Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det skyddar förvisso förutsatt att ryggsäcken håller sig på plats vilket sällan är fallet under en rejäl krasch.Mountain_Man sa:Hmmm ... ska man va politiskt korrekt är det naturligtvis så att ryggskyddet ska sitta på även under ryggsäcken.
Jag har dock själv fuskat rejält med det där senaste vintrarna och plockat av ryggskyddet när det varit aktuellt att köra med offpistkittet (ryggsäck, transciever, spade, sond, hudar mm.). Det har helt enkelt blivit för varmt och "pylsigt" med ryggskyddet under ryggsäcken. Jag har försvarat det med (genetemot mig själv ...) med att en fylld ryggsäck rimligtvis är ett minst lika bra ryggskydd som en tunn platta på ryggen, eller?
Ett alternativ är annars att välja en ryggsäck med ett inbyggt skydd, typ Ortovox.
That´s all kids!
MM
Typ: Ortovox ...
instämmer till fullo. har själv kört med ortovoxrygga med integrerat ryggskydd och tyckte inte det var nån hit. kändes absolut inte så safe att jag skulle köra utan ryggskydd. dessutom täcker det ju en mindre del av ryggen än många "riktiga" ryggskydd idag. ett billigt alternativ där man tummar lite på säkerheten, inte mer än så imo.Reine sa:Det skyddar förvisso förutsatt att ryggsäcken håller sig på plats vilket sällan är fallet under en rejäl krasch.Mountain_Man sa:Hmmm ... ska man va politiskt korrekt är det naturligtvis så att ryggskyddet ska sitta på även under ryggsäcken.
Jag har dock själv fuskat rejält med det där senaste vintrarna och plockat av ryggskyddet när det varit aktuellt att köra med offpistkittet (ryggsäck, transciever, spade, sond, hudar mm.). Det har helt enkelt blivit för varmt och "pylsigt" med ryggskyddet under ryggsäcken. Jag har försvarat det med (genetemot mig själv ...) med att en fylld ryggsäck rimligtvis är ett minst lika bra ryggskydd som en tunn platta på ryggen, eller?
Ett alternativ är annars att välja en ryggsäck med ett inbyggt skydd, typ Ortovox.
That´s all kids!
MM
Typ: Ortovox ...
Sedan kommer tillägget att om baksidan på ryggan inte har platta så kan du få ett väldigt obekvämt spadblad eller något liknande i ryggen om du landar hårt.
Ett ryggskydd går dessutom längre ned över svanken än en rygga.
På många tävlingar är det obligatoriskt med båda.
Jag kör alltid båda och har aldrig upplevt det som ett problem.
//Reine
Jag brukar använda en Haglöf ACE. Sitter skitbra på mig iaf. Väger lätt och är lagom i storlek för det jag använder ryggan till. Finns i tre olika storlekar.Megadozer sa:Ja, det var liksom bara en tanke att det skulle bli "bylsigt". Jag åker med ryggskydd nu så det låter bra som ni alla säger, dvs att det inte är ett problem. by the way, har ni något bra tips på rygga för liftburen off-pist? Vill gärna ha en som sitter tight och inte fladdrar omkring på ryggen när man åker. Plats för nödvändig utrustning förståss men tänker inte bo på fjället =)
Senaste åren har jag kört med Black Diamond Covert, Outlaw och AgentMegadozer sa:@Reine; det känns kanske som du är den mest erfarna åkaren här, så följdfrågan är; vad använder du själv för rygga?
Addnature hade den i sitt sortiment förra året. Hör med dem om de kommer ta in den iår också.Megadozer sa:@JRoo; ryggan från Arcteryx såg väldigt bra ut. Vet du vilka som distribuerar den i Sverige, eller kan man bara köpa via nätet?
Jag har en ryggsäck med ryggskydd i som används både vid liftburen samt när jag är ute och toppturar.Jakbob sa:Jag hoppar in o ställer en fråga här jag med.
En aningen större ryggsäck, ca 35-45 liter, som kommer att användas som handbagage på resor och sedan sitta på ryggen under dagsturer. Gärna en som "alltid" fungerar då jag inte är ett fan av att köpa vinterryggsäckar + sommarryggsäckar.
Snowboarden får gärna gå att få plats med där bak, och naturligtvis lavinutrustning + lite till. Ett insides fack till laptop uppskattas mycket.
Till diskussionen om ryggskydd + ryggsäck.. Mitt problem är när man ska gå och svettas. Ryggskyddet över underställströjan brukar bli en riktigt svettig historia och det känns inte alls omöjligt att jag kommer att dra ner på ryggskyddet framöver därför. Att ta av och på det för varje gång är inte heller jätteskoj.