ryktestråden 15/16

ryktestråden 15/16
Salomon touringsaker: http://communitytouringclub.com/nouveautes-salomon-2016/

Bindning:

10933790_333823936807889_8627023645028910403_n.jpg

Skidor:

10928861_333823980141218_7195997499803385181_n.jpg

Tydligen kommer det en touringpjäxa med 120 i flex.

ryktestråden 15/16
Skidor, bindningar, pjäxor osv osv från Dynafit. Khion-pjäxan verkar spöa det mesta känns det som. Kul med hyfsat lätta skidor som ska palla en hel del också. (inget unikt dock)

Salomons tech-historia såg ju onekligen anorektisk ut..

Senast ändrad:
ryktestråden 15/16
Av bilderna att döma verkar ju Salomon konkurrera med Plum/Dynafit (minus beasten) än de biffigare pinn-bindningarna. Lite intressant ändå att Salomon och Marker går åt helt olika håll med sina respektive pinn-bindningar. Om inte Solly har något ytterligare ess i någon rockärm nånstans.

ryktestråden 15/16
Ohh, nya Black Crows Anima såg ju riktigt fin ut! Lite som Faction Chapter fast i vettigare längder!

Senast ändrad:
ryktestråden 15/16
Heddious sa:
Av bilderna att döma verkar ju Salomon konkurrera med Plum/Dynafit (minus beasten) än de biffigare pinn-bindningarna. Lite intressant ändå att Salomon och Marker går åt helt olika håll med sina respektive pinn-bindningar. Om inte Solly har något ytterligare ess i någon rockärm nånstans.
Den lättaste Salomon väger uppenbarligen 580 gram per par. Det är riktigt lätt om jag har fattat det rätt. Och något biffigare ligger säkert i pipelinen. ;)

Marker har ju gjort en hybridbindning och inte en techbindning i mina ögon i alla fall.

ryktestråden 15/16
Enligt rävarna på TGR så kommer Atomic/Slalomon med totalt 3 tech bindningar nästa säsong, i olika viktklasser från skimo till freetouring om jag fattat det hela rätt.

Nu till lite mer bilder, för sånt är ju kul!
G3 Ion LT, i grund och botten en lättad Ion utan stoppers.
IMG_4212-copy.jpg

Dynafit Khion Carbon som det pratats om lite ovan.
08_0000061504_0111_Khion-Carbon-MS.jpg

Så en hel drös bilder på Atomics touring pjuck, notera den korsande kabeln på det lägre spännet. Ska bli kul och se om en sån lösning överhuvudtaget kan fungera för att få fast foten i sidled..
Ska%25CC%2588rmavbild%25202015-01-20%2520kl.%252018.38.45.png

Ska%25CC%2588rmavbild%25202015-01-20%2520kl.%252018.39.00.png

Ska%25CC%2588rmavbild%25202015-01-20%2520kl.%252018.39.11.png

Ska%25CC%2588rmavbild%25202015-01-20%2520kl.%252018.39.31.png

ryktestråden 15/16
Vi kan väl slänga in bilder på Salomons 120 flexare också?
mtn_lab_boot-24.jpg

salomonboot-e1421433833766.jpg

salomonbootback-e1421436236391.jpg

Bonus edit:
Scotts nya SuperGuide, glider in mellan Cosmos II och Orbit II.
Scott_Superguide_Carbon.jpg

Senast ändrad:
ryktestråden 15/16
Fasen, ska de köra Booster strap eller vanlig kardborre på MTN Lab egentligen? Nu får de ju bestämma sig...
Jag tror nog bara det blir en techbindning från Amer, trycka ut 3 olika varianter som man lyckats hålla hemliga känns skillat. Betänk att Guardian 13 kom året efter (och hur svårt är det att leverera en annan fjäder?)

ryktestråden 15/16

@Carled men är det inte liiite märkligt att Salomons första kliv in i pinn-bindningsvärlden blir med en så nätt historia som den som syns på bilderna ovan? Känns ju som att trenden med "en skida till allt", som jag bara antar att de har intresse av att vara en del av, borde kräva en lite rejälare konstruktion, om än bara för syns skull? Nu är jag absolut inte ordentligt insatt i hur mycket en liten pinnbindning tål, men den där ser ju "mindre" ut än ex. Radical eller G3 Ion och är kanske inte det mest logiska steget vidare för någon som tidigare kört med alpinbindningar eller Guardians?
Eller har de någon plan på att låta Besten och Kung Pinne slå ihjäl varandra i kampen om freerajders och istället ta en rejäl tugga av alpinist-biten istället?

Random och oväsentlig tanke två: Kantigheten i formen på den nya Black Crows-skidan? Neeeej :(

Och en viss Mr. Olsson har figurerat på Japow-bilder iförd vad som ser ut att vara nya Poc-gogglar. Med ram! Är ramlös-trenden redan på väg att dö av?

ryktestråden 15/16
Heddious sa:
Eller har de någon plan på att låta Besten och Kung Pinne slå ihjäl varandra i kampen om freerajders och istället ta en rejäl tugga av alpinist-biten istället?
Ge det något år och vi kan hoppa upp och slå ihop våra piffiga små skinkhalvor på att Salomon har ett utmanare till Beast och Kingpin. Det ryktas nämligen att labbet i Annecy har en helt ny teknologi på gång på den fronten...

Heddious sa:
Random och oväsentlig tanke två: Kantigheten i formen på den nya Black Crows-skidan? Neeeej :(
Din historielöshet skrämmer mig, unga dam. Den för osökt tankarna och nostalgins vingslag till Salomon AK Rocket Pilot anno 2002, och den extremt limiterade teamskidan åren innan dess. Och som av en händelse så körde ju en viss Bruno Compagnet på Salomon på den tiden...

826.jpg

ryktestråden 15/16
Glisseur sa:
Heddious sa:
Ge det något år och vi kan hoppa upp och slå ihop våra piffiga små skinkhalvor på att Salomon har ett utmanare till Beast och Kingpin. Det ryktas nämligen att labbet i Annecy har en helt ny teknologi på gång på den fronten...
Jomen precis, det är det jag menar – de lanserar den lagom till att Besten och Kung Pinne har tappat i intresse. Men inte än.

Heddious sa:
Din historielöshet skrämmer mig, unga dam. Den för osökt tankarna och nostalgins vingslag till Salomon AK Rocket Pilot anno 2002, och den extremt limiterade teamskidan åren innan dess. Och som av en händelse så körde ju en viss Bruno Compagnet på Salomon på den tiden...

https://www.freeride.se/img/review/large/826.jpg
Såja såja, jag vet faktiskt att AK Rocket existerade i någon dimmig forntid. Jag vet till och med vem Bruno Compagnet är! :) Jag menar bara att jag generellt tycker att kantiga shapes är mindre estetiskt tilltalande. Där av "neeej". Och kontrasten blir extra tydlig när BC i övrigt har i mitt tycke väldigt tjusig form på sina lagg.

ryktestråden 15/16
Glisseur sa:
Den för osökt tankarna och nostalgins vingslag till Salomon AK Rocket Pilot anno 2002, och den extremt limiterade teamskidan åren innan dess. Och som av en händelse så körde ju en viss Bruno Compagnet på Salomon på den tiden...

https://www.freeride.se/img/review/large/826.jpg
Ohhh dom där förtjänar nästan en egen tråd för att jämföra form m.m. mot dagens "standarder".
Plockade fram mina Atris igår för att valla dom och fastnade en stund med mina AK Rocker Pilot i förrådet.
Nog för att dom är lite stukade så det är lite tiprocker men formmässigt är dom rätt lika dagens chargers.
Måste ta med dom till backen nån dag!

ryktestråden 15/16
Heddious sa:
Såja såja, jag vet faktiskt att AK Rocket existerade i någon dimmig forntid. Jag vet till och med vem Bruno Compagnet är! :) Jag menar bara att jag generellt tycker att kantiga shapes är mindre estetiskt tilltalande. Där av "neeej". Och kontrasten blir extra tydlig när BC i övrigt har i mitt tycke väldigt tjusig form på sina lagg.
Sunkig nostalgi har alltid tolkningsföreträde...

ryktestråden 15/16
Även Völkl har presenterat lite nyheter ser jag!

Lett-og-feminint-fra-Voelkl_ordinary_1200.jpg

Från vänster: VTA 88 Lite, VTA 88, 100 EIGHT, 100 EIGHT PINK och 90 EIGHT

ryktestråden 15/16
Kan väl passa på att slänga upp Blizzards freerajdtouring serie ZeroG också. Dom skryter inte lite om hur dom ska ha bäst "screw retention in class", inte för att jag någonsin ryckt en bindning ur en skida. Sen är väl kanske inte namnet eller grafiken helt lyckad heller i mina ögon. Kommer som 108, 95, 85 och en 85a med damspecifik kärna. Kolfiber i tipp och tail och så en liten viktabell:
ZeroG 108:
185: 1750gr (27m)
178: 1650gr
171: 1540gr

ZeroG 95:
185: 1330gr
178: 1250gr (21m)
171: 1150gr
164: 1070gr

ZeroG 85 / 85W
185: 1255gr
178: 1175gr
171: 1090gr, 19m (W graphic)
164: 1015gr (W graphic)
157: 945gr (W graphic)
840_Blizzard-Zero-G-85-gelb-Zero-G-85-hellblau-Alpinski-2015-16.jpg

840_Blizzard-Zero-G-108-rot-Zero-G-95-gruen-Alpinski-2015-16.jpg

Vill man leka med google translate från tyska kan man göra det här.

ryktestråden 15/16

@Heddious Som Glisseur var inne på, jag tror de har en ganska bra plan... I ett rent ekonomiskt tänk tycker jag denna vägen känns helt rätt. Varför ta en andel av den nu mer och mer populära kakan som många vill mumsa på när det finns en etablerad kaka som man kan gå in hårt och aggressivt på och göra mycket större? Beast och Kingpin flyttar över folk från Guardian/Duke medan denna vänder sig till redan existerande segment av low tech-användare.

Sen är det ju det där med mittemellan-produkter. Jag hoppas inte att Annecy släpper någon Marker F12-utmanare eller liknande varianter av lätt AT. Ganska irrelevant segment med dålig produktkoll och knepig produktutveckling med tanke på att slutkund jämför åkprestanda mot Guardian och turprestanda mot MTN. Och åks som en pistbindning... Jag har sett åkkamrat dubbelspränga hälarna på ett par F12 i offpisten.

För att kommentera nostaligskidor... Jag vill få tag på ett par X-Wing Lab, 198cm perfekt skrytprydnad. Ett åk, sedan pensionering.

Kommer inte ihåg vem på TGR (någon trovärdig minns jag att det var iaf) som hade provkört en ZeroG men han hade iaf. blivit stormförtjust och lagt en beställning direkt.

ryktestråden 15/16
xviggenx sa:
i olika viktklasser från skimo till freetouring om jag fattat det hela rätt.
Kan nån förklara vad det där EGENTLIGEN betyder? Och hur/varför designationerna tillför något?
Annat än som konsument hypeande.

Jag och Brasse är såå frånåkta av morgondagens kategorisering att vi inte fattar nåt! :)

ryktestråden 15/16
rabbit sa:
xviggenx sa:
i olika viktklasser från skimo till freetouring om jag fattat det hela rätt.
Kan nån förklara vad det där EGENTLIGEN betyder? Och hur/varför designationerna tillför något?
Annat än som konsument hypeande.

Jag och Brasse är såå frånåkta av morgondagens kategorisering att vi inte fattar nåt! :)
Försöker mej på en liten förklaring. Rätta mej om jag har fel..

Skimo=skimountaineering, gå långt och högt med superlätta grejjer. Tänk plum/dynafit guide-bindningar och små lätta skidor.

Freetouring= gå inte så långt och med saker som tål att ösa med på vägen ned. Tänk beast/kingpin, alpinskor med inserts och inte överdrivet tunga skidor.

Och däremellan finns ju typ Dynafit Radical och liknande bindningar.

ryktestråden 15/16
Får nog slänga in en liten rättning, så som jag ser det iaf.

Skimo = rando-racing med 160 cm 65 mm skidor 650-800 g skidor, 70-130 g bindningar, 500-800 g pjäxor och tajts lycra-overall.

Skimountaineering = Ungefär som du beskriver det, men skidor som fortfarande går helt okej utför. Dock alltid med inslag av alpinklättring, repellering och liknande färdigheter. Tänk Andreas Fransson, fast på hobbeynivå.

ryktestråden 15/16
15377.jpg

Built upon the same K2 Konic technology found in the men’s All-Mountain collection, the new Pinnacle 95, 105 and 118 (Seth Morrison’s pro-model) make up this aggressive line of freeride machines. The stalwart of the line, the Pinnacle 95, takes advantage of a new Nanolite K2 Konic Core, a lightweight, low density, aerospace grade composite that runs through the center of the ski for added ease and reduced swing weight. The Nanolite core is reinforced with denser wood and powerful metal along the perimeter of the ski, so skiers can confidently handle all conditions and terrain. This combination is serious where you need it and fun where you want it, so skiers exert less energy driving their skis. The versatile All-Terrain Rocker profile works with the refined tip and tail taper to provide rock solid stability on firm snow and plenty of floatation in powder. The Pinnacle 95 is a jack-of-all-trades for the freerider who is in search of serious fun.

Pinnacle 95
Dimensions: 132/95/115
Rocker Profile: All-Terrain
Sizes: 170, 177, 184, 191
Radius: 17m @184
The Women’s K2 Ski Alliance-inspired Luv freeride skis utilize the new Channel Light Core technology, a grooved core that maximizes the nature of K2’s Bioflex core, a blend of aspen, paulownia and bamboo, for reduced swing weight and overall added ease and control. The fall-line focused, hard-charging FulLuvit 98Ti blends a metal laminate with K2’s classic triaxial fiberglass braided core for increased stability and enhanced longitudinal flex creating a smooth, desirable flex for female skiers. When paired with the wider LuvBoat 108, female skiers have two excellent choices for enjoying everything the mountain has to offer, whether skiing off the summit in powder or carving through late afternoon crud.

FulLuvit 98Ti
Dimensions: 131/98/119
Rocker Profile: All-Terrain
Sizes: 163, 170, 177
Radius: 17.5m @170

ryktestråden 15/16
För att stanna kvar vid svartkråkorna lite, men fan va sugen jag är på nya Corvus Freebird som ersättare till mina slitna gamla Sidestash under FT12orna. Färgen är ju inte dum heller!
13-38-05_lightboxorg.jpg

Senast ändrad:
ryktestråden 15/16
Jävligt balla stighudar. Antar att greppet funkar någorlunda mot nylon/mohair-hudar... någon som vet om det är klister eller silikon under och om de kommer oskurna i olika längder? time will tell annars.. :)

ryktestråden 15/16
Hur är det med tech-insertsen i Salomons pjäxor? Eget experimenterande eller OEM från Dynafit? Salomon hade väl ner eller mindre ihjäl några försökskaniner på tidiga tech pjuck med egenkomponerade inserts som inte höll måttet.

ryktestråden 15/16
Salomon hårdtestar nästa års utrustning en stormig dag på grands montets. Båda nya skidorna, båda pjucken och även bindningarna

Tillbaka
Topp