ryggskydd, rent skit?

ryggskydd, rent skit?
Carled sa:
tompan14 sa:
Tar man större risker när man använder ett ryggskydd?
Är det någon som VET mot vad och i vilken utsträckning ett ryggskydd skyddar? Gör det stor skillnad mot samma smäll utan ett ryggskydd?
Är det någon som faktiskt VET?
Visst finns det exempel på folk som skadat sig utan ryggskydd, men t.ex. Fogdö; hade han kunnat gå idag om han haft ryggskydd? Är det rimligt att anta att en tunn plastbit för några hundralappar erbjuder ett tillfredsställande skydd vid de hastigheter man kommer upp i vid skidåkning?
Inga j*vla "aa typ så här en polaare till mej rammlade utan skyd o fick as ont o ja hade de ohc fick ba lite oont" svar nu!!
Frågeställningen i den här tråden är mycket intressant så försök att hålla lite höjd på inläggen!
Jag frågade precis samma sak några inlägg längre upp... Fortfarande inte något vettigt svar. Så ännu en gång. Någon som vet exakt hur saker och ting fungerar/händer/undviks.. osv...
Tror inte att ni kommer få något riktigt bra svar om jag ska vara ärlig.. men varför i överhuvudtaget ifrågasätta användningen av det? Det skadar ju knappast och det är uppenbart att det i alla fall skyddar när man landar på stenar osv. Om en sten som skulle träffat dig på fel ställe på ryggraden istället träffar en platta som fördelar smällen någorlunda så är det självklart att det lindrar det eventuella skadan.

ryggskydd, rent skit?
Jag har bokstavligt talat lindat ryggen runt ett träd en gång.

Det hände när jag bara åkte och chillade lite i skogen. Hälhugg på brädan, lite för hög fart och helt plötsligt befann jag mig i horisontalläge på väg mot en gran med ryggen först. Han som hittade mig hörde dunsen, kollade upp och fick se all snö ramla ner från granen (ganska stor gran dessutom) och hörde sen när jag ropade på hjälp. Två saker hade jag tur med; 1) Jag hade ryggskydd på mig. 2) någon hörde mig och kunde hämta hjälp, eftersom detta hände offpist.

Facit: 3 dagar på mora lasarett, ganska rejäla bristningar i bukmuskulatur med inre blödningar som följd, blod i levern (varför dom behöll mig i 3 dagar) och 3 veckor utan brädan. Men jag gick ut ifrån lasarettet iaf.. Känner mig ganska säker på att ryggskyddet räddade mig från att bryta ryggen i det läget, speciellt efter att jag sett trädet som jag kraschade mot.

Att åka utan ryggskydd kanske man kan hålla på med så länge man åker längdskidor, och till och med då kan man ju bli påkörd av en full dansk på skotersafari..

ryggskydd, rent skit?
tompan14 sa:
Är det någon som VET mot vad och i vilken utsträckning ett ryggskydd skyddar? Gör det stor skillnad mot samma smäll utan ett ryggskydd?
Visst finns det exempel på folk som skadat sig utan ryggskydd, men t.ex. Fogdö; hade han kunnat gå idag om han haft ryggskydd? Är det rimligt att anta att en tunn plastbit för några hundralappar erbjuder ett tillfredsställande skydd vid de hastigheter man kommer upp i vid skidåkning?
Inga j*vla "aa typ så här en polaare till mej rammlade utan skyd o fick as ont o ja hade de ohc fick ba lite oont" svar nu!!
Frågeställningen i den här tråden är mycket intressant så försök att hålla lite höjd på inläggen!
Det som ett ryggskydd gör att den sprider ut kraften av ett trauma mot ryggen, så om du ramlar på en sten, din skida eller något annat hårt i backen så skyddar ryggskyddet väldigt mycket. Det är bara att gå in på lite enkel fysik tryck=kraft*area, och om du då tänker att du landar på en sten som har ca 5 cm2 och du väger ca 80 kg (80*10/5=160 N/cm2) men om du har på dig ryggskyddet så tas kraften upp av en mycket större area vi kan säga att arean som tar upp smällen blir 225cm2( en kvadrat med sidorna 15 cm dvs inte en så jättestor kvadrat) men då blir trycket på ryggen 80*10/225=3,5 N/cm2. Nu har jag inte räknat med accelerationen men det blir ju fortfarande en lika stor tryckspriddning.
För att skada sig ordentligt behövs inte så jättemycket tryck på någon av ryggkotorna, så allt skydd som man kan ha över dem är bra.
Däremot så skyddar inte ryggskyddet någonting mot böjskador, men det är inte lika ofta som man råkar ut för dom i skidbacken. Om man nu inte får för sig att göra en volt och stanna halvvägs.

ryggskydd, rent skit?
jonathan_chips sa:
Carled sa:
tompan14 sa:
Jag frågade precis samma sak några inlägg längre upp... Fortfarande inte något vettigt svar. Så ännu en gång. Någon som vet exakt hur saker och ting fungerar/händer/undviks.. osv...
Tror inte att ni kommer få något riktigt bra svar om jag ska vara ärlig.. men varför i överhuvudtaget ifrågasätta användningen av det? Det skadar ju knappast och det är uppenbart att det i alla fall skyddar när man landar på stenar osv. Om en sten som skulle träffat dig på fel ställe på ryggraden istället träffar en platta som fördelar smällen någorlunda så är det självklart att det lindrar det eventuella skadan.
Vi frågasätter nog inte (inte jag iaf!, jag kör med både ryggskydd och ryggsäck ibland. Livrem och hängslen ftw!), utan vi vill bara veta det fina med hela grejen... Jag har ju ett Komperdellskydd, och Komperdell har ju inte de klassiska plastskalen à la bältdjur utan bara en hårdare mjukdel som fördelar kraften... Fruktansvärt bra skydd, men man har ju undrat både en och två gånger hur det egentligen skulle funka om man studsade nerför en klippa någon gång...

ryggskydd, rent skit?
tompan14 sa:
Johan, det är en stor skillnad i att du tror att du hade brutit ryggen utan skydd, mot att det faktiskt är så.
Du är ju en skönt positiv och trevlig kille i alla fall, ta istället och svara på dom konkreta inläggen som skrivits. Att bara vara allmänt jävlig och negativ leder ingenstans, och nej du är ingen realist.

Senast ändrad:
ryggskydd, rent skit?
Carled sa:
jonathan_chips sa:
Carled sa:
Vi frågasätter nog inte (inte jag iaf!, jag kör med både ryggskydd och ryggsäck ibland. Livrem och hängslen ftw!), utan vi vill bara veta det fina med hela grejen... Jag har ju ett Komperdellskydd, och Komperdell har ju inte de klassiska plastskalen à la bältdjur utan bara en hårdare mjukdel som fördelar kraften... Fruktansvärt bra skydd, men man har ju undrat både en och två gånger hur det egentligen skulle funka om man studsade nerför en klippa någon gång...
Ok, det är nog rätt svårt om man inte är expert eller dylikt att svara på den sista frågan men jag håller mig i alla fall fast vid att det är bättre med än utan, men visst det vore intressant med ett svar.

Senast ändrad:
ryggskydd, rent skit?
Bjurlid sa:
tompan14 sa:
Det som ett ryggskydd gör att den sprider ut kraften av ett trauma mot ryggen, så om du ramlar på en sten, din skida eller något annat hårt i backen så skyddar ryggskyddet väldigt mycket. Det är bara att gå in på lite enkel fysik tryck=kraft*area, och om du då tänker att du landar på en sten som har ca 5 cm2 och du väger ca 80 kg (80*10/5=160 N/cm2) men om du har på dig ryggskyddet så tas kraften upp av en mycket större area vi kan säga att arean som tar upp smällen blir 225cm2( en kvadrat med sidorna 15 cm dvs inte en så jättestor kvadrat) men då blir trycket på ryggen 80*10/225=3,5 N/cm2. Nu har jag inte räknat med accelerationen men det blir ju fortfarande en lika stor tryckspriddning.
För att skada sig ordentligt behövs inte så jättemycket tryck på någon av ryggkotorna, så allt skydd som man kan ha över dem är bra.
Däremot så skyddar inte ryggskyddet någonting mot böjskador, men det är inte lika ofta som man råkar ut för dom i skidbacken. Om man nu inte får för sig att göra en volt och stanna halvvägs.
Du har helt rätt gällande tryck mot ryggen. Men ryggskyddet skyddar även mot böjskador... om du tänker dig att du ramlar och böjer ryggen bakåt så skyddar ryggskyddet, då det är styvt åt det hållet, vilket stöttar ryggen mer.

ryggskydd, rent skit?
Kristoffersson sa:
Bjurlid sa:
tompan14 sa:
Du har helt rätt gällande tryck mot ryggen. Men ryggskyddet skyddar även mot böjskador... om du tänker dig att du ramlar och böjer ryggen bakåt så skyddar ryggskyddet, då det är styvt åt det hållet, vilket stöttar ryggen mer.
Jo visst det blir svårare att böja sig bakåt, men för att skydda mot böjskador så måste ryggskyddet sitta fast i ryggen för att förhindra att den inte böjs för mycket bakåt eller framåt. det räcker inte med att det bara sitter i lite tyg runt överkroppen och att det är styvt för att förhindra en böjskada. Det som händer är att ryggen rör sig i förhållande till ryggskyddet och böjer sig lika mycket ändå. Det som kan funka bättre är de ryggskydd som är som västar, men då får dom inte vara elastiska i tyget och sitta stenhårt, och då försvinner så gott som all rörlighet.

ryggskydd, rent skit?
Varken mitt ryggskydd eller alla de andra jag har sett skyddar särskilt mycket mot böjningar. Att det är en fördel att fördela trycket över större yta är jag mer än väl medveten om, men frågan är hur pass bra det funkar i verkligheten.
Säg att du landar på en normalt formad sten, dvs inte spetsig men inte heller helt platt. Skyddar plasten så mycket då? Mot blåmärken, skrapsår? Mot öppna sår? Mot skador på ryggraden?
Används ryggskydd av inlines- och skateboardproffsen? De railar ju precis lika mycket som en jibber, och hoppar stora ramper...

ryggskydd, rent skit?
tompan14 sa:
Varken mitt ryggskydd eller alla de andra jag har sett skyddar särskilt mycket mot böjningar. Att det är en fördel att fördela trycket över större yta är jag mer än väl medveten om, men frågan är hur pass bra det funkar i verkligheten.
Säg att du landar på en normalt formad sten, dvs inte spetsig men inte heller helt platt. Skyddar plasten så mycket då? Mot blåmärken, skrapsår? Mot öppna sår? Mot skador på ryggraden?
Används ryggskydd av inlines- och skateboardproffsen? De railar ju precis lika mycket som en jibber, och hoppar stora ramper...
Även inlines och skateboardåkare borde ju använda ryggskydd, anledningen till att det inte är så är ju helt klart en rörlighets/stil fråga. Du kanske inte har hört om vad som hände Danny Way härom dagen?

ryggskydd, rent skit?
tompan14 sa:
Johan, det är en stor skillnad i att du tror att du hade brutit ryggen utan skydd, mot att det faktiskt är så.
Förvisso, och jag är benägen att hålla med om att ett ryggskydd kanske inte ger ett extremt bra skydd mot skador där ryggen böjs bakåt tills den bryts. Men i mitt fall råkade det vara så att någon gått med en motorsåg i skogsrännan som jag åkte och en avsågad gren stack ut nästan en decimeter precis där jag krashat.

Ryggskydd borde vara för skidåkare som bilbältet är för dom som kör bil. Det finns folk som tycker det är coolt att åka utan, men Formel1 förare och Rallyförare vet bättre..

ryggskydd, rent skit?
Jag har aldrig använt ryggskydd när jag åkt bräda, aldrig tänkt på det faktiskt eftersom jag inte hoppar/railar etc, kör bara offpist/pistat. men tänkt köpa en i år faktiskt eftersom det känns bättre mentalt och skyddar bra.

ryggskydd, rent skit?
huvudsaken att man har hjälm, det är ju liksom det som är huvud-saken ;)

ryggskydd används av mig vid cykling, railning och offpist. just därför att då finns det hårda föremål som kan skada ryggraden och svanskotan.

ryggskydd, rent skit?
tompan14 sa:
Ja, det finns de som vet mot vad det skyddar och hur. Det är därför testade (och godkända såklart) skydd har en märkning enligt standarden CE EN 1621/2. Komperdell har som ett exempel en hel del information om detta på sin hemsida: http://www.komperdell.com/en/protectors/technology/technology.php

Det finns flera exempel då användandet av ryggskydd undvikit mkt svåra skador, t ex Johan Eriksson före detta snowboardproffs som garanterat hade varit förlamad eller kanske till och med död om han inte burit skydd.

ryggskydd, rent skit?
I min mening är ett ryggskydd ovärdeligt. Vi tycks vara överens om att ryggskyddet (faktiskt borde) skydda/skyddar mot onda stenar/snabba träd/uppstickande kvistar osv som kan skada ryggen ordentligt. I frågan om böjskador vet jag inte om det skyddar, men när jag åker har jag uppfattningen av att det ger en bra stabilitet till min åkning och faktiskt kan skydda mot vissa anatomiskt inkorrekta positioner,

Det jag får känslan av med ryggskydd är att om det skulle hända något finns ett skydd, lika som hjälmen att dämpa onda fall/saker som vill träffa en. Jag är nästan uteslutande friåkare och kör med både ryggskydd och ryggsäck. Jag tycker det ger en skön stabilitet i både sidled och vid kompressioner som uppkommer. Alla bål/rygg/mag-muskler i världen kan inte sätta stopp för vissa saker man utsätts för. Detta ser jag som en fördel. Dock gäller det ju att hitta saker som ger en bra rörlighet kontra skydd.

En sak jag tänkt på tidigare i tråden är att folk säger att dom "laddar på" mer bara för dom har skydd, detta tycker jag är en farlig inställning. Lika som när du har lavinkit med dig ska du inte/bör du inte köra hårdare. Det är farligt att invaggas i en falsk trygghet att kroppen klarar sig bara för du har skydd. Du ska "våga" sätta ett trick/rail/drop/linje utan skydd också, skyddet ska finnas där då det väl händer en olycka och göra det är tänkt för, skydda!

Om det är någon som kan ge faktiska svar på detta måste det vara läkare eller människor som utvecklar dessa skydd. Kanske dags för ett mail till en tillverkare?

ryggskydd, rent skit?
CE-märkning har väldigt lite med säkerhet att göra. Visst ingår det som ett krav, men det är i första hand en del av tullmuren inom EU, ett skydd med CE-märkning behöver inte vara bättre än ett skydd utan bara tillverkat på en annan plats!
Dessutom gäller den CE-normen för godkända motorcykelskydd, hurvida ett sådant test är intressant när man pratar skidåkning eller inte...
Det finns nog tillfällen där ett ryggskydd gör skillnad, men det är alltid bra att känna sin utrustning. Köpte man ett ryggskydd för att "alla" säger att man måste ha det "annars dör man" blir det lätt en övertro på dess kapacitet.

ryggskydd, rent skit?
För två år sedan gjorde jag och en kursare ett forskningsprojekt för en uppsats motsvarande en C-uppsats. Vi studerade då skador som uppkommit vid snowboardåkning m.h.a. journaler och en enkät som skickades ut till ett antal personer som sökt vård efter att ha skadat sig.
Kort sagt kan man väl säga att handledsskador är mycket vanligt och att en stor del av skadorna sker vid hopp. Ryggskador var i vårt, och även annat material ovanligt.

I samband med detta läste vi en hel del vetenskapliga artiklar om skador vid utförsåkning och skydd och deras effektivitet.
Handledsskydd: Väl undersökt och bevisat effektivt, om de är gjorda för snowboardåkning. Användes av alldeles för få i vårt material.
Hjälm: Väl undersökt, och minskar risken för allvarliga skador. Används av mycket stor del av åkarna i vårt material.
Ryggskydd: Efter mycket letande hitta vi ingen forskning gjord på ryggskyddens effektivitet i praktiken, varken för utförsåkning eller motorcykelåkning. Mycket förvånande! Ryggskydd var däremot vanligt. Så huruvida de hjälper i verkliga livet VET man ej. Men man kan självklart inte säga att de INTE fungerar utifrån det... Sen ska det ju sägas att vår genomgång av forskningsartiklar gjordes för två år sedan. Det kan mycket väl ha kommit forskning sedan dess.

ryggskydd, rent skit?
Jävlar vad folk är dumma.

Vet ni vad en ryggrad är? Om ni vet det förstår ni varför det kan vara bra att skydda den.

ryggskydd, rent skit?
Bjurlid sa:
Kristoffersson sa:
Bjurlid sa:
Jo visst det blir svårare att böja sig bakåt, men för att skydda mot böjskador så måste ryggskyddet sitta fast i ryggen för att förhindra att den inte böjs för mycket bakåt eller framåt. det räcker inte med att det bara sitter i lite tyg runt överkroppen och att det är styvt för att förhindra en böjskada. Det som händer är att ryggen rör sig i förhållande till ryggskyddet och böjer sig lika mycket ändå. Det som kan funka bättre är de ryggskydd som är som västar, men då får dom inte vara elastiska i tyget och sitta stenhårt, och då försvinner så gott som all rörlighet.
jo det är faktist ett sådant skydd jag änvänder. och jag känner när det sitter på att det faktist stöder upp ganska bra.

ryggskydd, rent skit?
Vrakbjorn sa:
För två år sedan gjorde jag och en kursare ett forskningsprojekt för en uppsats motsvarande en C-uppsats. Vi studerade då skador som uppkommit vid snowboardåkning m.h.a. journaler och en enkät som skickades ut till ett antal personer som sökt vård efter att ha skadat sig.
Kort sagt kan man väl säga att handledsskador är mycket vanligt och att en stor del av skadorna sker vid hopp. Ryggskador var i vårt, och även annat material ovanligt.

I samband med detta läste vi en hel del vetenskapliga artiklar om skador vid utförsåkning och skydd och deras effektivitet.
Handledsskydd: Väl undersökt och bevisat effektivt, om de är gjorda för snowboardåkning. Användes av alldeles för få i vårt material.
Hjälm: Väl undersökt, och minskar risken för allvarliga skador. Används av mycket stor del av åkarna i vårt material.
Ryggskydd: Efter mycket letande hitta vi ingen forskning gjord på ryggskyddens effektivitet i praktiken, varken för utförsåkning eller motorcykelåkning. Mycket förvånande! Ryggskydd var däremot vanligt. Så huruvida de hjälper i verkliga livet VET man ej. Men man kan självklart inte säga att de INTE fungerar utifrån det... Sen ska det ju sägas att vår genomgång av forskningsartiklar gjordes för två år sedan. Det kan mycket väl ha kommit forskning sedan dess.
Intressant poäng!

Dåligt om det inte gjorts någon riktig forskning på ämnet. Det borde ju helt klart ligga på tillverkarnas bord.

Man kan ju halka på ett bananskal och skada sig men dock måste ju skaderisken vara större när man åker skidor än går på trottoaren. Logiskt sätt så borde ju ryggskyddet göra mer nytta än skada i alla fall och då är det ju värt pengarna.

Det är ju också svårt eftersom man aldrig kan säga säkert att man skulle ha skadat sig om man inte haft skyddet på men eftersom ryggskador kan bli så pass förödande känns det för mig som allt som skulle kunna hjälpa vid en olycka är värt att satsa på så länge inte rörligheten påverkas för mycket.

Jeffa

ryggskydd, rent skit?
Är Herr Fogdö expert på ryggskydd? Blir man automatiskt kunnig inom ett sådant snävt ämne som ryggskydd och dess påverkan vid skidolyckor om man bryter ryggen?
Har Herr Fogdö empiriska mätdata att delge? Vilka studier har han genomfört?
Jag bröt benet som barn när vi tävlade vem som vågade hoppa från högsta platsen, (ja, jag vann.) Är jag expert på bungee jumping nu?

ryggskydd, rent skit?
Tompan är inte helt fel på pucken. Man ifrågasätter för lite! Det är för mycket "jag tror" och "jag har hört", "jag tycker" och "tänk om" i sånna här debatter. Ren fakta baserat på undersökningar utav källkritisk karaktär är i sånna här situationer det enda som är intressant, i min mening...

ryggskydd, rent skit?
stay_tuned sa:
Tompan är inte helt fel på pucken. Man ifrågasätter för lite! Det är för mycket "jag tror" och "jag har hört", "jag tycker" och "tänk om" i sånna här debatter. Ren fakta baserat på undersökningar utav källkritisk karaktär är i sånna här situationer det enda som är intressant, i min mening...
Fast du måste väl ändå hålla med om att det logiskt sett borde vara säkrare med ryggskydd än utan eller???

ryggskydd, rent skit?
porky sa:
har hört att ryggskydd skyddar inte att du landar på ryggen, det är mer till för att ryggen inte ska böjas bak till den knäcks så brutalt, för om du landar platt på ryggen blire samma sak skulle ja tro, typ tex, om du fäster en planka på knogarna o slår hårt in i en vägg med knogen får du fortfarande jävligt ont, kanske inte får samma sår på knogarna bara. det är iaf vad ja skulle säga.

EDIT: det jag ville komma fram till är att ryggskyddet kanske dämpar lite om du landar platt på den, annars äre bara när ryggen böjs bakåt. man ramlar sällan platt på ryggen, o ännu mer sällen på sådant sätt att ryggen knäcks bakåt.
Men vad händer om du slår emot några ryggkoter precis på en sten eller om du inte riktigt kommer över ett hopp och landar på nollen. Då är det inte säkert att du landar platt på ryggen utan bara slår i en liten del. Då tror jag det kan hjälpa som fan. Har ett exempel på en polare som flög ner på ryggen i vintras och läkaren sa till honom att utan ryggskydd så skulle han ha brutit ryggen.

ryggskydd, rent skit?
Den här debatten har tappat stinget och mer eller mindre urartat i min mening. De flesta verkar överens om att ryggskydd inte är ren skit utan faktiskt gör nytta, frågan verkar vara hur stor nytta. Vissa vill fortfaranda vara lite extra provocerande/ifrågasättande/allmänt tuffa/skeptiska i frågan dock.

Om vi ska ta ett nytt argument för ryggskydd så påstår jag härmed att ryggskyddet har räddat mig från en mängd andra skador som tex brutna handleder och axlar ur led!!

Dessa skador är långt vanligare än ryggskador, speciellt för snowboardåkare och uppstår ofta när åkaren tappat kontrollen och ramlar med arslet(ryggen) före och tar emot sig med händer och armar fast han borde ge fan i det. Ryggskyddet har definitivt hjälpt mig att våga använda korrekt fallteknik och strunta i att sätta ner händer och armar så att dessa bryts av...

ryggskydd, rent skit?
jeffa sa:
Fast du måste väl ändå hålla med om att det logiskt sett borde vara säkrare med ryggskydd än utan eller???
Frågan är inte om det är säkrare med ett skydd, det borde väl för de flesta vara ganska självklart.
Intressant blir det ju först när man ifrågasätter hur pass säkert ett visst skydd är. ett perfekt ryggskydd är väl optimalt, men vem kan säga att de ryggskydd som finns på marknaden idag är perfekta? Bristen på tester visar väl snarare på att det är mycket tyckande och troende även från tillverkarnas sida. Varför gör man reklam om hur "smidigt" ett ryggskydd är, dess passform och låga vikt istället för hur bra det har passerat i oberoende tester?
Jag säger inte att man ska avstå från ryggskydd men man bör vara medveten om dess faktiska funktion och inte ha en övertro till den.
Ta killen här som bröt armen när han valde att landa med ansiktet nedåt för att han inte hade ryggskydd. Hade han haft ett ryggskydd, men som inte skyddat mot överböjning hade han kanske brutit ryggen istället, i tron om att skyddet skulle hindra någonting det varken var designat eller testat för.
//Tompan

ryggskydd, rent skit?
Jag kör med ryggskydd när jag inte ska åka med ryggsäck. Om jag ska ha en ryggsäck så tycker jag det blir lite knöligt och tjockt. Kanske skulle kika på ryggsäcken med inbyggt ryggskydd

ryggskydd, rent skit?
Självklart blir inte debatten på ett sådant här forum på en nivå som passar alla. Alla kan inte vara akademiker som vill ha underlag för allting som påstås. Jag är ju en sån själv som gillar att ifrågasätta allting. Tyvärr har jag inte haft tid att läsa igenom den här uppsatsen eftersom jag sitter på jobbet men den kan kanske vara lite till nytta i den här diskussionen. Iaf för såna som tompa som vill ha vetenskaplighet...:)

http://www.uppsatser.se/uppsats/4f054cc3aa/

ryggskydd, rent skit?
Jag skummade igenom uppsatsen, men hittade ingenting om hur pass bra dagens ryggskydd är, har jag missat något?
De säger att designen idag är "bra", men säger inte varför man tycker det.
Den skadestatistik de använder som underlag visar på att ryggskydd som vi känner dem idag är väldigt dåliga, då de inte skyddar mot den vanligaste typen av ryggskador.
Som sagt, intressant läsning men gav fortfarande inte riktigt de svar jag söker...

ryggskydd, rent skit?
tompan14 sa:
Jag skummade igenom uppsatsen, men hittade ingenting om hur pass bra dagens ryggskydd är, har jag missat något?
De säger att designen idag är "bra", men säger inte varför man tycker det.
Den skadestatistik de använder som underlag visar på att ryggskydd som vi känner dem idag är väldigt dåliga, då de inte skyddar mot den vanligaste typen av ryggskador.
Som sagt, intressant läsning men gav fortfarande inte riktigt de svar jag söker...
Aj då, det låter som att du får sikta på att skriva en ny uppsats då..;) Skämt åsido, jag förstår dig men vi får väl helt enkelt fråga poc eller nån annan om de tekniska funktionerna på produkterna kontra realistiska skador på riktiga fall. ABS och Snowpulse är annars ganska bra på sådant när det gäller ryggsäckarna...

ryggskydd, rent skit?
Jag kör i princip alltid med hjälm och ryggskydd. Mitt ryggskydd sitter sjukt skönt och har aldrig ens märkt av att jag har det på mig. Sedan kör jag ganska ofta med ryggsäck ofta. Många här skriver att det kanske inte är ett sånt mirakel skydd men det känns som att kan man skydda sig så ska man det. Det är ju oftast det där lilla extra som behövs för att man ska klara sig. Trillar man ner för en klippa så hjälper ju kanske inte ryggskyddet men om man blir påkörd av en full Österrikare i backen så hade det ju varit ett öde värre än döden att få men för livet och dessutom veta att man kunde avhjälpt det med ett skydd. 600 spänn kan man nog undvara, det är ju en ganska liten kostnad om man jämför vad man lägger på skidor, liftkort krök mm.

Howdi!

ryggskydd, rent skit?
Jag kör med hjälm. Men har inte börjat med ryggskydd ännu.

Jag ifrågasätter på intet sätt ryggskyddens effektivitet. För det de är gjorde för skyddar de säkert effektivt.

Det jag funderar över är hur mycket säkrare vi blir med dem? Samma frågeställning gäller för övrigt alla skydd.

Genom att ha ryggskydd så känner vi oss säkrare och tar större risker. Det är bara att läsa alla inlägg i denna tråd för att få "bevis" för denna tes. "Jag känner mig säkrare..." " skulle inte våga ..." typ.

Men då har ju nettoeffekten blivit noll? Om du först höjer säkerheten genom att bära hjälm och ryggskydd och sedan dramatiskt ökar riskerna du utsätter dig för , köra över sin förmåga, hoppa större hopp osv, har inte risken då blivit större än den var när du körde utan skydd?

Jag vet att detta diskuterades lite i media förra året. Jag har för mig att det var någon studie som kom fram till att allvarliga skador ökat med användingen av hjälm och ryggskydd. Detta beroende på att men med dessa skydd tar mycket större risker. Nu hittar jag inte denna referens - någon som har den?

Tillbaka
Topp