Rockerskidor för tjej

Freyda

Medlem
Rockerskidor för tjej
Tjo. Tänkte ta lite hjälp och få lite inspiration från någon som har lust att dela med sig lite.

Jag är en tjej som är sugen på att inhandla ett par rockerskidor för att maxa min offpiståkning. Så nu skulle jag vilja ha lite bra tips på i vilken ände jag borde börja lysa med min lykta.

Jag är 166 och inte speciellt klen och vill utveckla min åkning en hel del med dessa skidor.

Någon som har något bra tips? Vart ska jag börja leta?

Peas

Rockerskidor för tjej
Black Diamond Megawatt, provade en polares par i Åre under skidtestarhelgen. I en hård decemberpist med mycket fold och rejält uppkört så fungerade dessa över alla förväntningar! Kan inte tänka mig att dom skulle kunna fungera annat än underbart i offpisten heller med tanke på dess form.

Dessa kommer nog bli min enda skida i vinter och skulle nog kunna tänka mig att dessa i 178 skulle bli fina för en tjej. Finns ju Justice i 175 med 111mm midja och lite mjukare också om 120mm och 178 känns mycket.

Rockerskidor för tjej
Min tjej ska köra på Line Pandora i vinter, mjukt och jämt flex, skärning som är rolig även på hårdare underlag. En annan av tjejerna jag ska bo med kommer köra på CRJ, också den har ett mjukt och jämt flex, längre radie och omvänd skärning i nos och tail. Tjejvarianterna av S7 kan kanske också vara något?

Rockerskidor för tjej
fler borde slänga ett öga på Völkls dam version av nya Gotaman....... --> KIKU!

Min tjej är kär i designen och eftersom jag själv kör på nya gotaman, med 106mm midja och lugn jämn rocker från tail till tip (precis samma på kikun) och gillar min skida som fan så torde Kikun vara en väldigt kompetent och alround skida. 106mm midja och 137mm fram borde räcka gott för flyt för en inte allt för tung brud.. :-) Kanske kan vara nått att se på?

http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_1_200&products_id=1681

Rockerskidor för tjej
Om jag skulle va i dina kläder så skulle jag satsa krutet på K2 Hardside.

Mitt tips för dej är även att du inte ska vara rädd för långa rocker skidor.

Rocker skidor är generellt lättare att vrida/svänga runt pga rocker nosen.

Detta gäller även bredden på skidorna....fega inte där heller.

Bredd ger dej bättre flyt.

Fråga även dej själv om du skall åka baklänges i pudret?

Behöver jag rocker i tailen?

själv åker jag på Salomon Rocker 192cm och är 180cm väger 78kg.

http://k2skis.com/skis/backside/darkside

K2s Darkside påminner mer eller mindre om SalomonRocker i sina mått men då finns ju Darksiden i 174cm.

Sen är det ju som baken vad det gäller smak.......Men om du nu ska åka OFFPIST/PUDER så sluta tänk isgrepp/svängradie.

Lycka till.

Senast ändrad:
Rockerskidor för tjej
LITEFORTARE sa:
.Men om du nu ska åka OFFPIST/PUDER så sluta tänk isgrepp/svängradie.

Lycka till.
Är det bara jag som finner det lite motsägelsefullt?

Om man fullständigt ska skita i allroundegenskaper och bara fokusera på puder är ju spann helt värdelöst, vanlig skärning detsamma... Rockern har ju båda dessa, även om spannet bara är från foten och bakåt.

Om man inte väljer rev/rev så har man ju uppenbarligen tänkt att skidan kommer vistas i annat än puder...

EDIT
Kolla igenom skiddatabasen, sök lite på olika skidor och sedan när du har hittat några intressanta plank uppdatera då tråden med dem och bumpa upp den om den inte ligger på "senaste inlägg senaste dygnet". Då kommer du får väldigt mycket bättre svar :)

Senast ändrad:
Rockerskidor för tjej
LITEFORTARE sa:
Om jag skulle va i dina kläder så skulle jag satsa krutet på K2 Hardside.

Mitt tips för dej är även att du inte ska vara rädd för långa rocker skidor.

Rocker skidor är generellt lättare att vrida/svänga runt pga rocker nosen.

Detta gäller även bredden på skidorna....fega inte där heller.

Bredd ger dej bättre flyt.

Fråga även dej själv om du skall åka baklänges i pudret?

Behöver jag rocker i tailen?

http://k2skis.com/skis/backside/darkside

K2s Darkside påminner mer eller mindre om SalomonRocker i sina mått men då finns ju Darksiden i 174cm.

Sen är det ju som baken vad det gäller smak.......Men om du nu ska åka OFFPIST/PUDER så sluta tänk isgrepp/svängradie.

Lycka till.
Antar att du menar Darkside hela tiden och inte Hardside som du skriver i början?

Tillbaka
Topp