Riksgränsen i påsk

fakiedropdude

Ny medlem
Riksgränsen i påsk
som smidig student så kan jag nog få ihop ett 4-veckors påsklov. det lutar åt st anton men är rätt sugen på å prova Riksgränsen.
hur bra är det egentligen? Hur långa är åken? Hur brukar väder (ofta flatljus???) och åkning vara i gränsen i mitten av mars till mitten av april?
priser för boende(det absolut billigaste)? finns det något att göra på kvällarna?

peace & powder

Riksgränsen i påsk
jag kan iaf säga att det varannan dag e helklar himmel med som och dagen därpå flatlysa (du ser inte ett skit). åkningen e bra o brant (om man klättrar ännu bättre).

Riksgränsen i påsk
Student skrev du, hoppas att du inte utnyttjar samma struktur för dina frågeställningar i uppsatsskrivandet

· Hur bra är det?, I jämförelse med vad Sverige i övrigt har att erbjuda så ligger området kring gränsen överst i rangordningen. Klarar du av att transportera dig både upp och ned i den alpina miljön så har du mycket att pyssla med. Norge ligger ju alldeles runt hörnet och någon vecka i Narvik är välinvesterad tid.

· I liftsystemet är fallhöjden väldigt moderat, vägvalet ned är av varierad karaktär och inbjuder både till lek och allvar.

· Flatljus & väder. Japp du kommer att få uppleva det mesta. Det gäller att ha tumme med vädergudarna.

· Priset för boende? Det går alltid att tälta! Annars kan du ju försöka med att ringa/ kolla nätet och annonsera, tag initiativ!

· Finns det någonting att göra på kvällarna? Kvällarna aktiveras med att spela bänkpress, lira flipper, brottas med Lulebor och dricka Norrmän under bordet. Det gäller även att läsa på fakta över banddrivna motorfordon annars kan du åka på däng av överförfriskade kirunagrabbar. I övrigt så har alla på kampingen TV-1000 så fram mot midnatt brukar folk dra ner till husvagnarna för att titta på lite nakensport.

Slutsats: Mitt råd till dig är att du inte åker dit! Varför????? Jag själv kommer att röra mig i dessa trakter under denna tidsperiod och en snubbe mindre på berget att runda är alltid att föredra.

Riksgränsen i påsk
Frågan är snarare om du kan klara dig utan havregrynsgröt. Om jag fick välja på fyra veckor i St.Anton eller fyra veckor i Riksgränsen skulle jag naturligtsvis välja Gränsen eftersom de serverar en hejdundrande fruksotbuffé med gröt av alla de slag.

MVH/MM

PS! Noteras bör dock att Riksgränsens fallhöjd på 300 meter och en handfull liftar knappast kan mäta sig med St Anton. Det är gröten inte skidåkningen som drar folk till gränsen... DS.

PS2! Jag var en dag i Riksgränsen förra året och åkte tre åk. På sitt sätt var det ganska roligt, man såg nämligen absolut ingenting av backen. Allt var vitt. Vad man såg var folk som plötsligt dök i en vinddriva eller försvann i någon grop. Detta var de enda tillförlitliga riktmärkena. Fullkomligt absurt. DS.

PS3! Allvarligt talat är det lixom inte intressant att jämföra Gränsen med St Anton... Gränsen är väldigt, väldigt speciell... DS.

PS4! Jag åker gärna till Gränsen en vecka eller två, är du intresserad av toppturer är du på rätt ställe. Skall du bara åka lift tror jag fyra veckor kan bli lite i mesta laget såvida du inte har en skvätt renskötarblod i ådrorna. DS.

Riksgränsen i påsk
hej hej! ska du upp till gränsen under påsk(lr annan tid för den delen) är det billigaste alternativet att bo på Katterjåkks Turiststation! om man inte vill hacka tänder i tält eller bivack..

slå en pling till stationen: 0980-43108

mycke nöje! /matte

www.frilufts.se/kiruna/

Tillbaka
Topp