ryggskydd, rent skit?

ryggskydd, rent skit?
Är absolut inte säker men det borde ju fungera som en hjälm, att det fördelar kraften från smällen över hela ryggen istället för punkten där man har landat. I.o.m att ryggskydd knappt har något som skulle absorbera smällen bör det vara så. Vet inte det här dock.

ryggskydd, rent skit?
Carled sa:
Jag är en stor förespråkare av skydd, ryggskydd speciellt, men finns det någon insatt som mer exakt kan förklara hur ryggskyddet skyddar egentligen?!

Med tanke på hur böjligt ryggskydden egentligen är skyddar de väl knappast mot överböjning, och de är ju inte jättehårda, så riktiga toksmällar med ryggen före in i träd eller stenar är man väl inte helt försäkrad emot... Men det är väl just de små förargliga Fogdö-olyckorna som man kan undvika.

Men om det är något som vet de farliga grejerna och ryggskyddens huvudfunktion, berätta gärna!
Dom är ju böjbara framåt men inte bakåt vitt va jag vet? :>

ryggskydd, rent skit?
Ryggskyd skydar mot smällar på enstaka ryggkotor. Till exempel om man landar på en sten eller på ett rail så kan det hända att bara en kota träffas och då är chansen relativt stor att den förskjuts. Man tappar luften precis lika mycket med ryggskydd som utan men skyddet mot rullstol är jäkligt mycket större med ryggskydd än utan.

ryggskydd, rent skit?
Kan bara säga att ryggskydd för mig är härligt varmt och skönt.

Sedan så landar man inte på ryggen ofta så jag har bara känt någon gång att det har varit till hjälp! men så klart det hjälper.

En jämförelse att det fungerar:

Testa att falla bakåt och landa på golvet utan madrass och sedan med madrass! vad är skillnaden? jo när madrassen ligger där så fördelar den tyngden och bromsar ditt fall.

hahaha

Och det här med smidighet, Det beror ju på hur tight du spänner skyddet och hyr skyddet är byggt!

Kan ju säga att jag blev smidigare men det.

Dainese skydd kan jag rekomendera.

SKål

ryggskydd, rent skit?
Har man för vana att åka med ryggsäck så har man täckt in många av ryggskyddets fördelar redan där. Möjligen inte alla men personligen tycker jag det räcker. Jag åkte med ryggskydd ett par månader men det blev alldeles för varmt. Men är man bekväm och trivs med att ha ryggskydd och till och med känner sig naken utan så ska man naturligtvis använda ett. Det här med skydd är ju en väldigt individuell fråga, det viktigaste är väl att funderar kring ämnet och sen får man ta ett beslut om det är något man själv har nytta av eller skulle trivas med. Det kom upp en rätt bra liknelse tidigare i tråden, det finns många situationer i vardagen där man kan minska sina risker för osannolika men farliga händelser, sänka farten när man kör bil, använda cykelhjälm även när man trampar till plugget osv. Men hur många gör detta? Självklart ingen anledning att vara mindre skyddad i en miljö bara för att man är det i en annan men ni förstår säkert tankegången.

ryggskydd, rent skit?
de är ju inte så jäkla kul att ramla i ett stort hopp eller på en rail UTAN ryggskydd.
dessutom minskar du risken för allvarliga skador såsom förlamning och annat skit om du skulle ramla riktigt illa när du använder ryggskydd.

så, använd ryggskydd!

ryggskydd, rent skit?
Har kört med ryggskydd de senaste två åren, dels för att inte skada ryggen om jag själv slår en vurpa, men dessutom så skyddar det om jag skulle bli påkörd bakifrån av någon blådåre som tappat kontrollen.

ryggskydd, rent skit?
Till er som inte använder de för att de inte är skönt! Använder ni inte bilbälte heller för att det inte är skönt?

ryggskydd, rent skit?
Jakob_Sanne sa:
Har man för vana att åka med ryggsäck så har man täckt in många av ryggskyddets fördelar redan där. Möjligen inte alla men personligen tycker jag det räcker. Jag åkte med ryggskydd ett par månader men det blev alldeles för varmt. Men är man bekväm och trivs med att ha ryggskydd och till och med känner sig naken utan så ska man naturligtvis använda ett. Det här med skydd är ju en väldigt individuell fråga, det viktigaste är väl att funderar kring ämnet och sen får man ta ett beslut om det är något man själv har nytta av eller skulle trivas med. Det kom upp en rätt bra liknelse tidigare i tråden, det finns många situationer i vardagen där man kan minska sina risker för osannolika men farliga händelser, sänka farten när man kör bil, använda cykelhjälm även när man trampar till plugget osv. Men hur många gör detta? Självklart ingen anledning att vara mindre skyddad i en miljö bara för att man är det i en annan men ni förstår säkert tankegången.
hur får du ihop den logiken? Om du åker med ryggsäck, vad har du då oftast i den? Spade, sond och lite annat. Om du ramlar på ryggen, hur skönt är det då att få en metallspade inkörd i ryggen? Det är väl alltså ännu lämpligare att köra med ryggskydd? Hela poängen med ett ryggskydd är ju att den hårda och enhetliga ytan absorberar upp en smäll och fördelar den över hela din rygg istället för en stackars ensam kota...

ryggskydd, rent skit?
Pillard sa:
Jakob_Sanne sa:
hur får du ihop den logiken? Om du åker med ryggsäck, vad har du då oftast i den? Spade, sond och lite annat. Om du ramlar på ryggen, hur skönt är det då att få en metallspade inkörd i ryggen? Det är väl alltså ännu lämpligare att köra med ryggskydd? Hela poängen med ett ryggskydd är ju att den hårda och enhetliga ytan absorberar upp en smäll och fördelar den över hela din rygg istället för en stackars ensam kota...
Vet inte vad han menade för ryggsäck men om han pratar om "riktiga" skidryggsäckar/väskor så har dem inbyggt ryggskydd (:

ryggskydd, rent skit?
JAg måste väl erkänna att jag hittills inte sett en enda ryggsäck som har ett inbyggt ryggskydd som är lika stort eller rejält som mitt poc. Visst att man har en viss vaddering och stabilitet i ryggdelen på säcken men de ryggsäckar som de flesta harvar runt med i fjällen skull einte jag vilja ha en metallspade i utan ryggskydd och sen krascha hårt på ryggen...

ryggskydd, rent skit?
I ryggraden finns ryggmärken. Skadas den kan nertrådar knipsas av och då blir man förlamad. En stöt mott ryggraden kan pressan in en kota och därmen knipsa av hela ryggmärgen. Vad jag förstår är främsta poängen med ett ryggskydd att det skyddar mot stötar. Precis som en hjälm. Tänk dig själv att falla mot en stubbe, sten, isbit, stolpe eller käpp. Eller dina egna skidor eller stavar. Ryggen är otroligt ömtålig, var rädd om den.

Läs även om Tomas Fogdö:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Fogdö

Och mer om ryggmärgen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ryggmärg

ryggskydd, rent skit?
3 diskbråck, 2 frakturer på C7, trasig trapesmuskel samt helt sabbade nervbanor vilket resulterat i känselbortfall i högra armen och handen, nedsatt muskelstyrka i vänster arm och en totalt trasig nacke där närvbanorna läkt fel... Finns roligare saker än att skada ryggen. Lovar.

Finns ingen som helst anledning att inte använda ryggskydd... Dom som säger att det är onödigt vet inte vad dom pratar om!

Jeffa

ryggskydd, rent skit?
Hogizz sa:
Ni som skriver att alla skydd är bra osv, varför har ni inte armbågsskydd å mer ist för bara kruka och ryggplatta?
Ja, skydd är bra men ni förstår mig
nej jag förstår dig inte. just armbågsolyckor är väl tämligen ovanliga i backarna, men låt oss jämföra med handledsskydd istället.
bruten rygg: rollin' like fogdö.
bruten handled: lite gips å ont. (utan att förringa den rehab som sådana skador kräver)

ryggskydd, rent skit?
för ca 4 år sedan när jag verkligen började köra mycket friåkning så köpte jag mitt första ryggskydd... Dagen efter jag köpte det kraschade jag i skogen och landade på ett träd tvärs över ryggen... Har fortfarande problem med ryggen osv, men vågar knappt tänka tanken på vad som hänt om jag inte hade haft ryggskyddet!

ryggskydd, rent skit?
Gudrunnator sa:
alwaysCrash sa:
haha låter som vissa förlitar sig helt på sitt ryggskydd,

själv använder jag de inte när ja bara chillar runt och inte hoppar..
Sånt där är nog det mest dumma man kan göra, ta Tomas Fogdö som exempel. Han var enligt vad jag har hört bara och "chillade" i skogen men ramlade och träffade ryggen på ett olyckligt sätt. Han sitter i rullstol för resten av livet nu, inte speciellt chill.
Tomas Fogdö chillade inte runt i någon skog när han skadade sig. Han krashade i ett träningsåk.

ryggskydd, rent skit?
Pillard sa:
Jag säger inte att ryggsäck skyddar precis lika bra som ett ryggskydd, notera det. Men annars är jag visst full övertygad om att en skidryggsäck med prylar kommer vara bra mycket skönare att landa på än en sten. Det är inte alls obetydlig vaddering i säcken och om man funderar på var och hur man lägger grejerna så kan man nog undvika att få sin metallspade uppkörd nånstans där man inte vill ha den. I boken "Freeskiing" rekommenderas folk som vill ge sig ut och åka att använda ryggskydd ELLER ryggsäck. Ryggskydd är kanske den bästa lösningen men om det som i mitt fall blir praktiskt omöjligt att njuta av skidåkning med ryggplattan på så är det inte alls fel att ändå tänka att ryggsäcken faktiskt har en skyddande funktion.

För övrigt, inte riktat till dig Pillard, tycker jag det är fel att döma folk beroende på hur mycket skydd de har med sig ut i backen, man behöver inte vara okunnig eller ovetande bara för att man väljer att inte använda tex ryggskydd. Alla väljer själva vilken risk de utsätter sig för, både vad gäller åkstil och vilka skydd som används. Några kompisar har ju hela crossdräkten innanför overallen, andra kör utan hjälm. Ingen av dem är idioter i mina ögon.

ryggskydd, rent skit?
Hehe, du var extra övertydlig där. Men det är ju klart vissa människor här tar ju åt sig personligt direkt. JAg förstår precis vad du menar. Det är ju samma med allting, man bestämmer ju själv vilken risk man vill ta och vilka risker man inte vill ta. Jag själv tog beslutet att skaffa ryggplatta efter att ha sett en kille slå axeln ur led mot en sten i offpiståkning. Där insåg jag vilka kraftiga smällar man kan få när man kör off-pist och om man skulle få en sån smäll på ryggen lär det inte sluta bra. Dessutom har jag sett min far ramla med ryggen först på en trädstam från ett antal meter och han har konstant ont i ryggen numera. Sen ser ju jag det som en bonus att det är varmt eftersom jag alltid fryser som fasen...:)

ryggskydd, rent skit?
På det här forumet kan man inte vara nog tydlig tror jag.. ;) Självklart tänker man till lite extra när man själv eller någon man känner råkar illa ut. För övrigt skulle det vara intressant att veta om det finns någon där ute som känner till om det finns några ryggskydd som passar om man som jag har lite problem med värmen? Jag körde med ett Compardell av en slags västmodell om jag inte minns fel.

ryggskydd, rent skit?
Va det inte så att Fogdö åkte på en transportsträcka och fick ett felskär som "kastade" honom ut och sen landade han med ryggen på en stubbe?

ryggskydd, rent skit?
Haha, jag blir alldeles överlycklig av att höra ert snacka om problem med värmen. Jag har inte hunnit prova att åka med min platta än men vet däremot att jag normalt fryser som satan. Även när jag åker skidor så låter som rena julafton för mig...

ryggskydd, rent skit?
Den absolut största fördelen är att man känner sig mycket säkrare. Ska man köra i en isig park så känns det ju bättre att veta att man inte slår sig lika jävligt vid rygglandningar, dåligt att man inte skyddar svaskotan bara. Det är ju ändå den som gör ondast att slå.

ryggskydd, rent skit?
Tack för tipset HARS, jag får väl se om jag får chansen att testa någon lite svalare variant i vinter. Tills dess litar jag på min gamla rygga ;) Jo ibland är det en fördel att vara frusen Pillard. Jag kan inte minnas sist jag hade något mellan jackan och understället.. Skidåkning är en svettig sport för såna som mig!

ryggskydd, rent skit?
Jag glömde ryggskyddet en dag och bröt armen, Jag flög av en rail mot ryggen, men jag kom på att jag inte hade ryggskydd. så jag vred mig snabbt till armen and breake it off!

Senast ändrad:
ryggskydd, rent skit?
Jag Brukade förspråka ryggskydd och använde det alltid själv fram tills att jag landade på övre delen av ryggen, en av kotorna på skyddet böjdes åt fel håll och tryckte in mellan två av mina ryggkotor.
Fick en stor böld och hade problem med ryggen ett bra tag efter det och har slutat använda ryggskydd nu.

Nu var det väl kanske fabriksfel, eller att skenan blivit gammal som gjorde det... Vad jag vill få fram är i alla fall att kolla skyddet så det inte finns några defekter innan man använder det.
Ett slitet skydd kan skada mer än hjälpa.

ryggskydd, rent skit?
Vi kan ju säga som så dom som kör utan och landar lite fel kan sitta i rullstol vi som kör med skydd kan springa över vida åkrar och skrika våra vår skrik.

ryggskydd, rent skit?
Angående detta med att använda ryggsäck som skyddande så kan ryggsäck även medföra risker, om du åker utan ryggskydd. Säg att du har något hårt i din ryggsäck och du ramlar me ryggen föra på plan mark och det du har i ryggsäcken i sig skadar din rygg. så ska man välja att antingen åka med ryggskygg ELLER ryggskydd se då till att ryggsäcken har ett tillräckligt bra skydd.

ryggskydd, rent skit?
aldrig testat kommer troligen aldrig att göra det häller. varför, gillar inte tanken att vara stel även fast manga försprakar att man inte blir stel.

ryggskydd, rent skit?
JohanKristofers sa:
Jag Brukade förspråka ryggskydd och använde det alltid själv fram tills att jag landade på övre delen av ryggen, en av kotorna på skyddet böjdes åt fel håll och tryckte in mellan två av mina ryggkotor.
Fick en stor böld och hade problem med ryggen ett bra tag efter det och har slutat använda ryggskydd nu.

Nu var det väl kanske fabriksfel, eller att skenan blivit gammal som gjorde det... Vad jag vill få fram är i alla fall att kolla skyddet så det inte finns några defekter innan man använder det.
Ett slitet skydd kan skada mer än hjälpa.
Word om att kontrollera sin utrustning.
Dock, varför ska man inte använda skydd? Verkar ju dumt att ta onödiga risker som man på ett enkelt (och relativt billigt) sätt kan skydda sig mot.

ryggskydd, rent skit?
Tar man större risker när man använder ett ryggskydd?
Är det någon som VET mot vad och i vilken utsträckning ett ryggskydd skyddar? Gör det stor skillnad mot samma smäll utan ett ryggskydd?
Är det någon som faktiskt VET?
Visst finns det exempel på folk som skadat sig utan ryggskydd, men t.ex. Fogdö; hade han kunnat gå idag om han haft ryggskydd? Är det rimligt att anta att en tunn plastbit för några hundralappar erbjuder ett tillfredsställande skydd vid de hastigheter man kommer upp i vid skidåkning?
Inga j*vla "aa typ så här en polaare till mej rammlade utan skyd o fick as ont o ja hade de ohc fick ba lite oont" svar nu!!
Frågeställningen i den här tråden är mycket intressant så försök att hålla lite höjd på inläggen!

Senast ändrad:
ryggskydd, rent skit?
HARS sa:
Hogizz sa:
Ni som skriver att alla skydd är bra osv, varför har ni inte armbågsskydd å mer ist för bara kruka och ryggplatta?
nej jag förstår dig inte. just armbågsolyckor är väl tämligen ovanliga i backarna, men låt oss jämföra med handledsskydd istället.
bruten handled: lite gips å ont. (utan att förringa den rehab som sådana skador kräver)
Aah det haru rätt i, men alla skydd är ju bra right?
Om vi säger såhär ist då, varöfr har inte folk nackskydd lr höftskydd lika mkt som folk har kruka och ryggskydd?

ryggskydd, rent skit?
Själv har jag aldrig haft ryggskydd när jag åkt bräda, har återupptagit snowboardåkandet i år efter ett ca 4-5 års uppehåll, men jag kan inte se någon som helst anledning till att inte använda det.

Jag kör Motorcross sen 3 år tillbaka och jag kan säga av erfarenhet, att ordentliga stötskydd är det viktigaste du kan investera i. Framförallt ryggen, jag har flera bekanta och även en närmare kompis som haft oturen att skada ryggen på olika sätt, det ena allvarligare än det andra. Visst, man kanske kan ha svårt att jämnföra Jordbana och pudersnö men risken finns alltid där i de situationer man utsätter sig för när man åker utför.

När det kommer till hurvida skönt det är att använda så kan man ju snabbt se att det finns olika modeller, vissa som en full nätbrynja med rygg skydd, andra med endast midjebälte och straps runt/över axlarna. För motorcross kör jag med en full skyddsväst med stötskydd för både rygg, axlar, bröst, över och underarmar. Den har räddat mig ett otalggr och förhindrar inte rörligheten det minsta. ångrar inte en sekund de 1500kr jag kostade på mig.
Dessutom verkar det finnas ryggskydd för utförsåkning för under 500-lappen så en stor investering är det knappast. spara in på 8 hamburger-menyer eller liknande så har du ju en livräddare.

Införskaffar mig ett eget skydd här under mellandagarna.
PEACE!

ryggskydd, rent skit?
Hogizz sa:
HARS sa:
Hogizz sa:
Aah det haru rätt i, men alla skydd är ju bra right?
Om vi säger såhär ist då, varöfr har inte folk nackskydd lr höftskydd lika mkt som folk har kruka och ryggskydd?
Nackskydd är väldigt svårt att bygga om det ska skydda vid skidåkning, det enda sättet att skydda nacken skulle vara att göra nån sorts skydd som förhindrar mot att böja för fort eller för mycket och det är inte möjligt, iofs så kan man ju ha på sig en haloväst på sig(man har på sig det efter vissa nackskador) men då blir man ganska orörlig.

Höftskydd tycker jag det är många som har, speciellt sånna som även cyklar downhill brukar köra sina krashpants under sina skidbyxor.

Sen finns det även ett förhållande mellan hur allvarliga skadorna kan bli och hur lätt det är att skydda sig mot dem. Det är viktigare att skydda huvud och rygggrad än att skydda dina armar och ben.

Senast ändrad:
ryggskydd, rent skit?
Kunde inte köra med ryggskyddet idag för att det skavde så hårt mot sidan av höften och hela högersidan av ryggen som jag slog gul och blå igår tack vare ryggskydet säger inte att det inte är bra att ha men ibland kan det vara i vägen å gör att man slår sig hårdare har dragit ryggraden ur led förrut å det är inte säkert att ryggskyddet gjorde någon större nytta (kan till och med gjort det värre) kan ha motverkande effekt ibland. Tycker inte att det gör någon större skillnad bryter du ryggen gör du det troligtvis oavsätt skydd eller ej, däremot skyddar det ju mot blå märken, rivsår, kanske ger dig extra mod osv. Personligen tycker jag att det inte gör någon skillnad om jag har det på eller ej kör lika hårt en då och de ggr jag slagit mig har skadan vart likvärdig om man jämför storlek på hopp och krash. Det är väll som alla skydd har sina för och nackdelar,

ryggskydd, rent skit?
tompan14 sa:
Tar man större risker när man använder ett ryggskydd?
Är det någon som VET mot vad och i vilken utsträckning ett ryggskydd skyddar? Gör det stor skillnad mot samma smäll utan ett ryggskydd?
Är det någon som faktiskt VET?
Visst finns det exempel på folk som skadat sig utan ryggskydd, men t.ex. Fogdö; hade han kunnat gå idag om han haft ryggskydd? Är det rimligt att anta att en tunn plastbit för några hundralappar erbjuder ett tillfredsställande skydd vid de hastigheter man kommer upp i vid skidåkning?
Inga j*vla "aa typ så här en polaare till mej rammlade utan skyd o fick as ont o ja hade de ohc fick ba lite oont" svar nu!!
Frågeställningen i den här tråden är mycket intressant så försök att hålla lite höjd på inläggen!
Jag frågade precis samma sak några inlägg längre upp... Fortfarande inte något vettigt svar. Så ännu en gång. Någon som vet exakt hur saker och ting fungerar/händer/undviks.. osv...

ryggskydd, rent skit?
Funderar på om jag ska köpa ryggskydd till dena sesången, men är rädd för om det ska kännas obehagligt att åka med!

Känns det obehagligt att köra med ryggskydd?

Tillbaka
Topp