Ryggsäck och ryggskydd?

Megadozer

Medlem
Ryggsäck och ryggskydd?
Mors, tänkte bara höra hur ni brukar göra med kombinationen ryggsäck och ryggskydd. Tänke köpa en rygga till vintern men känns jäkligt oskönt tillsammans med ryggskyddet. Hur göra?

Ryggsäck och ryggskydd?
Jag tar på mig ryggskyddet som andra plagg på överkroppen, direkt utanpå underställströjan. Inga problem för mig att åka med både ryggsäck och ryggskydd, har inte ens reflekterat över att det skulle vara obekvämt faktiskt.

Kör på!

Ryggsäck och ryggskydd?
Förstår inte riktigt frågan, på vilket sätt kommer ryggskyddet påverkas av du har en ryggsäck utanpå? Eller är det att det skulle bli extra "bylsigt"?
Min egen erfarenhet är att det är ett non-issue ifall du redan åker med ryggskydd.

Ryggsäck och ryggskydd?
Ja, det var liksom bara en tanke att det skulle bli "bylsigt". Jag åker med ryggskydd nu så det låter bra som ni alla säger, dvs att det inte är ett problem. by the way, har ni något bra tips på rygga för liftburen off-pist? Vill gärna ha en som sitter tight och inte fladdrar omkring på ryggen när man åker. Plats för nödvändig utrustning förståss men tänker inte bo på fjället =)

Ryggsäck och ryggskydd?
Hmmm ... ska man va politiskt korrekt är det naturligtvis så att ryggskyddet ska sitta på även under ryggsäcken.

Jag har dock själv fuskat rejält med det där senaste vintrarna och plockat av ryggskyddet när det varit aktuellt att köra med offpistkittet (ryggsäck, transciever, spade, sond, hudar mm.). Det har helt enkelt blivit för varmt och "pylsigt" med ryggskyddet under ryggsäcken. Jag har försvarat det med (genetemot mig själv ...) med att en fylld ryggsäck rimligtvis är ett minst lika bra ryggskydd som en tunn platta på ryggen, eller?

Ett alternativ är annars att välja en ryggsäck med ett inbyggt skydd, typ Ortovox.

That´s all kids!
MM

Typ: Ortovox ...

Senast ändrad:
Ryggsäck och ryggskydd?
Mountain_Man sa:
Hmmm ... ska man va politiskt korrekt är det naturligtvis så att ryggskyddet ska sitta på även under ryggsäcken.

Jag har dock själv fuskat rejält med det där senaste vintrarna och plockat av ryggskyddet när det varit aktuellt att köra med offpistkittet (ryggsäck, transciever, spade, sond, hudar mm.). Det har helt enkelt blivit för varmt och "pylsigt" med ryggskyddet under ryggsäcken. Jag har försvarat det med (genetemot mig själv ...) med att en fylld ryggsäck rimligtvis är ett minst lika bra ryggskydd som en tunn platta på ryggen, eller?

Ett alternativ är annars att välja en ryggsäck med ett inbyggt skydd, typ Ortovox.

That´s all kids!
MM

Det skyddar förvisso förutsatt att ryggsäcken håller sig på plats vilket sällan är fallet under en rejäl krasch.
Sedan kommer tillägget att om baksidan på ryggan inte har platta så kan du få ett väldigt obekvämt spadblad eller något liknande i ryggen om du landar hårt.
Ett ryggskydd går dessutom längre ned över svanken än en rygga.
På många tävlingar är det obligatoriskt med båda.
Jag kör alltid båda och har aldrig upplevt det som ett problem.

//Reine

Ryggsäck och ryggskydd?
Reine sa:
Mountain_Man sa:

That´s all kids!
MM

Det skyddar förvisso förutsatt att ryggsäcken håller sig på plats vilket sällan är fallet under en rejäl krasch.
Sedan kommer tillägget att om baksidan på ryggan inte har platta så kan du få ett väldigt obekvämt spadblad eller något liknande i ryggen om du landar hårt.
Ett ryggskydd går dessutom längre ned över svanken än en rygga.
På många tävlingar är det obligatoriskt med båda.
Jag kör alltid båda och har aldrig upplevt det som ett problem.

//Reine
instämmer till fullo. har själv kört med ortovoxrygga med integrerat ryggskydd och tyckte inte det var nån hit. kändes absolut inte så safe att jag skulle köra utan ryggskydd. dessutom täcker det ju en mindre del av ryggen än många "riktiga" ryggskydd idag. ett billigt alternativ där man tummar lite på säkerheten, inte mer än så imo.

Ryggsäck och ryggskydd?
Megadozer sa:
Ja, det var liksom bara en tanke att det skulle bli "bylsigt". Jag åker med ryggskydd nu så det låter bra som ni alla säger, dvs att det inte är ett problem. by the way, har ni något bra tips på rygga för liftburen off-pist? Vill gärna ha en som sitter tight och inte fladdrar omkring på ryggen när man åker. Plats för nödvändig utrustning förståss men tänker inte bo på fjället =)
Jag brukar använda en Haglöf ACE. Sitter skitbra på mig iaf. Väger lätt och är lagom i storlek för det jag använder ryggan till. Finns i tre olika storlekar.

Ryggsäck och ryggskydd?
Det går ju att fästa ryggskyddet på ryggsäcken om man ska knata någon längre bit. På vårskidåkningen får det ligga hemma då åtm. mitt ryggskydd är galet varmt.

Ryggsäck och ryggskydd?
Jag kör med ryggskydd och väska och har inga problem med det. Kan kanske bli lite lite varmt ibland när man knatar uppåt, men bara öppna upp jackan lite så brukar det gå bra. Kör med en Arcteryx Silo 30 http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Silo-30. Riktigt nöjd med den ryggan. Sitter perfekt på ryggen, den är inte i vägen för armarna och man får plats med allt man behöver. Riktigt bra att ha när man cykelpendlar också för den som även gör sånt :]

Senast ändrad:
Ryggsäck och ryggskydd?
Om man är beredd att välja bort ryggskyddet pga att det är "knöligt" känner jag att man antingen har ett ryggskydd som inte passar, eller fel prioriteringar.

Mitt råd är att skaffa ett väl sittande ryggskydd först och främst. Det är lite som med pjäxor, man köper inte vilket som helst, utan man provar först. Och sen provar man igen. Då man provat ett gäng och hittat det som passar bäst, då köper man.

Sen ska ju ryggan sitta bra också. Men enligt mina erfarenheter så sitter de flesta skidåkar-anpassade säckar bra, så det borde inte vara något problem.

Och det är klart det blir varmt om man ska knata en bit, men då är det ju bara att sätta skyddet på ryggsäcken och sen ta på sig det då det är dags för åkning igen. Att åka utan skulle aldrig falla mig in. Skulle inte gå helt enkelt, skulle ploga typ.

Själv har jag POC Spine VPD, det passade bäst på mig: http://www2.pocsports.com/products/showproduct.asp?category=20-Ski&id=20320

Ryggsäck och ryggskydd?
Jag kan rekommendera Dakine Heli Pro (20 liter har jag). Den är skön, har bra passform med bl a ryggplatta, vätskesystem, bra fack och bra monteringsmöjligheter för både bräda och skidor samtidigt som den är lagom stor och smidig och finns i många färger och utföranden. Själv kör jag bräda och då är det så bra att den kan fästas både vertikalt och horisontellt medan skidorna fästes diagonalt. Har inte provat att bära skidor på den men har hört att den ska fungera prima för detta också.

Ryggsäck och ryggskydd?
Megadozer sa:
@Reine; det känns kanske som du är den mest erfarna åkaren här, så följdfrågan är; vad använder du själv för rygga?
Senaste åren har jag kört med Black Diamond Covert, Outlaw och Agent
Alla sitter bra tycker jag, har även tidigare kört med Dakine helli pro samt The north face patrol.

Tycker att alla ryggor fungerar lika bra, The north face satt möjligt stabilare när man hoppar och studsar.
Black diamond Covert Har två bra saker, Goggle ficka och hjälm säck, tyckte det verkade onödigt men sjukt skönt att sätta fast hjälmen i den när man hikar, så slipper man en svingande hjälm på ryggen.

Men som sagt, jag har aldrig varit missnöjd med en ryggsäck så jag vet inte hur mycket hjälp jag kan vara.
Dock så är det viktigaste för mig de olika sätten att fästa skidorna på, gillar själv att ha de fästa på varsin sida om ryggan istället för längst bak på diagonalen, blir tungt och skev vikt när man går.

Covert och Patrol har båda möjligheterna. Men det är det många ryggor som har.
Lycka till

Ryggsäck och ryggskydd?
OK gott folk, då får man tacka för alla goda råd :) Vi får se vad det blir för rygga men det får iaf bli både ryggskydd och rygga i vinter :D

Ryggsäck och ryggskydd?
Mycket bra har redan sagts i tråden, men jag passar på att ventilera mina åsikter jag med!
Jag upplever att man tappar känsla för säcken med ett ryggskydd, den sitter mindre "tight" i mitt tycke.
Därför är det ännu viktigare att man, likt GOS säger, hittar ett ryggskydd som passar just din kropp. Häftiga märken är häftiga, dyra prislappar är dyra men bra passform är nödvändigt! Det samma gäller för valet av ryggsäck, fundera lite på vilka funktioner du vill att din säck ska ha och pröva sedan de alternativ som uppfyller din kravspec. och väljer den modell som passar just dig bäst, alla är vi olika och det finns inte en ultimat ryggsäck som är bäst för alla. Tänk pjäxor!
Med bra passform på såväl ryggskydd som ryggsäck så är det mesta av problemet löst!
Och självklart blir det svettigt om man hudar, men det beror på ryggskyddet, det spelar alltså ingen roll om man har ryggsäck på sig eller inte i det läget...

Ryggsäck och ryggskydd?
Jag är inne på min fjärde eller femte säsong med min Dakine Heli Pro. Dessutom används den dagligen i skolan för att bära en massa tunga böcker, dator osv. Den håller fan för allt. Visst är den lite skitig och det finns vissa funktioner jag saknar (exempelvis hjälmfack som Reine nämnde), men det är dumt att laga något som inte är trasigt och köpa en ny säck bara för att. Rekommenderas pga dess kvalitet!

Ryggsäck och ryggskydd?
Megadozer sa:
@JRoo; ryggan från Arcteryx såg väldigt bra ut. Vet du vilka som distribuerar den i Sverige, eller kan man bara köpa via nätet?
Addnature hade den i sitt sortiment förra året. Hör med dem om de kommer ta in den iår också.
Annars vet jag tyvärr inget annat ställe.

Ryggsäck och ryggskydd?
Jag hoppar in o ställer en fråga här jag med.

En aningen större ryggsäck, ca 35-45 liter, som kommer att användas som handbagage på resor och sedan sitta på ryggen under dagsturer. Gärna en som "alltid" fungerar då jag inte är ett fan av att köpa vinterryggsäckar + sommarryggsäckar.
Snowboarden får gärna gå att få plats med där bak, och naturligtvis lavinutrustning + lite till. Ett insides fack till laptop uppskattas mycket.

Till diskussionen om ryggskydd + ryggsäck.. Mitt problem är när man ska gå och svettas. Ryggskyddet över underställströjan brukar bli en riktigt svettig historia och det känns inte alls omöjligt att jag kommer att dra ner på ryggskyddet framöver därför. Att ta av och på det för varje gång är inte heller jätteskoj.

Ryggsäck och ryggskydd?
Jakbob sa:
Jag hoppar in o ställer en fråga här jag med.

En aningen större ryggsäck, ca 35-45 liter, som kommer att användas som handbagage på resor och sedan sitta på ryggen under dagsturer. Gärna en som "alltid" fungerar då jag inte är ett fan av att köpa vinterryggsäckar + sommarryggsäckar.
Snowboarden får gärna gå att få plats med där bak, och naturligtvis lavinutrustning + lite till. Ett insides fack till laptop uppskattas mycket.

Till diskussionen om ryggskydd + ryggsäck.. Mitt problem är när man ska gå och svettas. Ryggskyddet över underställströjan brukar bli en riktigt svettig historia och det känns inte alls omöjligt att jag kommer att dra ner på ryggskyddet framöver därför. Att ta av och på det för varje gång är inte heller jätteskoj.
Jag har en ryggsäck med ryggskydd i som används både vid liftburen samt när jag är ute och toppturar.
Men när jag åker liftburet så har jag även på mig ett vanligt ryggskydd för att vara säkrare.

För går du på topptur med ryggsäck kommer du bli nästan lika varm som med ryggskydd.
Så har jag löst det, dvs åker med ett extra skydd liftburet då jag anser att risken för olyckor är större då.

Tillbaka
Topp