Rapporter från UCPA

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Vecka 6, skidsafari italien. Kul upplägg med åkning i chamonix, courmayuer, la thuile och gressoney. Blandat väder och tyvärr inget kraftigt snöfall under veckan.

Senast ändrad:

perkan

Medlem
Rapporter från UCPA
Pillard sa:
Nyligen hemkommen från Grand Traces i Serre Chevalier (V.6). Vi hade förhållandevis bra tur med vädret får man väl säga också.

Vi bokade resan utan transport via svenska UCPA och bokade sen in oss på Norwegians flyg till Grenoble på egen hand. Från Grenoble blev det hyrbil till Serre. Precis som vanligt brukar pengen man sparar på att boka själv gå på ett ut med kostnaden för hyrbil. Fördelarna man får då är flexibilitet, möjlighet att käka ordentligt när man har landat och innan man kommer tillbaka till flyget (något som jag själv verkligen lidit av när jag kört UCPAs egen transfer). En annan fördel är vid åkning i Montgenevre (som ni ser nedan). Genom att boka eget flyg också så har man Norwegians bagageregler rakt av och slipper krångla med 12 kilosgränser för skidbagage och man kan direkt vid bokningen välja nödutgångsplatser :)

Centret i Serre är nog fortfarande min favorit då det är vettigt fräscht och bra skick. Maten är nog den bästa jag fått på UCPA och dessertbordet var smått fantastiskt.

Åkningen är ju fantastisk i området över lag och den glesa lärkskogen ger bra möjligheter även vid snöfall.

Åkningen blev hårda välskötta pister på söndagens egna åkning. Natten till måndag snöade det ganska bra och fortsatte under dagen. Så första dagen med guide blev skogsåkning i Serre-systemet i ca 30cm nyfallen snö. Över lag kunde man känna den hårda isiga ytan under pudret men bra åkning ändå. Tisdagen fortsatte på precis samma sätt men också en tur upp på Cucumelle med lite större åkytor och en tur från Prorel med ospårat puder på en hård bas. Bitvis "bottenlöst" men ibland skrapade isen igenom. Onsdag förmiddag ledig som vanligt och på eftermiddagen blev det en längre tur från Cucumelle men också en mer avancerad lavinövning då vår grupp grävde ner 4 väskor för en annan grupp att söka efter i en mer "realistisk" överraskningsövning

Torsdag tog vi en utflykt till Montgenevre. På parkeringsfickan mellan Briancon och Montgenevre lämnade vi av vår egen hyrbil till eftermiddagen. Förmiddagen tillbringades runt liftarna och strax innan lunch bootpackade vi upp över kammen och fick ospårat fält ner mot Italien för lunch.

Efter lunch hann vi med några riktigt fina skogsåk innan vi åkte tillbaka till franska sidan och upp på sydvästra toppen i systemet för att sen åka rakt bort från systemet. Här blandades återigen öppna fält med senare ganska brant skog med pjäxdjup snö. En bit ner kom sen "paybacken" för lavinövningen och en kille i den andra gruppen stod plötsligt framför oss i en glänta och meddelade att "de var 5 pers som åkte och det gick en lavin" Övningen gick kasst men riktigt nyttigt som vanligt. Sen fortsatte transporten ner genom skogen och till slut kom vi fram vid p-fickan där vi lämnade hyrbilen på morgonen. Med denna kunde vi skjutsa upp guiderna till anläggningen igen för att hämta minibussarna.

Fredag blev en utflykt till Puy st Vincent. En personlig favorit då det är en väldigt liten familjeorienterad anläggning med ganska stora offpistytor som är relativt lättillgängliga. Förutom några smååk mellan liftarna fördrevs dagen med ett åk i Col du Bal på förmiddagen och ett åk på eftermiddagen. Även här fanns det ospårad snö att tillgå både på för- och eftermiddagen. Allt som krävs är en 10-15 min lång bootpack och en lite småtrasslig travers ner på en kam innan insteget till bowlen.

Allt som allt en riktigt bra skidvecka, som vida överstiger vad vi hade kunnat ordna på egen hand. Gruppen var väldigt bra. Vi besatte själva 5 av 8 platser och fick med oss en extra svensk kille och 2 fransmän. Samtliga kunde åka på ungefär samma nivå och tempot kunde hållas så högt som förutsättningarna med lavinrisk osv tillät. Guiden var mycket bra och pratade helt ok engelska. Nästan så man kan kalla det bra engelska, iaf för att vara UCPA-guide. Han bjöd gärna på tekniktips och kunde även skämta om vår åkning och sin egen.
Då kan jag komplettera med info från motsvarande snowboard-grupp samma vecka. Vi åkte med UCPA:s transfer som funkar relativt bra. Nackdelen är att transferbussen har en väl tilltagen tidsmarginal för hemresan vilket innebär många timmars väntan på flygplatsen i Grenoble. Det är en väldigt oattraktiv flygplats och personalen startade med att bara öppna en incheckningsdisk för att undersöka om kön kunde forsätta ut ur avgångshallen. :(

Jag kan verkligen hålla med Pillard om att det är den bästa maten som erbjudits på ett UCPA-center. Dock väldigt högljud matsal (tydligen utbyggd förra året).

Vi i Snowboard-gruppen körde i stort sett samma åk som beskrivits ovan men med omkastade utflykter, torsdag Puy St Vincent och fredag Montgenèvre.
Vår grupp var därmemot inte speciellt harmoniserad och bestod av tre svenskar, två fransmän som hängde med hyfsat utför (ej uppför) och två engelsmän som inte hängde med alls.
Detta var riktigt frustrerande med mycket väntan och därmed färre åk. Engelsmännen blev dock skraja för kamvandringen till Col du Bal och avstod därför em i Puy St Vincent vilket var positivt.

Eftersom detta är den enda offpistgruppen för snowboard i Serre Chevallier, så innebär det att nivån blir som ett lotteri. Guiden undviker också att nedgradera åkare till en annan grupp eftersom det är rena pistgrupper.
Sammanfattningsvis en bra vecka med riktigt fint väder, men nästa gång åker vi egen hand i dessa skidorter.

cyngve

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Jag ska åka på min första UCPA resa v13 till Argentière.
Har bokat Ski Coaching, confirmé, tror ni man kommer få någon dag offpist?

ulo

Medlem
Rapporter från UCPA
cyngve sa:
Jag ska åka på min första UCPA resa v13 till Argentière.
Har bokat Ski Coaching, confirmé, tror ni man kommer få någon dag offpist?
Jadå. Vi fick en heldag Offpist på torsdagen i LeTour. Bästa dagen helt klart.

Åkte SkiCoaching (de har nog endast Confirmé där) i Argentière v4.

erik_lagg

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Micke_P76 sa:
erik_lagg sa:
Någon som har varit i Argentiere nyss? Hur är snön och snöläget - bra med snö ända ner till parkeringen? Fungerar toppliften/grekliften?
Jag åker vecka 7 och är svårt peppad. Vet inte riktigt vad som väntar - har någon provat gruppen 'branta korridorer'?
Hur var det? Snön? Osv.
Jo, det var mycket bra. Snön var fantastisk i början av veckan men under andra halvan började det regna under 2000 meter. Bra bas dock - man kunde åka ända ner till byarna. Blir bra tempo i åkningen med enbart 5 i gruppen.
En i gänget gjorde en liten edit från tisdagen. Så Branta korridorer i Argentiere v7:

Senast ändrad:

Gizmoo

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Pillard sa:
Nyligen hemkommen från Grand Traces i Serre Chevalier (V.6). Vi hade förhållandevis bra tur med vädret får man väl säga också.

Vi bokade resan utan transport via svenska UCPA och bokade sen in oss på Norwegians flyg till Grenoble på egen hand. Från Grenoble blev det hyrbil till Serre. Precis som vanligt brukar pengen man sparar på att boka själv gå på ett ut med kostnaden för hyrbil. Fördelarna man får då är flexibilitet, möjlighet att käka ordentligt när man har landat och innan man kommer tillbaka till flyget (något som jag själv verkligen lidit av när jag kört UCPAs egen transfer). En annan fördel är vid åkning i Montgenevre (som ni ser nedan). Genom att boka eget flyg också så har man Norwegians bagageregler rakt av och slipper krångla med 12 kilosgränser för skidbagage och man kan direkt vid bokningen välja nödutgångsplatser :)

Centret i Serre är nog fortfarande min favorit då det är vettigt fräscht och bra skick. Maten är nog den bästa jag fått på UCPA och dessertbordet var smått fantastiskt.

Åkningen är ju fantastisk i området över lag och den glesa lärkskogen ger bra möjligheter även vid snöfall.

Åkningen blev hårda välskötta pister på söndagens egna åkning. Natten till måndag snöade det ganska bra och fortsatte under dagen. Så första dagen med guide blev skogsåkning i Serre-systemet i ca 30cm nyfallen snö. Över lag kunde man känna den hårda isiga ytan under pudret men bra åkning ändå. Tisdagen fortsatte på precis samma sätt men också en tur upp på Cucumelle med lite större åkytor och en tur från Prorel med ospårat puder på en hård bas. Bitvis "bottenlöst" men ibland skrapade isen igenom. Onsdag förmiddag ledig som vanligt och på eftermiddagen blev det en längre tur från Cucumelle men också en mer avancerad lavinövning då vår grupp grävde ner 4 väskor för en annan grupp att söka efter i en mer "realistisk" överraskningsövning

Torsdag tog vi en utflykt till Montgenevre. På parkeringsfickan mellan Briancon och Montgenevre lämnade vi av vår egen hyrbil till eftermiddagen. Förmiddagen tillbringades runt liftarna och strax innan lunch bootpackade vi upp över kammen och fick ospårat fält ner mot Italien för lunch.

Efter lunch hann vi med några riktigt fina skogsåk innan vi åkte tillbaka till franska sidan och upp på sydvästra toppen i systemet för att sen åka rakt bort från systemet. Här blandades återigen öppna fält med senare ganska brant skog med pjäxdjup snö. En bit ner kom sen "paybacken" för lavinövningen och en kille i den andra gruppen stod plötsligt framför oss i en glänta och meddelade att "de var 5 pers som åkte och det gick en lavin" Övningen gick kasst men riktigt nyttigt som vanligt. Sen fortsatte transporten ner genom skogen och till slut kom vi fram vid p-fickan där vi lämnade hyrbilen på morgonen. Med denna kunde vi skjutsa upp guiderna till anläggningen igen för att hämta minibussarna.

Fredag blev en utflykt till Puy st Vincent. En personlig favorit då det är en väldigt liten familjeorienterad anläggning med ganska stora offpistytor som är relativt lättillgängliga. Förutom några smååk mellan liftarna fördrevs dagen med ett åk i Col du Bal på förmiddagen och ett åk på eftermiddagen. Även här fanns det ospårad snö att tillgå både på för- och eftermiddagen. Allt som krävs är en 10-15 min lång bootpack och en lite småtrasslig travers ner på en kam innan insteget till bowlen.

Allt som allt en riktigt bra skidvecka, som vida överstiger vad vi hade kunnat ordna på egen hand. Gruppen var väldigt bra. Vi besatte själva 5 av 8 platser och fick med oss en extra svensk kille och 2 fransmän. Samtliga kunde åka på ungefär samma nivå och tempot kunde hållas så högt som förutsättningarna med lavinrisk osv tillät. Guiden var mycket bra och pratade helt ok engelska. Nästan så man kan kalla det bra engelska, iaf för att vara UCPA-guide. Han bjöd gärna på tekniktips och kunde även skämta om vår åkning och sin egen.
Vad är det för skidor man får i grande traces?

Pillard

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Gizmoo sa:
Pillard sa:

Tyvärr vet jag inte mer än att det var några halvkorta mjuka Rossis. I vår grupp var det nog bara 2 el 3 som lånade.

Gizmoo

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Pillard sa:
Gizmoo sa:
Pillard sa:

Tyvärr vet jag inte mer än att det var några halvkorta mjuka Rossis. I vår grupp var det nog bara 2 el 3 som lånade.
Jag och många fick årets rossignol soul 7 hd så det var bra grejer

Bohica

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Rapport sent omsider:
V.6 i Chamonix, skidor i pisten, confirmé. Buss ner & upp.

Resan gick bra, trevligt sällskap och man lär ju känna sina kamrater bättre än de som ansluter senare via transfer. Inget för prinsessor på ärten som kräver hästens-sängar och tempurmadrasser dock. Tips är att fixa lite euro innan resan, växlingsautomaten på färjan spottade bara ut 50 euro-lappar som var svåra att knäcka på båten. Medhavd pstasallad funkade bra som färdkost.

Centret var bra, vi var 6 pers i vårt rum, 4 svennar och 2 fransmän. Det var ett bra tips att ha med ett grenuttag, då blir man rummet hjälte. Bra mat, självklart baguetter som bas för lunchpaketen som man gjorde själv vid frukosten. Men det fanns även en hel del tillbehör att välja på. En trevlig liten bar fanns på centret. Det var jätteskön stämning, och alla var glada skid/brädnördar som älskade att vara där dom var. Inga sura miner.

Hyrskidorna var Rossignol Experience 84, i princip alla piståkare i confirmé hade dessa. Funkade mycket bra. Jag fick problem med mine egna medhavda pjäxor så jag plockade ut deras Rossignol Evo R, och dessa funkade också mycket bra för uppgiften.

Harmoniseringen fungerade bra, och den behövdes. Vissa var helt fel ute, vi hade en brittisk tjej som knappat kunde åka (ens ploga) ner för lätt blå backe, och förpassades ner till nybörjargrupp. Själv hamnade jag i en långsammare grupp än min vanliga åkstil. Det blev ganska träligt att behöva bromsa för folk i gruppen hela veckan, men jag tog det som en inlärning och tränade på de långsammare övningarna istället, det var ett skönt gäng ändå och vi alla hade skoj. Nästa gång väljer jag halvtid och gasar själv halva tiden, det tror jag kommer passa mig bra. Då kan man träna på det man lärt sig i sitt eget tempo lite mer.

Backarna var toppen, det märks att klimatet skiljer lite mot Sverige. Så fort det blev lite blankslitet så kallades det för "isigt" och alla blev livrädda. Själv tyckte jag det var toppen, som är van vid hårdare pister i på hemmaplan. Svårigheten i Chamonix var inte svårare än Sverige som vissa hade varnat för. Tvärtom, pisterna var ju ofta bredare vilket gjorde det lättare t.o.m. Så har man inga problem med Svenska backar så kommer man inte ha problem i Chamonix iaf, enligt mig. Även om vi var en pistgrupp så blev det ändå lite "offpist"-träning också. Det var inte puder, utan mer pucklar och så mellan pisterna. Lärorikt och jobbigt för en piståkare som mig, nyttigt.

Instruktören var mycket bra, en räv som varit med länge och visste vad han gjorde. Det märktes att han älskade detta, och det smittade av sig. Han var mycket bra på engelska, vilket var huvudspråket i vår grupp med 11 elever. De fransktalande fick lite franska instruktioner efter vi hade fått vårt.

Vädret var också bra. Vissa dagar var molnen låga och det var häftigt att åka ovanför molntäcket. Att sedan passera genom molnen på vägen ner var förstås en utmaning, men också en upplevelse.

Lokalbussarna var ett kapitel för sig. Det var inte ski-in/out på centret. Men UCPA chartrade egna bussar, så om man åkte med instruktören till och från backarna så slapp man köa på de reguljära iaf.

Summering: Jag hade en toppenresa, och är hur nöjd som helst. Så nu blir jag stammis på UCPA varje år, utan tvekan. Det sociala var minst lika givande som själva skidåkningen. Det är fantastiskt prisvärt, med tanke på allt som ingår. Det var verkligen full service. Rekommenderas för alla skid/bräd-tokar och äventyrare, som inte kräver 5-stjärnigt hotell och roomservice för att trivas. :)

Senast ändrad:

Koppelman

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Kom i lördags hem från min första vecka med UCPA Ski Offpist expert i Val Thorens vecka 8 - en grym vecka med sol och en hel del orört.
Det snöade på lördagen en hel del och resten av veckan var det sol förutom onsdag eftermiddag som bestod i en liten påfyllning.
Offpisten var generellt väldigt bra och vår guide lyckades nästan varje åk hitta orörd kall lössnö på 10-30 cm några sektioner av varje åk, både sydsidor högre upp och norrsidor lite längre ner. Det blandades med vissa partier, speciellt längre ner av skare/is.Vi boothikade ca 2 gånger per dag, mellan 10-30 min, en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Vi gjorde beroende på längden på hike 2-4 åk om dagen.

Vår guide verkade erfaren och hade god kännedom om systemet och var det fanns bra snö, gav små tekniska tips emellanåt efter åken och var relativt social och trevlig. Skidorna man fick låna i offpistgrupperna var Sky 7 HD, årets eller förra årets modell. Fick man skada i belaget ordnades det över natt och uthyrningen var allmänt hjälpsam. Jag var inte helt kompis med skidorna, oklart vad det var som inte funkade, men gillade mina Nomad 105 bättre. Såg inte att det fanns några Soul 7 som man fått på andra center?
Vår grupp var homogen och god social stämning, endast svenskar i åldern 28-35. Många hade åkt flertalet gångar tidigare med UCPA och även om jag inte varit lika erfaren i offpisten så var det inga stora problem att hänga på.
Vi hade flera riktigt bra åk varje dag men flera av åken från Cime Caron ner i Vallon du lou mot Lac do lou var riktigt bra samt åket från De la Masse ner mot Les Meniures, Yvoses tror jag det hette. Hade ett riktigt fint långt åk sista dagen, La combe de gefriand, från De La Masse ända ner till Saint Martin de Belleville. Dock mycket hårdpackad is sista biten ner i skogen men det var det värt.

Centret i Val Thorens är nybyggt och fräscht med ski in/ski out. Dock inte i anslutning till byn, ligger lite nedanför och tar väl ca 30 min att gå till bargatan, går också bussar ca var 30:e minut upp till byn.
Vi hade dubbelrum och det inkluderade egen toa och dusch, korridorsrummen tror jag delade en toa/dusch på 8 pers. Maten var bra alla dagar utom någon då jag tyckte den var lite fattig, ofta flera rätter att välja på inkl. vegetariskt alternativ samt bra salladsbord. Frukosten var gröt, flingor, yoghurt, frukt, baguette inkl. pålägg och sylt. Folk som varit på andra center sa generellt att det var bra mat. Inga direkta köer att tala om.
Draget på centret är relativt avslappnat där folk tog några öl på kvällarna, spelade sällskapsspel och sedan gick och la sig. Blev pubrunda på tisdagen och stor del av alla svenskar följde med, bra drag. Finns såklart mycket party i byn om man vill. Trevlig afterski på Tango och bra röj på Snesko om man föredrar det.

Hade fotograf från centret som földe med oss en eftermiddag och fick ett gäng fina bilder (~ 30st) för €25:

waxoff

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
jonasclind sa:
iSooLi sa:
jonasclind sa:
Jag drar till Val d'Isere för off pist vecka 10 och lovar att lämna en rapport efter det :)
Är själv planerad för Val d'Isere vecka 8 och 9 så du kanske kan får en teaser om det vill sig...
Hur går det, har du haft fina veckor? Något att rapportera? :)
Det har varit bra till mycket bra. Riktigt bra med snö på bergen men växlande väder. Vi har då kunnat köra alla dagar och hunnit med många klassiska åk som La Table, Lorenzo, Pisteurs, P3, Grande Chardonnay, Vallon de Sache, Col Pers och baksidan på Cugnai så klart, samt en massa vanliga hederliga puderfält kors och tvärs!

Det fyller på en hel del snö i helgen så får ni bara dagar med sikt till veckan så ser det ut att kunna bli riktigt bra!

Senast ändrad:

Elvirhas

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Förhållandevis kortfattad recension av UCPA-tripp till Val Thorens v10 2018:

Bussresan gick bra; charmig reseledare som engagerade med skidquiz och annat lite underhållande tidsfördriv. Rekommenderar att ta med surfplatta eller dator! De visar (schyssta) filmer på bussen, men som i vårt fall hade den funktionen slutat fungera på bussresan ner och då är man glad över att ha en egen reserv. Vi var aldrig direkt oroliga heller över stöldrisken - man har ju sitt handbagage intill sig hela tiden förutom när man sover, då det är inlåst med alla andras handbagage i en separat lucka på bussen. På morgonen är det inte direkt någon hets, alla hjälps åt att fördela handbagagen till rätt person. Kan vara nice att ha tillgång till film efter en lång dag i backen om man är för mör för att hänga i baren. Bussen gör några stopp där man kan köpa käk, men alltid bra att ha med sig extra utifall att. Nötter, mackor, frukt om man vill undvika skräp. Och glöm inte öronpropparna i handbagaget!! Utan dessa kommer samtliga snarkande medresenärer att dra ner de redan tämligen låga chanserna till ok sömn till absolut noll. Man får filtar att låna på bussen i samband med sovdags, som sedan återlämnas på morgonen. Är man frusen av sig och har extra plats i handbagaget kan en extrafilt dock vara på plats då temperaturen kan variera en del från jättevarmt till jättekallt - i synnerhet på natten. Plus allmänt skönt att ha även som kudde.

Centret i Val T var givetvis fräschare än i Chamonix (åkte dit med UCPA -16) pga nyare, även om Cham absolut också är godkänt. Rummen fräscha. Maten påminner mycket om skolmat, ingen smaksensation men fullt duglig. Lite salt, baguette och den goda ostbrickan räddar det mesta dvs smaklökar och hunger. Skämt åsido fanns det både i Val T och Cham vegetariska alternativ! Pluspoäng.

Åkte toute neige confirmé heltid och måste säga att vi hade en ganska ”tuff” harmonisering. Vanligtvis tar de gruppen, enligt min erfarenhet, till en taskig offpist på förmiddagen för att se hur man klarar den och det var ganska mycket omflyttande till en snabbare och en långsammare confirmégrupp denna gång. Positivt! Instruktören kunde fullt förståelig engelska och gav fövånansvärt många bra åktips! I Chamonix var det mest learning by doing/fransk guide som visar bra åk, vilket såklart är kul också. Skidåkning har i övrigt blandats med ölintag på pubrundor och pulkaåkning i 6 km lång backe - rekommenderar båda aktiviteter och gärna samtidigt!

Utrustningsmässigt fick i princip samtliga offpiståkare, oavsett nivå, samma nyare Rossignol all mountain skidor som åtminstone jag kände mig nöjd med. Alla fick även låna Ortovoxryggsäck i bra skick med matchande lavinutrustning. I Cham sjöng vissa ryggsäckar verkligen på sista refrängen med trasiga dragkedjor osv, men de är väl antagligen utbytta nu.

Lite otur med väder, bra snö mestadels men åken försämrades lite pga taskig sikt i princip varje förmiddag och ibland även eftermiddag. Lavinfara skiftade mellan 2-3. Blev en del klättring för att komma åt den orörda snön, vilket ingen såklart hade något emot. Bästa åket var i Méribel sista dagen i skogen; såg bra i orörd 30 cm lössnö och vi var en mycket glad grupp, med en mycket glad guide!

Hemresan blev fyra timmar försenad pga snöoväder avresedagen... Men med en fungerade tv-apparat och trevliga, nyfunna vänner så gick det också. Är slutligen mycket nöjd och planerar redan för vilken skidort som kommer stå näst på tur kommande år!

Senast ändrad:

j0ppe

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Min vecka 10 i Argentierre, Randonee nybörjare

Jag och sambon kom fram på lördag eftermiddag vilket innebar att vi i lugn och ro kunde hämta ut utrustning och liftkort inför söndagen då man åkte utan guide. Det hade snöat på lördagen och vi var bland de första upp på Grand Montets och fick förvånansvärt många ospårade svängar på förmiddagen. En del av de UCPA-resenärer som kom under lördagskvällen/natten hade inte samma tur utan rapporterade kötider på en dryg timme för att få ut utrustningen.

På måndagen åkte vi med bergsguide, det var en man på 50+ som visade sig vara väldigt kunnig och trevlig men som ville ha disciplin i gruppen. Måndagen gick åt till att i pist och vid sidan av pisten öva lappkast och hoppsvängar (hoppsvängar var obligatoriskt att nöta). Vi åkte ner en bit nedanför Aguilette-liften i Le Tour för att få några ospårade svängar, guiden insisterade å det bestämdaste att vi skulle göra små svängar i pudret. Både för att lämna ospårat till andra och för att han ville att vi skulle vänja oss vid att åka lite lugnare som man, enligt honom, behöver göra om man är långt ifrån liftar och räddningstjänst.

När vi gick uppför så ville guiden att vi i varje sväng ställde skidorna horisontellt mot fallinjen och försökte oss på en riktig kickturn oavsett om det behövdes eller inte bara för att nöta in tekniken tills det verkligen behövdes. Lägsta nivån i utförsåkning för Randonee nybörjare är confirmee och där låg de flesta i gruppen. Guiden verkade lite bekymrad över nivån på utförsåkningen hos en del och hittade några branta sluttningar med skräpsnö där han ville att alla skulle göra hoppsvängar. En deltagare fick höra att om hon inte hoppar i svängarna så fick hon inte följa med nästa dag (osäker på hur seriöst menat det var).

Tisdagen började med stigning från Le Tour till toppen av Aguilette-liften (6-800 m stigning). Återigen, horisontella skidor mot fallinjen och kickturns i varje sväng oavsett behov. Vi skulle gått vidare upp till toppen men vädret var för dåligt. Det var inte i pist som vi gick uppför utan genom skog och på berget och det var den tuffaste stigningen vi gjorde under veckan pga branthet, snöförhållanden och tempo. Tror guiden ville testa oss för att se att det inte skulle bli några problem med hudandet under resten av veckan.
Vi åkte ner genom skogen mot Vallorcine och jag dog lite på insidan när guiden insisterade på att vi skulle följa hans spår genom 2-3 dm puder. Vi gjorde alltså en stor skidskoleorm i puder. Till hans försvar så åkte vi i terräng där det på söndagen gått en lavin. Efter lunch hade vi lavinträning. När vi åkte ner från Le Tour för dagen så tog guiden oss ut till lite fler små branter med skitsnö och ville att vi skulle öva hoppsvängar, bl a från helt stillastående vilket var lite kul. Tyvärr så föll en i gruppen och skadade sig lindrigt men kunde inte åka mer under veckan.

På onsdagen började vi med att åka liftburet puder i Le Tour mot Vallorcine-hållet på förmiddagen. Nu var det inte tal om skideskoleormar längre utan det var riktigt trevlig åkning! Efter lunch tog vi tåget från Vallorcine för att sedan gå vi 7-800m upp till en stuga där vi körde mer lavinträning och där vi fick gå upp själva en bit och ta några svängar i pudret om vi ville. Sedan var det middag med ostfondue vilket var riktigt trevligt! Sovsalen var helt ok och hade en bra värmare.

På torsdagen vaknade vi upp till strålande sol och en massa nysnö, vi gick upp och körde puder på vägen ner och sen gjorde vi samma sak om och om igen. Det var mitt livs bästa skiddag! Jag noterade stolt att den andra Randonee-nybörjargruppen från UCPA som var där och inte hade behövt nöta kickturns hela veckan helt plötsligt kämpade med att spetsarna fastnade i pudret när de skulle svänga på väg uppför. När vi skulle ner från berget fick vi tyvärr ta en stig ner, jag tror att det var pga lavinfara. En del av de lite mindre erfarna i gruppen tyckte det var kämpigt att ligga så länge på skrå/halvsladd ner för en smal stig.

På fredagen kunde jag inte vara med pga en olycka med ett compeed-plåster som slet upp ett stort sår på min häl när jag lite för stressat tog av mig pjäxan (baren väntade!) men det fina vädret var borta och det hade blivit riktigt varmt. Guiden berättade att de hade påbörjat en stigning men fick avbryta pga svåra snöförhållanden.

Lite om utrustning: Jag hade egna skidor med mig men de andra i gruppen fick åka på antingen Dynastar Mythic 87 eller Cham HM 87 med nån form av rambindning från Diamir som jag inte kände igen. Vet inte om det var för att de inte hade bättre bindningar eller för att de tycker att nybörjare kämpar för mycket med att klicka i sig i pin-bindningar. Alla verkade dock nöjda med utrustningen.

Jag kan rekommendera veckan, jag lärde mig en massa om att gå uppför. Jag var inställd på väldigt lite utförsåkning och på att nivån i gruppen inte skulle vara så hög så efter dem förväntningarna blev jag ändå positivt överraskad på den utförsåkning som bjöds.

s_wange

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Jag kan bidra med en kort och sen sammanfattning av en vecka i Simplon Pass med UCPA. Vi hörde till Argentierecentret och upplägget innebär toppturande med utgångspunkt Simplon Pass, nivå 2 på randonee och comfirme åkmässigt. Tror att de ser det som fortsättningen på randonee nybörjare som
@j0ppe skrev om ovan :)

Kursen började redan på söndagen. Vi fick kort genomgång i vart vi skulle, vilken utrustning vi behövde med mera. Utrustningen vi fick var överlag fräsch, nya Rossingol Seek med techbindning om man hade pjäxor för det. Sen blev det ett gemensamt åk i Grandmontes för att se så alla kunde åka. Alla fick ok så vi lastade in oss, all utrustning och veckans lunch i en minibuss. Passet som vi skulle köra genom var stängt så resan gick via Italien, tog ca 4h.

Boendet var flerbäddsrum på ett hospice, typ ett kloster, det innebar våningssängar och inte en enda krok. I byn fanns förutom hospicet ytterligare ett hotel med en bar, i övrigt fanns det berg, en sten örn och stora mängder snö. Det fanns även bar på hospicet där prästen serverade från utbudet: vitt vin, rött vin och öl. Frukosten bestod av mjölk och flingor, ost och kaffe. Lunchen kom med från UCPA, så det var ostbricka, skinka, salami och bröd. Till middag serverades schweizisk husman med överkokta grönsaker.

De flesta dagarna tog vi minibussen till lämplig utgångspunkt för respektive topp. Det var ett åk om dagen och mellan 800-1400 hm/dag. Lungt tempo och inga svåra åk ner, dagarna var oftast slut runt 14.00. Men det var i princip alltid fin och orörd snö ner.

Sista dagen var mulen och regn upp till 2000 möh. Vi började från hospicet och gick upp bakom huset. Kontinuerliga woofljud gjorde turen upp mer spännande, snabbt glömt bland pudret på nervägen dock.

Sammanfattningsvis var det en trevlig vecka, bestående av 50% gå, 10 % åka puder, 20 % ost och 20 % vin.

Rekommenderas för den som tycker att vägen upp är minst lika kul som vägen ner, eller om man vill varva skidåkningen med andlighet, då det erbjöds gudtjänster dagligen.

j0ppe

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Kul att höra lite om nästa nivå
@s_wange ! 40% ost och vin låter ju onekligen lockande :) Hade ni övernattning på UCPA-centret i Argentierre när ni kom tillbaks på fredagen?

s_wange

Ny medlem
Rapporter från UCPA
j0ppe sa:
Kul att höra lite om nästa nivå
@s_wange ! 40% ost och vin låter ju onekligen lockande :) Hade ni övernattning på UCPA-centret i Argentierre när ni kom tillbaks på fredagen?
Vi bokade hotell i Chamonix i stället och spenderade sista dagen där. Så ingen skidåkning alls sista dagen :(

Jull

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Dags att boka vinterns skidresa! Blir nog offpist v.1 och funderar på vilket center som är bäst så tidigt på året. Lutar just nu åt Les Arcs, har hört att åkningen där är bra. Någon som har erfarenheter? Hur är centret och byn? Och hur snösäkert v.1 jämfört med andra orter?

Drkosmos

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Jull sa:
Dags att boka vinterns skidresa! Blir nog offpist v.1 och funderar på vilket center som är bäst så tidigt på året. Lutar just nu åt Les Arcs, har hört att åkningen där är bra. Någon som har erfarenheter? Hur är centret och byn? Och hur snösäkert v.1 jämfört med andra orter?
Skrev en lång recension om les arcs på sidan 2 i denna tråd.

Heidina

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Är det någon som åkt ned med deras nya ”sittbussar” som ska föreställa så bekväma? Går det att sova i dem? Funderar på att löpa en sista minuten-resa.

Bagge12

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Heidina sa:
Är det någon som åkt ned med deras nya ”sittbussar” som ska föreställa så bekväma? Går det att sova i dem? Funderar på att löpa en sista minuten-resa.
De fräschare och skönare att sitta i men att sova i, nja är ok om du får fönsterplats men annars svårt att sova. Där var liggbussarna mycket bättre.

pnib

Ny medlem
Rapporter från UCPA
Tjenare, jag tänkte ev. dra en spontan sista minuten med UCPA typ vecka 11, 12 eller 13. Verkar finnas en hel del kvar i Argentiere. Åker mestadels pist och har förstått att det då helst är andra orter som gäller, t.ex. Val Thorens. Mina frågor är
1. Någon som är eller har varit nere i Chamonix/Argentiere nyligen och kan ge en rapport om snöläge etc? Finns en bra grund som borde hålla 2-4 veckor till?
2. Är det värt att åka till Argentiere enbart för piståkning (provar gärna ett par svängar i eventuellt puder men är generellt grön på offpist) eller bättre att spara kosingen och satsa stort på bättre pistkompatibla orter nästa säsong?

erik_lagg

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Var i Les Arcs vecka 7 (med en dag i La Plagne). Bokade deluxe/big ride. Kan rekommenderas då man åker färre och får mer åktid. Vi hade tur då det ramlade ner upp emot 3 dm snö första dagen. Sen bara sol och bra åk i lössnö. En del korta anmarscher och sen bara utför.

En i gruppen spelade in en liten edit.

Senast ändrad:

PhatFred

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Har någon här åkt offpist/toute neige med UCPA i Serre Chevalier denna säsong?

Jag klurar på om det är värt att ta med egna skidor ner om ett par veckor, vad har de till utlåning?

Jiess

Medlem
Rapporter från UCPA
PhatFred sa:
Har någon här åkt offpist/toute neige med UCPA i Serre Chevalier denna säsong?

Jag klurar på om det är värt att ta med egna skidor ner om ett par veckor, vad har de till utlåning?
Jag och mina vänner körde off piste där v.6.

Jag plockade med mig egna QST 106 medan mina vänner åkte på UCPA:s Rossignol Sky 7 från 2017. Eftersom vi blev sena till centret och kom fram först vid 3-tiden på morgonen så tog vi lite sovmorgon första dagen vilket resulterade i att grabbarna var bland de sista som hämtade ut skidor under lördagen, därav ett par säsonger gammal modell. Ingen som var vidare missnöjd med dem. Andra fick förra årets Rossignol.

Jag trivs bäst på mina egna skidor så för mig var det värt 800 kr i flygfrakt.

unsuspected

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Snart ny säsong ocn nytt år.
Bokat Argentiere Offpist nybörjare vecka 9 för mig och sambon.
Några specifika råd?
Värt att ta med sig egen bräda/brädor?

Schoobang

Aktiv medlem
Rapporter från UCPA
Snart ny säsong ocn nytt år.
Bokat Argentiere Offpist nybörjare vecka 9 för mig och sambon.
Några specifika råd?
Värt att ta med sig egen bräda/brädor?

Jag kör alltid egen bräda även om lånebrädorna brukar vara bra modeller i bra skick, framförallt i offpistgrupperna. Största fördelen med egen bräda är att kunna valla själv och glida ifrån gruppen på transportsträckorna =)

ulo

Medlem
Rapporter från UCPA
Ah, kul. Har precis också bokat Offpist nybörjare (skidor) i Argentière v13.
Du får gärna skriva om dina erfarenheter.

Har varit där tidigare och det är bra grejor de lånar ut. Franskt. Rossignol var det som gällde när jag var där 2018.

Snödjup

Topp