Val d’Isère v52 -19
Imorgon går bussen till flygplatsen 05:45. Jag är helt slut! Den här veckan har inneburit puder och fantastisk åkning, på en nivå som varit otroligt utmanande.
Lördag till tisdag gav alltså uppåt 2 meter snö, så början av veckan var mycket av de övre delarna av systemet stängt och det var blåsigt och dålig sikt. Vilket ju betyder fantastiska dagar i skogen!

Midjedjup lätt snö som bromsade perfekt och skapade den bästa skogsåkningen jag varit med om. Men de gånger man var tvungen att ta sig fram i pisterna var det sjukt uppkört med halvmeter höga pucklar och obefintlig sikt. Väldigt utmanande och svårt. Men över lag extremt bra dagar!
Onsdag var blå himmel men med lavinvarning 5/5 var det ändå inte så mycket öppet, men bra sikt skapade helt nya möjligheter, så det blev en fantastisk dag. Torsdag var också blå himmel men med mer och mer öppet. Tyvärr blåste det mycket mellan onsdag och torsdag vilket förstörde snön på många håll, men guiden lyckades ändå hitta fina partier.
Natten till fredag började gav 20-30cm snö, som på vissa ställen blev en halvmeter. Fantastiskt fin snö som på de flesta håll låg på en bra bas av mjuk snön från tidigare. Förmiddagen var lite mulen och några timmar efter lunch var solig, så detta var den absolut bästa dagen på veckan och faktiskt den bästa skiddagen i mitt liv. Helt otrolig åkning med fint väder och perfekta förhållanden och magisk snö.
Så skidåkningen: 5/5
Skidorna var förra årets Rossignol Soul 7 för expertgrupperna och Sky 7 för de andra offpistgrupperna.
Centret är ganska gammalt och slitet, men ligger hyfsat centralt i Val d’Isère som är en fin by med fantastisk känsla och bra utbud av allt man kan önska sig. Bra barer, kul after ski, ett badhus som ingår i liftkortet för ett besök, fina mataffärer, etc. Men maten på centret var sämre än när jag var här för två år sedan, vilket var trist för det är en av de saker jag var så nöjd med då.
Betyg på resmålet i sig: 4/5