Ryggont :/

Timbe

Medlem
Har börjat jibba nyligen och nu när snön kommer har jag byggt en egen liten backyard med ett litet hopp och helt platt landning.

Fick ont i ryggen förra året efter en del ostabila landningar som tydligen var ganska påfrestande.

Köpte en ryggplatta så jag inte skulle skada mig ytterligare.

Och nu har jag ont igen, smärtan kommer när jag landar osmidigt, när kroppen trycks ihop i landningarna och smärtan sitter kvar i vissa rörelser även utan skidor på.

Någon som har ngt bra tips på rehab eller liknande?

gå till en sjukgymnast som är ansluten till landstinget så kostar det inte mycket. Du kan gå till en osteopat/naprapat annars om du vill. Sen när du fått ett utlåtande så kommer du förmodligen få börja träna både ryggen och magen. med lite olika övningar. För att bygga upp styrka i musklerna och för att hålla ryggen rörlig och smidig.

Krävs mycke muskler i rygg osv för att klara platta landningar, annars tar ryggen stryk. sjukgymnast är väl gratis tills Man är 20 tror jag så passa på om du inte fyllt;)

Träna massor... Nu är det ju tyvärr lite sent att börja bygga ordentligt inför säsongen. Jag skulle annars rekommendera rejäl bålträning, även "off-season" och kanske börja hoppa trampolin (stor studsmatta, inte sånt du hoppar ner i vatten ifrån...) när du byggt upp ryggen lite? Trampolin är jäkligt bra stabilitetsträning och dessutom får du ju öva på tricken så du lär dig att kontrollera kroppen i luften.

Jag är långt ifrån nån expert på sånt här men jag har stora problem med delar av kroppen själv och det kommer av dålig grundträning i unga år så se till att sköt grundfysiken när kroppen är ung och snabbläkande...

mm, har du ont av det så ska du se till att bli av med det onda först. Är något skadat så finns det en risk att du förvärrar det annars. Det har jag gjort...

Ett annat tips kan ju vara att vara mjuk i landningarna, landar man stelt eller med raka ben/böjd rygg så får man lätt ont i ryggen, var avslappad och ta smällen med benmuskerna istället för med själva sklettet. Försök att landa med mjuka ben och ganska normal avslappnad position, ta smällen med musklerna istället för sklettet.

Kan vara en orsak till problemet.. antar att landningen du hade var platt också? isåfall är de inte så konstigt..

se till att träffa sjukgymnast som ovanstående skrivit!

på vilket sätt får du ont i ryggen? jag har själv haft ryggproblem i några år. Spelar ingen roll att jag tränar dom flesta dagar i veckan. När jag var hos kiropraktor för att tag sen så sa han att några kotor var intryckta och detta drog i nå leder mellan bröstkorg å skuldror så det låser sig.

kan berätta och rekommendera till ALLA att det är bra att gå till naprapat även fast man inte har ont. Jag gick förra veckan, bara för säkerhets skull. För att denna sport sliter mycket på bl.a rygg så kan det vara bra att kolla upp så allt ser bra ut. Och utan att jag hade ont så kunde han se att ryggen redan var sliten och jag har bara hållt på med denna sport i ca 3 år. Och det är ju diskarna som blir slitna, om man som jeppe säger, inte landar mjukt med hela kroppen utan landar i botten och försöker stå tricket så stäckt som möjligt.

Och man behöver inte "knäcka ut" ryggen osv hos naprapater. Utan strechövningar, andra övningar som i mitt fall visade sig vara nyttigt för bl.a stel höft på ena sidan, sättning i ryggslutet, allt utan att jag visste om det.

så rekomeenderar att alla bör gå nån gång om man aldrig besökt naprapat eller liknande tidigare!

Tillbaka
Topp