Resmål vecka 9

unsuspected

Aktiv medlem
Dags att boka resa för vintersäsongen om det inte redan är för sent ute.
Skulle behöva lite tips om var i Sverige vi ska åka vecka 9. Påsk är redan bokad i Lofsdalen så gärna något annat men kanske liknande.
Ska passa 2 medelgoda snowboardåkare utan barn men gärna prisvärt och board in/out. Önskar helst mycket puder men det återstår att se.
Vad finns det för alternativ där ute?

Christiam

Aktiv medlem
Sportlov så priset kanske får styra en del ?
Idre har jag alltid uppskattat av de sydligare anläggningarna, Stöten likaså.

Pillard

Aktiv medlem
Allt beror ju på hur långt du vill åka. Bland de mer snösäkra är ju Ramundberget. Ska du hålla dig till vanliga "fjällen" är väl det det bästa ur snötillgång. Är du mer äventyrlig finns ju Kittelfjäll och annat längre norrut. v9 känns generellt lite sent för några större mängder puder men allt är förstås möjligt.

unsuspected

Aktiv medlem
Allt beror ju på hur långt du vill åka. Bland de mer snösäkra är ju Ramundberget. Ska du hålla dig till vanliga "fjällen" är väl det det bästa ur snötillgång. Är du mer äventyrlig finns ju Kittelfjäll och annat längre norrut. v9 känns generellt lite sent för några större mängder puder men allt är förstås möjligt.
Hade gärna åkt till Ramundberget men tyvärr är boendet väldigt dyrt i jämförelse med andra orter om man bara är 2. Alternativet är att bo längre ifrån eller i Tänndalen och ta dagsturer dit.

jarnebring

Aktiv medlem
Har varit i Björnrike 2 gånger förut dock över jul och nyår men förhållandena var tyvärr värdelösa så kommer nog ta ett tag att återvända.
Jul/Nyår är ju ett tärningskast. Vemdalen brukar annars vara ganska bra på tidigt öppnande. Funäs med omnejd kanske? Har inte på fötterna riktigt, men min känsla är att det är lite bättre prisläge än Vemdalen överlag. Brasklapp för brädåkning. Ni ska väl ha parker/hopp å grejer som jag inte vet hur det är med Funäs.

Pillard

Aktiv medlem
Hade gärna åkt till Ramundberget men tyvärr är boendet väldigt dyrt i jämförelse med andra orter om man bara är 2. Alternativet är att bo längre ifrån eller i Tänndalen och ta dagsturer dit.
Jaha! Undrar hur det kommer sig? Är man bara två blir det väl oftast hotellboende eller motsvarande? Där antog jag att Fjällgården där kostar som övriga. Eller är det så att andra har mindre stug-/lägenhetsalternativ också?

unsuspected

Aktiv medlem
Jul/Nyår är ju ett tärningskast. Vemdalen brukar annars vara ganska bra på tidigt öppnande. Funäs med omnejd kanske? Har inte på fötterna riktigt, men min känsla är att det är lite bättre prisläge än Vemdalen överlag. Brasklapp för brädåkning. Ni ska väl ha parker/hopp å grejer som jag inte vet hur det är med Funäs.
Ingen av oss åker park utan mest pist eller liftnära offpist.

unsuspected

Aktiv medlem
Jaha! Undrar hur det kommer sig? Är man bara två blir det väl oftast hotellboende eller motsvarande? Där antog jag att Fjällgården där kostar som övriga. Eller är det så att andra har mindre stug-/lägenhetsalternativ också?
Verkar tyvärr inte bättre än ja på båda frågorna.

rodney_piston

Aktiv medlem
V9 är ju alltid svårt p g a överbefolkningen och prissättningen på boenden.

Val av ort är ju väldigt subjektivt. Men jag tycker det låter som att Kittelfjäll skulle passa er som handsken. Lite jobbigt att ta sig dit beroende på vart man startar ifrån och hur man vill resa men inte mycket längre än Hemavan. Jag har inte varit där v 9 iofs.

Bästa stället jag har varit på v 9 är faktiskt Tegefjäll. Hyffsad liftnära offpist, bra skogsåkning, okej pister som man tröttnar på hyffsat fort.....lyckas man dessutom få 10 cm nysnö (alltså 50 cm tokdump för en Årebo) så är man i himmelriket (i några timmar innan det är totalt uppkört) MEN fördelen är att de flesta som åker dit v 9 Av någon anledning tränger in sig i skidbussen varje morgon och åker till Åre av alla jävla ställen som man INTE vill vara på v 9!!!!! Liftköerna i Tege kan i stort sett vara obefintliga samtidigt som det ser ut som folk flyr från en zombieorkan några kilometer österut. Tyvärr har de inte en enda feature i hela Tegefjäll. Men vill man hoppa så finns det fina möjligheter om man tar med egen spade. Man bör nog ta bilen dit. Det går såklart att ta tåget och åka taxi, handla i Duved och pula ner grejerna i ryggan innan liften stänger. Eller boka hemkörning från Ica i Åre (om man är ute i god tid) Om man av ren nyfikenhet tänker att man ska prova att ta bussen till Åre så......först är det ju coronan då....men sen den där jävla skidställningen bak på bussen.. 90%av alla som åker den där bussen v9 har hyrt skidor och bryr sig inte ett dugg om att eventuellt repa sina egna eller någon annans utrustning. Och snowboards blir liksom hackbiff i plockepinnet av nyslipade Svenssonlagg... Man får helt enkelt ta in brädan i bussen och känna sig som en utstirrad buffel någon kvart. Annars åldras brädan 15 år på 10 minuters bussfärd och det mår man ju inte bra av. Alternativet är taxi som oftast funkar fint om man t ex vill åka kvällsåkning någon kväll. Kvällsåkning i Åre är i mitt tycke sämst på planeten och det kan man nog skylla på Skistar om man nu vill....dålig belysning, allt ska pistas om och de flyttar runt varje dag och det brukar vara folk utav helvete. Många har ägnat de timmar liften varit stängd åt att supa och kör kamikazestyle.

Men har man tur med väder och omständigheter så kan det bli en sån där vecka 9 som är så bra att man inte vill berätta för någon.....oupps!! Och det brukar finnas ganska billiga boenden (under omständigheterna iallafall)

I år var killen som har Stranda där och demade brädor. Vet inte om det är aktuellt i år. Det kan man nog kolla upp på strandas FB. Men har man inte redan testat så kan ju det vara kul.

Senast ändrad:

rodney_piston

Aktiv medlem
Funäs har en riktigt bra park!

unsuspected

Aktiv medlem
Tegefjäll verkar inte riktigt vad vi söker men ska kolla upp det ändå. Åre kommer det aldrig bli v9 och troligen inte annars heller. Vi kommer att köra upp så vi slipper diverse bussar och tåg.
Har förut haft kontakt med Mats på Stranda ang demo så kan fråga han.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp