Ryggskydds-djungel, vilket ska man ha?

Kurtman

Ny medlem
Jag har tänkt byta ut mitt klumpiga gamla komperdell ryggskydd och tänkte om någon har tips på bra ryggskydd som är relativt smidiga och som framför allt sitter där dom ska..

Jag har kollat lite på Rbk's ryggskydd, men det é svårhittad information om dom.. någon som har testat dom?

Har även kollat på salomons nya på stadium med straps runt benen och Heads seniorväst med ryggskydd i..

alla verkar sitta ganska bra, men jag kan ju inte köpa alla och testa mig fram efteråt..
är det något som är att föredra framför det andra eller rentav ett annat ryggskydd som jag inte kollat på som är varmt rekommenderat så är jag tacksam för vägledning :)

jag ska köpa ett scott backprotector med benstraps, jag har bara hört god kritik om det och att det ska sitta som berget på ryggen men ändå inte märkas att man har det på sig :D

J1BBER sa:
jag ska köpa ett scott backprotector med benstraps, jag har bara hört god kritik om det och att det ska sitta som berget på ryggen men ändå inte märkas att man har det på sig :D
använder scott backprotector och det sitter as skönt och som du sa man märker knappt av det!

tjockisemil sa:
J1BBER sa:
använder scott backprotector och det sitter as skönt och som du sa man märker knappt av det!
Jag ska åka och kolla på det imorgon ;D

POC gör ju bra grejjer, kikat nånting på det?
Dainese tycker jag har riktigt bra grejjer, främst nextwave-skyddet. lite svåra att få tag på bara. Såvida man inte går till en MC-butik...

Mitt scott sitter som berget på mig. Det är bara åka in till närmaste sportaffär och testa!

Annars har jag hört att många ska föredra väst, men vad jag vet brukar det vara lite dyrare. Fast det kanske bara är jag som inte har koll på marknaden, rätta mig om jag har fel.

Tja, dom jag kollat på ligger alla på en tusenlapp, och jo det satt bra när jag testade det i affären.. fast dom brukar ju uppföra sig lite annorlunda när man åker än står stilla...

Hört mycket bra om dainese med faktiskt, fast någon sa till mig att man inte skulle ha Mc-skydd i backen.. stämmer det eller bara något nån fick för sig?

Rbk's skydd var som en väst som man knäppte runt bröstpartiet och hade den vanliga njurbältet, västpartiet satt som gjutet i bröstet, frågan är bara om det går att reglera annars kan det bli jobbigt om man skulle bli större över bröstet...

Kurtman sa:
Tja, dom jag kollat på ligger alla på en tusenlapp, och jo det satt bra när jag testade det i affären.. fast dom brukar ju uppföra sig lite annorlunda när man åker än står stilla...

Hört mycket bra om dainese med faktiskt, fast någon sa till mig att man inte skulle ha Mc-skydd i backen.. stämmer det eller bara något nån fick för sig?

Rbk's skydd var som en väst som man knäppte runt bröstpartiet och hade den vanliga njurbältet, västpartiet satt som gjutet i bröstet, frågan är bara om det går att reglera annars kan det bli jobbigt om man skulle bli större över bröstet...
Funkar mkt bra med MC-skydd. Dainese är ju väldigt populära både på hoj och skidor och deras modeller är CE-märkta. Jag tycker dom är sköna och av bra kvalitet. Aningen dålig tillgång i alpinbutikerna men gå till en MC-butik så har dom på lager.

Kör du med ryggsäck i vanliga fall.. Köp en Ortovox Freeride ryggsäck med inbyggt ryggskydd + att det är en schysst ryggsäck som ser slimmad ut. :)

man behöver ju inte köpa nåt jätte dyrt special. bara det skyddar ryggen så är det lugnt. sen kan man försöka att inte landa på ryggen också:P

tjockisemil sa:
J1BBER sa:
jag kör med ett sånt, de är den modellen med inbyggd väst! finns ju med ellerutan väst, med väst kostar lite mera, men då sitter de precis som de ska hela tiden! flyttar aldig på sig och åker aldrig upp! sen är de skydd för revbenen också!

sjukt smidigt å bekvämt ryggskydd! aldrig har jag haft nått skönare eller bättre som funkat så bra! är inne på 3e säsongen nu, och de börjar bli lite slitet i kardborrbanden, annars är de som nytt typ!

jag skulle rekomendera att du kollar upp den modellen med väst! sjukt prisvärt och de håller länge som fan!

benstrapsen och västen gör att de sitter precis som de ska JÄMT, och de väger nästan ingenting! rekomenderas som sagt :)

jeppenator sa:
tjockisemil sa:
J1BBER sa:
jag kör med ett sånt, de är den modellen med inbyggd väst! finns ju med ellerutan väst, med väst kostar lite mera, men då sitter de precis som de ska hela tiden! flyttar aldig på sig och åker aldrig upp! sen är de skydd för revbenen också!

sjukt smidigt å bekvämt ryggskydd! aldrig har jag haft nått skönare eller bättre som funkat så bra! är inne på 3e säsongen nu, och de börjar bli lite slitet i kardborrbanden, annars är de som nytt typ!

jag skulle rekomendera att du kollar upp den modellen med väst! sjukt prisvärt och de håller länge som fan!

benstrapsen och västen gör att de sitter precis som de ska JÄMT, och de väger nästan ingenting! rekomenderas som sagt :)
Kan man justera bröstvidden på västen? blir lite jobbigt om man antingen har lite för liten väst eller lite för stor. Ett ryggskydd är ju inget du ska växa in, utan det ska ju passa!

J1BBER sa:
jeppenator sa:
tjockisemil sa:

Kan man justera bröstvidden på västen? blir lite jobbigt om man antingen har lite för liten väst eller lite för stor. Ett ryggskydd är ju inget du ska växa in, utan det ska ju passa!
det går itne att justera.. men det är ganska flexigt material.. eller stretch heter det.. så de passar dom flesta.. jag har haft samma skydd i 3 år.. och har blivit större med åren, sitter fortfarande lika bra som när jag va mindre.. haha såå de funkar helt ok! tror itne de ska vara några problem om du inte är 190 lång å väger över 110 kilo..

jag är 187 cm å väger typ 90. kör på storlek L å har gjort de sen jag va typ 170 å vägde 70 kilo.. haha

aha okej, det låter ju grymmt, ska testa både väst och det vanliga imorn! ser fram emot att hitta ett grymmt ryggskydd som sitter som berget!

Jaktman sa:
Kör du med ryggsäck i vanliga fall.. Köp en Ortovox Freeride ryggsäck med inbyggt ryggskydd + att det är en schysst ryggsäck som ser slimmad ut. :)
jag kör med denna och den är ok men något liten som ryggsäck.Sitter askönt dock.

Mitt HEAD ryggskydd som jag köpte på Stadium för 999:- är fan det bästa jag någonsin köpt. Sitter där det ska, skönt, snyggt (care), och det är en väst vilket är det bästa.

Kurtman!
När det gäller ryggskydd så är det Dainese som gäller, kvalitet o komfort kostar.
Få företag lägger så mycket pengar på utvekling o provning som dom gör.Har tävlat i Roadracing på elit nivå under flera år och gjort flertalet krascher o deras produkter sitter på plats när det gäller. Dainese är även uppfinnare av ryggskyddet på -70talet efter en ide från den avlidne Roadracing föraren Barry Sheen. så glöm inte vem som var först.
Lycka till.

ska ta och kolla upp Dainese som har blivit så varmt rekommenderat av så många..

Tack alla som hjälpt till med synpunkter, tips och idéer!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp