Ryggskydd eller inte?

Ryggskydd eller inte?
Tja! Tänkte jag skulle köpa mig ett ryggskydd till den här säsongen. Vad är viktigt att tänka på vid utprovning? Hur ska längden vara?

Ryggskydd eller inte?
Stående tipset, fråga i butiken. Hur långt skyddet ska vara beror på modell, en del är konstruerade för att täcka från nacke och ner över svanskota, en del täcker mer eller mindre bara centrala ryggen. Det viktiga att tänka på att är du har någon som är kvalificerad att hjälpa dig med längt och att skyddet sitter bekvämt och går bra att röra sig i!

Ryggskydd eller inte?
Ryggskydd eller inte:
Vad finns det för vetenskapligt underlag för att rekommendera ryggskydd?
Är det vanligt med skador i bröst eller ländrygg? Nej inte enligt statistiken.

http://www.springerlink.com/content/hkypjgjy7v40nwu6/

Om man utifrån skadestatistik ska rekommendera skydd så borde det vara hjälm. Snowboardåkare borde också ha handledsskydd och skidåkare se över sina bindningar. Omvänt: Man är dum om man har ryggskydd men struntar i hjälmen.

Om man nu har ryggskydd fungerar det då i överensstämmelse med de förväntningar vi har? Nej, inte det heller:

http://bjsportmed.com/content/44/11/822.abstract

Effekten av ryggskydd är nog begränsad. Man blir inte odödlig.
MEN jag har ett ryggskydd själv. Jag tar det på mig tillsammans med hjälmen och handledsskydden.

Ryggskydd eller inte?
självklart är man inte odödlig, även om du har hjälm så kan du få hjärnskakning. man är aldrig 100% skyddad mot skador i en skidbacke oavsett hur mycket skydd du har. sen kan man alltid utrusta sig så att minimerar risken för skador. sen beroende på vart man åker och hur duktig man är känner jag spelar roll. gör du ett drop på 20 m och landrar på ryggen så skyddar inte ryggskyddet speciellt mycket, men om du droppar 2 m och råkar landa på ryggen skyddar det bättre. allt är relativt när man gör undersökningar. jag håller med dig att man är ett riktigt nöt om man kör ryggskydd men inte hjälm. själv kör ja inte med handledsskydd då jag känner att dom bara är i vägen när man åker.

när de gäller utrustningen tex bindningar etc så borde man göra det vad man än åker. man borde kolla utrustningen varje dag så att allt är helt och ser bra ut, men gör man det. NOPE de gör man inte:P.. handleds och huvudskador är nog bland det vanligaste på skidanläggningar, sen beror det på vilken anläggning man är på. tror att på vissa är det vanligare men en sorts skada och på vissa en andra beroende på vad man har för backar,offpiståkning och park.
men de är bara min åsikt:P

Ryggskydd eller inte?
Angående dom mjuka ryggskydden från Scott så är jag rätt skeptisk, provade ett som satt väldigt skönt men kändes som att det ger ett begränsat skydd. Knackade lite hårt med knogarna över ryggraden och det kändes som om man bara knackade rätt igenom det, landar man på en sten så tror jag inte att det skyddar speciellt bra. Komperdell har jag bara klämt på som hastigast, kändes dock betydligt stabilare.

Ryggskydd eller inte?
DrJ sa:
Knackade lite hårt med knogarna över ryggraden och det kändes som om man bara knackade rätt igenom det
Skyddet hårdnar bara om det får en tillräckligt hård smäll, så om du knackar lite lätt kommer du mycket riktigt bara knacka rakt igenom det. Tjonga till det med en hammare eller nåt så ska du se att det blir annars! :) Fast det räcker med att dra till det ordentligt med näven också.

Senast ändrad:
Ryggskydd eller inte?
Råd&Rön testade nyligen dessa 15 olika ryggskydd:

1 - POC Spine VPD Vest - 86poäng
2 - Komperdell Cross - 81p
3 - Slytech 2nd Skin - 78p
4 - Komperdell Airshock Vest - 74p
5 - Sweet Grinder - 70p
6 - Komperdell Airshock Pack - 69p
7 - Zandona Shield Protector - 68p
8 - Head Thorac Unit - 66p
9 - Dainese Shield Evo - 64p
10 - Head Thorac Vest - 63p
11 - Scott Back Protector - 57p
12 - R.E.D (Burton) Men\\\'s Impact Waistcoat - 52p
13 - Reebok (JOFA) 6.5 - 50p
14 - POC Spine Ergo Bug - 49p
15 - TECNOpro (Intersport) Back Protector Pro - 42p

(Råd&Rön Nr 10 - 2010)

Jag ska köpa POC Spine VPD Vest imorgon :P

Senast ändrad:
Ryggskydd eller inte?
POC borde ju ta en titt på sitt Ergo Bug enligt den här listan... Säkerhet är ju ändå deras starkaste säljargument.
Tur att jag slutande använda det ;-)

Hade jag varit på jakt och orkat åka med ryggskydd (bara jag som blir FÖR varm då?) skulle jag kolla på Komperdell, de jag testat har varit överlägset sköna jämfört med de hel i plast av mer traditionell modell.

Ryggskydd eller inte?
Det är väl också relevant vad det skyddar. Även om handledsskador är vanliga bland snowboard-åkare så är det inte hela världen att bryta handleden om man jämför med att bryta ryggen. Däremot håller jag fullt med om hjälmen!

Ryggskydd eller inte?
Jag har ett äldre ryggskydd som jag nästan aldrig använder och det beror mest på att när man ramlar åker det liksom utanför byxorna och agerar snöplog och fyller hela jackan med snö, sjukt irriterande och framför allt kallt :P Hur är det med de skydd ni rekomenderat i tråden? Har ni upplevt liknande problem med med?

Ryggskydd eller inte?
Svar på CABRA, Ja, det händer fler skador nu för tiden på grund av att man känner sig säkrare. Detta gäller både hjälm och ryggplatta givetvis. De flesta olyckor som sker i backen är konstigt nog vårdlösa åkare i pisten och inte akrobater i parken. Hjälmen gör att de flesta känner sig säkrare och kör över sina begränsningar...

Ett exempel som hände i alperna för ett par år sedan (stod i svenska tidningar) var en man och en kvinna som krockade i pisten. Den med hjälm överlevde. Den andra inte...

Skall man köra med ryggplatta? Är man rädd om sig själv och sin framtid finns det väl bara ett vettigt svar på den frågan. Jag förstörde en min ryggkota i ett hopp för ca 12 år sedan. Hade det varit en kota högre upp hade jag varit totalförlamad eller värre idag enligt läkaren. Visst är det lite ovant i början men som alla andra skriver som har man glömt att man har det på sig så fort man är ute i backen...

Själv kör jag på ett Dainese MC skydd som ryggplatta. Vanlig med hängslen. Grymt skön och stor rörelsefrihet. En väst tycker jag (Som kört med platta i 12 år) är klumpigare och mer obekväm.

Ryggskydd eller inte?
Köpte Poc Spine VPD Vest förra säsongen som jag landade på några ggr och det funkar mycket bra. Blir väldigt smidigt när det blir varmt men blir stenhårt när det får en smäll precis som beskrivet.

/Markus

Tillbaka
Topp