en lavinolycka, var i för dåligt tillstånd för skoter, vettefan varför ingen helikopter kom.. Kräksnöade iofs... Fick dock åka gondol sista biten, antagligen för att det var för mycket folk i pisten.

Räddningspulka

@jarle:
när det gäller vissa aspekter är det nog mer säkerhetsstänk i allmänhet i sverige (läs vadderade fasta objekt/liftstolpar osv...) än här nere i alperna där det rader lite mer vilda-western-mentalitet pa vissa grejjer... här har de inga som helst betänkligheter att pista under öppettider pa system...shapa parker utan att stänga av dem innan - inklusive dra outmärkt vajer genom halva parken..

senaste bästa grejjerna jag sag i helgen: spruta snö med pipe-dragon-en/snöslungan pa gäster som pistören blev arg pa...tänk dig att slungan skulle fangat en sten...eller köra pa transportsträcka mot trafiken, runt ett hörn med 0 sikt, med en maskin lika bred som transporten...

min poäng är att klart är det kanske inte sa bra att köra maskin i systemet under öppettid men om man (de) inte bryr sig sa mkt i allmänhet sa är ju avvägning en stabil, icke-skumpig transport av den (antagligen rygg/nacke/huvud) skadade kontra en skumpig ostabil skootertransport ganska lätt...

Räddningspulka
Snowgod sa:
Har bara åkt pulka en gång och det var inge roligt. Hade allvarlig hjärnskakning, manglad ryggrad och ett antal revben som låg löst inombords. Pulkan hanterades av två pistörer då det var omöjligt att köra skoter på ett vettigt sätt i området (G.M. Chamonix) och vädret var för jävligt för helikoptern. Pistörerna var väldigt måna om att jag hade det bra men oxå att jag skulle få vård snabbt därför körde de så fort de vågade utan att ta för stora risker. Risken att jag hade brutit ryggen bedömdes som stor. (Detta berättade de för mig några veckor senare när jag bjöd dem på bira som tack för hjälpen) Tyckte det var väldigt skumpigt och slagigt i pulkan och jag hade ju jävligt ont oxå. Skulle efterlysa nån form av go stoppning i pulkan som dämpade stötar och sånt, det upplevde jag som värst. Speciellt som man var surrad på nån planka för ryggen. Medar med fjädring och såna grejer tror jag blir för tungt och krångligt när terrängen är stökig. Tänkte inte så mycket på snösprut och liknande då vädret var som det var, dimma blötsnö och stark vind, farten upplevdes som typ 300km/h men jag var ju rätt groggy...

Tryggt att höra att du blev bra behandlad iaf.Har nu insett att det är lite si och så med behandlingen av skidgäster på olika håll i världen. Tror också att patientens komfort i stundande läge kommer i andra hand vilket iofs är bra, det är ju trots allt viktigare att man får den vård man behöver. Men förhopningsvis så behöver inte det ena slå ut det andra=)

Sammtycker om vad jarle svarar på ditt inlägg om att båren måste vara hård för fixeringens skull. Men om jag satsar på en skoterpulka (inget bestämt än men det lutar ditåt) så kan man nog hänga upp hela båren i själva kälken, i någon typ av fjädring. Men som du nämner.. då blir den troligen för tung att dra utan skoter. Ett problem med tyngden i dag verkar också vara att vissa (skoter)räddningspulkor är för tunga för att klara djup lössnö. Men det går nog att lösa.

Räddningspulka
Nojlas sa:
Vad tror du om en tvådelad konstruktion, där bår och kälke är separerade?
Båren kan således vara någon slags standardbår som redan finns för ambulanser, helikoptrar etc, medans själva kälken blir en ny konstruktion. Lär bli sjukt smidigt...
Vi är inne lite på samma spår du och jag=) Finns nog många fördelar med detta. Visst borde man kunna bygga en kälke anpassad för dagens Ambulansbårar... eller varför inte göra en som man kan stoppa en liten "manuellt" dragen pulka i och på så vis kunna välja själv om man vill ta skoter och hela paketet eller bara använda den mindre räddninspulkan och skidor. slå två flugor i en smäll. Och kanske ha en lös överdel beroende på om man vill ha en inkappslad eller öppen variant. För övrigt jobbar jag just nu med ett annat projekt för volvo lastvagnar så jag skall absolut passa på å kolla upp fjädringen mer=)

Det du nämner om att den skadades upplevelser är irrelevant håller jag nog inte helt med om doc. Självklart skall inte patientens komfort påverka själva räddningarbetet negativt, men samtidigt tror jag det även kan vara värdefullt för både patient och räddningspersonal om man vet att patienten lider så lite som möjligt. Men det skall självklart inte gå ut över själva räddningen.

Räddningspulka
deltaboarder

shit! Låter helt sjukt det du beskriver med pipedragon grejen och allt.

Men är inte en skoter ett snabbare alternativ är pistmaskin? speciellt om det är folk i backen. Hela skumpgrejen med räddningspulkan till skoter går nog att lösa=)
Billigare och miljövänligare me förmodligen;)

Räddningspulka
en skooter är ju naturligtvis mkt snabbare i allmänhet om man inte behöver bry sig om den som fraktas...men jag antar att snabbast möjliga skonsamma transport borde vara med pistmaskinen...a andra sidan tar ju ombordlastningen lite tid vid pistmaskinsfallet..men normalt sett är ju inte tiden den kritiska faktorn utan skonsammast möjliga transport...

(för övrigt har jag naturligvis ingen konkret aning om vad jag pratar om eftersom jag inte sysslar med räddning men jag har läst medicinteknik och brukar titta pa vad de sysslar med)

Räddningspulka
Jarle, npleje: Är fullt medveten om att plankan ska vara hård och sitta så tätt mot ryggen som det går. Är mera ute efter nån stoppning i pulkan som skonar dekroppsdelar som bankar i den hårda plasten under färd. Alltså de som inte är bandagerade eller fixerade. Borde funka med nån slags bubbelplast, lätt och mjukt, som man kan klä pulkan med. Patient och eventuella fixeringsanordningar läggs sedan ovanpå.

Kör såklart med ryggplatta nu även om den inte hade hjälpt mig då.

Grymt hyggliga pistörer på G.M. det året. De tog t.o.m. hand om alla mina prylar som låg utspridda och torkade blöta kläder jag haft i ryggan! Kanske beroende på att det var max tio pers som åkte i ovädret den dan...

Räddningspulka
Snowgod: Behöver du fixeras för ryggskada får ingen kroppsdel röra sig.... I andra fall brukar pistörerna vara snälla och lägga en filt under dig...

Räddningspulka
Vilka kontakter har du med branschen?

Hör av dig om du behöver hjälp med kontakter som pistörer, sjukvårdinstruktörer hos SLAO, alpin fjällräddning etc.

Du kan mejla mig på marten(a)arelavincenter.se

Räddningspulka
Jarle sa:
Snowgod: Behöver du fixeras för ryggskada får ingen kroppsdel röra sig.... I andra fall brukar pistörerna vara snälla och lägga en filt under dig...
Aha! Då är ju saken biff. Knäckt rygg=åka obekvämt, spräckt mjälte=mjukt och skönt ;-)

Man kanske ska dra slutsatser från någon som åkt pulka utan att först ha bankat huvet i varenda sten i alperna.

Räddningspulka
Än en gång roligt att så många är intresserade. Kanske kan lägga ut resultatet på FR i vår, när arbetet är klart.

Ingen som varit med om räddningsuppdrag på fjället eller liknande. Långt från preparerade backar?

Räddningspulka
Jarle sa:
Ring och kolla med fjällräddningen om du inte kan få pröva deras grejor lite grann...
Jag kommer deffenitivt försöka göra det... Just nu jobbar jag bara med projektdeffinieringen och ska egentlligen inte börja med själva projektet förens i februari. Men innan dess hoppas jag ha den mesta reesearchen överstökad, så jag kan fokusera på det roligaste=) (produktutvecklingen)

Men jag kommer deffinitivt se till å få åka en. Förhopningvis till och med låna en som jag kan undersöka i skolan=)

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp