Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för det. Kär med guide söndag och mandag i Val d'Isere sa far hoppas att han hittar de rätta aken.Nidhugg sa:Ste Foy (nära Val d'Isere) fick 15 cm sön-mån. Snön under är stenhård om man inte kan hitta orörda nordsidor, då den gamla snön fortfarande är mjuk. Spårade nordsidor har blivit hårda. Gamla basen har mjuknat under den nya snön från trädgränsen och nedåt.
Sammanfattningsvis, pisterna är fina för närvarande, lössnö finns men man slår ofta igenom om man inte är beredd att gå, men då går det att få kanonåk (åtminstone i Ste Foy). Det går att hitta kul åkning i skogen.
Nyhemkommen från Serre Chevalier. Kom hem i söndags efter en grym vecka i Serre. Prognoserna såg minst sagt dystra ut på vägen ner. Och även vid ankomst lyste snön med sin frånvaro. Det ända som lyste var solen.Maradona sa:Serre Chevalier, hur ser det ut, någon som har en rapport!?
Ska dit på fredag, någon som har koll på snöläget?Igel sa:Tacksam för mer rapporter från Mayrhofen/Zillertal. Drar dit om 2 veckor.
sölden är safe:are där har ni dessutom glaciär som backup med helt ok pistakning... ni har bra akning i gurgl som är 1800möh+ .. finns park i sölden som skall vara ok... kör pa sölden om ni klarar av lite holländare... andra glaciärorter att väga in kanske hintertux/zillertal.. kanske stubai (men da har ni mer variation i sölden-närheten)..kanske kitzsteinhorn/kaprun som jag iof personligen tycker är lite trakigt...kelle sa:Hej, Vi är ett gäng som har inbokat vecka 13 för en vecka i Alperna. Vi har i princip 2 alternativ, det första är en resa med alpresor till Bad Gastein. Det andra att vi bokar flyg till München själva och tar oss därifrån till Sölden. Vad rekommenderar ni? Eller är det ännu någon tredje ort vi borde ta i beaktande? Helst ett ställe med gott om snö men det verkar ju vara lite bristvara i år...
Tack för rapporten! Låter supernice. Självklart kollar jag snow-forecast varje dag nu. Sticker ner på fredag =)AdamClaeson sa:Nyhemkommen från Serre Chevalier. Kom hem i söndags efter en grym vecka i Serre. Prognoserna såg minst sagt dystra ut på vägen ner. Och även vid ankomst lyste snön med sin frånvaro. Det ända som lyste var solen.Maradona sa:Serre Chevalier, hur ser det ut, någon som har en rapport!?
Men på tisdag natt trädde Kung Bore fram och viasde sin bästa sida. Dumpen kom och veckan var räddad! Knädjup skogsåkning och nya spår hela onsdagen. LYCKA! Onsdagen fortsatte snön falla och vi fick en riktigt fin dag med hike och orörd öppen off-pist. Sedan slutade snön att falla men det var ändå fluffigt och gött. Och orkar man leta lite så kan man nog även idag hitta en orörd linje.
Förhållandet i själva backarna var riktigt bra och det ligger mycket snö som en bra grund i systemet.
Hur det ser ut nu vet jag inte, men någon gång måste det ju börja snöa på riktigt. Vår guide sa dock att Serre har mest snö i franska Alperna för tillfället. Hur väl detta stämmer eller inte har jag ingen aning om.
En bra sida att följa vädret på är: http://www.snow-forecast.com/resorts/Serre-Chevalier/6day/mid
Denna använder även giuderna sig då dom tycker den stämmer bäst.
Ser ju ut att komma en skön dump till helgen!!! :D Good for you!
Må Kung Bore vara dig nådig!![]()
naja, meteosuisse och slf skulle jag rekommedera före dem...Kalle_Bern sa:Fick tips om den här sidan för snöprognos: http://www.bergfex.ch/schweiz/wetter/schneevorhersage/
Ser ju lovande ut för Schweiz de närmaste dagarna, Frankrike och Österrike får nof en skvätt snö också...![]()
Man tackar! Ser ju väldigt seriös ut - hoppas att det inte bara är yta utan att det finns ett uns av sanning också. Men de flesta prognoser verkar peka åt samma håll; alperna får snö i helgen. Frågan är bara vem som får mest...Kalle_Bern sa:Fick tips om den här sidan för snöprognos: http://www.bergfex.ch/schweiz/wetter/schneevorhersage/
Ser ju lovande ut för Schweiz de närmaste dagarna, Frankrike och Österrike får nof en skvätt snö också...![]()
Precis börjat kolla där, så kan inte säga så mkt om hur det stämmer. Kör mest meteosuisse annars så klart, de brukar hamna hyffsat rätt åtminstone 2 dygn framåt...deltab0arder sa:naja, meteosuisse och slf skulle jag rekommedera före dem...Kalle_Bern sa:Fick tips om den här sidan för snöprognos: http://www.bergfex.ch/schweiz/wetter/schneevorhersage/
Ser ut som det fortfarande snöar stämmer det Felix? Åker ner till Alagna på lördag verkar bli en bra veckafelix sa:Kräksnöar i Champoluc/Gressoney/Alagna och har så gjort hela dagen + verkar hålla i sig nu under kvällen och förhoppningsvis även natten = snorkel på imorgon!![]()
Lite mer västerut åkte jag knädjupt puder i solsken hela dagen igår, hann bara spåra upp halva berget.......nu under natten kommer det att komma en halvmeter till.....återkommer efter morgondagens åkning....MrHotDog sa:Ser ut som det fortfarande snöar stämmer det Felix? Åker ner till Alagna på lördag verkar bli en bra veckafelix sa:Kräksnöar i Champoluc/Gressoney/Alagna och har så gjort hela dagen + verkar hålla i sig nu under kvällen och förhoppningsvis även natten = snorkel på imorgon!![]()
![]()
La Via Lattea?chrtur sa:Lite mer västerut åkte jag knädjupt puder i solsken hela dagen igår, hann bara spåra upp halva berget.......nu under natten kommer det att komma en halvmeter till.....återkommer efter morgondagens åkning....MrHotDog sa:Ser ut som det fortfarande snöar stämmer det Felix? Åker ner till Alagna på lördag verkar bli en bra veckafelix sa:Kräksnöar i Champoluc/Gressoney/Alagna och har så gjort hela dagen + verkar hålla i sig nu under kvällen och förhoppningsvis även natten = snorkel på imorgon!![]()
![]()
![]()
Har inte varit där själv på sistone, men från vad jag hört här (och sett på radarbilder) tror jag Engelberg är ett bättre kort, åtminstone för off-pist. Pisterna i Engelberg tycker jag dock inte var ngt särskilt när jag var där... Davos har jag inte hunnit testa alls än.jonte_carver10 sa:Ska ner nästa helg (10-13 mars) och tittar på bland annat Engelberg och Davos-Klosters (min 65-åriga far är med så det blir lika mycket pist som offpist...) - några uppdateringar därifrån?
Johan
Stämmer bra! Dumpar som aldrig förr... jag tror det är nu det kommer! Äntligen lite revansch för den dåliga början av vintern. Idag kommer bli sjukt! Men akta lavinerna, verkar lite halvlöst på sina ställen, det här monstret till bergsvägg släppte bara 5 meter från mig igår. Flatljus somfan så ni ser antagligen inget, men kolla hur stenen där nere får sig en våg. Nu gick det dock bra, förutom en skida som lär smälta fram till sommarn.chrtur sa:Lite mer västerut åkte jag knädjupt puder i solsken hela dagen igår, hann bara spåra upp halva berget.......nu under natten kommer det att komma en halvmeter till.....återkommer efter morgondagens åkning....MrHotDog sa:Ser ut som det fortfarande snöar stämmer det Felix? Åker ner till Alagna på lördag verkar bli en bra veckafelix sa:Kräksnöar i Champoluc/Gressoney/Alagna och har så gjort hela dagen + verkar hålla i sig nu under kvällen och förhoppningsvis även natten = snorkel på imorgon!![]()
![]()
![]()
Daliga mitten pa vintern: början var fantastisk med mycket snö mycket tidigare än normalt, atminstone pa en hel del ställen.felix sa:Dumpar som aldrig förr... jag tror det är nu det kommer! Äntligen lite revansch för den dåliga början av vintern.
felix sa:Stämmer bra! Dumpar som aldrig förr... jag tror det är nu det kommer! Äntligen lite revansch för den dåliga början av vintern. Idag kommer bli sjukt! Men akta lavinerna, verkar lite halvlöst på sina ställen, det här monstret till bergsvägg släppte bara 5 meter från mig igår. Flatljus somfan så ni ser antagligen inget, men kolla hur stenen där nere får sig en våg. Nu gick det dock bra, förutom en skida som lär smälta fram till sommarn.chrtur sa:Lite mer västerut åkte jag knädjupt puder i solsken hela dagen igår, hann bara spåra upp halva berget.......nu under natten kommer det att komma en halvmeter till.....återkommer efter morgondagens åkning....MrHotDog sa:Ser ut som det fortfarande snöar stämmer det Felix? Åker ner till Alagna på lördag verkar bli en bra vecka![]()
![]()
Det finns otroliga fina "safe spots" på andra håll och dagens åkning bestod av följande recept:
A skiresort not even worth to mention + Kneedeep powder on all the tracks + Waistdeep powder out of the tracks + Handful of skiers + A tubelike device that enables a person to breathe while skiing + A big smile on your face....and you are done!
I think everything will still be there for tomorrow as well.....![]()