Rolig skida för hela berget / komplement till GS skida.

EhnEn

Ny medlem
Ännu en tråd om hjälp med val av skidor...

Tjena, kille på 23 som ska gå skidlärarutbildning 3 genom friluftsfrämjandet som börjar känna att det inte riktigt räcker till med bara de ny inköpta Redster 3.0 GS skidorna utan behövern en variant som är lite mer allround. Hade tänkt mig något i stil med en midja på ~85-105mm då det är till 80% pist eller i närligande "off-pist" som de kommer åkas (kan bli att man vandrara ut lite för att hitta mer oröd puder men det hör till ovanligheterna). Kommer även tas med på någon vända in i parken för att hoppa lite samt någon vända till tex kittelfjäll. Problemet är ju att det finns en uppsjö av skidor som alla sägs vara helt grymma för just det här och ju mer jag letar desto fler hittar jag...

Så min fråga är kort och gott om det är någon trevlig medlem som har åkt på någon eller några av skidorna nedan (eller annna skida som faller innom samma ram) som har ett uttalande om den skidan? Har själv inte åkt på något av dem utan närmaste jag kommer är salomon q-115 som jag känner blir för stor för mig. Förhoppningsvis får jag möjlighet att åka på ett par Extrem Project 100 under nästa vecka...

Salomon Q-98
Salomon Q-105
Salomon X-DRIVE 8.8 FS
Dynastar Cham 97
Extrem Project 100
Extrem PT 92
Völkl Mantra
Völkl Bridge
Völkl Kendo
Bilzzard Brahma
Bilzzard Bonafide
Armada TST
Rossignol E100

Ålder: 23
Kön: Man
Längd: ~188-190
Vikt: 95-100kg
Åknivå: Avancerad

Tacksam för hjälp i denna djungel!

Senast ändrad:
Armada TST@192 cm. Lagom styv, lagom lekfull. Slaktar pist, men flyter fint iaf.

Har du tillfälle att testa P100 så försök att testa Carbon-varianten också.

Tycker du kan stryka alla utav skidorna som inte finns i +190 cm. Blir ju bara en lite för bred pistskida om den är för kort.

Armadan ser ju onekligen intresant ut den med.

När det kommer till längden på skidor så känns det som om jag blir mer och mer förvirrad ju mer jag läser och pratar med folk. Självklart måste jag ju upp på en hyffsad längd, men samtidigt så vet jag åkare som är på en högre nivå än mig (ungefär samma vikt och längd) som väljer att åka på ~184-188cm istället för att gå på 190+ då de upplever (bland annat) att flytet på en 190+ kontra en 184-190 inte är värt det man tappar när man inte befinner sig i det eftertraktade pudret, nu pratar vi ju en "all-mountain skida" går vi över i ren puderskida så ser det ju annorlunda ut.

Min tanke är att minsta längde för mig går runt ~186, men jag är nog inte allt för svår att omvända till en annan åsikt...

Kör på q-105 i 188cm själv och är grymt nöjd. Kör nästan bara offpist med dom men de funkar helt klart i pisten förutom i de allra isigaste förhållanden.
Min kompis kör på völkl mantra och den är lite mindre "allround", mer en köttarskida med sina metallager, avsaknad av taper och blygsam rocker.

Tja, jag kör armada tst 192cm och är 185cm 78kg. Älskar skidan, grym i pist och riktigt rolig utanför. Lätt och lekfull och verkligen inte för lång. Har inte testat den i hård uppkörd offpist där jag hört att den ska vara för mjuk/lätt.

Jag kan verkligen rekommendera den, dock kan den vara för mesig för dig med din längd och vikt. Tror du ska ha nåt med metall i, det är viktigare än att stirra sig blind på längd över 190cm.

Kolla blizzard cochise (lite bredare men ska vara bra som allt i allo)

Det är viktigt att veta vilken karaktär på skidan man vill ha. Gillar man köttigt och jättestora super-g-svängar så funkar ju dom flesta långa all-mountainlagg. Ballast där tycker jag moment bellafonte är, men alla gillar ju olika.

Vill man däremot ha en lite mer lattjo skida så går nästan alla långa lagg bort(p100, cochise, BC artris osv) och kvar är man med dps wailer 99/105 hybrid och armada tst och eventuellt några andra.

Jag väger typ 100kg @197cm och äger för tillfället armada tst. Körde på i isföret härom veckan, funkar skitbra. Har även ägt flera mer köttiga AM-skidor som hendryx 917 och Dynastar prorider. Funkar ju bra att kötta pist med, men är tämligen kass i lössnö.

Senast ändrad:
bootfitta sa:
Det är viktigt att veta vilken karaktär på skidan man vill ha. Gillar man köttigt och jättestora super-g-svängar så funkar ju dom flesta långa all-mountainlagg. Ballast där tycker jag moment bellafonte är, men alla gillar ju olika.

Vill man däremot ha en lite mer lattjo skida så går nästan alla långa lagg bort(p100, cochise, BC artris osv) och kvar är man med dps wailer 99/105 hybrid och armada tst och eventuellt några andra.

Jag väger typ 100kg @197cm och äger för tillfället armada tst. Körde på i isföret härom veckan, funkar skitbra. Har även ägt flera mer köttiga AM-skidor som hendryx 917 och Dynastar prorider. Funkar ju bra att kötta pist med, men är tämligen kass i lössnö.
Känns som om Armadan stämmer bra in där för mig. Köra stora svängar så ställer jag ju mig på pistsmiskarna och de här skidorna vill jag ju mer ha kul med (fast samtidigt kunna göra lite allt möjligt som krävs som skidlärare).

Ska titta runt lite och E100 ser ju trevlig ut den med. Grymt tacksam för alla svar och inputs som jag fått :)

Kan varmt rekommendera Blizzard Brhama om du kommer vara i svenska fjällen. Finns inte mycket i den bredden därute som kommer slå den på fingrarna. Jag kör den kort 180cm då får du ett djävulskt isgrepp och en smidig och kvick skida både i skog och pist, detta är tillräckligt med skida även för många FIS-åkare.

88mm midja funkar fint i Svenskt offpistföre 99-dgr av 100, och när det inte funkar är det i första hand kondition och lår som ger upp i alla fall.

Testa du kommer inte bli besviken på denna. Tog även Silver i Åka skidors test om du litar på dem...

@bootfitta kul att höra att TST även levererar för tyngre åkare! Jag gillar verkligen hur jag kan växla lekfull kortsväng och kraftfull långsväng.

Har du testat dem i mer hårt uppkört/"form chop"? Vad tycker du?

Ska testa dem i Verbier om en vecka.

Jag vill höja ett varningens finger för att köpa för korta allmountainskidor, många utav dom är dessutom mycket kortare än vad som står. T.ex. Brahman som sthlm-are verkar gilla är ju t.ex. knappt 185cm i 187-varianten, det räcker verkligen inte till om man vill ha skoj i lössnö(om man inte är byggd som en flicka, givetvis)

Jag har inte haft tillfälle att köra TST'n i något vidare uppkört före. Har varit hyfsat hockeyrink'igt eller (typ) perfekt pistföre på det senaste där jag har åkt. Jag förväntar mig att den kommer verka lite mer orolig, men det är ett byte jag gärna gör för att få en mer lekfull skida. Att ligga och göra elvor i uppkörda gästrappet tilltalar mig exakt ingenting(Och skulle jag vilja göra det så finns det inget bättre än mina gamla Prorider XXL).

Lugn nu bootfitta, han skall köra 80% pist och gå en utbildning till skidlärare, inte pumpa bottenlöst puder i alperna. Självklart behövs minst ett par skidor till för en komplett garderob, men de föreslagna Blizzarden kommer vara ett utmärkt val utifrån TS fråga. Vidare de 20% som han kommer lägga off pist kommer troligtvis vara i Sverige i närtid han nämner ju Kittelfjäll, och tyvärr har vi i Sverige sällan behov av de riktigt breda skidorna. Med 88mm under skorna klara man sig trots allt rätt bra. Fram till för 10-15år sen fanns ju i princip inget annat och även Glenn Plake och Co. Kunde ju röja rätt bra utanför pisten.

????????????????

Skall du åka mycket pist och köra skidskola är det vl viktigt med en bra pistskida?

Jag föreslår en riktig FIS race skida.
Den enda som är lämplig som alloround är parallell sl skida. Dvs typ Atomic/Salomon R16m 175 cm.
Med god teknik funkar den att köra rena skär ner till typ 13m svängar och upp till typ 25m svängar.
Personligen så tar jag mig ner med hygglig behållning i lite sämre offpist (vindpackat uppåkt med lite skare) med korta smala pistlagg.

Jobbar man som skidlärare så får man i regel låna skidor när man arbetar. Så då kvarstår ju frågan varför man i hela friden ska köpa 2 skidor för samma syfte, alltså GS-svängar i pist.... Varför man nu skulle vilja utsätta sig för att åka offpiste med ett par storslalomskidor är totalt bortom mig.

Jaha, kittefjäll.. Är inte det den där orten där absolut ingen åker offpiste för att det aldrig snöar? Eller, var det inte så förresten?

Jag vet inte exakt vilket inlägg ni läser, men det jag ser är:

1. Åker större del pist, men äger redan utmärkta skidor för stenhårt isföre.
2. Vill kunna åka liftburen offpiste när tillfälle bjuds.
3. Eventuellt en hajk eller två och offpisteresor till Kittelfjäll
4. Vill kunna dra med dom in i parken

Hur nu fan man kan utläsa detta till "Du bör köpa en SL-carver" är bortom mig.

När man dessutom väger in på 95-100kg så ser iaf jag i princip 2 alternativ, Armada TST eller Moment PB&J(med reservation för att den kanske blir kort i pudret, så alltså Armada TST ftw).

PeterH sa:
Skall du åka mycket pist och köra skidskola är det vl viktigt med en bra pistskida?

Jag föreslår en riktig FIS race skida.
Den enda som är lämplig som alloround är parallell sl skida. Dvs typ Atomic/Salomon R16m 175 cm.
Med god teknik funkar den att köra rena skär ner till typ 13m svängar och upp till typ 25m svängar.
Personligen så tar jag mig ner med hygglig behållning i lite sämre offpist (vindpackat uppåkt med lite skare) med korta smala pistlagg.
Har ett par äldre (ca 5år) blizzard g-force sonic iq (174cm 14r) som jag kör skidskola på samt ett par nyinköpta Atomic redster doubledeck 3.0 gs för pist samt mer avancerad egen åkning samt skidskola, funkar helt okej att åka ut med blizzard skidan utanför pisten men skulle vilja ha något roligare.

@bootfitta
känns som om du sammanfatta min åkning ganska fint där i 4 punkter :D

Som sagt grymt tacksam för all input och ju mer kunskap som går att få in i skallen ju bättre kommer köpet att bli (inbillar jag mig i vilket fall..)

Va bra! Då har du redan bra skolskidor vilket jag antog skulle användas i stort sett hela tiden.
Tyckte inte gs är så trevliga att köra skidskola med.
Därav min rekommendation.

Om fördelningen är 80-20 kommer du troligtvis inte ha roligare med en bredare skida särskilt ofta, såg nu att du väger en del, kanske inte lämpligt med korta skidor då. Annars ger ju det ökad smidighet i parken och när du kör linjer i skogen i Sverige, samt mindre vikt att sladda runt på.

Hur pass duktig åkare är du? Väger du mycket och kör tungt tekniskt så kräver det ju självfallet mer av skidorna än om du mer gillar att slida runt och jibba i pisten.

Sthlm-are sa:
Om fördelningen är 80-20 kommer du troligtvis inte ha roligare med en bredare skida särskilt ofta, såg nu att du väger en del, kanske inte lämpligt med korta skidor då. Annars ger ju det ökad smidighet i parken och när du kör linjer i skogen i Sverige, samt mindre vikt att sladda runt på.

Hur pass duktig åkare är du? Väger du mycket och kör tungt tekniskt så kräver det ju självfallet mer av skidorna än om du mer gillar att slida runt och jibba i pisten.
Tycker ju själv att jag ligger en hyffsad bit över medelsvensson, men det är ju en definitionsfråga. I pisten som är min starkase del ligger jag en på ganska hög nivå, park så kan jag hoppa mig igenom röda linjer utan några större problem men jobbar fortfarande med lätta rails (självklart med andra skidor) och den mentala spärren i att snörra... Tar mig ner för puckel, men det är inte vacker och går inte snabbt. Offpist är liknande som puckel men det börjar bli bättre och bättre och jag börjar hitta ryttmen för att få det att se och kännas bra :)

Känns som att just nu står det mellan Blizzard Brahma och Armada TST. Får ta och försöka komma över ett par och känna lite på någon av dem.

Blizzard gunsmoke eller peacemaker? Kommer inte ihåg vilken som är den smalare av dom och jag har bara tagit några åk på den smalare modellen. Men jag vill ju gärna "hjälpa" genom att kasta in några fler kort i leken :)

Så nu känns det som det står mellan 2 skidor (då brahma är helt omölig att få tag på...) och nu undrar jag lite snabt vilket par man bör välja mellan PT 92 och Bonafide? känns som om jag står 50/50 och väger mellan dem just nu :rolleyes:

Senast ändrad:
PT92 och Bonafide, då har det att göra med din teknik och styrka.

PT:n tycker iaf jag att man bör köra relativt tekniskt med, medans Bonafides kan man slarvköra på mycket mer och de funkar precis lika bra där. Dvs är det en riktigt jävlig dag ute och du ändå måste åka är det lättare att hasa sig ner med ett par Bonafiedes...

(däremot är det vanligt svårt jävligt svenskt isföre så kan PT:n ha betydligt bättre kantgrepp om du vågar ligga på dem och köra hårt ;)

Hej,

Nu nämns Extrem PT92 vilken finns med i min quiver...

Det jag har tidigare läst känns det som fokus på skidans ändamålsenlighet har drivit...

En PT är inget jag skulle se som en offpist/park skida. PT är klockren som ”den enda skidan jag har under en säsong i Sverige…” PT’s styrka är de karvande svängarna (17m svängradie), och en rejäl vridstyv konstruktion. Som ett alternativ till dina GS skidor skulle jag våga driva längre åt lek-hållet, dvs en skida som du kan hoppa, köra utan för pisten med (på ett lekfullt sätt!) och som snarare kompletterar dina GS skidor, än att bli en enklare variant av dem. Kolla med dina kollegor, -vissa av dem har precis samma preferenser som du och kanske har bra uppslag.

fick se denna nyss;
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=125517

Hälsningar Johan (fd. räv i skidskolan)

Senast ändrad:

@Almen1
Gillar det du skrev och ganska precis så har jag tänkt när jag nu har köpt ett par skidor som inte ens har varit med på min lista eller i tråden :o

Fick ett bra pris på ett par Scott The ski (13/14) som efter vad jag har hört och läst ska uppfylla mina önskemål bra (förutom att de gärna skulle få ha varit några cm längre men men). kanske skriver en rad om hur resultatet blev när jag har åkt på dem :)

Vill tacka för all hjälp jag har fått!

Förstår inte varför så många är så otroligt rädda för lite bredd på skidorna. Äger ett par fis SL skidor, ett par gotama(108mm) och ett par shiro (119mm). Gick ifrån att åka pist med fis-skidorna för länge sedan och börjar numera klassa mina gotama som pist/all Mountain och mina shiro som all mountain/puder. Är det nypistat så funkar vad som helst i pisten och när det är uppkört/slask/lössnö i pisten så kan jag bränna på igenom det samtidigt som alla på sina smala pistskidor börjar klaga på underlaget. Tror många här på forumet behöver uppdatera sina tankar om vilka skidor som passar till vad.

För att ge ett råd gällande skidorna så måste jag säga att blizzards skidor fått mycket lovord av folk jag känner. Tror att någon skida i deras nya linje såsom bonafide inte kommer göra dig besviken

Edit: såg precis att trådskaparen köpt skidor. Hoppas dom gör dig nöjd :)

Senast ändrad:
havreboll sa:
Förstår inte varför så många är så otroligt rädda för lite bredd på skidorna. Äger ett par fis SL skidor, ett par gotama(108mm) och ett par shiro (119mm). Gick ifrån att åka pist med fis-skidorna för länge sedan och börjar numera klassa mina gotama som pist/all Mountain och mina shiro som all mountain/puder. Är det nypistat så funkar vad som helst i pisten och när det är uppkört/slask/lössnö i pisten så kan jag bränna på igenom det samtidigt som alla på sina smala pistskidor börjar klaga på underlaget. Tror många här på forumet behöver uppdatera sina tankar om vilka skidor som passar till vad.

För att ge ett råd gällande skidorna så måste jag säga att blizzards skidor fått mycket lovord av folk jag känner. Tror att någon skida i deras nya linje såsom bonafide inte kommer göra dig besviken

Jag håller inte med dig om att det är bättre med ett par breda skidor i pisten. Jag har själv ett par K2 Sidestash (108 i midjan) och tycker att de är bra i pist om det är mjukt men är det hårt så är det mycket roligare med ett par smalare skidor. När jag kör pist vill jag ligga på skär så mycket det går och då tycker jag att det är roligare med ett par skidor med en kortare radie på och som är smalare så att de inte börjar hacka när man pressar dem i brantare pister.

Såg att du har Blizzard Bonafide på listan också....Hade en GS skida innan, men bytt för något år sedan till just Bonafide....Funkar suveränt överallt!! Flyter fint offpist och biter bra i carvingsvängarna när man trycker på...Jag är 180 cm/100 kg och åker hyfsat bra, så du blir säkert nöjd om du väljer dessa lagg!!!

Lundblom sa:
havreboll sa:

Jag håller inte med dig om att det är bättre med ett par breda skidor i pisten. Jag har själv ett par K2 Sidestash (108 i midjan) och tycker att de är bra i pist om det är mjukt men är det hårt så är det mycket roligare med ett par smalare skidor. När jag kör pist vill jag ligga på skär så mycket det går och då tycker jag att det är roligare med ett par skidor med en kortare radie på och som är smalare så att de inte börjar hacka när man pressar dem i brantare pister.
Nu spelar det ju mindre roll när trådskaparen redan gjort sitt köp men eftersom jag förespråkar bredare skidor så svarar jag ändå. Mycket av problemet med så kallat bredlaggshack är att dessa skidor oftast har en lång radie. Det gör att många inte känner sig bekväma med de hastigheter som uppstår om man ligger på ett rent skär och istället lägger sig lite på sladd (inget fel i sig). Har man då en lite för aggressiv kantvinkel/hängning så kommer det att hacka. Lite mer med breda skidor men knappast något unikt för dessa (kolla bara på vissa lite tajtare svängar inom störtlopp och super-g där skidorna hackar ganska rejält). Självklart är ett par snala pistskidor roligare i slät hård pist. Det är enligt mina erfarenheter dock ett ganska ovanligt underlag gentemot det lite småuppkörda/slaskiga/pudriga underlaget och där går absolut en bredare skida med korrekt teknik och slipning bättre än en smalare dito.

havreboll sa:
Lundblom sa:
havreboll sa:

Nu spelar det ju mindre roll när trådskaparen redan gjort sitt köp men eftersom jag förespråkar bredare skidor så svarar jag ändå. Mycket av problemet med så kallat bredlaggshack är att dessa skidor oftast har en lång radie. Det gör att många inte känner sig bekväma med de hastigheter som uppstår om man ligger på ett rent skär och istället lägger sig lite på sladd (inget fel i sig). Har man då en lite för aggressiv kantvinkel/hängning så kommer det att hacka. Lite mer med breda skidor men knappast något unikt för dessa (kolla bara på vissa lite tajtare svängar inom störtlopp och super-g där skidorna hackar ganska rejält). Självklart är ett par snala pistskidor roligare i slät hård pist. Det är enligt mina erfarenheter dock ett ganska ovanligt underlag gentemot det lite småuppkörda/slaskiga/pudriga underlaget och där går absolut en bredare skida med korrekt teknik och slipning bättre än en smalare dito.
Har precis skaffat mig 110 breda skidor med radie på c:a 18 från att ha åkt på 95 breda med 19.5 i radie i flera år. Upplevde inga som helst problem med 95 i midja i stenhård isig pist men saknade lite flyt i offpist.
Har inte hunnit testa de nya skidorna än så undrar vad du exakt menar med för aggressiv kantvinkel/hängning?
typ 87/0.5 dvs spetsigare vinkel (aggressivare vinkel) istället för t.ex. 89/1 grader?
Eller menar du typ 87/1 grader

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp