Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
låter fruktansvärt omständigt för att spara någon hundring!Dannie sa:Flyg till Paris eller Geneve istallet och sa tar du taget/bussen till Briancon alt flygbussen till Grenoble och sedan bussen/taget till Briancon. Buss, transisere.fr, tag SNCF.fr. Jag bor sjalv for tillfallet i Grenoble sa jag har testat det manga ganger...![]()
hmm,med ryanair?? pa deras hemsida star det 440 per vag med skidor och 140 for bagage, ..men anda..1100 ToR med ryanair nar det e inte altfor mycke mer med lite tur pa annat BRA bolag..inte direkt mycke till val :P men ha det sa kul daFreppo sa:åker till genoble på på lördag, betalade 3300kr för 3 personer tur och retur med skidor och bagage för alla, 1100kr ToR, om jag inte minns fel betalade vi 600kr för skidorna
Tja,Christian123 sa:Går det några direktflyg till Turin?
Tydligen så stannar snabbtåget Paris - Milano i Oulx, därifrån är det bara en timmas transfer. Är man mer tids- än prismedveten är det ett intressant alternativ.
SAS Köpenhamn 8:25 -> Milano Malpensa 10:35
Tåg Milano Malpensa 11:22 -> Oulx 14:36
Förbokad transfer Oulx 14:45 -> Serre Chevalier 15:45
fran lufthansa.com:ErikDragon sa:Dessutom tog Lufthansa en rätt fet peng för specialbagage, (min boardbag).
Hehe, nae. Det svaret var väl inte relevant för någon annan...ErikDragon sa:deltaboarder: Jag flyger med SAS, det kanske spelar in? Alltså resan jag kollade på till Turin, var via SAS, men Lufthansa ingår ju i Star Alliance, så just den rutten var med Lufthansa. När jag kollade pris på boardbag så hänvisade SAS mig vidare till Lufthansa. Jag ringde dit och fick då ett pris på 700 spänn enkel resa.
Det kanske är annorlunda om man bokar sin resa direkt från Lufthansa?? Det var dock inte ett alternativ eftersom jag hade massa eurobonuspoäng från SAS vilket täckte hela resan inkl bagage free of charge, (2 st max 20-25 kg eller nåt sånt).
Pillard, resan dörr till dörr:
Hem - Arlanda : 0 kr, (får skjuts av snäll mamma)
Arlanda - Linate: 299 kr tor (betalar endast flygskatt eftersom jag använde mina eurobonus till resten)
Linate - Milano Centrale: ca 50-100 kr tror jag, ska gå nån form av flygbuss.
Milano - Turin, ca 10 euro enkel, ca 20 euro om man tar typ deras x2000, då blir restiden ca 1h20 min ist för ca 2h
Turino - Serre, blir högst troligen hämtad av polare, så ja soppapengar då
Totti blir det nog under tusenlappen, men det är klart att resvägen kanske inte är världens smidigaste. Mitt resepris är inte helt relevant i sammanhanget heller, eftersom jag betalade så lite för flyget iom eurobonuspoängen![]()
Jag skulle inte chansa med vikten. Ryanair måste ju hämta sina pengar nånstans och de brukar inte vara snälla mot övervikt...N_P sa:men dem som nu har tagit med sig skidorna på ryanair har ni haft problem med vikt och så?, eller är dem schyssta på de. Jag tänkte ta en dakine double concourse väska för att få med mig allt, men de känns som att ja kommer krossa 20 kg direkt=P låter detta som en helt dum grej att göra eller ska ja köra något annat fodral?
tack även för alla svar!!=)
MVH
Niklas
Det är carrier vid första delen i resan som bestämmer om de skall ta betalt för skidfrakt eller ej. Suger när man t ex köpt biljett från ett bolag inom Star Alliance som har gratis skidfrakt och sedan är SAS carrier när du checkar in på Arlanda. Då blir det skidfrakt.deltab0arder sa:ErikDragon: hmmm, hur de gör vid codeshare har jag ingen aning om, men fran ditt fall verkar det ju som att de följer biljettutställarens (SAS) policy (som jag antar är att ta betalt)... följdfragan da blir iof om det bara hände för att du ringde (klart det star ju att man skall ringa), om du inte ringt fragan är om verkligen incheckningen hade brytt sig om biljettutställare eller vägrat för att du inte ringt... a andra sidan var säkert första checkin med SAS som checkin-agent och de borde ju ha koll... men har svart att tänka att säg LH checkin i Turin skulle veta/tänka pa att ta betalt av dig...
Hehe, visst är det så att det kan vara en djungel. Vi har dock alltid varit ett gäng och då är hyrbil helt överlägset. Billigast hyrbil brukar man också få hos Hertz så därför brukar vi inte orka leta så mycket. Dock tycker jag ofta att Ryan får oförtjänt mycket skit. Visst är det budget men vad gör det egentligen? Så länge man kommer fram är jag nöjd. Visst skulle jag flyga längre så vill jag ju ha bekvämare säten och så men ner till alperna skulle man ju kunna sitta i fraktrummet på en gammal hercules i värsta fall...ErikDragon sa:Pillard, nä det är mycket möjligt att det inte var så relevantMen vad jag iaf försökte komma till är att det är lite "djungel" att hitta smidigaste och billigaste resan ner dit. Det skiljer som sagt en hel del beroende på resväg, priser för specialbagage, flygplatsskatter, vilken dag man reser osv.
Trots att Ryan air är ett lågprisflyg, så är de ändå inte alltid billigast om man ser till den totala reskostnaden....
deltab0arder, ja du har säkert rätt i att det hade gått att få med sig grejerna ändå, vet inte hur bra koll de har på sånt där, säkert är det oftast inga problem
Den stora anledningen att jag till slut bokade flighten till Milano istället för Turin, var att flygskatten skiljde så mycket, annars hade det ju rent resvägsmässigt varit ett bättre alternativ....
Lagar vågar jag inte säga nåt om faktiskt men jag kan bara ge en story från förra året när vi körde upp från Turin till Serre och det började snöa (vecka 9). Jag kan lova att vi inte hade kommit fram utan kedjor. Slingervägen upp till Val Thorens känns ännu mer hopplös ifall det snöar. Kanske att det går att ta sig till Val D'isere, eftersom byn ligger vettigt lågt och det inte är några berg på vägen.Simon_Bylund sa:Bokade precis flyg ner till alperna (Geneve) den 5 mars till 23 mars. Ner flyger vi Norwegian för 395:-. Hem var EasyJet billigast. Typ 235 spänn eller nåt sånt. Däremot har de lite drag åt RyanAir gällande konstiga kreditkortsavgifter etc.
Men för 5 personer slutade allt som allt ToR ca 1050:- med skidfrakt. 3 st skidpaket, har aldrig varit några problem för mig att köra dubbla skidor i ett fodral (15 kg brukar vara gränsen för skidpaket).
Ja, snål kanske man är... eller så är det så att jag hellre lägger pengarna på fler skiddagar än ge dom till flygbolagen.
Så mitt tips är att kolla enkelbiljetter istället för tur och retur biljetter, då tur och retur biljetter tar endast hänsyn till pris i samma bolag eller flygallians. Så om ett bolag har billiga resor ena vägen, men ligger högre på hemvägen så kan de vara svåra att hitta.
Lånar tråden till en egen fråga... Hyrbil i Geneve. Är det lag på snökedjor i de franska alperna, typ vägarna upp till Les Arcs, La Plagne, Val Thorens och Val D´isere. Och annars, tror ni det kommer behövas i Mars?
Jag tror dig absolut om du säger det, och det later ju inte helt orimligt. Men i det utomeuropeiska fallet är det atminstone annorlunda - checkar jag in med united för en inrikes i usa och har en vidare biljett med lufthansa till europa da behöver jag inte betala uniteds normala baggageavgift....snorkel sa:Det är carrier vid första delen i resan som bestämmer om de skall ta betalt för skidfrakt eller ej. Suger när man t ex köpt biljett från ett bolag inom Star Alliance som har gratis skidfrakt och sedan är SAS carrier när du checkar in på Arlanda. Då blir det skidfrakt.