Magiskt bra tråd!
Fyller på med lite egna tankar från mina tre veckor i UCPA
Val d'Isère senaste två vintrarna.
Bakgrund
Bokade min första vecka med UCPA i februari 2019 på uppstuds för att några vänner skulle dit. Hade inte åkt skidor på tio år och visste inte vad jag skulle förvänta mig. Men den första resan slog alla mina förväntningar och nu är jag fast i UCPA-träsket. Har precis bokat följande fem veckor (solo) i vinter genom Action Outdoors (se anledningar till det nedan). Får se om några barnlösa och skidåkande vänner joinar men solo är också awesome med UCPA.
Vecka 50 - Val D'Isère (pist expert)
Vecka 51 - Val D'Isère (toute neige)
Vecka 53 - Val D'Isère (toute neige)
Vecka 1 - Val D'Isère (op expert)
Vecka 11 - Serre Chevalier (grand traces)
Det är lite vågat i coronatider och då jag inte har någon aning om ifall jag kan komma iväg från jobbet (dock beviljad semester). Tänker att i värsta fall får bokningsavgiften brinna inne och så bidrar jag lite till UCPA/AO vilket inte är helt fel - eller jobba från distans därifrån. Annat problem är ju med försäkring om UD:s avrådan kvarstår. Det brukar innebära enligt försäkringsvillkoren att försäkringen inte gäller. Menmen, det löser sig. Även spanat lite på hur UCPA hållt igång under sommaren - och de har kört på med typ enda restriktioner att köra munskydd.
Så förhoppningsvis kommer jag iväg och att backarna inte är överfulla kring nyår.
Vecka 6 2019 / Vecka 50 och 51 2019
Resa
Bokade egen resa med SAS och transfer genom UCPA Sverige första resan och egen transfer med Bens Bus andra resan. Inga konstigheter med den transfer UCPA Sverige bokade även om det tog cirka 6-7 timmar från att jag landade tills att jag var på centret i Val D. Bekvämt med att bli hämtad/lämnad precis vid centret till skillnad från Bens Bus som kräver att man tar de superbra gratisbussarna som går stup i kvarten i Val D från station till centret (egen busstation).
Boende
Centret är gammalt och de har pratat om att bygga om det de senaste 10 åren enligt uppgift. Problemet är att kommunen egentligen inte tycker om UCPA säger de och inte vill ge bygglov för renovering. Det märks i byn att UCPA är lite av en avart I förhållande till de chalets och femstjärniga hotell som annars finns i byn. Val D storsatsar även med många nya hotell och chalets för att bli ännu mer fancy.
Även om centret är gammalt och slitet så är det inte ofräscht. Tycker städarna gör ett fantastiskt jobb och jag har inte känt att det varit smutsigt.
Delade 8-bäddsrum med tre vänner och fyra grabbar från Östergötland. Vid nästa resa delade jag ett fyrabäddsrum med en Israel första veckan och med en Britt och två irländare andra veckan. Föredrar 8-bäddsrummet för att det var högt i tak och luftigare.
Sängarna är små. Jag är 180 cm och det var på gränsen. Kan verkligen rekommendera att inte ta överslaf då det är svårt att vända sig och bökigt. Det kändes efter 2 veckor i rad i kroppen att man haft lite obekväma sovpositioner. Däremot är täcken och kuddar fräscha och känns som att de byts ut rätt ofta. Även lakan känns väldigt fräscha.
I övrigt är matsalen och baren den sällskapsyta som finns. Källaren användes mest för stretching och lite pingis. Baren har bra utbud och är trevlig att hänga i före utgång.
Byn
Det är en fantastisk by Val D och centret ligger på väldigt bekvämt avstånd ifrån barer och klubbar (kort gångavstånd men inte för nära). Nattlivet är riktigt nice där Cocorico bjuder på riktigt bra liveband och afterskikänsla. Folk på UCPA brukar hamna på Le Petit Danois som är helt ok ställe även om det är en del gymnasieungdomar ibland. Annars finns det andra bra ställen och klubbar att gå till med liveband. Finns även några riktigt fina restauranger och barer om man vill lyxa till det.
Är inget jättefan av La Folie Douce men erfarenheten rikare i varje fall.
Skidåkningen
Jag har åkt två veckor med confirmé och en vecka med expert pist. Anledningen till confirmé är för att jag anmälde mig till expert men guiden Roger kunde inte engelska. Då klev jag och den andra engelsktalande i gruppen över till en confirmégrupp med JC som guide. Det är väldigt blandad kvalitet på skidåkningen i confirmé, men eftersom jag inte hade åkt skidor på ett tag så har det varit rätt skönt att vara en stor fisk i en liten sjö. Sista veckan körde jag expert med Naomi som guide. Vi höll ett bättre tempo men som sagts i tråden överskattar fransmän typiskt sett sin åkförmåga. Det blev även ett par dagar offpist med ett par inte allt för svåra branter. Rekommenderar ändå att man inte väljer confirmé utan expert. Ingen i min expertgrupp var överdrivet kamikazesnabb.
