Ride Alter Ego eller Gnu Müllair?

marcus77

Medlem
Dagens i-landsproblem.

Kört bräda i drygt 25 år och varvar nu lite med skidor när jag åker en del med barn. Åkte förra säsongen cirka 30 skiddagar.
Håller nu förtiden mest till i svenska fjällen.
Kört Jones Flagship 161 i två säsonger men vill till något lite mera lekfullt. "För gammal" för att leka i parken ; ) så blir mest pist och vad för kul som kan finnas runt om plus lite butter-lek i pisten men annars mest carva/surfa runt och ha kul.

Så vad ska årets bräda bli? Gnu Müllair 161 eller Ride Alter Ego 162? Några tips? Någon som testat?

Tack!

/Marcus

Har testat müllair(dock en annan längd 155 tror jag), Riktigt fin bräda. Den passar bra till det du nämner, stabil i pisten men ändå väldigt lekfull. Ride brädan har jag inte testat. I början på december brukar det vara ett snowboardtest i sälen som är prefekt för den som letar ny bräda och inte vill köpa grisen i säcken.

Har två år i rad varit väldigt sugen på Salomon man´s board som jag testat. STABIL och ändå lekffull

K2 Carve air kan vara något för dig ^_^
Vi har ungefär samma erfarenhet, jag har åkt bräda i 20år och varvar nu på skidor med barnen :P
Kollade förra säsongen, och var på väg att slå till på en Jones flagship men så dök det upp en Carve air och på ren impuls tog jag den istället, inte ångrat mig en sekund! :D

Senast ändrad:
martin-jansson sa:
K2 Carve air kan vara något för dig ^_^
Vi har ungefär samma erfarenhet, jag har åkt bräda i 20år och varvar nu på skidor med barnen :P
Kollade förra säsongen, och var på väg att slå till på en Jones flagship men så dök det upp en Carve air och på ren impuls tog jag den istället, inte ångrat mig en sekund! :D
Intressant! Jag är även lite inne på en Rome Blur. Någon erfarenhet där?

/Marcus

Har ingen koll på de brädor du frågar om men känner igen mig i din beskrivning. Då jag köpte ny bräda förra säsongen med det tänket så fastnade jag för GNU Riders Choise. Roligast brädan jag åkt på sedan -92.

rollrcostr sa:
Har ingen koll på de brädor du frågar om men känner igen mig i din beskrivning. Då jag köpte ny bräda förra säsongen med det tänket så fastnade jag för GNU Riders Choise. Roligast brädan jag åkt på sedan -92.

Låter också bra!

/Marcus

unsuspected sa:
Kikat på Burton flight attendant?
Jepp, testade förra säsongen. Trevlig bräda men gillar inte deras insert system med slide då jag inte kan ha de vinklar jag vill. Så håller mig till 4x4. Testade att köra med vanliga bindningar på Burton men var riktigt läskigt då bindningen lyfte sig från brädan vid kraftiga svängar.

/Marcus

Jag har en mullair 159cm och jag gillar den skarpt . Jag tycker den är relativt lekfull men ändå ganska aggressiv. I den svenska fjällvärlden hade jag nog bara kört den i Åre och ej i mindre berg såsom Bydalen, Lofsdalen, Sälen osv. Jag tycker den fungerar superbra att åka switch med vilket alltid är kul! Detta trots tapern och den ganska direktionella stance den har.

Ride brädan ( ej åkt just den modellen ) kommer förmodligen hålla en längre tid än gnu då själva konstruktionen i mervins ( mervin gör Libtech,roxy samt GNU ) brädor inte är lika "slit och släng" hållbara som många andra märken. Enligt empiriska studier slits Mervin brädorna snabbare än många andra märken jag har prövat. Har åkt på MÅNGA olika modeller genom åren! Jag gillar dock Mervins brädor extremt mycket och jag köper gärna modeller därifrån då de modeller jag har prövat känns mer "levande" än många andra märken. Lite löjligt men tänk dig en Ferrari, den kommer ge dig mycket glädje men ej hålla lika länge som en Volvo V70 sett till antal körda mil.

Flight attendant från Burton är extremt lik Mullair. Jag har själv en Jones Hovercraft och jag upplever den som mer lekfull än mullair. Värt att nämna är att Hovercraften och Flagship brukar jämföras ganska jämt i lekfullhet samt att du egentligen var ute efter något mer lekfullt än Flagship brädan.

Skriv gärna vilken bräda det blir!

snowdiver sa:
Jag har en mullair 159cm och jag gillar den skarpt . Jag tycker den är relativt lekfull men ändå ganska aggressiv. I den svenska fjällvärlden hade jag nog bara kört den i Åre och ej i mindre berg såsom Bydalen, Lofsdalen, Sälen osv. Jag tycker den fungerar superbra att åka switch med vilket alltid är kul! Detta trots tapern och den ganska direktionella stance den har.

Ride brädan ( ej åkt just den modellen ) kommer förmodligen hålla en längre tid än gnu då själva konstruktionen i mervins ( mervin gör Libtech,roxy samt GNU ) brädor inte är lika "slit och släng" hållbara som många andra märken. Enligt empiriska studier slits Mervin brädorna snabbare än många andra märken jag har prövat. Har åkt på MÅNGA olika modeller genom åren! Jag gillar dock Mervins brädor extremt mycket och jag köper gärna modeller därifrån då de modeller jag har prövat känns mer "levande" än många andra märken. Lite löjligt men tänk dig en Ferrari, den kommer ge dig mycket glädje men ej hålla lika länge som en Volvo V70 sett till antal körda mil.

Flight attendant från Burton är extremt lik Mullair. Jag har själv en Jones Hovercraft och jag upplever den som mer lekfull än mullair. Värt att nämna är att Hovercraften och Flagship brukar jämföras ganska jämt i lekfullhet samt att du egentligen var ute efter något mer lekfullt än Flagship brädan.

Skriv gärna vilken bräda det blir!
Tack för detta uttömmande svar! Intressant med jämförelsen mellan brädorna.
Jag har köpt en Nitro Team true camber 159 som jag hört mycket gott om, inte hunnit testa ännu. Men är väldigt sugen på att testa Lib tech trs samt t. rice PRO. Så hoppas kunna göra det när vi kommer upp till Åre nästa gång!

Det är skidtestarhelg i Åre nu i helgen, där det även finns möjlighet att prova en hel del utrustning från snowboardtillverkarna, I´m just sayin ;)

Tillbaka
Topp