Randonne pjäxa för bred fot?

Tjena !

Tänkte skaffa ett par pjäxor för toppturer, jag bor inte i närheten av någon butik. Jag har sökt runt men har väldigt svårt att hitta vettig info. om bredd på lästen för Randonne pjäxor på tillverkarnas hemsidor. Jag ställer frågan här istället.
Vad jag förstår så verkar Garmont hadom bredaste pjäxorna stämmer det idag också!?

Jag har en "V" formad fot som är ca 105mm bred framme och ganska så smal sedan. Jag är ute efter en pjäxa som är bekväm uppför och gärna med låg vikt, pjäxan skall hantera en skida på runt 85-100 midja men behöver inte vara den styvaste pjäxan för den delen.

/Per

Om jag inte är helt felinformerad har garmont ändrat sina läster en hel del i år. Jag tyckte tidigare att deras pjäxor passade mig (som har en liknande fot som du), men när jag provat någon av årets modeller har den inte alls suttit bra.

Har också bred fot.
Du kan kika på Gramont Helix. Satt som gjutet på foten för mig, riktigt fin. Styv för sin vikt.

Många olika tips blir det. För det första går det ganska lätt att trycka. Köp något som passar där foten är smal, tryck ut där framme.

Jag har liknande fötter men 5 mm bredare och åker på Virus Tour. De är precis som Garmont, rätt normala. Med gjutna sulor tar min fot lite mindre plats, blir smalare där fram. Min fot är klart bredare än skon, kankse inte ett komforttips men jag vill även sitta fast utan att spänna hårt.

Bredaste skon jag provat (har åkt/ provat det mesta) är Black Diamonds nya serie. Quadrant är den styvaste, men trempännesvarianten är smidigare. Mycket bra sko. Även Black Diamind Factor är breda men tyngre och klumpigare men lite styvare.

Per_Bjorklund sa:
Tjena !

Tänkte skaffa ett par pjäxor för toppturer, jag bor inte i närheten av någon butik. Jag har sökt runt men har väldigt svårt att hitta vettig info. om bredd på lästen för Randonne pjäxor på tillverkarnas hemsidor. Jag ställer frågan här istället.
Vad jag förstår så verkar Garmont hadom bredaste pjäxorna stämmer det idag också!?

Jag har en "V" formad fot som är ca 105mm bred framme och ganska så smal sedan. Jag är ute efter en pjäxa som är bekväm uppför och gärna med låg vikt, pjäxan skall hantera en skida på runt 85-100 midja men behöver inte vara den styvaste pjäxan för den delen.

/Per
Tja Per
Mitt tips på pjäxor är " Scarpa Pegasus"
Har själv breddfot (110mm själv)
De som säljer är följande
XXL
Alpingaraget

large.jpg

Tackar för alla uppslag!
Nu när Tomtegröten har sjunkit ner skall jag börja titta på en "egen julklapp" Scarpa Pegasus på en 110 framfot låter bra.

/per

Åker själv på tryckta Dynafit Titan utan problem. Mätte just min knöligaste fot och kom fram till att den är 110-115 mm! Så det mesta går att komma till rätta med. Det finns säkert andra parametrar som är viktigare (och kanske svårare att fixa) än just bredden fram. Du har ju smal fot för övrigt skriver du. Det verkar vågat att handla nåt så dyrt och viktigt på nätet utan att känna efter.

Senast ändrad:
Hej,

Telemark Pyrenees brukar mäta upp alla rando-pjuck, maila dem måtten på din fot och ställ frågan vilken modell som passar bäst. Räkna kallt med att du kommer behöva göra någon form av "Bootfitting" för att få dem att passa bra.

Har själv breda fötter och funderar på någon av följande modeller:
* Garmont Radium
* B.D Quadrant

Båda modellerna ska tydligen gå bra att trycka. Jag är ingen expert men den nya typen av "overlap" rando-pjuck ska tydligen lämpa sig bättre för tryckning jämfört med den klassiska "läppen".

/Crille

Tjenare Per.

Jag har också tidigare haft problem att hitta pjäxor som varit breda nog.

Nu åker jag med ett par Dynafit ZZERO 4C som jag låtit trycka ut något, vilket är ett bra tillvägagångssätt tycker jag.
Jag är ganska stor (+100 kg) och dom känns ändå helt ok styva.

// Grillo

Tillbaka
Topp