Själv har jag aldrig haft ryggskydd när jag åkt bräda, har återupptagit snowboardåkandet i år efter ett ca 4-5 års uppehåll, men jag kan inte se någon som helst anledning till att inte använda det.
Jag kör Motorcross sen 3 år tillbaka och jag kan säga av erfarenhet, att ordentliga stötskydd är det viktigaste du kan investera i. Framförallt ryggen, jag har flera bekanta och även en närmare kompis som haft oturen att skada ryggen på olika sätt, det ena allvarligare än det andra. Visst, man kanske kan ha svårt att jämnföra Jordbana och pudersnö men risken finns alltid där i de situationer man utsätter sig för när man åker utför.
När det kommer till hurvida skönt det är att använda så kan man ju snabbt se att det finns olika modeller, vissa som en full nätbrynja med rygg skydd, andra med endast midjebälte och straps runt/över axlarna. För motorcross kör jag med en full skyddsväst med stötskydd för både rygg, axlar, bröst, över och underarmar. Den har räddat mig ett otalggr och förhindrar inte rörligheten det minsta. ångrar inte en sekund de 1500kr jag kostade på mig.
Dessutom verkar det finnas ryggskydd för utförsåkning för under 500-lappen så en stor investering är det knappast. spara in på 8 hamburger-menyer eller liknande så har du ju en livräddare.
Införskaffar mig ett eget skydd här under mellandagarna.
PEACE!