Rätt skida?

helgon

Ny medlem
Rätt skida?
Köpte förra året en, vad jag trodde var en skaplig allroundskida, rossignol scratch fs (1,80lång). Men efter ha läst lite på forumen så verkar den allmänna uppfattningen vara att den är för "smal" för lössnö. Ok, men är den inte för "bred" för parken? Hur kommer det sig att man vill ha en 80mm bred skida i parken? Den är ju inte direkt lättstyrd och är ganska tung... eller har det bara med att det var första året på skidor. Och duger inte 80mm i lössnö? (då menar jag inte heliskiing i kanada) tack!

//

Rätt skida?
Om du inte vill ta stora carvade svängar i bristande skare duger 80 mm utmärkt, dock ser det kanske inte lika coolt ut som ett par DB-skidor med 110 mm midja och fishtale när du ställer dem utanför afterskistället, något som verkar prioriteras allt högre här på forumet.

Däremot tycker jag själv att scratchskidorna är grymt tråkiga i pisten, men det är nog en smaksak.

Rätt skida?
Den är inte för smal för offpisten (allra helst inte om de enbart ska åka i Sverige) och den är inte för bred för parken. Det finns i dagsläget inte många "vuxen"twintips med midja under 75 mm. Detta för att en bredare skida är stabilare i landningen efter stora flyg, flyter lite bättre i uppkörd snö och ger lite mer yta att raila på=enklare att hålla balansen. 80 mm duger ocksa alldeles utmärkt i offpisten, visst, 95 mm går garanterat ännu lättare, men med 80 mm får du mer träning och en mer allroundinriktad skida.

/Andreas

Rätt skida?
Haha "tunga och svårkontrollerade" det beror nog på hur duktig piloten i fråga är för det är inga svåra skidor att åka på, 80mm i lössnö fungerar men som sagt en 95+ är ju bättre. Men för att få en lite mer allroundskida så är ca 80mm precis lagom.

Tillbaka
Topp