Riktigt dåliga skidor

listagangstern

Aktiv medlem
Riktigt dåliga skidor
Det är inte ofta man läser recensioner där skidor sågas. Man vet vilka skidor som sticker ut och är extra bra, men vilka som är extra dåliga är svårare att veta. Så vad tycker ni, har ni några förslag på riktigt dåliga skidor som man inte ska tipsa folk om?

Riktigt dåliga skidor
Beror alldeles på vem som frågar? Dem flesta dagens skidor är bra till det syftet skidan är gjord för..

Riktigt dåliga skidor
Jag testade ett par Dynastar Cham 107 och jag tyckte de var värdelöst tråkiga att åka på och att de betedde sig lite märkligt. Dock så har de väl fått ganska god kritik överlag så det kanske är jag som är dålig. Sen påverkar ju montering och slipning/kantning otroligt mycket. Tyckte om mina super7 innan jag lämnade in de på service. De kom tillbaka med hängda kanter och var extremt hooky. Blev adios till dem.

Egentligen tror jag att de flesta skidor duger till 99 % av alla världens skidåkare, bara man har någorlunda rätt typ av skida för rätt segment dvs breda/långa för offpist och smalare för pist. Personligen har jag iallafall slagits av insikten att jag borde lägga mindre pengar på ny utrustning (den duger definitivt som den är) och mer på att åka skidor oftare och utveckla min teknik, lära mig nya trick osv.

Riktigt dåliga skidor

@listagangstern
Det finns mängder med skidor på marknaden som jag personligen skulle beteckna som usla för mina behov och önskemål. Som med mycket annat så får man i de flesta fall vad man betalar för. För mig som är stor och tung och hyggligt avancerad går i princip allt bort som har ett riktpris under 4-5000 kr. Men du kommer aldrig se en recension av mig på FR av ett par sådana skidor eftersom jag överhuvudtaget inte tycker det är intressant att testa och ännu mindre att köpa ... Så ur min synvinkel är allt med riktpris under 5000 kr "extra dåliga", det finns säkert undantag, men för mig är det så.

När det gäller tester i skidtidningar som till exempel Åka Skidor gissar jag på att man helt enkelt plockar bort de skidor som inte håller en viss standard. Annonsintäkterna är en stor del (den största?) av intäkterna och det vore marknadsmässigt självmord att såga en skida.

@vickepick
Dina skidor blev knappast "hooky" av att få hängda kanter. Tvärtom, kanterna hängs för att de ska bli mer lätthanterliga och enklare sladda med. Däremot kan upplevelsen av ett par nyslipade skidor bli som du beskriver om du vant dig vid slöa kanter utan bett ... en ren teknikfråga!

/MM

Riktigt dåliga skidor
Har kört ett flertal skidor som jag tyckt var ren skit. Både från stora och små tillverkare, skidor som jag tyckt varit tillräckligt intressanta att provköra inför eventuellt köp. Problemen har varit både kvalitetsmässiga såsom skeva/vridna skidor och fransig glasfiber (för lite epoxy...) och dåliga åkegenskaper. Så visst finns det dåliga skidor.

Riktigt dåliga skidor
Testat mycket skidor och är alltid förvånad över hur få dåliga skidor det finns, de flesta "riktiga" skidor är som MM säger bra för ändamålet och åkstilen som de är gjorda för.

Med det sagt så är Soul 7 den enda skidan jag tyckt varit uppriktigt dålig, som Cham 107 är det ju en poppis skida, den matchar inte min åkstil för fem öre så det är väl del av förklaringen men även åkt som den ska åkas kom jag inte överens med den. Men kan väl knappast klassas som dålig för uppenbarligen finns det många som tycker mycket om den. Cham 7 är jag inte heller förtjust i, men kan ändå känna att den är vad soul 7 borde vara. Jag kan känna att det är en bra skida för många om än inte för mig, det kan jag inte med soul 7.

Riktigt dåliga skidor

@Hasse_Lindborg
Näe ... men det skulle vara kul. Fråkningsskidorna kostar ju faktiskt strax över 5000 kr så de är säkert bra! :-)

Vad jag egentligen menar är att i stort sett allt med en prislapp över 5000 kr är bra grejor idag. Sen är det naturligtvis så att vissa modeller även av dyrare skidor inte passar mig och mina behov, men det behöver ju inte innebära att det är dåliga skidor. Vidare är ju inte allt under 5000 kr kasst heller, det finns mängder med bra skidor till riktigt bra pris. Men går man för långt ner i budget och hamnar omkring 3000 kr så skiljer det i allmänhet stort i skidornas uppbyggnad och utformning vilket påverkar både åkegenskaper och hållbarhet. Men det finns säkert "nybörjare" som bara åker några dagar och sladdar runt i grönblåa pister och tycker de är kanon ...

/MM

Riktigt dåliga skidor
Det känns som att bara man köper skida efter vart på berget man är/åkstil så är det svårt att köpa grisen i säcken. Det verkar inte finnas några skidor som inte någon tycker om.

Riktigt dåliga skidor
Mountain_Man sa:
@Hasse_Lindborg
Näe ... men det skulle vara kul. Fråkningsskidorna kostar ju faktiskt strax över 5000 kr så de är säkert bra! :-)

Vad jag egentligen menar är att i stort sett allt med en prislapp över 5000 kr är bra grejor idag. Sen är det naturligtvis så att vissa modeller även av dyrare skidor inte passar mig och mina behov, men det behöver ju inte innebära att det är dåliga skidor. Vidare är ju inte allt under 5000 kr kasst heller, det finns mängder med bra skidor till riktigt bra pris. Men går man för långt ner i budget och hamnar omkring 3000 kr så skiljer det i allmänhet stort i skidornas uppbyggnad och utformning vilket påverkar både åkegenskaper och hållbarhet. Men det finns säkert "nybörjare" som bara åker några dagar och sladdar runt i grönblåa pister och tycker de är kanon ...

/MM
Downskis? ;)

Riktigt dåliga skidor
Hasse_Lindborg sa:
Mountain_Man sa:
@Hasse_Lindborg

/MM
Downskis? ;)
What he said! Praxis är också ett ganska så plånka-vänligt alternativ som kanske inte ser så förtroendegivande ut med ganska wacko grafiska tilltag men med riktigt trevliga skapelser med hög grad av kunnande bakom.

Riktigt dåliga skidor
benganjellvik sa:
vökel wall . dem kostar för mycket. mina gick sönder efter 3 timmar
4000kr är inte direkt mycket i sammanhanget. Om dom sen gick sönder efter 3 timmar så antar jag att du fick ett par nya? Eller var det kanske så att det var självförvållat?

Riktigt dåliga skidor
Ross 7-serie är ju verkligen ingen hit om man frågar mig, direkt avsaknad av spårvilja, grepp, åkglädje och fortfarande en något hög rocker.
Cham 107 kom jag hyfsat överens med men jag måste tycka (utan att ha åkt dom) att cham 97 och 87 har ytterst underliga shapes om de inte ska användas till toppturande, vilket de är på tok för tunga för om man inte snackar HM-versionerna
Och så har vi dynafits skidor. Har förvisso bara åkt på manaslu men maken till odämpade skidor får man leta efter...

Min personliga disslista ;)

Riktigt dåliga skidor
@Hasse_Linborg
@Carled
Både Down och Praxis är skidor som säljs direkt till konsument utan att passera butik (rätta mig om jag har fel) vilket innebär att de skulle kostat omkring 50 % mer om de sålts den traditionella vägen. Dvs. en Downskida som nu kostar omkring 4000 kr vid direktförsäljning skulle kostat minst 6000 kr i butik ...

Men efter att läst en del inlägg i den här tråden (ingen nämnd ingen glömd) är frågan snarare hur många kassa skidåkare det finns .... ;-)

/MM

Riktigt dåliga skidor
Mountain_Man har en point. Det finns fler dåliga skidåkare än skidor. Och framför allt många som har fel skidor för ändamålet.
Att hasa omkring på glansis med en fullrocker bara för att oponionsbildarna här på forumet har rekomenderat den är ju inte rättvist mot en skida som har helt fel egenskaper för ändamålet. Oavsett fabrikat.
Förutsatt att man väljer utrustning efter användningsområdet är de inte så stor risk att gå på en mina.
De allra flesta av dagens skidor är bra. Men Skidsporten är nog en av de sporter där trender är avgörande för mångas val.
Och hur många av er var med på den tiden då man åkte djupsnö på skidor mex 65 cm midja. Inget man vill komma tillbaka till. Men i alla fall räckte snön längre utan dagens fusklagg.

Riktigt dåliga skidor
Håller med både MM i resonemanget om affärsmodell och med gubbfan om åkarskicklighet. I de flesta fall där någon är direkt missnöjd beror det ju på fel skida för åkaren för det tilltänkta användningsområdet. Sen kan väl vissa skidor klassas som lite sämre på grund av dålig uppdateringsfrekvens i material och shape, men det mesta som är nytt i shape och konstruktion är ju bra skit!

Riktigt dåliga skidor
Konstigt att just Down och Praxis nämns...
Det är de skidor jag hittat mest fel på när jag kollat in dom. Down var i stort sett ny när jag provade den, kommer inte ihåg modellen, skev och vriden så om man lade skidan platt på marken såg man tydligt att nosen "pekade" åt ena hållet och bakändan åt andra. Vet inte hur det gick med reklamationen. Ett par Praxis som gått sparsamt en säsong har så fransig glasfiber vid kanterna att de går att använda som kam. Trevliga att åka på men inget jag skulle köpa pga undermålig kvalitet. Två exempel på skidor som borde anses dåliga rent objektivt. Sen finns ju skidor som man inte tycker om, de är ju dåliga ur min synvinkel men kanske gillas av andra.

Riktigt dåliga skidor
gubbfan sa:
Och hur många av er var med på den tiden då man åkte djupsnö på skidor mex 65 cm midja. Inget man vill komma tillbaka till. Men i alla fall räckte snön längre utan dagens fusklagg.
Jag kommer ihåg när det inhandlades ett par hiskeligt feta Dynastar med eldsflammor. Midjan var på fläskiga 70mm och det debatterades huruvida de funkade till annat än djupt puder...

Riktigt dåliga skidor
Snowgod sa:
Konstigt att just Down och Praxis nämns...
Det är de skidor jag hittat mest fel på när jag kollat in dom. Down var i stort sett ny när jag provade den, kommer inte ihåg modellen, skev och vriden så om man lade skidan platt på marken såg man tydligt att nosen "pekade" åt ena hållet och bakändan åt andra. Vet inte hur det gick med reklamationen. Ett par Praxis som gått sparsamt en säsong har så fransig glasfiber vid kanterna att de går att använda som kam. Trevliga att åka på men inget jag skulle köpa pga undermålig kvalitet. Två exempel på skidor som borde anses dåliga rent objektivt. Sen finns ju skidor som man inte tycker om, de är ju dåliga ur min synvinkel men kanske gillas av andra.
Detta med att skidorna är skeva, inte plana, dåliga belag, med mera med mera kan jag tala om för dig att det kommer även in på skidor för 20000:- Så just den saken har inte med denna diskussionen att göra. Jag slipade ett par ZAI för ett par år sedan som inte var plana alls, helt vridna både i toppen och i tailen. Åt olika håll. Och då snackar vi alltså en skida för 10 papp. Sedan har vi de "stora" drakarna ingen nämd ingen glömd men som oxå har flera skidor per batch som inte är "riktigt" raka från start.

Därför skall man alltid planslipa, kolla skidorna innan man börjar köra ;)

//H

Riktigt dåliga skidor
Hasse_Lindborg sa:
Detta med att skidorna är skeva, inte plana, dåliga belag, med mera med mera kan jag tala om för dig att det kommer även in på skidor för 20000:- Så just den saken har inte med denna diskussionen att göra. Jag slipade ett par ZAI för ett par år sedan som inte var plana alls, helt vridna både i toppen och i tailen. Åt olika håll. Och då snackar vi alltså en skida för 10 papp. Sedan har vi de "stora" drakarna ingen nämd ingen glömd men som oxå har flera skidor per batch som inte är "riktigt" raka från start.

//H
Hjälper en planslip när hela skidan är som en propeller? Grundproblemet borde väl vara att kärnan slagit sig av någon anledning.

Nu var det ju inte min skida så jag vet inte hur det gått till när bindningar monterats osv. men det borde ju ha upptäckts då tycker jag. Brukar alltid syna mina egna prylar vid leverans, det blir alltid enklare om något skulle vara fel att fixa det direkt. Dock inte varit med om en endaste defekt på skidor jag köpt vad jag kan minnas.
Ingen erfarenhet av ZAI, är inte det lyxprodukter för folk klädda i guldlamé och päls?
Någon form av defekter dyker väl alltid upp vid produktion men en rigorös kvalitetskontroll borde ju vara A och O kan man tycka.

Riktigt dåliga skidor
Snowgod sa:
Hasse_Lindborg sa:

//H
Hjälper en planslip när hela skidan är som en propeller? Grundproblemet borde väl vara att kärnan slagit sig av någon anledning.

Nu var det ju inte min skida så jag vet inte hur det gått till när bindningar monterats osv. men det borde ju ha upptäckts då tycker jag. Brukar alltid syna mina egna prylar vid leverans, det blir alltid enklare om något skulle vara fel att fixa det direkt. Dock inte varit med om en endaste defekt på skidor jag köpt vad jag kan minnas.
Ingen erfarenhet av ZAI, är inte det lyxprodukter för folk klädda i guldlamé och päls?
Någon form av defekter dyker väl alltid upp vid produktion men en rigorös kvalitetskontroll borde ju vara A och O kan man tycka.
Nej då hjälper ingen planslip. Men som jag skriver här ovan så är det ett vanligt fel att skidor har slagit sig. Och inte bara på små märken utan oxå på stora välkända märken.

Och alla har ju måndagsprodukter. Både ZAI, Down, Völkl, K2 med flera. Sedan att måndagsprodukterna slipper igenom det är värre dessvärre.

Hur tänkte du att det skulle upptäckas vid montering av bindningar? Oftast lägger man upp skidorna i stället borrar de och skruvar fast bindningarna? Inte fan mäter man, kollar planheten på belagen då?

Riktigt dåliga skidor
Jag menade skeva skidor. Inte svårt att upptäcka om det är så illa som det var på de Down jag nämnde. Mindre defekter är ju såklart svåra att se med blotta ögat.

Riktigt dåliga skidor
Snowgod sa:
Jag menade skeva skidor. Inte svårt att upptäcka om det är så illa som det var på de Down jag nämnde. Mindre defekter är ju såklart svåra att se med blotta ögat.
Har ägt totalt 6 par Down skidor och har en massa vänner som åkt på flera av Downs modeller utan att ha några problem mer än en gång och då åtgärdades problemet direkt och kunden fick ett par nya skidor.
Jag säger inte att det du har upplevt inte stämmer, jag säger bara att det är högst ovanligt.

Riktigt dåliga skidor
PNyberg sa:
Snowgod sa:
Har ägt totalt 6 par Down skidor och har en massa vänner som åkt på flera av Downs modeller utan att ha några problem mer än en gång och då åtgärdades problemet direkt och kunden fick ett par nya skidor.
Jag säger inte att det du har upplevt inte stämmer, jag säger bara att det är högst ovanligt.
Jag har inte ägt några alls. Endast kollat på detta par samt läst nåt test (fri flyt kanske) med samma fel. Rimligtvis borde en försvinnande liten del av de som når konsument vara felaktiga om företaget ska ha nån chans till fortlevnad. Hanteras reklamationer på ett smidigt sätt är det såklart positivt. Det gav dock ett "dåligt" intryck då min enda riktiga kontakt med fabrikatet var ett defekt par.

Riktigt dåliga skidor
Rossignol Soul 7. Som att aka pa tva stänkskärmar. Inget tryck och sjukt fladdriga. Den svart/gula färgen gör inte saken bättre.

Riktigt dåliga skidor
Skönt att se att jag inte är den enda som inte alls kommer överens med Soul 7. Det är nog den enda skidan jag provat som jag inte kan se några som helst kvaliteer i.

Riktigt dåliga skidor
Snowgod sa:
PNyberg sa:
Snowgod sa:
Jag har inte ägt några alls. Endast kollat på detta par samt läst nåt test (fri flyt kanske) med samma fel. Rimligtvis borde en försvinnande liten del av de som når konsument vara felaktiga om företaget ska ha nån chans till fortlevnad. Hanteras reklamationer på ett smidigt sätt är det såklart positivt. Det gav dock ett "dåligt" intryck då min enda riktiga kontakt med fabrikatet var ett defekt par.
Skjønner det.

Vi hadde en del problemer med 13/14 -modellene, som skyldtes en kombinasjon av karbonfiberen som ble brukt, den lave og lange rockerprofilen og hastigheten på syklusen i fabrikken/for rask avkjøling. Alle som har hatt problemer med dette og kontaktet oss fikk nye ski så raskt vi kunne sende de. Vi har all interesse av å avklare slike ting så raskt som mulig, da dette ikke har annen økonomisk konsekvens for oss enn dårlig PR og færre solgte ski (produserte ikke mer enn en batch med ski det året). Produksjonsfeil -> vi betaler ingenting for skiene. Dermed retter vi opp for de som har fått feilproduserte ski så raskt som overhodet mulig, noe som ikke alltid er tilfelle med større merker der man gjerne må gjennom flere ledd for å få erstatning, sende inn skiene til fabrikant, vente på vurdering etc.

Hva gjelder kostnad, så produserer vi ved samme fabrikk som mange merker som koster 7-8000kr i butikk, selv om vi bruker dyrere materialer og betaler mer per produserte par grunnet at vi lager få par av hver modell. Mye av kostnaden på et par ski skyldes nettopp verdikjeden, der normal prosess:

Fabrikk -> merke -> regional distribusjon ->lokal distribusjon -> butikk -> kunde blir veldig mye mer kostbar enn:

Fabrikk -> merke -> kunde

I tillegg har mange merker eksterne eiere, som i tillegg til årlig avkastning gjerne presser på for å flytte produksjonen til lavkostland for å bedre profittmarginen sin.

Et problem vi stadig møter på er at mange ikke forstår den økonomiske logikken som ligger bak hva et par ski koster, samt effekten av kognitiv dissonans, der et dyrt produkt vil bli vurdert som bedre enn et rimelig produkt uavhengig av hvor bra produktet egentlig er. Vi har en jobb å gjøre med å kommunisere dette bedre.

Kjipt at du har hatt en dårlig opplevelse med våre ski, håper vi kan rette opp intrykket ved neste mulighet.

Riktigt dåliga skidor
Snowgod sa:
Jeg ville lagt til en god dose tvil rundt skitestene i Friflyt. De er ikke objektive (eierinteresser blant testere/bladet) gjør at de ski som selges Frilfyt tilknyttet selskap ofte vinner testene og ski som de ikke vil skal ha god referanser til får stryk, (Les konkurrenter) -blir ofte direkteslagsski som eks. Down og Whitedot hengt ut. Altså ta det med en klype salt. Hvor vanlig er vridde ski? 4FRNT har en tendens til å bli fortrukket av en eller annen grunn:-D

Ellers så er kostnadene på ski ikke samsvarende med hvordan de fungere. Ofte er det det motsatt. Ta f.eks. Volkl sine One, Two og Three. Veldig gode ski som er billige. Ingen grunn til å kjøpe kostbare Rossi ski over Volkel sin sparebøsser eller direktesalgsski. SiSt har et meget godt poeng angående kognitiv dissonans. Dyrt er ikke like bra når det gjelder ski og vice versa. Det er det som hypen.

Riktigt dåliga skidor
Telemarkingen sa:
Snowgod sa:
Jeg ville lagt til en god dose tvil rundt skitestene i Friflyt. De er ikke objektive (eierinteresser blant testere/bladet) gjør at de ski som selges Frilfyt tilknyttet selskap ofte vinner testene og ski som de ikke vil skal ha god referanser til får stryk, (Les konkurrenter) -blir ofte direkteslagsski som eks. Down og Whitedot hengt ut. Altså ta det med en klype salt. Hvor vanlig er vridde ski? 4FRNT har en tendens til å bli fortrukket av en eller annen grunn:-D

Ellers så er kostnadene på ski ikke samsvarende med hvordan de fungere. Ofte er det det motsatt. Ta f.eks. Volkl sine One, Two og Three. Veldig gode ski som er billige. Ingen grunn til å kjøpe kostbare Rossi ski over Volkel sin sparebøsser eller direktesalgsski. SiSt har et meget godt poeng angående kognitiv dissonans. Dyrt er ikke like bra når det gjelder ski og vice versa. Det er det som hypen.
Så du menar att tidningen Fri Flyt skulle fara med osanning och påstå att en skida som levererats till ett av deras test var skev, alltså en ren lögn, på grund av ägarintresen i konkurrerande skidtillverkare... Det låter lite överdrivet. Skulle vara intressant att höra hur de svarar på en sådan anklagelse.

Är det så stor skillnad i pris på Rossi och Völkl, skiljer 50€ i riktpris på Super7 och One vad jag kan se. En fullt normal skillnad mellan olika fabrikat.

Riktigt dåliga skidor
Snowgod sa:
Telemarkingen sa:
Snowgod sa:

Så du menar att tidningen Fri Flyt skulle fara med osanning och påstå att en skida som levererats till ett av deras test var skev, alltså en ren lögn, på grund av ägarintresen i konkurrerande skidtillverkare... Det låter lite överdrivet. Skulle vara intressant att höra hur de svarar på en sådan anklagelse.

Är det så stor skillnad i pris på Rossi och Völkl, skiljer 50€ i riktpris på Super7 och One vad jag kan se. En fullt normal skillnad mellan olika fabrikat.
Jeg føler absolutt ikke at vi har blitt hengt ut på noe tidspunkt, vi har stort sett ligget over snittet på testene vi har vært med på. For tiden er det vel stort sett völkl som vinner testene deres, så at de skulle være påvirket av vpgs eierskap i 4frnt tror jeg ikke noe på.

