Rapporter från UCPA

carl_couloir

Aktiv medlem
Ang Cham. v.s Argentiere så tycker jag faktiskt det är bättre att bo i uppe i Argentiere, i princip närmre till all åkning utom Brevent och framförallt mysigare stämning med bra afterskihäng på Namaste och Le Savoy rakt över gatan om man inte vill lapa sol på terassen. Sedan är centret relativt nyrenoverat (kanske mer korrekt relativt nybyggt.....) vilket man inte kan säga om det i Cham.

Xavier

Aktiv medlem
Håller med om att Le Savoy är en fördel med Argentier framför Chamonix, å andra sidan är det ju bokstavligt krypavstånd till busshållplatsen från Le Savoy

Vilka skidmodeller har de? Ska till VT om några veckor. Osäker på om jag orkar dra med egna lagg...
Edit: Kör "Ski 3 Vallées" som är mer pistorienterat

Senast ändrad:

Klaluma

Ny medlem
Jag åkte offpist expert i VT för några veckor sedan och fick Rossignol Sky 7, förra vinterns modell. Tyckte jag såg några soul 7 också men är osäker på vilka de delade ut dessa till i så fall, så kan ha sett fel.

Koppelman

Aktiv medlem
Vilka skidmodeller har de? Ska till VT om några veckor. Osäker på om jag orkar dra med egna lagg...
Kör "Ski 3 Vallées" som är mer pistorienterat
Som sagt Sky 7 HD och Soul 7 HD. Generellt sett brukar offpist expert-grupperna få Soul 7 och nybörjare/toute neige Sky 7HD. Beror dock lite på hur många grupper det är och utbud på respektive ort. Går oftast att tjata sig till Soul om man inte är nöjd med Sky.

Bohica

Aktiv medlem
Från en annan tråd:
Riskerna för enskild individ vid ev smitta av coronavirus är kanske inte så stora, och det är inte det jag är oroad av vid alpresor i nuläget. Men bedömer att riskerna för att fastna i ev karantän eller inskränkta möjligheter att ta sig hem osv är rätt höga. Utvecklingen på 1 vecka gick från inget känt fall i alperna till 100.000 pers i avstängda byar. Förbud mot folksamlingar osv. Nu har bevisligen något tusental smittats i Italien och dragit vidare smittan till sina hemtrakter i alpområdena. Gissa hur utveckligen blir nästkommande vecka?
Det är samma för mig. Det är inte viruset i sig som bekymrar mig, utan de effekter på min resa till Valto v.12 kommer påverkas. Det är ju två veckor dit, och mardrömmen vore ju om det blev karantän/begränsningar innan dess.

Som sagt Sky 7 HD och Soul 7 HD. Generellt sett brukar offpist expert-grupperna få Soul 7 och nybörjare/toute neige Sky 7HD. Beror dock lite på hur många grupper det är och utbud på respektive ort. Går oftast att tjata sig till Soul om man inte är nöjd med Sky.
OK men Sky/Soul känns inte som det uppenbara erbjudandet för pistgrupper.
Ross Experience? React?

Koppelman

Aktiv medlem
Ross Experience? React?
Oj förlåt såg inte att det var pistgrupp du skulle köra. Har tyvärr jättedålig koll på vad som erbjuds då förutom att det med all säkerhet är något från Rossignol. Upplägget är dock säkerligen det samma med mer "avancerade" (styvare, längre) modeller för de duktigare grupperna.
Prova mejla svenska UCPA, de kan nog ge något svar.

Bohica

Aktiv medlem
Ross Experience? React?
Jag åker pist, och både i Chamonix förrförra året och i Val d'isere förra året så fick "alla" Rosignol Experience 84 i pistgrupperna. Det var antingen årets eller fjolårets modell man fick också bägge gångerna. Så fräscha grejer.

Och vi körde ganska mycket ut vid sidan av pisterna, men skidorna fungerade riktigt bra. Så inget fel på utrustningen enligt mig. Bara skönt att alla körde samma förutsättningar på utrustning. Då blev det "Kan dom så borde jag kunna", istället för att skylla på skillnader i utrustningen. Så jag lämnar mina Enforcer 93'or hemma, och kör på det dom erbjuder även i år. Bara skönt att inte behöva noja sig för laggen.

Jag åker pist, och både i Chamonix förrförra året och i Val d'isere förra året så fick "alla" Rosignol Experience 84 i pistgrupperna. Det var antingen årets eller fjolårets modell man fick också bägge gångerna. Så fräscha grejer.

Och vi körde ganska mycket ut vid sidan av pisterna, men skidorna fungerade riktigt bra. Så inget fel på utrustningen enligt mig. Bara skönt att alla körde samma förutsättningar på utrustning. Då blev det "Kan dom så borde jag kunna", istället för att skylla på skillnader i utrustningen. Så jag lämnar mina Enforcer 93'or hemma, och kör på det dom erbjuder även i år. Bara skönt att inte behöva noja sig för laggen.
Är inne på precis samma tanke. En bra karl bör reda sig bra även med godtyckliga prylar....
Finns en klätterled i Häggsta där ledbeskrivningen säger "Har soloklättrats i träskor"; Ett citat jag brukar peppa mig själv med när jag står där med Elvisben och försöker få in en säkring...

Bohica

Aktiv medlem
Ett tips till alla rörande skidorna med UCPA.
Jag har sådant ett litet skidlås med vajer (kostar en hundralapp), som jag tar med mig även på dessa resor. Inte så mycket för stöldrisken.
Utan mer för att både inne i skidrummet på anläggningen och ute vid lunchsstugorna så finns typ hundra likadana skidor (nästan alla kör ju samma).
Och då är det bra att säkra just dina prylar med låset, så man inte står där med fel skidor/bindningar för att någon annan tagit fel grejer.
Och så är det lätt att hitta sina skidor också, med låset som tydlig "märkning".

Snowgod

Medlem
Ett tips till alla rörande skidorna med UCPA.
Jag har sådant ett litet skidlås med vajer (kostar en hundralapp), som jag tar med mig även på dessa resor. Inte så mycket för stöldrisken.
Utan mer för att både inne i skidrummet på anläggningen och ute vid lunchsstugorna så finns typ hundra likadana skidor (nästan alla kör ju samma).
Och då är det bra att säkra just dina prylar med låset, så man inte står där med fel skidor/bindningar för att någon annan tagit fel grejer.
Och så är det lätt att hitta sina skidor också, med låset som tydlig "märkning".
Jag har kört med klistermärken, inte mycket stöldskydd såklart men gratis och lätt att hitta rätt par efter after ski.

Bohica

Aktiv medlem
Jag har kört med klistermärken, inte mycket stöldskydd såklart men gratis och lätt att hitta rätt par efter after ski.
Absolut. Funkar så länge man kommer ut först och inte nån annan hunnit före och inte reagerat på klistermärket. Men jag hade ju låset redan, kommer ofta till användning. Det ska ju iofs mycket till för att det ska bli fel, som t.ex. ganska snarlika bindningsinställningar. Men det är mycket folk i rörelse, och det blir ofta bråttom att hänga med gruppen vid lunchpauser/morgonsamlingar. Så jag försöker göra det så enkelt som möjligt för mig själv, ingen tar ju mina grejer av ren klantighet iaf.

ulo

Medlem
Kul grej...
Första dagen med gruppen (Argentière) var det någon som hade norpat mina privata Lange-pjäxor i storlek 30,5 (dvs lastpråmar). Medan gruppen irriterat fick vänta på mig, sprang jag och letade som en galning i alla pjäxrum och utrymmen.

När jag sedan sprang upp för den lilla trappan till området där alla trängdes för att skicka iväg gruppen, hittade jag dem äntligen! – på en tjej i nybörjargruppen. Hon såg ut som ett stort L i dem.

När jag påpekade detta för henne fick jag ett snorkigt "non" till svar. För att inte kränka hennes franska heder fick jag lirka fram vänligt att de kanske var i största laget för henne. "Can you wiggle your toes?" – Oui. "Can you wiggle your feet?" – Oui...

Hon hittade sina 25'or på hyllan bredvid där mina hängde. Iofs samma färg.

Bohica

Aktiv medlem
Kul grej...
Första dagen med gruppen (Argentière) var det någon som hade norpat mina privata Lange-pjäxor i storlek 30,5 (dvs lastpråmar). Medan gruppen irriterat fick vänta på mig, sprang jag och letade som en galning i alla pjäxrum och utrymmen.

När jag sedan sprang upp för den lilla trappan till området där alla trängdes för att skicka iväg gruppen, hittade jag dem äntligen! – på en tjej i nybörjargruppen. Hon såg ut som ett stort L i dem.

När jag påpekade detta för henne fick jag ett snorkigt "non" till svar. För att inte kränka hennes franska heder fick jag lirka fram vänligt att de kanske var i största laget för henne. "Can you wiggle your toes?" – Oui. "Can you wiggle your feet?" – Oui...

Hon hittade sina 25'or på hyllan bredvid där mina hängde. Iofs samma färg.
Precis sånt jag pratar om. :eek:
Klistermärken i all ära, men jag låser allt, så man tar inte mina grejer av ren klantighet i brådskan. Ej heller flyttas de runt lika lätt när folk river runt efter sina prylar. Mitt lilla vajerlås har vart väl värd hundralappen, och har skapat sinnesfrid på många resor. Skönt att slippa stressa och leta efter grejer medan gruppen väntar, eller att man blir frånåkt och ska försöka hitta gänget senare.
Används t.o.m. för att hålla ihop packningen timmarna när man väntar på bussen inför hemresan, så inte pjäxväskan får fötter o.s.v. :cool:

ulo

Medlem
Hur ser det ut därnere nu?
Mycket folk?
Hur går snacket på centret?
Hur var stämningen på flygplatsen (om du flög)?
Alla frågor ställda med Corona i åtanke...

Jag ska nämligen dit v13 är det tånkt.

herrgard

Medlem
Det väntas snö imorrn, på tisdag och fredag. Med fint väder emellan.

Känns som det är mycket folk här. Enda som märkts av Corona är lappar på toaletterna om att man ska tvätta händerna ofta. Hörde att några svenskar avbokat. Jag flög till en polare i Zürich och åkte bil därifrån. Enda jag märkte från flygplatsen och hela vägen till argentiere var en flaska med handsprit på en restaurang längs vägen. Känns som det är tusen gånger mer Coronahets i Sverige.

• Gilla
Reactions: ulo

ulo

Medlem
Det väntas snö imorrn, på tisdag och fredag. Med fint väder emellan.

Känns som det är mycket folk här. Enda som märkts av Corona är lappar på toaletterna om att man ska tvätta händerna ofta. Hörde att några svenskar avbokat. Jag flög till en polare i Zürich och åkte bil därifrån. Enda jag märkte från flygplatsen och hela vägen till argentiere var en flaska med handsprit på en restaurang längs vägen. Känns som det är tusen gånger mer Coronahets i Sverige.
Tack för rapporten. Du får gärna uppdatera i veckan. Jag velar fortfarande med beslutet men är sjukt sugen på att lämna gråslasket bakom mig för höga berg i vacker vinterskrud, häng på Savoyen och förstklassig skidåkning. Har dock en familj hemma som bör tas med i ekvationen som inte tycker det är så kul att jag åker.

Min avresa på lördag...känns som ett chicken race det här.
UD avråder från resor till Italien och Tyrol-alperna. Skistar stänger Hemsedal och jag vet inte varför Skistar skulle stanna vid just Hemsedal. Känns som en tidsfråga på några dagar/nån vecka innan Franska alperna också är avlysta.

Nåja, lika bra att möta upp på Arlanda på lördag och se vartåt det barkar :)
Har man tur i oturen så får man i sig ett par groggar på Arlanda, pengarna tillbaks och sen vända hemåt igen!

• Gilla
Reactions: ulo

Drkosmos

Medlem
Hörde rykte om att personer sitter i coronakarantän på hemmaplan efter att ha varit i Les Arcs med UCPA pga smittad på centret.

Ang Cham. v.s Argentiere så tycker jag faktiskt det är bättre att bo i uppe i Argentiere, i princip närmre till all åkning utom Brevent och framförallt mysigare stämning med bra afterskihäng på Namaste och Le Savoy rakt över gatan om man inte vill lapa sol på terassen. Sedan är centret relativt nyrenoverat (kanske mer korrekt relativt nybyggt.....) vilket man inte kan säga om det i Cham.
Hört talas om Aguille du Midi? :)

carletors

Ny medlem
Någon här som ska ner med UCPA på lördag från sthlm? Ska till Val d'Isere och UCPA och är lika delar pepp och bekymrad. Hur tänker ni som bokat om situationen?

Själv är kluven av många anledningar. Rent praktiskt så kommer det nog vara ok att resa ner, dvs inga rekommenderade utreserestriktioner från UD, men med tanke på hur snabbt allt sker så ser jag en överhängande risk med att komma hem...

Senast ändrad:
Någon här som ska ner med UCPA på lördag från sthlm? Ska till Val d'Isere och UCPA off-pist expert och är lika delar pepp och bekymrad. Hur tänker ni som bokat om situationen?

Själv är kluven av många anledningar. Rent praktiskt så kommer det nog vara ok att resa ner, dvs inga rekommenderade utreserestriktioner från UD, men med tanke på hur snabbt allt sker så ser jag en överhängande risk med att komma hem...
Du är inte orolig över att komma hem smittad och sprida sjukdomen? Den risken bör man väga in i beslutet även om jag förstår att det är jättesvårt innan UD säger något.

carletors

Ny medlem
Absolut är jag det men den risken är nog ungefär lika stor i Stockholm som de är därnere. Smittan är ju överallt nu och tror de mer handlar om hur man agerar än var man är. Ser dock flygplatserna som ett problem men vet inte hur mkt större det problemet är än en bra full tunnelbana på gröna linjen i sthlm?

sEkman

Ny medlem
Någon här som ska ner med UCPA på lördag från sthlm? Ska till Val d'Isere och UCPA off-pist expert och är lika delar pepp och bekymrad. Hur tänker ni som bokat om situationen?

Ska åka från Landvetter till Val d’isere på lördag. Vet inte heller hur vi ska göra. Läste precis att Frankrike stänger alla skolor mm. på måndag. Macron funderade även på att stänga gränserna. Då kan det ju bli krångel att ta sig hem…

carletors

Ny medlem
Ja, egentligen inte mycket att göra än att följa UDs rek och följa händelseutvecklingen.
Tror inte risken att bli smittat är högre där än i sthlm/gbg direkt, snarare tvärtom (killgissning men per capita färre fall i Frankrike än Sverige ex). Dock är ju det stora praktiska problemet generella restriktioner ang karantän/reseförbud som kan inträffa lite närsomhelst...

Sofols

Ny medlem
Hörde rykte om att personer sitter i coronakarantän på hemmaplan efter att ha varit i Les Arcs med UCPA pga smittad på centret.
Inget rykte. Jag är konstaterat covid-19 smittad och vet flera andra som var med på resan som uppvisar symptom.

Vill också poängtera att jag var väldigt noga med handtvätt och hygientänk i övrigt men ändå smittades. Så långt med relativt milda symptom, men vill uppmana till försiktighet. Jag skulle inte åkt på en resa om läget var som idag. När vi kom hem fanns endast 3 bekräftade fall i Savoie, men med tanke på hur nära man bor andra turister på centret är det ganska irrelevant.

MKOL

Medlem
Inget rykte. Jag är konstaterat covid-19 smittad och vet flera andra som var med på resan som uppvisar symptom.

Vill också poängtera att jag var väldigt noga med handtvätt och hygientänk i övrigt men ändå smittades. Så långt med relativt milda symptom, men vill uppmana till försiktighet. Jag skulle inte åkt på en resa om läget var som idag. När vi kom hem fanns endast 3 bekräftade fall i Savoie, men med tanke på hur nära man bor andra turister på centret är det ganska irrelevant.
Galet dåligt av UCPA att "mörka" och inte gå ut med information om detta kan man tycka!

carletors

Ny medlem
Enig. Vet att de fick informationen igår förmiddag.
Pratade med dom för en dryg timme sedan och de nämnde ingenting om detta - snarare tvärtom och hänvisade till att de inte finns några rapportera fall av Corona i de orter de är verksamma i. Stämmer det ens?

I detta, ändå ganska allvarliga läge, är det ens lagligt? Högst omoraliskt givetvis. Det ska enligt UCPA vara ett par fulla bussar påväg dit ner just nu av ovetande svenskar.

Sofols

Ny medlem
Pratade med dom för en dryg timme sedan och de nämnde ingenting om detta - snarare tvärtom och hänvisade till att de inte finns några rapportera fall av Corona i de orter de är verksamma i. Stämmer det ens?

I detta, ändå ganska allvarliga läge, är det ens lagligt? Högst omoraliskt givetvis. Det ska enligt UCPA vara ett par fulla bussar påväg dit ner just nu av ovetande svenskar.
UCPA och de jag träffar på centret är inte en del av min smittspårning pga att man i den endast bryr sig om vilka jag riskerat smitta och inte hur jag smittats.

Anledningen att jag valt att skriva här är just för att infon som gå att finna online är att franska skidorter är ”säkra” och att det i princip inte finns några konstaterade fall (detta är ju för att vi turister blir sjuka när vi kommer hem). Ni som ändå åker, var försiktiga när ni kommer hem, träffa inte riskgrupper direkt. Mina symptom var väldigt vaga och sjukdomen kom smygande, inte pang på som en vanlig influensa.

carletors

Ny medlem
UCPA och de jag träffar på centret är inte en del av min smittspårning pga att man i den endast bryr sig om vilka jag riskerat smitta och inte hur jag smittats.

Anledningen att jag valt att skriva här är just för att infon som gå att finna online är att franska skidorter är ”säkra” och att det i princip inte finns några konstaterade fall (detta är ju för att vi turister blir sjuka när vi kommer hem). Ni som ändå åker, var försiktiga när ni kommer hem, träffa inte riskgrupper direkt. Mina symptom var väldigt vaga och sjukdomen kom smygande, inte pang på som en vanlig influensa.
Nej, det kan ju lätt hävdas att det inte är någon smitta på orterna då förstås. Vad som hade varit ädelt är att UCPA gått ut med dessa uppgifter och då med fri avbokning/ombokning på resan. Då hamnar ansvaret hos den enskilde resenären som då kan göra ett val.

Tycker dock att UCPA ska ta ansvaret full ut och frågan ska behandlas genom att stänga hela verksamheten då det dels påträffats fall som härrör från centren och att verksamheten i sig (mer än >100 pers på begränsad yta) ökar smittorisken markant (sovsalar med 8 pers i, gemensamma måltider etc etc).

ulo

Medlem
...och DÄR blev det genast lite knepigare för oss som hade tänkt flyga från CPH till GVA nästa lördag.
Det blir intressant att se hur UCPA löser det åt oss.
I synnerhet när man skulle flyga med Norwegian som kanske kånkar den närmaste tiden.

Sofols

Ny medlem
UCPA har nu gått ut med information till alla resenärer på den berörda resan om att det finns ett positivt fall av covid-19 efter hemkomst.

Tycker det gav ett seriöst intryck.

Snowgod

Medlem
Fick mail från UCPA om att resten av säsongen är inställd och att vi som bokat resor kommer att bli kontaktade angåede återbetalning.
Tråkigt att inte få åka skidor men skönt att man får tillbaka sina pengar.
Typiskt när man sparat både pengar och semesterdagar för att kunna åka skidor så händer nåt sånt här.

Bohica

Aktiv medlem
Själv sitter jag på UCPA-bussen hem med alla v.12'are som anlände igår. Vi kom, vi såg, vi åkte hem. Fick beskedet igår kväll runt 22, skidor uthämtade och inte en millimeter i fallhöjd.
Ganska speciell upplevelse denna gång alltså, den lär man ju minnas. :)

Alla verkar friska och symptomfria hittills, här på vår egen lilla karantänresa. Snart är man dock tillbaka till smitthärden i storstan där alla minglar på arbetsplatser, dagis, affärer m.m.
Får nog köra omvänd karantän istället. Men om det är nånstans jag lär få corona så lär det vara på hemmaplan om ett par veckor. 🤪

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp