Rapporter från UCPA

Pillard

Aktiv medlem
Blir valdi för mig i år. Körde ju Grand traces i fjol så är lite sugen på sunkigt boende och uppkörd solaise nu. Också avfärd idag. Snowboard offpist. Ngn mer?
Haha! Men Valdi har väl också nytt center? Läget där är ju sjukt trevligt med Morris som granne. Är ju perfekt att få festandet ur vägen innan middagen :)

Ses vi på Arlanda om några timmar då antar jag?

Schoobang

Medlem
Haha! Men Valdi har väl också nytt center? Läget där är ju sjukt trevligt med Morris som granne. Är ju perfekt att få festandet ur vägen innan middagen :)

Ses vi på Arlanda om några timmar då antar jag?
Det har pratats om nytt center i flera år men tror inte det har hänt än. Eller? Comfort rating enligt ucpa 1/5... Yes, ses på Arlanda om några timmar! Dock har ucpa bokat valdi-resorna via Genève i år. Vill minnas att det var via grenoble senast.

Pillard

Aktiv medlem
Det har pratats om nytt center i flera år men tror inte det har hänt än. Eller? Comfort rating enligt ucpa 1/5... Yes, ses på Arlanda om några timmar! Dock har ucpa bokat valdi-resorna via Genève i år. Vill minnas att det var via grenoble senast.
Aha! Du kör buss-äventyr igen. Vi kör hyrbil från Grenoble som vanligt.

Snowgod

Medlem
Rapport från veckan 200125-200201
Les Arcs
Centret:
aningen förvirrande och många trappor. Skönt att bo på femte våningen...
Komforten var rätt kass, jag är ju inte direkt lång men sängen kändes väldigt kort. Tror inte långa personer sover bra. Dessutom är madrassen i galon så om någon vrider sig i sängen låter det som om man försöker strypmörda en gummibåt. Dåligt med upphängningsmöjligheter för skidkläder, vi hade lite repsnöre men det borde kunna ordnas permanenta lösningar. Skidåkningen är nära, i stort sett utanför dörren. Vill man handla eller gå på lokal är det lite promenerande eller buss som gäller. Klart godkänd bar på centret.

Maten:
underkänt. För att vara storköksmat är smakerna godkända och variationen ganska bra. Tyvärr blev flera gäster matförgiftade, jag var däckad i två dagar. Sånt får inte hända.

Skidanläggningen:
stort berg och många liftar och pister. Man kan dessutom ta sig via kabinbana till La Plagne som är lika stort ungefär. Bra variation på både pist- och off piståkningen. Allt verkade välskött och i god ordning. En i gruppen tvingades åka räddningspulka redan första dagen och personalen var snabbt på plats.

Utrustning:
nja, kom aldrig riktigt överens med mina skidor. De var inte dåliga men föll inte mig i smaken. Varken i pisten eller utanför fick jag det att funka. Tar med mina egna nästa gång. Utrustningen var välskött med bra belag och kanter på skidorna.

Skidåkningen:
körde off- pist halvtid, hade varit väldigt förkyld ett tag innan resan så konditionen var inte bra, så det var lagom jobbigt. Skönt att ha ork nog för att kunna ta till sig undervisningen och att få lite tid att åka på egen hand i eget tempo. Vi var bara två elever i gruppen då den tredje skadade sig redan första åket. Det var väldigt lätt att få bra kontakt med både moniteur och hans praktikant. De var peppade på att få ta med oss ut på roliga åk och hade en bra balans mellan intruktioner och att bara ha kul. Det gjorde veckan riktigt bra, skulle gärna åka med dem igen.

Övrigt:
många trevliga att umgås med på resan. Vettiga rumskamrater. Information funkade bra och transfer var OK.

Det här var andra gången jag åkte med UCPA, förra gången var jag i Chamonix. Det kan ha varit 1996 eller 1997...
Funderar på att åka snart igen. Trots vissa brister och riktig otur med matförgiftning så gillar jag det här.

Pillard

Aktiv medlem
Åker till Serre nästa vecka för Grand traces. Du får gärna ,om du har tillfälle ge någon uppdatering under veckan. Skidsuget är enormt
Ja det har aldrig varit så lite snö tyvärr. Det har tydligen regnat rejält på sistone och sen varit kallt nu. Idag hade vi iaf ett schysst åk med lite slask”puder” typ. Får hålla tummarna att prognosen för morgondagen stämmer, det behövs en rejäl påfyllning

Ja det har aldrig varit så lite snö tyvärr. Det har tydligen regnat rejält på sistone och sen varit kallt nu. Idag hade vi iaf ett schysst åk med lite slask”puder” typ. Får hålla tummarna att prognosen för morgondagen stämmer, det behövs en rejäl påfyllning
Aj då, hoppas det kommer en rejäl påfyllning så att ni får en bra vecka. Jag får dansa snödans....

Pillard

Aktiv medlem
@Pillard , gjorde nysnön någon nytta eller var det mest symboliskt? Och lyckades guiden "trolla" fram något spännande trots förutsättningarna?
Jodå, idag var faktiskt väldigt bra sett till grundförutsättningarna. Vi har lagt ett gäng first tracks men det är oftast lite tung snö alternativt isiga spår som slår igenom. Det drog in rejäla moln här på eftermiddan men nu verkar det vara klart igen så vi får se.

Bohica

Aktiv medlem
Hmm... coronavirus...?

Har precis pyntat för Valto, när man läser om den brittiska "superspridaren" som varit i franska alperna och smittat folk.
Och med UCPA bor man ju i en rejäl blandad kompott från hela världen (inkl kina) i samma förhållanden som lumpen. D.v.s. bor tillsammans, äter, delar toaletter m.m.

Såå.... det är ju över en månad kvar tills man åker. Är det bara jag som funderar på detta? (Man har ju sett filmen Contagion)

Edit: Hittade en länk med aktuell fakta, som ger en kanske mer nyanserad bild än dagspressen.
https://www.nyteknik.se/samhalle/doet-har-vet-vi-om-coronaviruset-6985117

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
@Pillard , får man tigga en kort rapport idag med?
Sorry! Inte varit inloggad (och inte fått notifications-mail heller märkligt nog). Vi har haft fantastiskt bra skidåkning de senaste tre dagarna, framför allt utifrån förutsättningarna som varit. Härom veckan kom det tydligen regn över hela dalen. Det är alltså en rejält kompakt bas. När vi körde från Grenoble i lördags trodde vi att vi skulle få åka endast pist i en vecka. Det kom lite snö i början på veckan som räckte för att fylla i på sina ställen.

Igår torsdag var vi i Montgenevre och hade faktiskt helt rena puderspår i skogen på den italienska sidan. Vi hade även några first tracks i dalen under Rocher de Aigles-liften.

Idag var vi i La Grave och fick faktiskt några få bottenlösa pudersvängar i en ravin. I övrigt var det mestadels mjuk och fin snö, uppblandat med skridskobana ibland också. Det läskiga är ju att man inte alltid vet vad nästa sväng är på för underlag.

Generellt fantastiskt bra vecka utifrån att förutsättningarna när vi kom hit lutade mot fullständig katastrof. Sen har vi haft fantastisk guide som gärna kört på ordentligt och tillåtit oss att köra rejält långa åk. Gruppen har också hållit väldigt bra tempo. Guiden har generellt tyckt att svängar i pist bara gör att man går miste om offpist. Så det har gått rejält fort.

Det senare beror ju mycket på vad för grupp man har. Grand Traces har ju fördelen att det bara är 8 i gruppen och att nivån generellt är rätt hög.

Sorry! Inte varit inloggad (och inte fått notifications-mail heller märkligt nog). Vi har haft fantastiskt bra skidåkning de senaste tre dagarna, framför allt utifrån förutsättningarna som varit. Härom veckan kom det tydligen regn över hela dalen. Det är alltså en rejält kompakt bas. När vi körde från Grenoble i lördags trodde vi att vi skulle få åka endast pist i en vecka. Det kom lite snö i början på veckan som räckte för att fylla i på sina ställen.

Igår torsdag var vi i Montgenevre och hade faktiskt helt rena puderspår i skogen på den italienska sidan. Vi hade även några first tracks i dalen under Rocher de Aigles-liften.

Idag var vi i La Grave och fick faktiskt några få bottenlösa pudersvängar i en ravin. I övrigt var det mestadels mjuk och fin snö, uppblandat med skridskobana ibland också. Det läskiga är ju att man inte alltid vet vad nästa sväng är på för underlag.

Generellt fantastiskt bra vecka utifrån att förutsättningarna när vi kom hit lutade mot fullständig katastrof. Sen har vi haft fantastisk guide som gärna kört på ordentligt och tillåtit oss att köra rejält långa åk. Gruppen har också hållit väldigt bra tempo. Guiden har generellt tyckt att svängar i pist bara gör att man går miste om offpist. Så det har gått rejält fort.

Det senare beror ju mycket på vad för grupp man har. Grand Traces har ju fördelen att det bara är 8 i gruppen och att nivån generellt är rätt hög.
Tack för rapport! Låter som ni haft en bra vecka trots halvdanna förutsättningar, kul. Personligen tycker jag alltid att guiderna lyckas hitta "bra" åkning. Tyvärr ser väl det lite väl varmt ut i helgen och ingen snö i sikte men sånt kan ändras:). Två timmar kvar i bussen, så snart framme. Sen får jag snödansa. Hoppas hemresan går fint!

Pillard

Aktiv medlem
Sjukt mycket svenskar fortfarande men det roligaste är att snittåldern på dem ökar för varje år. Känslan är att det är ungefär samma personer som bara fortsätter och själva blir äldre och äldre. Min första UCPA-resa var jag 28 och de flesta andra var i samma ålder. Nu är fortfarande de flesta jämngamla med mig men jag är 40... Sen att vår senaste resa var lite extrem och snittåldern i gruppen var långt över 40. Högsta åktempot nånsin men med en snittålder på ca 47.

Bohica

Aktiv medlem
Sjukt mycket svenskar fortfarande men det roligaste är att snittåldern på dem ökar för varje år. Känslan är att det är ungefär samma personer som bara fortsätter och själva blir äldre och äldre. Min första UCPA-resa var jag 28 och de flesta andra var i samma ålder. Nu är fortfarande de flesta jämngamla med mig men jag är 40... Sen att vår senaste resa var lite extrem och snittåldern i gruppen var långt över 40. Högsta åktempot nånsin men med en snittålder på ca 47.
Jo, det är lite kul med tanke på deras åldersgränser som dom har. :)

Koppelman

Aktiv medlem
Jag var också i Serre förra veckan men i vanliga offpistgruppen. Vi fick som sagt en del snö på tisdagen och fredagen. Tisdagen var det mulet/snöigt hela dagen så den spenderades i skogen medan fredagen spenderades mer i högre miljö med i princip ospårad lössnö på ca 10-15 cm hela dagen. Guiderna vet alltid vilka sluttningar snön blåst till och var det ligger bra. Åkte upp så mycket vi kunde kring Vallons på förmiddagen med ett riktigt fint åk efter en hike upp till stugan på Tete de La Balme.
Efter det öppnade Yret och då vi fick ett riktigt fint långt åk ned för La Montagnole till Le Monetier helt spårat då vi var typ första offpistgruppen uppför Yret när den öppnade på fredagen. Dagen avslutades med att åka upp det som fanns kvar kring Vallons.

Dagarna därimellan gav fostrande blandad åkning i olika terräng med ett par bra svängar per dag, samfattningsvis fick vi två fina dagar med fredagen som den absolut bästa dagen. Min grupp hade OK nivå där alla hängde på, om än i olika fart och med god stämning i gruppen. Eftersom det inte finns någon offpist expertgrupp i Serre skall man nog boka Grand Traces om man vill vara säker/säkrare på en hög nivå då Ski Toute Neige officiellt har lägre krav och därmed inte alltid lika hög nivå på grupperna.

Det mesta har väl redan sagt om centret och jag instämmer i det, fräscht och centralt. Mycket bättre på alla plan jämfört med Les Arcs som jag besökte förra året.

Ja jag håller i övrigt med om att snittåldern på de resande kändes väldigt hög denna gång. Jag som är 30 var ganska ung bland svenskgänget (undantaget mitt eget gäng då). Det är kul att äldre folk återkommer och är nöjda, samtidigt kan man ju känna att svenska UCPA skulle behöva lite påfyllning i yngre led för att säkra framtida resenärer.

Jag tror åldersgränsen officiellt är 45 för pistgrupper och 55 för offpistgrupper men när man bokar kan man ju ange vilket personnummer som helst, inget som kontrolleras, och är man dessutom återkommande resenär så är det inget varken svenska eller franska UCPA bryr sig om. Nu är ju organisationens uttalade syfte att främja friluftsliv för unga så såklart vill de bibehålla den unga prägeln (vad nu det innebär) men så länge inte det påverkas tror jag inte de bryr sig. Skulle i sådant fall vara om det är så att yngre resenärer tvekar att åka för att det är för många äldre.

Senast ändrad:

Bohica

Aktiv medlem
Jag tror åldersgränsen officiellt är 45 för pistgrupper och 55 för offpistgrupper men när man bokar kan man ju ange vilket personnummer som helst, inget som kontrolleras, och är man dessutom återkommande resenär så är det inget varken svenska eller franska UCPA bryr sig om. Nu är ju organisationens uttalade syfte att främja friluftsliv för unga så såklart vill de bibehålla den unga prägeln (vad nu det innebär) men så länge inte det påverkas tror jag inte de bryr sig.
Precis så är min uppfattning. Jag tror det har anpassats lite över tid, men dom har kvar gränserna för att ingen "gamling" som inte åkt med UCPA tidigare ska komma ner och ha svårt att smälta in i gänget/konceptet. Man bor ju och lever tillsammans lite som lumpen, och åker även i grupper med andra. Men har man varit med tidigare så vet dom att man är införstådd med vad man ger sig in på, och har visat att man inte har några problem med det.

Pillard

Aktiv medlem
Dags att uppdatera min rapport med "efterspelet" som innefattar massa olika beröm. Bland annat till forumet :)

Efter vår suveräna vecka i Serre satte vi oss i hyrbilen för att köra till Grenoble. Väl där funderade jag på varför mina väskor var så ovanligt lätta.

- Just ja, jag kör ju pjäxorna på ryggsäcken numera. Men, hm, varför är de inte på ryggsäcken?

Pjäxorna låg helt enkelt kvar på centret, eller snarare hängde snyggt på pjäxtorken i skidrummet. Jaha, vad fan gör man nu då? Att åka tillbaka och hämta var ju bara att glömma. Så jag började med att skriva till vår guide på Whatsapp för att se om han kunde kolla ifall de fanns kvar där. Fick svar efter bara några minuter, "de har vi redan hittat. De är här hos mig". Nästa fundering, hur fan ska jag få hem dem? Då slog det mig direkt. Jag har ju haft en @MattiasKierkegaard1 som ständigt efterfrågat rapporter om läget i Serre eftersom han är på väg ner med buss till just UCPA. Ett snabbt PM till honom och allt var klart. Pjäxorna kunde jag sen hämta ut igår från UCPA-bussen då den ändå stannade till i Linköping. Suveränt jobbat av alla, utom klantarslet jag då :)

Always-Sunny

Aktiv medlem
Dags att uppdatera min rapport med "efterspelet" som innefattar massa olika beröm. Bland annat till forumet :)

Efter vår suveräna vecka i Serre satte vi oss i hyrbilen för att köra till Grenoble. Väl där funderade jag på varför mina väskor var så ovanligt lätta.

- Just ja, jag kör ju pjäxorna på ryggsäcken numera. Men, hm, varför är de inte på ryggsäcken?

Pjäxorna låg helt enkelt kvar på centret, eller snarare hängde snyggt på pjäxtorken i skidrummet. Jaha, vad fan gör man nu då? Att åka tillbaka och hämta var ju bara att glömma. Så jag började med att skriva till vår guide på Whatsapp för att se om han kunde kolla ifall de fanns kvar där. Fick svar efter bara några minuter, "de har vi redan hittat. De är här hos mig". Nästa fundering, hur fan ska jag få hem dem? Då slog det mig direkt. Jag har ju haft en @MattiasKierkegaard1 som ständigt efterfrågat rapporter om läget i Serre eftersom han är på väg ner med buss till just UCPA. Ett snabbt PM till honom och allt var klart. Pjäxorna kunde jag sen hämta ut igår från UCPA-bussen då den ändå stannade till i Linköping. Suveränt jobbat av alla, utom klantarslet jag då :)
ser potential för en "side-business" för UCPA... vore ju gött att bara flyga med handbagage :)

gurrra

Medlem
Tänkte kanske åka med UCPA vecka 10 eller 11. Offpist heltid confirmé/expert. Vad är skillnaden mellan att ha Argentiére respektive Chamonix som bas? Samma åk men olika center?

Xavier

Aktiv medlem
Tänkte kanske åka med UCPA vecka 10 eller 11. Offpist heltid confirmé/expert. Vad är skillnaden mellan att ha Argentiére respektive Chamonix som bas? Samma åk men olika center?
Typ så. Vet inte hur centren står sig mot varandra då jag bara bott i Chamonix. Från centret i Chamonix kan du gå ut på byn i Chamonix som enligt min bedömning är större och trevligare än Argentier medans du från centret i Argentier har gångavstånd till Grands Montets

Koppelman

Aktiv medlem
Man är ju onekligen nyfiken, hur är läget just nu? Är orterna öppna eller är lavinfaran för hög? Ser ju ut som att det kommit (och ska komma) enorma mängder snö.

MackT

Medlem
För mig är Cham-basen att föredra oavsett. Tycker bägge center håller typ samma standard, men att bo centralt i byn är gött, blir lätt tråkigt att bara hänga på centret med fransk underhållning

ulo

Medlem
Någon som har koll på försäkringar?
Har anmält mig till Offpist Nybörjare v.13 (Argentière) och är lite nyfiken på hur det ligger till med försäkringar. Jag har idag Länsförsäkringars utökade reseskydd men är osäker på om det skulle täcka en olycka där helikopter eller annat kostsamt är inblandat.

Läste något om en fransk skidförsäkring som hette "Carré Neige" och undrar om det är något man borde satsa på som extra hängslen till livremmen?
Tycker att all info jag googlar mig fram till om detta är lastgammal och det som gällde 2013 behöver ju inte gälla idag.

Är det någon här som har bra koll på detta?

LuddePudde

Medlem
Jag kör alltid på carre neige i Frankrike oavsett vilken svensk försäkring jag har. Alltid bra att gardera sig vid eventuell olycka.

Pillard

Aktiv medlem
Har anmält mig till Offpist Nybörjare v.13 (Argentière) och är lite nyfiken på hur det ligger till med försäkringar. Jag har idag Länsförsäkringars utökade reseskydd men är osäker på om det skulle täcka en olycka där helikopter eller annat kostsamt är inblandat.

Läste något om en fransk skidförsäkring som hette "Carré Neige" och undrar om det är något man borde satsa på som extra hängslen till livremmen?
Tycker att all info jag googlar mig fram till om detta är lastgammal och det som gällde 2013 behöver ju inte gälla idag.

Jag har kollat på det där nästan varje år och har då ringt LF här i Östergötland. Jag har försökt måla upp så mörka scenarios jag bara kan och svaret har alltid varit "det ingår, är det allvarligt så kontaktar du SOS international. Annars vanlig sjukvård"

Så enkla svaret är. Ring ditt regionala LF och fråga.

unsuspected

Aktiv medlem
Senaste nytt från Chamonix/Argentière. Strömavbrott. Vilket gör inte så mycket fast det snöar då det är stenhårt och is både i pist och utanför. Förhållandena är minst sagt dåliga.
Skrivet från rummet på centret.

Klaluma

Ny medlem

Jag kollade med LF i Dalarna innan och det skulle inte vara någon fara.

Fick denna gång tyvärr också utnyttja den med helikopter och sjukhusvistelse efter olycka under guidning offpist med UCPA, och det var ingen fara.

Bara att ha kontakt med SOS international så löste dom allt med flyg på tre bokade stolar hem istället för buss, sjukhusräkning och helikopterräddning.
Gick då alltså på hemförsäkringen.
Även taxi som kom med mitt bagage från centret, taxi till flygplats och hem från flygplats o.s.v. fixade dom. Fungerade som tur var bra med tanke på att jag reste själv också!

ulo

Medlem
Oj. Tack för svar om försäkringar.
Känns som man valt rätt bolag då (LF). Trist @Klaluma att du var tvungen att utnyttja det.
Då är det väl bara Corona och skitväder kvar att oroa sig för...

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp