Ross Scratch bindningar till Stöckli pistracers!?

Bredberg

Ny medlem
Go'afton!
Håller på o rättar till de värsta kompromisserna i skidkollektionen o lagt handpenning på ett par Stöckli Laser SC som jag tänkt ha som pistracers när sonen ligger o tränar med slalomklubben. Har ett par bindningar, Rossignol Scratch 120, som jag tänkt slänga på. Men funderar på om jag kanske gör nån mindre bra kompromiss då. Har sett att de flesta pistracers bygger upp bindningarna med en rejäl platta med en sån där glidskena. Men nån sån sitter inte på mina Stöckli skidor. O inte på mina bindningar. Gör jag smartare i att skaffa nån bindning med sån platta för att inte riskera skrapa i vid ordentlig kantning? Eller är det skit samma för oss som aldrig kör en tävling? Säljs det bindningar löst med sån platta eller lösa plattor?
Fattar överhuvudtaget inte vad det är för skillnad idag mellan bindningarna som marknadsförs mot typ Freeride o Park, som Ross Scratch, vs bindningarna som marknadsförs mot typ race, som Ross Axial WC. Ja, förutom bredden på stoppern förstås. Men den har jag tänkt byta. I övrigt ser dem lika ut för mina gamla ögon.
Nån som har koll, tips, åsikter...?
/Patrik

tror inte att du kan köpa plattan löst. för du menar väll skidor med integrerat bindnings system eller?

Eeeh, jo, det menar jag nog. Innebär det att antingen sitter det ett "integrerat bindningssystem" på skidan när den säljs eller inte. O sitter det inget så behövs det inte? Typ?
/P

Bredberg sa:
Eeeh, jo, det menar jag nog. Innebär det att antingen sitter det ett "integrerat bindningssystem" på skidan när den säljs eller inte. O sitter det inget så behövs det inte? Typ?
/P
om det itne finns något så ska du nog itne sätta på något heller.

Nähä, OK....
Blev bara lite konfunderad då i stort set alla andra pistracers verkar monterade m platta.
/P

Goddagens Bredberg.

Det finns höjningsplattor att köpa till och det rekommenderar jag att du gör. Raceskidor blir alltid roligare/snabbare med plattor. Lägger du ner dem ordentligt så kör du säkert pjäxan i snön annars. Alpingaraget och alpint i stockholm eller udens i göteborg kan säkerligen hjälpa dig. Jag vet att företaget VIST har haft en hel massa plattor tidigare men är inte helt uppdaterad i plattbranschen. :-)

http://www.vist.it/serie.dhtml?tp=2&PHPSESSID=f1c1c4b8fcce57a5848689c933b1ece9 WCR den översta skulle jag rekommendera som "pappa-platta". Den förbättrar bara skidans egenskaper utan att styva upp eller dämpa skidan.

Den stora skillnaden mellan bindningar för park/ freeride och pist är färgen. Därefter kommer bredden på skistoppers. Dina bindningar kommer säkert bli jättebra på den skidan om du får dit en centimeter platta eller nåt sånt.

Stepup sa:
Bredberg sa:
/P
Det lät ju väldigt genomtänkt......Du kan väl förklara varför?
Under de sista 10-12 åren har det pysslats med plattor av olika material och höjd till raceskidor otroligt mycket.

Ett integrerat bindningssystem används för att man ska tvinga köparen att välja bindning från det egna företaget. Det används även för att undvika att inkompetenta bakfulla ungdomar på skidorter borrar fel och förstör skidorna.

Senast ändrad:
OK, varmt tack för klargöranden Blackriverpaint. Jo, jag såg just att Tyrolia erbjuder plattor löst till sina bindningar oxå. Ska prata med butiken, Skidsport i Bromma, o se vad dem säger o kan få fram. När jag ändå lägger tyo 5000 på nya lagg kan jag ju lika gärna försöka få det så bra som möjligt...
/Patrik

Blackriverpaint sa:
Goddagens Bredberg.

Det finns höjningsplattor att köpa till och det rekommenderar jag att du gör. Raceskidor blir alltid roligare/snabbare med plattor. Lägger du ner dem ordentligt så kör du säkert pjäxan i snön annars. Alpingaraget och alpint i stockholm eller udens i göteborg kan säkerligen hjälpa dig. Jag vet att företaget VIST har haft en hel massa plattor tidigare men är inte helt uppdaterad i plattbranschen. :-)

http://www.vist.it/serie.dhtml?tp=2&PHPSESSID=f1c1c4b8fcce57a5848689c933b1ece9 WCR den översta skulle jag rekommendera som "pappa-platta". Den förbättrar bara skidans egenskaper utan att styva upp eller dämpa skidan.

Den stora skillnaden mellan bindningar för park/ freeride och pist är färgen. Därefter kommer bredden på skistoppers. Dina bindningar kommer säkert bli jättebra på den skidan om du får dit en centimeter platta eller nåt sånt.

Stepup sa:
Bredberg sa:
/P
Det lät ju väldigt genomtänkt......Du kan väl förklara varför?
Under de sista 10-12 åren har det pysslats med plattor av olika material och höjd till raceskidor otroligt mycket.

Ett integrerat bindningssystem används för att man ska tvinga köparen att välja bindning från det egna företaget. Det används även för att undvika att inkompetenta bakfulla ungdomar på skidorter borrar fel och förstör skidorna.
förlåt jag var nog lite trött igår...

Tillbaka
Topp