Rapport från ett varmt Alperna!

Ste Foy (nära Val d'Isere) fick 15 cm sön-mån. Snön under är stenhård om man inte kan hitta orörda nordsidor, då den gamla snön fortfarande är mjuk. Spårade nordsidor har blivit hårda. Gamla basen har mjuknat under den nya snön från trädgränsen och nedåt.

Sammanfattningsvis, pisterna är fina för närvarande, lössnö finns men man slår ofta igenom om man inte är beredd att gå, men då går det att få kanonåk (åtminstone i Ste Foy). Det går att hitta kul åkning i skogen.

Nidhugg sa:
Ste Foy (nära Val d'Isere) fick 15 cm sön-mån. Snön under är stenhård om man inte kan hitta orörda nordsidor, då den gamla snön fortfarande är mjuk. Spårade nordsidor har blivit hårda. Gamla basen har mjuknat under den nya snön från trädgränsen och nedåt.

Sammanfattningsvis, pisterna är fina för närvarande, lössnö finns men man slår ofta igenom om man inte är beredd att gå, men då går det att få kanonåk (åtminstone i Ste Foy). Det går att hitta kul åkning i skogen.
Tack för det. Kär med guide söndag och mandag i Val d'Isere sa far hoppas att han hittar de rätta aken.

Maradona sa:
Serre Chevalier, hur ser det ut, någon som har en rapport!?
Nyhemkommen från Serre Chevalier. Kom hem i söndags efter en grym vecka i Serre. Prognoserna såg minst sagt dystra ut på vägen ner. Och även vid ankomst lyste snön med sin frånvaro. Det ända som lyste var solen.

Men på tisdag natt trädde Kung Bore fram och viasde sin bästa sida. Dumpen kom och veckan var räddad! Knädjup skogsåkning och nya spår hela onsdagen. LYCKA! Onsdagen fortsatte snön falla och vi fick en riktigt fin dag med hike och orörd öppen off-pist. Sedan slutade snön att falla men det var ändå fluffigt och gött. Och orkar man leta lite så kan man nog även idag hitta en orörd linje.

Förhållandet i själva backarna var riktigt bra och det ligger mycket snö som en bra grund i systemet.

Hur det ser ut nu vet jag inte, men någon gång måste det ju börja snöa på riktigt. Vår guide sa dock att Serre har mest snö i franska Alperna för tillfället. Hur väl detta stämmer eller inte har jag ingen aning om.

En bra sida att följa vädret på är: http://www.snow-forecast.com/resorts/Serre-Chevalier/6day/mid
Denna använder även giuderna sig då dom tycker den stämmer bäst.

Ser ju ut att komma en skön dump till helgen!!! :D Good for you!

Må Kung Bore vara dig nådig! ;)

Hej, Vi är ett gäng som har inbokat vecka 13 för en vecka i Alperna. Vi har i princip 2 alternativ, det första är en resa med alpresor till Bad Gastein. Det andra att vi bokar flyg till München själva och tar oss därifrån till Sölden. Vad rekommenderar ni? Eller är det ännu någon tredje ort vi borde ta i beaktande? Helst ett ställe med gott om snö men det verkar ju vara lite bristvara i år...

kelle sa:
Hej, Vi är ett gäng som har inbokat vecka 13 för en vecka i Alperna. Vi har i princip 2 alternativ, det första är en resa med alpresor till Bad Gastein. Det andra att vi bokar flyg till München själva och tar oss därifrån till Sölden. Vad rekommenderar ni? Eller är det ännu någon tredje ort vi borde ta i beaktande? Helst ett ställe med gott om snö men det verkar ju vara lite bristvara i år...
sölden är safe:are där har ni dessutom glaciär som backup med helt ok pistakning... ni har bra akning i gurgl som är 1800möh+ .. finns park i sölden som skall vara ok... kör pa sölden om ni klarar av lite holländare... andra glaciärorter att väga in kanske hintertux/zillertal.. kanske stubai (men da har ni mer variation i sölden-närheten)..kanske kitzsteinhorn/kaprun som jag iof personligen tycker är lite trakigt...

AdamClaeson sa:
Maradona sa:
Serre Chevalier, hur ser det ut, någon som har en rapport!?
Nyhemkommen från Serre Chevalier. Kom hem i söndags efter en grym vecka i Serre. Prognoserna såg minst sagt dystra ut på vägen ner. Och även vid ankomst lyste snön med sin frånvaro. Det ända som lyste var solen.

Men på tisdag natt trädde Kung Bore fram och viasde sin bästa sida. Dumpen kom och veckan var räddad! Knädjup skogsåkning och nya spår hela onsdagen. LYCKA! Onsdagen fortsatte snön falla och vi fick en riktigt fin dag med hike och orörd öppen off-pist. Sedan slutade snön att falla men det var ändå fluffigt och gött. Och orkar man leta lite så kan man nog även idag hitta en orörd linje.

Förhållandet i själva backarna var riktigt bra och det ligger mycket snö som en bra grund i systemet.

Hur det ser ut nu vet jag inte, men någon gång måste det ju börja snöa på riktigt. Vår guide sa dock att Serre har mest snö i franska Alperna för tillfället. Hur väl detta stämmer eller inte har jag ingen aning om.

En bra sida att följa vädret på är: http://www.snow-forecast.com/resorts/Serre-Chevalier/6day/mid
Denna använder även giuderna sig då dom tycker den stämmer bäst.

Ser ju ut att komma en skön dump till helgen!!! :D Good for you!

Må Kung Bore vara dig nådig! ;)
Tack för rapporten! Låter supernice. Självklart kollar jag snow-forecast varje dag nu. Sticker ner på fredag =)

Limone fick massor med snö förra veckan. Helt underbar åkning.
Dock rejäl stenkänning på sina ställen..

Kalle_Bern sa:
Fick tips om den här sidan för snöprognos: http://www.bergfex.ch/schweiz/wetter/schneevorhersage/
Ser ju lovande ut för Schweiz de närmaste dagarna, Frankrike och Österrike får nof en skvätt snö också... :)
Man tackar! Ser ju väldigt seriös ut - hoppas att det inte bara är yta utan att det finns ett uns av sanning också. Men de flesta prognoser verkar peka åt samma håll; alperna får snö i helgen. Frågan är bara vem som får mest...

Les Menuires idag.
Hårt och slagigt under, men det är åtminstone snö. Mer lär vara på ingång till helgen.
*håller tummarna*

deltab0arder sa:
Kalle_Bern sa:
Fick tips om den här sidan för snöprognos: http://www.bergfex.ch/schweiz/wetter/schneevorhersage/
Ser ju lovande ut för Schweiz de närmaste dagarna, Frankrike och Österrike får nof en skvätt snö också... :)
naja, meteosuisse och slf skulle jag rekommedera före dem...
Precis börjat kolla där, så kan inte säga så mkt om hur det stämmer. Kör mest meteosuisse annars så klart, de brukar hamna hyffsat rätt åtminstone 2 dygn framåt...
Har iaf snöat sen imorse här, i förmiddags till och med i stan! Och mer ska komma det närmaste dagarna. Får kolla imorrn hur de angivna nysnömängderna stämmer med det prognosticerade... ;) Helt säkert är iaf att det kommer vara bättre till helgen än de senaste veckorna.

Jag gillar överlag tjänster som skriver fritt i text (typ meteosuisse, zamg.at, orf.at) för att man far en bild av det "kompletta" väderläget och kan av det sen dra sina slutsatser om det blir en bra, dalig, can-go-any-way dag. Ofta tycker jag andra tjänster liksom försöker göra det beslutet at en baserat pa en enskild plats säg för en plats i norra alperna antas det vara fint väder (och da skriver säg en detaljtjänst ut en sol) men samtidigt ser man i fritextrapporterna att syd om alphuvudkammen är det helt kejko och da vet man att ok, om det blir lite vindändring och det trycks över kammen är man stekt...

Här i västra delen av Schweiz har det regnat (i bergen snö så klart) sen igår kväll. Ser att ett antal stationer har fått ytterligare en dryg dm (slfs mätningar), och snöandet ska fortsätta idag och i morgon.
Var nere i Valais igår, drygt 20 cm nysnö från i torsdags, pisterna var fantastiska och även ett antal offpist-"psiter" nyöppnade. Halv-dåligt väder dessutom = inga köer och massa plats. :)

Någon som har en aktuell och pålitlig rapport vad gäller Bad Gastein (de olika områdena)?

/Tack på förhand

jag kom nyss hem därifrån ( från BG) och jag har åkt puder i 4 dagar, har även hört att det ska snöa där förtillfället, i pisterna är det dock så marken är påväg på under eftermiddagarna :(

Jag vet att denna tråden handlar om alperna, men,, var i Peyragudes, franska Pyreneerna torsdag till söndag, 1,5m nysnö sedan förra helgen, har fortsatt och snöa, puderfrossa, men dålig sikt pga snöfallet, men då jag åkte skodor med "locals" så funkade det kanon

Jag brukar kolla in den här sidan när det gäller snödjup och väderprognoser. Hur bra som helst då man även kan få mail om när det kommit ett dump eller "powderalarm" som dom kallar det. Rekommenderas verkligen. :)

Själv drar jag till Alpe d'Huez på lördag, fick mail om att det kommit 23 cm igår och ser nu att det är mer på väg ikväll och i morgon.

http://www.skiinfo.se
http://www.skiinfo.com

Katching!

Jag behöver rapport från Dolomiterna (Cortina, Arabba, Val Gardena, Alta Badia, Latemar, Alpe Cermis etc.).

Sölden 10:30

Sölden 15:57

Sedan får var och en dra sina egna. Dock varmare grader utlovat kommande dagarna men mot slutet av veckan ev snöfall.

Kräksnöar i Champoluc/Gressoney/Alagna och har så gjort hela dagen + verkar hålla i sig nu under kvällen och förhoppningsvis även natten = snorkel på imorgon! :cool:

felix sa:
Kräksnöar i Champoluc/Gressoney/Alagna och har så gjort hela dagen + verkar hålla i sig nu under kvällen och förhoppningsvis även natten = snorkel på imorgon! :cool:
Ser ut som det fortfarande snöar stämmer det Felix? Åker ner till Alagna på lördag verkar bli en bra vecka :)

MrHotDog sa:
felix sa:
Ser ut som det fortfarande snöar stämmer det Felix? Åker ner till Alagna på lördag verkar bli en bra vecka :)
Lite mer västerut åkte jag knädjupt puder i solsken hela dagen igår, hann bara spåra upp halva berget.......nu under natten kommer det att komma en halvmeter till.....återkommer efter morgondagens åkning.... :)

chrtur sa:
MrHotDog sa:
felix sa:
Lite mer västerut åkte jag knädjupt puder i solsken hela dagen igår, hann bara spåra upp halva berget.......nu under natten kommer det att komma en halvmeter till.....återkommer efter morgondagens åkning.... :)
La Via Lattea?

Ska ner nästa helg (10-13 mars) och tittar på bland annat Engelberg och Davos-Klosters (min 65-åriga far är med så det blir lika mycket pist som offpist...) - några uppdateringar därifrån?

Johan

jonte_carver10 sa:
Ska ner nästa helg (10-13 mars) och tittar på bland annat Engelberg och Davos-Klosters (min 65-åriga far är med så det blir lika mycket pist som offpist...) - några uppdateringar därifrån?

Johan
Har inte varit där själv på sistone, men från vad jag hört här (och sett på radarbilder) tror jag Engelberg är ett bättre kort, åtminstone för off-pist. Pisterna i Engelberg tycker jag dock inte var ngt särskilt när jag var där... Davos har jag inte hunnit testa alls än.
Drar själv till Andermatt nästa helg, kommer ner lite folk från SE som jag möter upp... Där ser det också bra ut vad gäller snömängd.

chrtur sa:
MrHotDog sa:
felix sa:
Stämmer bra! Dumpar som aldrig förr... jag tror det är nu det kommer! Äntligen lite revansch för den dåliga början av vintern. Idag kommer bli sjukt! Men akta lavinerna, verkar lite halvlöst på sina ställen, det här monstret till bergsvägg släppte bara 5 meter från mig igår. Flatljus somfan så ni ser antagligen inget, men kolla hur stenen där nere får sig en våg. Nu gick det dock bra, förutom en skida som lär smälta fram till sommarn.

felix sa:
Dumpar som aldrig förr... jag tror det är nu det kommer! Äntligen lite revansch för den dåliga början av vintern.
Daliga mitten pa vintern: början var fantastisk med mycket snö mycket tidigare än normalt, atminstone pa en hel del ställen.

felix sa:
chrtur sa:
MrHotDog sa:
Stämmer bra! Dumpar som aldrig förr... jag tror det är nu det kommer! Äntligen lite revansch för den dåliga början av vintern. Idag kommer bli sjukt! Men akta lavinerna, verkar lite halvlöst på sina ställen, det här monstret till bergsvägg släppte bara 5 meter från mig igår. Flatljus somfan så ni ser antagligen inget, men kolla hur stenen där nere får sig en våg. Nu gick det dock bra, förutom en skida som lär smälta fram till sommarn.

Det finns otroliga fina "safe spots" på andra håll och dagens åkning bestod av följande recept:

A skiresort not even worth to mention + Kneedeep powder on all the tracks + Waistdeep powder out of the tracks + Handful of skiers + A tubelike device that enables a person to breathe while skiing + A big smile on your face....and you are done!

I think everything will still be there for tomorrow as well..... ;)

Tillbaka
Topp