Noen ekstra faktorer som kan gjøre det vanskelig for ukjente/små merker å nå helt opp er at ingen er upåvirket av markedsføring, og de store merkene virker jo å ha funnet opp skien som idé hvert eneste år. I tillegg har velkjente merker en viss forventning knyttet til seg, som også kan være vanskelig å oppnå for de små, da vi mest sannsynlig ikke har vært under foten på testeren da han var på tur i Canada eller hadde en episk tur til Alpene... Eneste måten å endre på det er å fortsette å delta helt til man blir velkjent og alle testerne kjenner merkets DNA og har en positiv forventning idet han tar på seg skiene for første gang.

Senast ändrad:
Riktigt dåliga skidor
Snowgod sa:
Telemarkingen sa:
Snowgod sa:

Vel i Norge så tror jeg det er mer, men har ikke googet de siste prisene. Vanligvis rundt 5000 for en One typisk og mer 6-7000 for Rossi. Tok frem Rossi som et eksempel siden de tradisjonelt har priset sine toppmodeller meget høyt. Squaden for eksempel. De har sikkert korriget seg litt generelt.

Når det gjelder skia de beskriver fra Down så høres det ut som et tvilsomt tilfelle. Hvem sender ut skjeve ski i bøtter og span. Et mandagseksemplar kan alltids oppstå. Et vridd par er vel ikke et god eksempel, men gjøre et stort poeng ut av i testen og er symptomatisk måten fremstilles. Subtilt, men tydelig nok.
Og 4FRNT får neste alltid utmerkelser. Etter selv å ha eid et par Renegade skjønner jeg at jeg falt for en hype. De ble fort solgt sammen med en hel drøss andre på bruktmarkedet. Selv om andre ski vinner, er testene ofte veldig positive til nevnte merke. Sier ikke noe mer...

Riktigt dåliga skidor
josh sa:
Rossignol Soul 7. Som att aka pa tva stänkskärmar. Inget tryck och sjukt fladdriga. Den svart/gula färgen gör inte saken bättre.
smaksak de där.. men den var väl en av dem mest sålda skidorna förra säsongen av någon "bra" anledning :). Kör på ett par Super7 som jag tycker är gudomliga i rätt förhållanden, dvs lössnö :) Ingen plöjjare i taskig snö dock ;)

Någon som vet hur Armada JJ är i jämförelse? Liknande shape på dem ju

Senast ändrad:
Riktigt dåliga skidor
Ser till min stora förvåning att Soul7 nämns i denna tråd. Fascinerande hur olika man kan uppleva världen. Jag har testat massor med skidor och letat som tusan efter skidan som just passar mig.

För mig klickade det direkt med Soul7, länge sedan jag testade en sån rolig skida som verkligen fungerar fint i pist. Klockren -för mig och min åkstil.

Slutsatsen kan inte vara annat än att det gäller att hitta skidan som passar för just din åkstil och de egenskaper som du värdesätter. Vad andra tycker kan ge en vägledning, men det finns bara ett sätt att hitta rätt: att testa den i olika snöförhållanden.

Riktigt dåliga skidor
karlj86 sa:
josh sa:
smaksak de där.. men den var väl en av dem mest sålda skidorna förra säsongen av någon "bra" anledning :). Kör på ett par Super7 som jag tycker är gudomliga i rätt förhållanden, dvs lössnö :) Ingen plöjjare i taskig snö dock ;)

Någon som vet hur Armada JJ är i jämförelse? Liknande shape på dem ju
Jag har kört JJ i 4 år. Kör telisar med riktigt stabila bindningar och 186 längd. Fruktansvärt bra för mig i skog men funkar även i högre hastigheter.

Riktigt dåliga skidor
Håller med många överstående om soul 7. Varken lekfull eller stabil vilket får mig att undra vilket användningsområde de egentligen är gjorda för.

Riktigt dåliga skidor
Mina skidor var riktigt dåliga härom dagen ... stenhårt i backen och runda kanter ... inget fungerade, till och med danskarna körde ifrån mig. Skidorna kändes verkligen helkassa! :-)

Hur skidorna är preparerade avgör i många fall upplevelsen, även en riktigt bra skida kan upplevas som värdelös om kanter och belag är slitna. Kan säkert vara en av orsakerna till att Soul 7 både hyllas och sågas ...

/MM

Tillbaka
Topp