Kan verkligen rekommendera skidåkning i december. Knappt något folk i backarna. Inga liftköer. Och finns alltid snö då på Pisaillas-glaciären som bjuder på fantastiska backar.
Sammanfattningsvis är skidåkningen magisk. Guiderna kan berget utan och innan och ger bra tips om man ber om det för hur man kan förbättra sin skidåkning.
Maten
Jag tycker bufféerna är superbra 4 gånger av 5. 1-2 gånger i veckan kommer du äta dig mätt på mat som är lite trist men fyller magen. Var en korv som serverades typ fyra dagar i rad och såg inte så aptitlig ut den fjärde dagen. Men överlag så tycker jag maten är bra. Frukostutbudet är skralt och bestod för min del av ljus baguette med ost och skinka, yoghurt, apelsin och kaffe i soppskål. I vinter blir det att ta med proteinbars och knäckebröd.
Material
Skidorna är som folk säger i tråden helt ok och oftast inte allt för slitna. Jag har dock köpt mig ett par Kore 99 och SuperShape iRally eftersom de skidor man lånar kan skilja sig en del från vecka till vecka. De skidor som lånas ut är även i mellanskiktet så om man vill få lite bättre känsla blir det att ta med egna grejer. Sen blire väl att hyra ett par bredare lagg beroende på förhållanden inför (förhoppningsvis) La Grave i mars.
SAS har ok pris för att ta med en skid+pjäxbag (max 26 kg) så det känns ok att ta med mig två par skidor.
Mina tips
- Ta med extra kudde i pjäxbagen så skyddar du pjäxorna och har en extra, fräsch kudde att sova på.
- Ta med bekväm ögonbindel, öronproppar och kläder att sova i. Täcket är litet och om du hamnar i ett fyrabäddars rum med superhärliga irländare som sover nedsvettiga, nedsupna och med en svag doftbouquet av whiskey av spya så vill du hålla fönstret öppet under natten.
- Ta med badtofflor (jag kör plastbirkenstock som kombinerar badtofflor med innetofflor). Val D:s duschar sjunger på sista versen och att sen kliva ut på en heltäckningsmatta från 80-talet barfota torkar fötterna i och för sig men innebär att du är smutsigare efter än före duschen.
- Ta med skidstrap om du lånar skidorna så ingen av misstag tar de skidor du lånat. Vissa som missat ett par timmars skidåkning bara för att någon varit lite morgontrött.
- Köp tvål/handsprit/hushållspapper till rummet. Saknas annars.
- Ta med ett par resegalgar. Brukar finnas tre i skåpet men nice med fler om man har lite ombyten.
- Fyll på pengar på UCPA-kortet som används i baren i flera omgångar. Brände inne typ 100 euro när jag inte gjorde slut på dem första gången och tappade bort kortet.
- Häng pjäxorna högre upp eller ta med till rummet om du har formgjutna sulor och inte vill köra pjäxvärme. Sett möss i pjäx- och skidrummet.
- Var beredd på att vissa guider inte pratar engelska. Det får man acceptera eftersom det ändå är en subventionerad fransk organisation...
- Ta ett hänglås med kod som du kommer ihåg. En snubbe körde ett rejält kodlås han glömde bort koden på som UCPA inte hade verktyg att bryta upp... Efter ett par dagar och några whiskey kom han på koden igen.
- Ta med grenuttag. Som andra påpekat blir man avgudad om man har en vettig usb-hubb med sig eftersom det i vissa rum bara finns ett vettigt eluttag.
- Var inte rädd för soloresa. Fler än du tror som gör det och hade inga problem alls att träffa superhärliga människor båda veckorna.
Varför jag bokar genom AO istället för UCPA Sverige
Anledningen från början var att UCPA Sverige inte hade veckor i början av december då jag hade semester. Sen för detta år är följande skäl:
- UCPA Sverige säljer inte vecka 51
- AO är cirka 10-15 % billigare med Early Bird rabatt och lågt pund.
- Det går att betala med SAS Mastercard (Eurobonus-mums).
- Supertrevlig support som är väldigt snabba på att svara.
- Förmånliga villkor för avbeställning och jag känner mig trygg med att de betalar åter på grund av Corona.
Det är absolut inget fel på UCPA Sverige och jag borde egentligen stötta dem, men gillar AO mer.