Rails - ändra riktning utan pop

maxter

Ny medlem
Jättemysko titel men jag kom helt enkelt inte på något bättre.

Jag är snowboardåkare, så ursäkta min totala ickekännedom om termer för skidåkares railtrick.

När man ser skidåkare jibba på rails och liknande så ser man ganska ofta folk som kommer upp i 50-50, och sedan glider över till t.ex. en "boardslide", utan pop emellan. Man kan också se folk som snurrar runt sin egen axel över hela railen, eller liknande. Jag tror ni fattar vad jag menar.
Däremot kan jag inte minnas mig se någon snowboardåkare göra något liknande, alltså byta riktning eller slide på en rail utan pop emellan, och jag undrar helt enkelt om det anses som illegal eller bara fult att göra det på snowboard?

Bara för att vara fullständigt tydlig med vad jag menar så drar jag ett mer detaljerat exempel:
Jag åker på min bräda och närmar mig en 6m box. Jag närmar mig rakt framifrån, hoppar upp på boxen och gör en 50-50. Efter halva boxen vrider jag mig 90 grader, utan hopp eller pop, och börjar glida i boardslide-position istället. Jag fortsätter glida boardslide de resterande metrarna och poppar sen av boxen och glider iväg precis som vanligt.

Senast ändrad:
menar du pretzel? locka..? , " jag undrar helt enkelt om det anses som olagligt? eller bara fult att göra det på snowboard?"

tror han menar att du "snurrar" runt från tex 50-50 till att raila vanligt, eller en swup, fast du poppar inte upp något, bara glider runt.

Och nej det är inte fult, men det är snyggare att "poppa runt" på bräda, tycker jag iaf!

Ja precis, man snurrar t.ex 90 grader genom att "glida" på ytan, utan hopp eller pop. Håller med om att det är snyggare med pop såklart, men tänkte om det ansågs som "olagligt" som sagt, på samma sätt som halvgrabs och liknande, iochmed att det verkar såpass ovanligt på bräda.

Har alltså ingenting med hur man tar sig upp på railen eller boxen att göra.

Kuzmin: Jag håller med, men det är väl en smakfråga om något. Jag undrar mer om det rent allmänt anses som "tabu" eller "olagligt" att göra något liknande på bräda. Kommer ju alltid finnas folk som tycker olika (vilket bara är bra), men det finns ju vissa grejer inom sporten/hobbyn som helt enkelt anses som fult eller "oäkta" (som t.ex. "halvgrabs", nosefish och allt vad de heter). Jag undrar helt enkelt om det jag försöker beskriva här är en sådan sak.

Senast ändrad:
det du menar e vell reverse på snowboard? du hoppar upp 50/50 och ''glider'' runt ett halvt varv typ? nej det e vell inge ''olagligt'' med det? det e vell mer som en variant på swup men nu e juh jag ingen bräd åkare så jag kan inte säga att det här är rätt men det e så jag fattar det som ;)

personligen tkr jag tollas 180 up reverse tail bonk of e as coola (H) =)

Jag har ingen aning om vad det kallas, i mitt exempel vrider jag mig iaf 90 grader så att jag gör en 50-50 to boardslide, men utan något pop emellan som man ju vanligtvis gör på snowboard. Det som gör mig konfunderad är som sagt att detta verkar ganska vanligt på skidor, men väldigt ovanligt på snowboard, och därför undrar jag om det anses som tabu eller nåt.

Precis, där har vi en del exempel på hur jag menar (även om inte just mitt specifika exempel var med, men det är ju precis samma princip).

Det verkar inte finnas någon oskriven lag om att det är helt åt helvete fel på bräda iaf, bra att veta!

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp