Rapporter från UCPA

STE-77

Medlem
Snart ny säsong ocn nytt år.
Bokat Argentiere Offpist nybörjare vecka 9 för mig och sambon.
Några specifika råd?
Värt att ta med sig egen bräda/brädor?
I Argentière är det matsäck som gäller till lunch. Mitt bästa tips är att ta med en hård lunchlåda (och en flergångsgaffel). Mer miljövänligt än engångångsartiklar i plast. Men framförallt, om du ramlar riskerar du inte att få rissallad i hela ryggsäcken….

yolof

Medlem
Snart ny säsong ocn nytt år.
Bokat Argentiere Offpist nybörjare vecka 9 för mig och sambon.
Några specifika råd?
Värt att ta med sig egen bräda/brädor?

• Ta med ett grenuttag, det finns bara ett uttag per säng.

• Ta med snöre att hänga kläder på för säkerhets skull. Det är väldigt dåligt med förvaring och krokar i vissa rum medans andra rum är väldigt välplanerade.

• Ta med påslakan om du inte gillar de franska lakanen som inte är påsformade.

• Strunta i den vanliga frukostkön och gör istället frukost + lunch i lunchprepparhörnan längst in i matsalen. Ingen kö i början av morgonen och mycket roligare utbud av pålägg plus grönsaker. Dock ingen gröt!

• Åk med svenska UCPA-representanterna på söndagen dagen efter ankomst. Bra chans att lära känna övriga svenskar på Argentiere + Chamonix-centrena och åka i Brevent/Flegere som ni inte kommer att åka i med gruppen.

• Gå med i Facebookgruppen för er UCPA-vecka när reseledaren säger till. Exakt all info inklusive viktiga uppdateringar går via den gruppen.

• Roaming kostar i Schweiz, bra att tänka på om ni landar i Geneve. Delar av offpisten i Le Tour ligger också på Schweiziska sidan.

jonasclind

Medlem
Snart är det dags igen!

Åker ner till Val d’Isere igen på lördag och väderprognosen är väl nästan för bra. Det finns redan en bra bas med över medel för den här tiden på året och söndagen ser ut att ge en halvmeter snö i byn och mer än en meter uppe på berget... Klarar dom av att hantera ett sånt otroligt dump utan att allt stängs?

Jag tar med egna skidor den här gången, gratis skidfrakt med Swiss så varför inte. Köpte ett par Faction Dictator 3.0 (av Patrik Sannes som ju skapat skidan 🙌) som ska bli oerhört spännande att prova. Men även kul att se vad det blir för skidor de erbjuder. Det är ju säsongens första offpist-vecka så om dom har uppdaterat utrustningen kommer det vara sprillans nya skidor.

Lovar att lämna en snabb rapport när jag är på plats.

sydsvensken

Ny medlem
Hej!
De ställen där jag varit på där det dumpat extremt mycket har systemet varit stängt. T ex st Anton stängdes hela systemet ner. De började sprängning tidigt på morgonen och öppnade successivt upp systemet på ett sätt de kände säkert. Tror det tog 2 dagar innan hela systemet var öppet men vi fick ändå åkt bottenlös puder hela tiden, bara på lägre höjd.
Det kommer bli helt magiskt för er. Åker själv dit vecka 10 så hoppas på repris i snöfall då.

MKOL

Medlem
Drar snart till Serre Chevalier för en vecka "Snowboard heltid".

Jag har förstått att man ska ta med sig hänglås och ett grenuttag men i övrigt, något speciellt som kan vara bra att tänka på och/eller att ta med sig?

Vad ska man ta med sig i utrustningsväg? Ryggskydd och goggles plockar jag förstås med mig men hjälm t.ex. har dom det där? Vad är det för brädor och boots man får?

Pillard

Aktiv medlem
Drar snart till Serre Chevalier för en vecka "Snowboard heltid".

Jag har förstått att man ska ta med sig hänglås och ett grenuttag men i övrigt, något speciellt som kan vara bra att tänka på och/eller att ta med sig?

Vad ska man ta med sig i utrustningsväg? Ryggskydd och goggles plockar jag förstås med mig men hjälm t.ex. har dom det där? Vad är det för brädor och boots man får?
Lakan osv finns. Grenuttag och en klädlina är väldigt bra att ha. Tofflor för att knalla omkring på centret också. Skulle aldrig komma på tanken att inte ha med egna grejer att åka på heller. Lånehjälm ser jag som lika otänkbart som lånegoggles

MKOL

Medlem
Lakan osv finns. Grenuttag och en klädlina är väldigt bra att ha. Tofflor för att knalla omkring på centret också. Skulle aldrig komma på tanken att inte ha med egna grejer att åka på heller. Lånehjälm ser jag som lika otänkbart som lånegoggles
Jo det slog mig straxt efter jag postat inlägget att hjälm vill man onekligen ha sin egen. Är så jävla oförberedd på denna resa i största allmänhet p.g.a. en kaoshöst så har har typ ingen koll alls på något känns det som.

Jag har hört så olika om bräda/boots. En del säger att dom har bra grejer så att det inte är värt böket att ta med medans andra ...... Lutar åt att jag tar med mig bootsen och lämnar brädan hemma men jag hinner säkert ändra mig :unsure:

Pillard

Aktiv medlem
Jo det slog mig straxt efter jag postat inlägget att hjälm vill man onekligen ha sin egen. Är så jävla oförberedd på denna resa i största allmänhet p.g.a. en kaoshöst så har har typ ingen koll alls på något känns det som.

Jag har hört så olika om bräda/boots. En del säger att dom har bra grejer så att det inte är värt böket att ta med medans andra ...... Lutar åt att jag tar med mig bootsen och lämnar brädan hemma men jag hinner säkert ändra mig :unsure:
Med tanke på mängden timmar jag lägger varje år på att hitta rätt skidor så känns det ju helt absurt att chansa på ett par random Rossis i för kort längd. Det är möjligt att brädor inte är lika kinkigt dock.

Schoobang

Medlem
Med tanke på mängden timmar jag lägger varje år på att hitta rätt skidor så känns det ju helt absurt att chansa på ett par random Rossis i för kort längd. Det är möjligt att brädor inte är lika kinkigt dock.
Hur kinkigt det är beror nog snarare på åkarens personlighet =). Jag har alltid med egna grejer även om lånebrädorna ser fina ut och är bra/nya modeller. Iaf i offpistgrupperna. Sen är det alltid ett plus att få valla sin egen bräda så att man kan glida ifrån gruppen på transportsträckorna...Egna boots ser jag som en självklarhet oavsett vad man tänkt åka på.

perkan

Medlem
Hur kinkigt det är beror nog snarare på åkarens personlighet =). Jag har alltid med egna grejer även om lånebrädorna ser fina ut och är bra/nya modeller. Iaf i offpistgrupperna. Sen är det alltid ett plus att få valla sin egen bräda så att man kan glida ifrån gruppen på transportsträckorna...Egna boots ser jag som en självklarhet oavsett vad man tänkt åka på.
Instämmer!
Jag har varit på de flesta UCPA-centren som erbjuder Snowboard OffPist. Har nyttjat Rossignol brädorna i 75% av resorna och är oftast väldigt nöjd.
Men om du inte åker i en Off Pist-grupp så skulle jag överväga att ta med egen bräda. Topsegmentet i populäraste längderna brukar reserveras åt offpist-grupperna.

Om du har små/stora fötter så skulle jag iaf ta med egna bindningar, oftast den delen som strulat för mig med små boots.

jonasclind

Medlem
Snabb rapport från Val d’Isère.

Samtidigt som vi kom hit i lördags kväll började snöstormen. Igår var det otroligt dålig sikt och halva berget var stängt. I pisterna var det 20-40 cm nysnö så det blev uppkört snabbt och extremt svåråkt. De få platser utanför backen där man kunde hitta lite buskar som gav referenspunkter var det magisk åkning med snö upp till naveln.

Just nu är hela berget stängt för att det kommit så mycket snö under natten, lavin-nivå 4/5. Det är första kurs-dagen idag så vi sitter inne och har säkerhetsgenomgång. Men för resten av veckan kommer det förhoppningsvis bli riktigt bra.

Edit: Vi kom med Bellevarde-liften upp en gång innan den stängdes igen, fick ett åk i orörd halvmeterdjup puder ner vid sidan av Face. Magiskt. Det är så galet mycket snö...

Senast ändrad:

Erik-lkpn

Medlem
Jag är pepp på Argentière och offpist expert glaciär vecka 7. Någon som kör det programmet? Som jag förstår det står Grand Monets fortfarande. Så jag är intresserad av att veta hur åkningen blir då. Är det någon som är sugen på att hänga med så hör av er. Alltid roligare om man är några som åker tillsammans. Så att man får lite kvalite på åkningen när man åker utan guide.

jonasclind

Medlem
Val d’Isère v52 -19

Imorgon går bussen till flygplatsen 05:45. Jag är helt slut! Den här veckan har inneburit puder och fantastisk åkning, på en nivå som varit otroligt utmanande.

Lördag till tisdag gav alltså uppåt 2 meter snö, så början av veckan var mycket av de övre delarna av systemet stängt och det var blåsigt och dålig sikt. Vilket ju betyder fantastiska dagar i skogen! :) Midjedjup lätt snö som bromsade perfekt och skapade den bästa skogsåkningen jag varit med om. Men de gånger man var tvungen att ta sig fram i pisterna var det sjukt uppkört med halvmeter höga pucklar och obefintlig sikt. Väldigt utmanande och svårt. Men över lag extremt bra dagar!

Onsdag var blå himmel men med lavinvarning 5/5 var det ändå inte så mycket öppet, men bra sikt skapade helt nya möjligheter, så det blev en fantastisk dag. Torsdag var också blå himmel men med mer och mer öppet. Tyvärr blåste det mycket mellan onsdag och torsdag vilket förstörde snön på många håll, men guiden lyckades ändå hitta fina partier.

Natten till fredag började gav 20-30cm snö, som på vissa ställen blev en halvmeter. Fantastiskt fin snö som på de flesta håll låg på en bra bas av mjuk snön från tidigare. Förmiddagen var lite mulen och några timmar efter lunch var solig, så detta var den absolut bästa dagen på veckan och faktiskt den bästa skiddagen i mitt liv. Helt otrolig åkning med fint väder och perfekta förhållanden och magisk snö.

Så skidåkningen: 5/5

Skidorna var förra årets Rossignol Soul 7 för expertgrupperna och Sky 7 för de andra offpistgrupperna.

Centret är ganska gammalt och slitet, men ligger hyfsat centralt i Val d’Isère som är en fin by med fantastisk känsla och bra utbud av allt man kan önska sig. Bra barer, kul after ski, ett badhus som ingår i liftkortet för ett besök, fina mataffärer, etc. Men maten på centret var sämre än när jag var här för två år sedan, vilket var trist för det är en av de saker jag var så nöjd med då.

Betyg på resmålet i sig: 4/5

MKOL

Medlem
Har bestämt mig för att ta med egen utrustning och har bokat det med Norwegian. Anledningen att jag tvekade är att jag har varit så sjukt oförberedd p.g.a. massor av annat som tagit min uppmärksamhet och att resan är så snart så jag var osäker om det fortfarande fanns möjlighet att lägga till utrustning.

Men nu till en annan fråga som kanske är aningens dum men det har varit lite otydlig info från UCPA. Handdukar, ska man ta med eller finns det på plats i Serre Chevalier? På något ställe på UCPA's webbsida så skriver dom att det kan vara en bra idé att ta med extra handduk om man har för avsikt att använda poolen men i infomailet jag fick för typ en vecka sen så skriver dom att lakan finns men ta med handduk. Har mailat UCPA men orkar inte vänta på svar då jag vill vara färdigpackad så fort som möjligt eftersom jag åker 4/1.

Pillard

Aktiv medlem
Har bestämt mig för att ta med egen utrustning och har bokat det med Norwegian. Anledningen att jag tvekade är att jag har varit så sjukt oförberedd p.g.a. massor av annat som tagit min uppmärksamhet och att resan är så snart så jag var osäker om det fortfarande fanns möjlighet att lägga till utrustning.

Men nu till en annan fråga som kanske är aningens dum men det har varit lite otydlig info från UCPA. Handdukar, ska man ta med eller finns det på plats i Serre Chevalier? På något ställe på UCPA's webbsida så skriver dom att det kan vara en bra idé att ta med extra handduk om man har för avsikt att använda poolen men i infomailet jag fick för typ en vecka sen så skriver dom att lakan finns men ta med handduk. Har mailat UCPA men orkar inte vänta på svar då jag vill vara färdigpackad så fort som möjligt eftersom jag åker 4/1.
Handduk har aldrig ingått hos UCPA. Lakan finns men handduk tar man med egen. Det är fullt möjligt att man menar att man ska ha med en extra för poolen i just Serre.

tobbeman21

Ny medlem
Håller på att boka resa v10 Offpist nybörjare, Väljer mellan Chamonix, Argentiere och Les arcs? Någon som kan rekommendera?

tobbeman21

Ny medlem
Är de 2 första alt är med lunchlåda, är det bra eller anus osv
Men i grund och botten vill jag ha så bra skidåkning jag kan få, resten för mig är rätt ointressant.

Pillard

Aktiv medlem
Är de 2 första alt är med lunchlåda, är det bra eller anus osv
Men i grund och botten vill jag ha så bra skidåkning jag kan få, resten för mig är rätt ointressant.
Allt beror ju på vad du har för preferenser. Personligen hatar jag lunchlådorna. Cham/Arg är ju också mycket bussåkande vilket är segt. Les Arcs bor du ju mitt i backen och kan åka hur som helst. Däremot har Les Arcs sjukt sega trappor som dödar vilka vader som helst. Chamonix får du stan nära. Argentiere och Les Arcs kräver ju en del transport för att få nåt kul utanför centret. Les Arcs hade sjuka matköer men de sägs vara åtgärdade. Argentiere var stört kallt inne men ska vara nytt o fräscht nu.
Jag skulle välja Les Arcs för en åkvecka med UCPA. Ska jag hänga en längre period säger jag Chamonixdalen. Skulle jag köpa eget boende så Argentiere men för bara nån vecka är det ju trevligare i stan

MKOL

Medlem
Handduk har aldrig ingått hos UCPA. Lakan finns men handduk tar man med egen. Det är fullt möjligt att man menar att man ska ha med en extra för poolen i just Serre.
Jo, det är säkert det dom menar. Kanske är petig men jag tycker att informationen hade kunnat vara bättre generellt. Eller så är jag bara alldeles för bekväm, fan vet!

Kul ska det bli att dra iväg i morrn i.a.f.

Schoobang

Medlem
Åker buss så undrar för det.
Packar man två brädor men bara ett par bindningar i ett fodral så tror jag ingen klagar oavsett vad policyn säger. Har funkat bra på flyget iaf. Kan inte tänka mig att det är problem på bussen med två kompletta brädor heller så länge dom går ner i samma fodral. Dom kollar ju inte i ändå.

MKOL

Medlem
Kom hem igår kväll/natt från Serre Chevalier. Ska försöka hålla det så kort och sakligt som möjligt.

Kurs: Snowboard heltid, nivå Maitrise (på gränsen till Confirme enligt instruktören)

Centret: Fräscht med relativt stora allmänna ytor. Fyrbäddsrum med egen dusch och handfat. Två rum delar på en toalett. Ganska fräscht men förvaringsskåpen (som är låsbara med eget hänglås) är löjligt trånga. Ett eluttag per bädd men det fanns ytterligare 2-3 uttag på långsidan av rummet. Min subjektiva åsikt är att madrassen var riktigt bekväm. Dock tveksam ventilation så med 4 gubbar och lite fuktiga skidkläder/underställ var vi tvungna att sova med balkongdörren på glänt. Tipset om att ta med tvättlina var kalasbra. Hyfsad wifi i hela byggnaden. Underhållningen var helt klart riktad till franska gäster i övre tonåren. "Nattklubben" körde t.ex. lekar dom första 90 min :eek: Mycket trevlig bar med fullt rimliga priser. Personalen (med undantag av endast en bitsk liten dvärgtant) är riktigt trevliga och serviceinriktade, det märks liksom att dom älskar sina jobb och/eller livsstilen som följer därav.

Maten: Denna punkt är lurig då meningen gick isär bland dom jag hängde med. Jag är allätare utan några allergier men kanske lite petigare än genomsnittet och min bedömning är knappt OK. Frullen är ganska omfattande så den är definitivt godkänd men i övrigt så var det extremt ojämn kvalitet. Några höjdpunkter var grillad kyckling och när dom körde helstekt oxfilé men annars var all mat provocerande smaklös trots uppenbart bra råvaror. Efterrätterna var dock rätt bra och det fanns nästan alltid glass i någon form. Ett stort plus i kanten för att dom har ett hållbarhetstänk och t.ex. sorterar ut matavfallet.

Systemet: Stort, varierande och rel. folktomt vilket i.o.f.s. kan bero på att det är tidigt på säsongen. En sak jag reagerade på är att andelen skidburna kamikazefarbröder verkade betydligt högre här än i t.ex. Cervinia-Zermatt-Valtournenche. Hände ett flertal gånger att jag och kamraterna i gruppen bokstavligen bara var mm ifrån att bli nermejad bakifrån av dårar med bristande omdöme. På det temat såg vi ett par riktigt otäcka olyckor med dessa kamikazefarbröder inblandade varav en var riktigt blodig och krävde sjuktransport ner från backen. Bra pistat så trots avsaknaden av nysnö så var det ändå bra förhållanden i pisterna med undantag för en del ställen långt ner i systemet där det fläckvis blev isigt mot slutet av dagarna. Enl. uppgift en adekvat park som verkade uppskattas av dom intresserade. Boardercrossbanan hade jag jävligt roligt i men även här visade folk tyvärr extremt bristande omdöme och stannar mitt i banan på ställen där man inte kan se dom förrän man redan kraschat in i dom. Familjer som låter avkomman sorglöst spatsera omkring i boardercrossbanan, va fan liksom!

Snöläget: Det hade inte snöat på typ två veckor så utanför pisterna som ändå som sagt höll bra så var det mindre muntert. Hade en lirare i mitt rum som körde skidor i off pistgruppen som inte direkt var lyrisk. Cred däremot till UCPA's organisation som såg till att försöka göra det bästa av situationen och såg till att åka runt i regionen och jaga bra åkning även om det förstås innebar rätt mycket tid i bil. Vår grupp skulle testa lite enklare skogsåkning men vår instruktör gav upp ganska direkt efter att själv blivit lite byxis av det hårda, isiga underlaget bland träden.

Instruktör: Detta är egentligen mitt största klagomål. Vi hade Baptiste som jag (förutom att han var jävligt trevlig) upplevde som kunnig, pedagogisk och helt ok på engelska. Men i vår grupp på 9-10 pers var vi bara 2 st. som inte förstod eller pratade franska och både vi två och dom fransktalande fick ibland påminna honom om att gå igenom grejerna även på engelska. Och även när han gjorde det så efter att ha gått igenom lite teknikinstruktioner i ett par minuter så avslutade han kanske med max ett par-tre meningar på engelska. Avslutningshänget på fredag kväll med lite summering och genomgång av veckan höll t.ex. på i ca 75 min och även om jag personligen fick fullt tillräcklig feedback, tips etc. så var kanske 5 minuter av 75 på engelska. En svensk tjej som var nere samtidigt hade haft samma instruktör året innan och hade en helt annan erfarenhet så det kanske var på grund av gruppens sammansättning. Men oavsett anledning är det lite surt när man känner att man inte fick ut i närheten lika mycket av gruppåkningen som dom fransktalande fick, speciellt när samtliga i gruppen pratade minst lika bra engelska som instruktören.

Harmonisering: Upplevde att den fungerade bra, första förmiddagen stuvade dom om lite i grupperna och på det hela taget så var gruppen rätt jämn även om jag var den i gruppen som åkte lite snabbare och fick vänta en del på dom andra. Om det blir en nästa gång kommer jag sannolikt vara Confirme och då kanske inte snabbast i gruppen.

Utrustning: Ingen synpunkt eftersom jag hade med egna grejer. Dom som körde snowboard i pist verkade nästan uteslutande få Rossignol Jibsaw och Rossignol Diva/Diva LF (damer) i varierande ålder/skick. Ganska många som fick brädor av årgången 16/17 men några i min grupp hade tur och fick årets modeller d.v.s. nästan splitternya. Boots och bindningar har jag sämre koll på vad dom hade. Någon nämnde högre upp i tråden att det är gött att glida om dom med lånad utrustning och det gjorde jag definitivt trots att min bräda inte direkt är nyvaxad.

Sammanfattningsvis är jag lite osäker om UCPA's koncept är något för mig. Måste nog landa lite först och fundera lite. Om jag skulle åka igen skulle jag i.s.f. välja halvtid för att ha mer tid för egen åkning alt. Coaching för att vara lite säkrare på att verkligen utveckla min åkning. Även om jag hade tur med rumskamraterna så skulle jag sannolikt åka med minst en bekant så man antingen kan boka ett dubbelrum alt. bo med folk som har lite samma mål, vanor etc.

Bohica

Aktiv medlem
GAH!! Beslutsångest !! Hjälp mig !!
Hade toppen i Val d'isere förra året, men tänkte testa Val Thorens i år (åker mellan loven).
Men tvekar, vad säger ni? Jag blir nog inte missnöjd på nåt ställe, men vill ändå ha råd.
Åker heltid i pistgrupper, vilket ändå betyder en hel del mellan pister förstås.
Och jag bryr mig inte om partajandet, bra skidåkning är prio 1.

Några ospydiga råd för en velig tomte? :)

Pillard

Aktiv medlem
Hade toppen i Val d'isere förra året, men tänkte testa Val Thorens i år (åker mellan loven).
Men tvekar, vad säger ni? Jag blir nog inte missnöjd på nåt ställe, men vill ändå ha råd.
Åker heltid i pistgrupper, vilket ändå betyder en hel del mellan pister förstås.

Största skillnaderna mellan dem är att centret i Valdi ligger trevligare än i Valto. Är det dålig sikt och/eller blåst går det typ inte att åka i Valto men det går i Valdi. Jag har haft grymma resor på bägge ställena men mest är det en smakfråga. Jag har inte varit i nya centret i Valto men har förstått det som en kopia på det gamla. Där var det väldigt bra upplägg med planlösningen som gav väldigt socialt liv utanför åkningen. Valdi har alltid varit lite mindre samkväm med grannarna, eftersom man inte har gemensamt uppehållsrum på samma sätt
Tidigare fanns inte offpistgrupper i Valto vilket innebar att vanliga expertgruppen åkte väldigt mycket offpist.

Koppelman

Aktiv medlem
Kan intyga att centret i Valto var/är fräscht. Som sagt smart planlösning och bra sociala utrymmen med mycket bord & soffor, både i baren och frånskilt baren, t.ex. mycket bättre än Les Arcs. Valto har ski in/ski out, tyvärr är det dock så att när man väl kommit tillbaka till centret tar man sig ogärna därifrån då det är en promenad uppåt genom Val Thorens via div. hissar och hus i ca 20-30 min på 2000 möh för att komma till bargatorna och affärerna då centret ligger längst ned. Således tar man alltid afterskin i direkt anslutning till åkningens slut, vilket förvisso inte är något problem då det enkelt går att glida ner tillbaka till centret igen.
Åkningen i Valto erbjuder ju åkning i alla tre system under i alla fall någon dag, aldrig varit i Valdi men båda systemen är ju två av Frankrikes och världens största skidsystem så hugget som stucket. Kanske Valto för att testa något nytt?

Pillard

Aktiv medlem
Kan intyga att centret i Valto var/är fräscht. Som sagt smart planlösning och bra sociala utrymmen med mycket bord & soffor, både i baren och frånskilt baren, t.ex. mycket bättre än Les Arcs. Valto har ski in/ski out, tyvärr är det dock så att när man väl kommit tillbaka till centret tar man sig ogärna därifrån då det är en promenad uppåt genom Val Thorens via div. hissar och hus i ca 20-30 min på 2000 möh för att komma till bargatorna och affärerna då centret ligger längst ned. Således tar man alltid afterskin i direkt anslutning till åkningens slut, vilket förvisso inte är något problem då det enkelt går att glida ner tillbaka till centret igen.
Åkningen i Valto erbjuder ju åkning i alla tre system under i alla fall någon dag, aldrig varit i Valdi men båda systemen är ju två av Frankrikes och världens största skidsystem så hugget som stucket. Kanske Valto för att testa något nytt?
Jaha, jag har varit två ggr i Valto och aldrig åkt i andra systemen, även när sikten varit urusel.

MissZ

Medlem

Valtho!
Mycket trevligare center på alla sätt. Fräschare, godare mat, trevligare gemensamma utrymmen, underbar balkong att hänga på när vädret tillåter osv osv. Ända är som nämnts att man inte gärna tar sig upp till byn igen på kvällen men å andra sidan lätt att glida hem efter after ski som man tar direkt efter åkningen.
Senast jag var där med UCPA för två säsonger sen hade de ökat till två dgr i hela systemet på liftkortet så man får se en del av övriga systemen också. Det finns ju även 3vallee-programmet om man verkligen vill glida runt.
Visst, har man otur med vädret, ja då är det blindåkning som gäller om det inte går att ta sig till de övriga dalarna men tycker guiderna är bra på att lösa bra åkning oavsett.
Så, jag röstar alla gånger för att testa Val Thorens. En bra dag slår alla gånger övriga ställen!

Bohica

Aktiv medlem
Vad snälla ni är som hjälper.
Kom på en sak till, lunchen i Valto, är det matsäck som gäller eller käkar man på centret? (Chamonix fick man ju packa baguetter, men Valdi hade lunch på centret.)

Heddious

Aktiv medlem
@Bohica Åker du mest pist så tycker jag definitivt VT är bättre än Valdi. Har säsongat på bägge ställena, och Valdi/Tignes är inte dåligt, men 3 Vallées är mycket mer genomtänkt – det går snabbt att ta sig runt även längst bort, liftarna är bättre, och även om Plein Sud inte är världens skojigaste homerun på eftermiddagen så är den ljusår trevligare än någon av pisterna som leder tillbaka ner till Val d'Isère.
Det enda minuset är som redan nämnts ifall vädret tjurar ihop i kombination med hård vind. Blåser det inte är det lätt att byta dal, men om liftarna är stängda är det lite hopplöst. (Dock har vi haft vår beskärda del av väderdagar i vinter redan, så jag hoppas att vi slipper fler såna nu.)

Koppelman

Aktiv medlem
Vad snälla ni är som hjälper.
Kom på en sak till, lunchen i Valto, är det matsäck som gäller eller käkar man på centret? (Chamonix fick man ju packa baguetter, men Valdi hade lunch på centret.)
Var lunch på centret alla dagar i Valto utom 1-2 när man tog sig till de andra dalarna. Gällde dock offpistgrupperna som pga tidsbrist brukar ta med sig macka någon dag för att hinna hektiska dagar med långa åk och boot hikes. Kanske ej samma för pistgrupper.

Pillard

Aktiv medlem
@Bohica Åker du mest pist så tycker jag definitivt VT är bättre än Valdi. Har säsongat på bägge ställena, och Valdi/Tignes är inte dåligt, men 3 Vallées är mycket mer genomtänkt – det går snabbt att ta sig runt även längst bort, liftarna är bättre, och även om Plein Sud inte är världens skojigaste homerun på eftermiddagen så är den ljusår trevligare än någon av pisterna som leder tillbaka ner till Val d'Isère.
Det enda minuset är som redan nämnts ifall vädret tjurar ihop i kombination med hård vind. Blåser det inte är det lätt att byta dal, men om liftarna är stängda är det lite hopplöst. (Dock har vi haft vår beskärda del av väderdagar i vinter redan, så jag hoppas att vi slipper fler såna nu.)
Haha! Vadå, är inte uppkört Solaise kul? ;) Få pister som är så eländiga som den klockan 16:30 en dag i mars. Tipset är att komma med sen heli från Bonneval och därmed ta pisten ner efter stängning när den är nypistad :)

Pillard

Aktiv medlem
Om några timmar går flyget till Grenoble för vidare hyrbil till Serre och en veckas Grand Traces. Några fler härifrån i omgivningarna?

Schoobang

Medlem
Om några timmar går flyget till Grenoble för vidare hyrbil till Serre och en veckas Grand Traces. Några fler härifrån i omgivningarna?
Blir valdi för mig i år. Körde ju Grand traces i fjol så är lite sugen på sunkigt boende och uppkörd solaise nu. Också avfärd idag. Snowboard offpist. Ngn mer?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp