Räkna ut fart för angiven längd?

hellbergarn

Ny medlem
Hej!

Vi är ett gäng som hade tänkt hoppa över ån här i byn Trosa. Vet ni någon bra formel så man kan räkna ut hur mycket fart vi behöver ha för att komma över?

Alltså om man har hoppets mått gapets mått osv.

Eller så kanske ni kan hjälpa mig att uppskatta vilken fart som behövs och hur stor hoppet bör vara. Vi tror vi har ett hum om det men alltid bra att höra andras tankar och åsikter.

Räkna med ett gap på absolut minst 10m (plusa gärna lite för vi har inte bestämmt spot än, så längden varierar.

// Stefan

Senast ändrad:
Jo men vi vill ju inte gärna dunka in i kanten i minst 50 knyck och bryta ben och fotleder för att sedan sakta glida ner i en å med stark ström och dras in under isen.

Det är viktigt att tänka sig för innan man kör och inte bara gasa då slipper man ju skada sig och får åka skidor HELA vintern :D

Sen är ju inte alla lika kung på skidor som vissa andra ;D

Senast ändrad:
Jag tycker de låter sjukt schysst att ramla i ån:) Men överdriv bara farten och hoppet så att ni e säkra på att komma över...

är väll ganska enkelt.. nån som vet snitt koefficienten för luft när man hoppar med skidor.. Sen kan jag räkna på det utan problem.. men jag tror de är enklare om nån shaper svarar är väll ganska basic hopp låter det som.. utan luftmotstånd så blire iaf ungefär med betoning på ungefär om hoppets avstamps vinkel är 45 grader, lite under 40 km/h men jag vill ju inte direkt vara ansvarig för att nån får simma i ån.. så satsa på 60 så blire nog bra.. men det förutsätter ju att ni ska landa i samma höjd som övre kanten på kicken..

Lycka till.. filma från en båt underifrån ser nog riktigt bra ut skulle jag tro btw..

hoppas jag hjälpt mer är förvirrat..

Ett basic-tips när man bygger kickar som är tänkt att "transportera" dig över något du inte vill landa i eller på, är att vara försiktig med att bygga för brant. Bättre med långsamt stigande vinkel och satsa istället på mer fart.

Var det inte någon tråd om ämnet där nån ville bygga ett enormt hopp och undrade hur kicken skulle se ut? Leta lite i forumet, kanske hittar några tips. Minns att det var väldigt många formler hit och dit som inte stämde... ;)

bygg så stor som ni orkar, ta så mycket fart ni bara kan göra nåt coolt trick på första så klarar du det är du grym ramlar du så blir du kände för att du gjorde en grym vurpa

Stämmer Dr_snow.

Då var det Jacob W som ville ha något uträknat.
Tror inte det är lika många som är sugna på att klura ut formlen i det här fallet!

Samma formler är applicerbara här. Dock finns det för många frihetsgrader i frågeställningen.

Det nödvändiga ingångshastigheten som behövs för att cleara ett 10 meters gap beror även på maxhöjden i gapet/ vinkeln på kicken.

man kan väl räkna med en s.k. kastparabel tror ja.. de va matte b så de e evigheter sen.. lycka till, akta knäna o ryggen för de tar lätt skada vid sånna "platta" hopp ju.. puss

Tillbaka
Topp