Rundresa i alperna

millaaa

Ny medlem
Rundresa i alperna
Vi är två tjejer som är i valet och kvalet. Efter att ha gjort 3 säsonger har vi iår tänkt att antingen dra till Kanada eller göra någon form av rundresa i alperna. Vi tänkte vara borta ca 5 veckor. Någon som vet om det finns någonstans där man kan kombinera flera olika skidorter på samma liftkort? Frankrike, Österrike, Schweiz, Italien..

Ha det gött! Melinda och Stina

Rundresa i alperna
Millaaa: Berätta gärna om du hittar ngn sån bra kombinationsmöjlighet i Alperna...tycker en sån resa låter sjukt bra! Hade ni tänkt stanna på ett ställe en vecka eller mycket mer dagsutflyktsbetonat?

Rundresa i alperna
Hmm, jag körde en roadtrip i alperna på 3 veckor förra året. Läste om ett kort som gällde för Engelberg, Andermatt och lite andra småorter, kmr tyvärr inte ihåg vad det hette men spana lite på google så kanske ni hittar det.

Förövrigt så är roadtrip i alperna sjukt kul. Turistbyråer är guld värda och oftast väldigt hjälpsamma vad gäller boende när man kmr fram till en ort på kvällen, är hungrig och bara vill ha billigaste möjliga säng.

Lycka till!

Rundresa i alperna
letar också efter olika stora liftkorts områden i schweiz... finns nog sådanna kort till alla regioner verkar det som...
Finns ju salzburg super ski cad i salzburger land Österrike, vilket jag och en kompis har gjort för förra vintern vilket var mkt kul. finns också snowcard.tirol.at har inte testat det men var vara grymt stort kort((1 Skipass
81 Skigebiete
Mehr als 960 Liftanlagen
Über 3.100 Pistenkilometer
vom 01.10.10 bis 15.05.11 )) http://www.brigels.ch/saisonabo/saisonabo-skipasssurselva.php där disentis och andermatt bla ingår, valais med bla zermatt verbier, http://www.valais.ch/files/?id=31384 (2500 chf) för en säsong som vuxen dyrt... men verkar vara grymt detta!! plus att man får 20% heliskiing bla

Skulle vara kul om någon kunde med erfrenhet från Italien och Frankrike kunde tips om kort etc

Bara man har en dator brukar man kunna hitta billigt boende över allt wifi finns ju i värnda by nuförtiden:)

Rundresa i alperna
hallå på er.
Resrutten är ändrad! Vi drar till Colorado istället (finns en tråd på forumet). Där kan man köpa ett sk epic-pass, kostar ca 600 dollar, gäller hela säsongen i 6 orter runt om i CO och någon ort i Cali. Tänkte hyra husbil och campa, åka skidor och ha det gött. häng på!
Milla

Rundresa i alperna
räknar lite på det, vi ska en sväng till Costa Rica efteråt så allt som allt så har vi väl tänkt oss runt 40000 kr. Vi är på jakt efter 2-3 sköna själar som vill hänga på, bara å höra av sig! 7 februari drar vi!

Rundresa i alperna
Chamonix Unlimited-kortet gäller för Courmayeur (Italien), Verbier (Schweiz) och givetvis Cham (Frankrike). Tre länder att åka skidor i och inte alls speciellt långt mellan orterna.

Rundresa i alperna
Lite sent nu kanske, men jag flyttade precis in i en 3 rums lägenhet i Valtournenche. Liftsystem hänger ihop med Cervinia som sitter ihop med Zermatt. Italien och Schweiz alltså. Min kompis är på väg ner nu till början av februari. Det finns 4 sängar i denna lägenhet så 2 sängar är lediga för 150€ per månad styck. Flyget till Milano går på en tusing och förbindelsen hit 17€. Vet inte vad ett månadskort kostar, men säsongskort gick på 870€.

Så om Canadaresan går lite över budget, eller om ni helt enkelt kan tänka er att spara 30,000 så rekomenderar jag en månad med bas i Italien :)

Finns även offpiståk ner till Courmeyeur och dom systemen. Tänkte besöka Alagna någon dag. Det är andra system där (tror inte liftkortet gäller) så då får man hitta något sätt att ta sig tillbaka på, men ska tydligen vara möjligt att åka ner på lite olika ställen på baksidan av Lyskam eller någon annan av de här 4500 meters topparna :) Ska ta över en vecka att åka sig genom Zermatt och Cervinia, så mer variation behövs knappast om man kan tänka sig samma backe mer än en gång :)

Rundresa i alperna
Blidee sa:
Hmm, jag körde en roadtrip i alperna på 3 veckor förra året. Läste om ett kort som gällde för Engelberg, Andermatt och lite andra småorter, kmr tyvärr inte ihåg vad det hette men spana lite på google så kanske ni hittar det.

Förövrigt så är roadtrip i alperna sjukt kul. Turistbyråer är guld värda och oftast väldigt hjälpsamma vad gäller boende när man kmr fram till en ort på kvällen, är hungrig och bara vill ha billigaste möjliga säng.

Lycka till!
Vi ska iväg på en liknande tripp i mars, 3,5 veckor. Spanar lite boende såhär i förhand men det känns lite svårt eftersom man inte vet riktigt vart man hamnar... Hur hade ni lagt upp det? Fixade ni allt boende på plats och funkade det? Vi planerar Österriken första veckan och sedan Schweiz.

Tips mottages tacksamt :)

Rundresa i alperna
Jag, min bror och en kompis var iväg på en 14 dagars "traintripping" under de nyår. Vad vi gjorde var att flyga ner till Züirch och därifrån tog vi tåg och buss till Churwalden där vi spenderade två dagar innan vi åkte vidare mot Andermatt. I Andermatt var vi två dagar innan vi drog vidare för tre dagar över nyår i Saas-Fee. Pga en liten planeringsmiss åkte vi tillbaka mot östra Schweiz och två dagar i Disentis innan vi avslutade med fem dagar i St Anton.

Gick väldigt smidigt att åka runt med tåg och buss i både Schweiz och Österrike och köper man ett half-price card i Zürich så får man sen precis som det låter halva priset på alla buss och tåg biljetter. Kostar 99 CHF och är lönsamt om man kommer att åka för mer än 200 CHF. Dock är det lite jobbigt att flytta runt på 40-50 kg packning på tåg men det går.

Jag/Vi fixade allt boende hemifrån och försökte hitta vandrarhem om möjligt och jag gjorde även en förfrågan till varje orts turistbyrå om de kunder tipsa om något. Turistbyråerna skickade ut min förfrågan till pensionat, hotell, vandrarhem etc. i varje ort och på så sätt löste det sig lätt och billigt. På vissa orter kunde vi även få student rabatt på liftkortet.

Hoppas detta kan hjälpa
Mvh
Filip

Rundresa i alperna
Tack för tipsen!

Hur var Disentis tyckte ni? Ett stopp där ligger med i planeringen.

Vi letar boende för fullt, mycket är dock fullbokat och en hel del alldeles för dyrt. Får se om vi kanske chansar en del och letar upp något på plats.

Mvh Helena

Tillbaka
Topp