Ryanair

• Trådstartare Trådstartare N_P
  • Start datum Start datum

N_P

Medlem
Ryanair
Tjenare
jag ska ner till serre chevalier i slutet av februari och flyger med ryanair, men det jag undrar är om någon vet vad det kan ev kosta att ta med sig skidorna? vore skit schysst

MVH
Niklas

Ryanair
nar jag kolla sist sa var det en rejal slant med de..kollla istallet med norwegian som tar betydligt mindre..eller se om lufthansa/sas/swiss har na specialerbjudande etc sa kostar det inget extra..vet inte varfor man skulle vilja kranga in sig i ett ryanair plan nu nar det kostar knappt nat att flyga mwd seriosa bolag..visst,for ett paar ar sen np eller om man ska pa en snabb business trip men resa med baggage??lol

Ryanair
Sist jag kollade på ryanairs hemsida så kostade det ca 500 av rikets finaste riksdaler att ta med sig skidor. Vilket gjorde att andra bolag med lite "dyrare" biljetter men utan avgift för skidorna blev billigare i alla fall. För ryanair måste du ju även betala för incheckat bagage om jag inte minns helt fel.

Ryanair
Ryanair är det enda "billiga" bolag jag hittat som flyger direkt till Grenoble. Så vill du undvika transporter inom Frankrike så har du inte så mycket val. Ryanair tar betalt för bagage och skidor. Ryanair tar 40 euro för skidfrakt enkel resa, så 80 euro tur och retur kostar det. När jag kollade tur och retur till Grenoble v. 11 kostade det 2.700 med en 20 kg väska och skidfrakt.

Ett alternativ som kan vara värt att kolla upp är flyg till Geneve eller Paris dit det går massor av billiga flighter (framförallt Easyjet och Norwegian, till Paris har SAS många billiga flighter också), och sen tåg till Grenoble. Tåget i Frankrike är billigt och snabbt. Tar ca 3h från Paris med snabbtåg till Grenoble, och ca 2 h mellan Geneve och Grenoble. En biljett kostar från 25euro upp till 100, så det skiljer jättemycket mellan olika tåg.

Lycka till

Ryanair
forutom att ryanair tar betalt sjukt mycke for varje stracka sa som nid sa sa maste du betala for incheck,ta sig till/fran skavsta etc etc..
kollade bara upp ett snabbt pris pa norwegian :sthlm-geneve slutet av feb, 1 vecka.. runt 1000 spann tur/retur + 470 i skid baggage (tur/retur,235 varje stracka)+140(ett 20kg koli tur/retur) =1600 spann typ
sen resa geneve till grenoble med bus/tag kan man kopa tur/retur biljett for runt 50/60 euro.. sa totalt runt 2100 spann..
samma pa ryan air (hittade resa pa lordag dit och 2 veckor senare lordag tillbaka, fanns inga platser pa nat annat datum runt slutet av feb kostnad 890 typ, 1 koli max 20kg =660,1 par skidor=880..sa totalt nastan 2.4..och da kanske ryan air fortf. klagar om din skidvaska ar for tung etc..for lang etc..och sa flyger du i stolar som e helt galet sma o tranga...dessutom sa e det val runt 140 sthlm-skavsta eller hur ? med pendeln sthlm-arlanda e det typ 40/50 eller sa,det va iaf det jag betala for nan vecka sen nar jag flog med norwegian till oslo.
sa jag skulle verkligen kolla om det e vart med ryanair altsa..

Ryanair
åker till genoble på på lördag, betalade 3300kr för 3 personer tur och retur med skidor och bagage för alla, 1100kr ToR, om jag inte minns fel betalade vi 600kr för skidorna

Ryanair
Flyg till Paris eller Geneve istallet och sa tar du taget/bussen till Briancon alt flygbussen till Grenoble och sedan bussen/taget till Briancon. Buss, transisere.fr, tag SNCF.fr. Jag bor sjalv for tillfallet i Grenoble sa jag har testat det manga ganger...:)

Ryanair
Kan dessutom konstatera efter att just ha bokat en resa med Ryanair att de tar en växelkurs när man bokar resa på 9.50 för en euro, att jämför med typ 8.95 som restan av marknaden tar... Hade inte resan passat så bra i schemat att hade jag valt bort Ryanair i ren protest.

Ryanair
OK, lite OT men... Swiss första veckan i feb, 1300 t o r till Zürich (direktflyg). Gratis skidfrakt, fräscht flyg, trevlig personal, riktiga flygplatser med flera anslutningsalternativ. Tågstation i källaren och tåg som tar dig många orter. Inte förstahandsvalet om man ska till Serre kanske, men ett tips till nästa resa.

Ryanair
Dannie sa:
Flyg till Paris eller Geneve istallet och sa tar du taget/bussen till Briancon alt flygbussen till Grenoble och sedan bussen/taget till Briancon. Buss, transisere.fr, tag SNCF.fr. Jag bor sjalv for tillfallet i Grenoble sa jag har testat det manga ganger...:)
låter fruktansvärt omständigt för att spara någon hundring!

Ryanair
Freppo sa:
åker till genoble på på lördag, betalade 3300kr för 3 personer tur och retur med skidor och bagage för alla, 1100kr ToR, om jag inte minns fel betalade vi 600kr för skidorna
hmm,med ryanair?? pa deras hemsida star det 440 per vag med skidor och 140 for bagage, ..men anda..1100 ToR med ryanair nar det e inte altfor mycke mer med lite tur pa annat BRA bolag..inte direkt mycke till val :P men ha det sa kul da ;)

Ryanair
Går det några direktflyg till Turin?

Tydligen så stannar snabbtåget Paris - Milano i Oulx, därifrån är det bara en timmas transfer. Är man mer tids- än prismedveten är det ett intressant alternativ.

SAS Köpenhamn 8:25 -> Milano Malpensa 10:35
Tåg Milano Malpensa 11:22 -> Oulx 14:36
Förbokad transfer Oulx 14:45 -> Serre Chevalier 15:45

Ryanair
Vi har tidigare flugit med Ryan Air till Grenoble. Det fungerade bra (förrutom den extra transporten ut till Skavsta), men visst tar dom mer betalt för baggaget än andra bolag. Alla uppgifter finns dock på alla flygbolagens sidor så det brukar vara lätt att jämföra totalsummorna. Brukar kallas "Specialbaggage".

Efter några turer ut i Europa så har vi fastnat för Lufthansa. Allt baggage ingår samt även mat & dryck ombord. Dom är alltid i tid och planen är fräscha och rymliga. Brukar ofta gå att hitta resor för kring 1000-lappen (tur & retur) om man bokar i tid.

Ryanair
Jag flög till Bergamo för två veckor sedan, då kostade det 880 kr för att få med sig skidorna (sportpaket). Tidigare år har det kostat 350, HATA RYANAIR !!!

Ryanair
Christian123 sa:
Går det några direktflyg till Turin?

Tydligen så stannar snabbtåget Paris - Milano i Oulx, därifrån är det bara en timmas transfer. Är man mer tids- än prismedveten är det ett intressant alternativ.

SAS Köpenhamn 8:25 -> Milano Malpensa 10:35
Tåg Milano Malpensa 11:22 -> Oulx 14:36
Förbokad transfer Oulx 14:45 -> Serre Chevalier 15:45
Tja,

Ja det är lite av en djungel att hitta en resa till bra pris som dessutom inte är alltför osmidig kommunikations och tidsmässigt.

Jag ska själv ner till Serre den 31/1. Bokade flyget typ i November. Ryan Air blev klart dyrast pga deras uppfuckade priser för att ta med bagage osv.

Jag var oxå inne på att flyga till Turin, men det gick bort eftersom jag var tvungen att mellanlanda i Frankfurt tror jag det var och där är flygplatsskatten rätt hög. Dessutom tog Lufthansa en rätt fet peng för specialbagage, (min boardbag).

Billigast för mig blev ett direktflyg med SAS till Milano/Linate, flygtid typ 2h 45min. Sen blir det tåg till Turin och vidare till Briancon :)

Ryanair
Många klagar på Ryanair och deras avgifter. Jag kan bara säga att när jag bokade Grenoble tur och retur för v.10-11 så landade det på en tusenlapp ungefär. Sen la jag till skidorna också och då slutade det med 2000. Om jag ska vara ärlig så kan jag itne säga att jag tycker det känns så dyrt. Om man vill snåla lite extra så kan man bara strunta i att ha vanligt incheckat bagage med sig eftersom du får ha 20 kilo i skidbagen. 20 kg o skidbag plus handbagage känns som att det räcker rätt långt. Sen när det gäller transfer så skulle jag rekommendera Turin om du nu ska till Serre. Sen skulle jag kikat på hyrbil (även om du är själv så brukar det ligga på kanske en tusenlapp för en vecka för minsta bilen)eftersom man får rätt schyssta deals med Hertz om man flyger Ryanair. Visserligen är standardtågen jäkligt billiga i Italien men de tar ju i gengäld rejält med tid. Sen brukar alltid bussarna i samband med alporter vara ganska rejält prissatta.

Ryanair
ErikDragon sa:
Dessutom tog Lufthansa en rätt fet peng för specialbagage, (min boardbag).
fran lufthansa.com:
"Sporting equipment where the ‘Weight Concept' applies
For the Weight Concept, one ski equipment in addition to the baggage allowance is free of charge. "

"Sporting Equipment where the 'Piece Concept' applies
For the Piece Concept, sports baggage in the category Small, including Golf and Ski, is included in the baggage allowance and will only be charged if the number of permitted pieces of luggage is exceeded. All other types of sports equipment will be charged for.
Where only one piece of luggage is included in the baggage allowance in Economy Class, one additional piece of ski baggage is allowed free of charge."

Ryanair
deltaboarder: Jag flyger med SAS, det kanske spelar in? Alltså resan jag kollade på till Turin, var via SAS, men Lufthansa ingår ju i Star Alliance, så just den rutten var med Lufthansa. När jag kollade pris på boardbag så hänvisade SAS mig vidare till Lufthansa. Jag ringde dit och fick då ett pris på 700 spänn enkel resa.

Det kanske är annorlunda om man bokar sin resa direkt från Lufthansa?? Det var dock inte ett alternativ eftersom jag hade massa eurobonuspoäng från SAS vilket täckte hela resan inkl bagage free of charge, (2 st max 20-25 kg eller nåt sånt).

Pillard, resan dörr till dörr:

Hem - Arlanda : 0 kr, (får skjuts av snäll mamma)
Arlanda - Linate: 299 kr tor (betalar endast flygskatt eftersom jag använde mina eurobonus till resten)
Linate - Milano Centrale: ca 50-100 kr tror jag, ska gå nån form av flygbuss.
Milano - Turin, ca 10 euro enkel, ca 20 euro om man tar typ deras x2000, då blir restiden ca 1h20 min ist för ca 2h
Turino - Serre, blir högst troligen hämtad av polare, så ja soppapengar då

Totti blir det nog under tusenlappen, men det är klart att resvägen kanske inte är världens smidigaste. Mitt resepris är inte helt relevant i sammanhanget heller, eftersom jag betalade så lite för flyget iom eurobonuspoängen :)

Ryanair
men dem som nu har tagit med sig skidorna på ryanair har ni haft problem med vikt och så?, eller är dem schyssta på de. Jag tänkte ta en dakine double concourse väska för att få med mig allt, men de känns som att ja kommer krossa 20 kg direkt=P låter detta som en helt dum grej att göra eller ska ja köra något annat fodral?

tack även för alla svar!!=)

MVH
Niklas

Ryanair
ErikDragon sa:
deltaboarder: Jag flyger med SAS, det kanske spelar in? Alltså resan jag kollade på till Turin, var via SAS, men Lufthansa ingår ju i Star Alliance, så just den rutten var med Lufthansa. När jag kollade pris på boardbag så hänvisade SAS mig vidare till Lufthansa. Jag ringde dit och fick då ett pris på 700 spänn enkel resa.

Det kanske är annorlunda om man bokar sin resa direkt från Lufthansa?? Det var dock inte ett alternativ eftersom jag hade massa eurobonuspoäng från SAS vilket täckte hela resan inkl bagage free of charge, (2 st max 20-25 kg eller nåt sånt).

Pillard, resan dörr till dörr:

Hem - Arlanda : 0 kr, (får skjuts av snäll mamma)
Arlanda - Linate: 299 kr tor (betalar endast flygskatt eftersom jag använde mina eurobonus till resten)
Linate - Milano Centrale: ca 50-100 kr tror jag, ska gå nån form av flygbuss.
Milano - Turin, ca 10 euro enkel, ca 20 euro om man tar typ deras x2000, då blir restiden ca 1h20 min ist för ca 2h
Turino - Serre, blir högst troligen hämtad av polare, så ja soppapengar då

Totti blir det nog under tusenlappen, men det är klart att resvägen kanske inte är världens smidigaste. Mitt resepris är inte helt relevant i sammanhanget heller, eftersom jag betalade så lite för flyget iom eurobonuspoängen :)
Hehe, nae. Det svaret var väl inte relevant för någon annan...

Ryanair
N_P sa:
men dem som nu har tagit med sig skidorna på ryanair har ni haft problem med vikt och så?, eller är dem schyssta på de. Jag tänkte ta en dakine double concourse väska för att få med mig allt, men de känns som att ja kommer krossa 20 kg direkt=P låter detta som en helt dum grej att göra eller ska ja köra något annat fodral?

tack även för alla svar!!=)

MVH
Niklas
Jag skulle inte chansa med vikten. Ryanair måste ju hämta sina pengar nånstans och de brukar inte vara snälla mot övervikt...

Ryanair
ErikDragon: hmmm, hur de gör vid codeshare har jag ingen aning om, men fran ditt fall verkar det ju som att de följer biljettutställarens (SAS) policy (som jag antar är att ta betalt)... följdfragan da blir iof om det bara hände för att du ringde (klart det star ju att man skall ringa), om du inte ringt fragan är om verkligen incheckningen hade brytt sig om biljettutställare eller vägrat för att du inte ringt... a andra sidan var säkert första checkin med SAS som checkin-agent och de borde ju ha koll... men har svart att tänka att säg LH checkin i Turin skulle veta/tänka pa att ta betalt av dig...

Ryanair
Pillard, nä det är mycket möjligt att det inte var så relevant :) Men vad jag iaf försökte komma till är att det är lite "djungel" att hitta smidigaste och billigaste resan ner dit. Det skiljer som sagt en hel del beroende på resväg, priser för specialbagage, flygplatsskatter, vilken dag man reser osv.

Trots att Ryan air är ett lågprisflyg, så är de ändå inte alltid billigast om man ser till den totala reskostnaden....

deltab0arder, ja du har säkert rätt i att det hade gått att få med sig grejerna ändå, vet inte hur bra koll de har på sånt där, säkert är det oftast inga problem :)

Den stora anledningen att jag till slut bokade flighten till Milano istället för Turin, var att flygskatten skiljde så mycket, annars hade det ju rent resvägsmässigt varit ett bättre alternativ....

Ryanair
Sist jag skulle hem från Milano med Ryanair, så skulle dom ha €10/kg övervikt. Min väska vägde +30kg.. Som tur var kunde jag trycka ner en massa prylar i skidfodralet och fick ha 2st handbaggage.

Dessutom har dom inget kollektivavtal.

Ryanair
deltab0arder sa:
ErikDragon: hmmm, hur de gör vid codeshare har jag ingen aning om, men fran ditt fall verkar det ju som att de följer biljettutställarens (SAS) policy (som jag antar är att ta betalt)... följdfragan da blir iof om det bara hände för att du ringde (klart det star ju att man skall ringa), om du inte ringt fragan är om verkligen incheckningen hade brytt sig om biljettutställare eller vägrat för att du inte ringt... a andra sidan var säkert första checkin med SAS som checkin-agent och de borde ju ha koll... men har svart att tänka att säg LH checkin i Turin skulle veta/tänka pa att ta betalt av dig...
Det är carrier vid första delen i resan som bestämmer om de skall ta betalt för skidfrakt eller ej. Suger när man t ex köpt biljett från ett bolag inom Star Alliance som har gratis skidfrakt och sedan är SAS carrier när du checkar in på Arlanda. Då blir det skidfrakt.

Ryanair
ErikDragon sa:
Pillard, nä det är mycket möjligt att det inte var så relevant :) Men vad jag iaf försökte komma till är att det är lite "djungel" att hitta smidigaste och billigaste resan ner dit. Det skiljer som sagt en hel del beroende på resväg, priser för specialbagage, flygplatsskatter, vilken dag man reser osv.

Trots att Ryan air är ett lågprisflyg, så är de ändå inte alltid billigast om man ser till den totala reskostnaden....

deltab0arder, ja du har säkert rätt i att det hade gått att få med sig grejerna ändå, vet inte hur bra koll de har på sånt där, säkert är det oftast inga problem :)

Den stora anledningen att jag till slut bokade flighten till Milano istället för Turin, var att flygskatten skiljde så mycket, annars hade det ju rent resvägsmässigt varit ett bättre alternativ....
Hehe, visst är det så att det kan vara en djungel. Vi har dock alltid varit ett gäng och då är hyrbil helt överlägset. Billigast hyrbil brukar man också få hos Hertz så därför brukar vi inte orka leta så mycket. Dock tycker jag ofta att Ryan får oförtjänt mycket skit. Visst är det budget men vad gör det egentligen? Så länge man kommer fram är jag nöjd. Visst skulle jag flyga längre så vill jag ju ha bekvämare säten och så men ner till alperna skulle man ju kunna sitta i fraktrummet på en gammal hercules i värsta fall...

Ryanair
Bokade precis flyg ner till alperna (Geneve) den 5 mars till 23 mars. Ner flyger vi Norwegian för 395:-. Hem var EasyJet billigast. Typ 235 spänn eller nåt sånt. Däremot har de lite drag åt RyanAir gällande konstiga kreditkortsavgifter etc.

Men för 5 personer slutade allt som allt ToR ca 1050:- med skidfrakt. 3 st skidpaket, har aldrig varit några problem för mig att köra dubbla skidor i ett fodral (15 kg brukar vara gränsen för skidpaket).

Ja, snål kanske man är... eller så är det så att jag hellre lägger pengarna på fler skiddagar än ge dom till flygbolagen.

Så mitt tips är att kolla enkelbiljetter istället för tur och retur biljetter, då tur och retur biljetter tar endast hänsyn till pris i samma bolag eller flygallians. Så om ett bolag har billiga resor ena vägen, men ligger högre på hemvägen så kan de vara svåra att hitta.

Lånar tråden till en egen fråga... Hyrbil i Geneve. Är det lag på snökedjor i de franska alperna, typ vägarna upp till Les Arcs, La Plagne, Val Thorens och Val D´isere. Och annars, tror ni det kommer behövas i Mars?

Ryanair
Simon_Bylund sa:
Bokade precis flyg ner till alperna (Geneve) den 5 mars till 23 mars. Ner flyger vi Norwegian för 395:-. Hem var EasyJet billigast. Typ 235 spänn eller nåt sånt. Däremot har de lite drag åt RyanAir gällande konstiga kreditkortsavgifter etc.

Men för 5 personer slutade allt som allt ToR ca 1050:- med skidfrakt. 3 st skidpaket, har aldrig varit några problem för mig att köra dubbla skidor i ett fodral (15 kg brukar vara gränsen för skidpaket).

Ja, snål kanske man är... eller så är det så att jag hellre lägger pengarna på fler skiddagar än ge dom till flygbolagen.

Så mitt tips är att kolla enkelbiljetter istället för tur och retur biljetter, då tur och retur biljetter tar endast hänsyn till pris i samma bolag eller flygallians. Så om ett bolag har billiga resor ena vägen, men ligger högre på hemvägen så kan de vara svåra att hitta.

Lånar tråden till en egen fråga... Hyrbil i Geneve. Är det lag på snökedjor i de franska alperna, typ vägarna upp till Les Arcs, La Plagne, Val Thorens och Val D´isere. Och annars, tror ni det kommer behövas i Mars?
Lagar vågar jag inte säga nåt om faktiskt men jag kan bara ge en story från förra året när vi körde upp från Turin till Serre och det började snöa (vecka 9). Jag kan lova att vi inte hade kommit fram utan kedjor. Slingervägen upp till Val Thorens känns ännu mer hopplös ifall det snöar. Kanske att det går att ta sig till Val D'isere, eftersom byn ligger vettigt lågt och det inte är några berg på vägen.

Däremot skulle jag kolla priserna på kedjehyra eftersom det nog ofta är billigare att köpa på biltema och ta med sig ner. De brukar ta helt orimligt betalt för kedjor hos uthyrarna...

Ryanair
Simon: jag vet inte hur de hanterar snökedjor lagtekniskt i frankrike, men tänk pa att det inte bara är en lagfraga utan även en försäkringsteknisk fraga. Mars finns det ju alltid risk för snöfall. Les Arcs vägen behöver def kedjor om det snöat en del.

snorkel sa:
Det är carrier vid första delen i resan som bestämmer om de skall ta betalt för skidfrakt eller ej. Suger när man t ex köpt biljett från ett bolag inom Star Alliance som har gratis skidfrakt och sedan är SAS carrier när du checkar in på Arlanda. Då blir det skidfrakt.
Jag tror dig absolut om du säger det, och det later ju inte helt orimligt. Men i det utomeuropeiska fallet är det atminstone annorlunda - checkar jag in med united för en inrikes i usa och har en vidare biljett med lufthansa till europa da behöver jag inte betala uniteds normala baggageavgift....

Tillbaka
Topp