Saftigt postförskott?

OscarFS

Ny medlem
Saftigt postförskott?
Tja precis köpte nya googles och lagg av en kille på FR.
Totala vikten på paketet var 4.8kg och priset på frakt+postförskott blev 460kr.

i mina öron låter det jäkligt saftigt men, nån som har nån erfarenhet av liknande?

*letat runt i fr men inte hittat nån tråd med liknande problem, om ni vet nån så länka gärna*

EDIT: kollat på posten.se och räkna ihop att det borde kostat ca 270 riksdaler(inte 100 på att ja räknade på rätt saker, men 99 iaf)

Senast ändrad:
Saftigt postförskott?
vanligtvis med vikt så brukar det inte bli så dyrt? men kanske är någon form av specialpaket med tanke på längden?

Saftigt postförskott?
Låter fullt rimligt tycker jag.

Tillägg: Ja, ett så långt paket kostar mer, dessutom kostar det att skicka mot postförskott iirc.

Senast ändrad:
Saftigt postförskott?
jo men som min edit ja precis la till, så ca 125kr för paket vägde upp till 5kg, sen + 100kr för att den var längre än 1.2m, sen + 50kr för postförskott.
både i mitt huvud och på miniräknare så får ja det till 275 o inte 470

Saftigt postförskott?
Skicka med bussgods nästa gång. Skickade ett par skidor över Sverige inklusive postförskott för 260kr.
Och ja, jag tycker 460kr låter dyrt. Men du ser ju på paketet sen (fraktsedel) vad för sorts frakt han använt.

Senast ändrad:
Saftigt postförskott?
orre105 sa:
jo men som min edit ja precis la till, så ca 125kr för paket vägde upp till 5kg, sen + 100kr för att den var längre än 1.2m, sen + 50kr för postförskott.
både i mitt huvud och på miniräknare så får ja det till 275 o inte 470
But it's not that simple!

http://www.posten.se/skickaguiden/main_do.jsp

Rimlig approximation är väl ungefär 150cm x 20cm x 20cm x 5000g (150 cm längd är max som går att mata in) vilket ger 387,50 kr. Lägg till 50 spänn för postförskott och lite extra för att paketet i realiteten förmodligen är ca. 30-40cm längre -> 460 spänn är helt klart en rimlig kostnad om du skickar med post.

Men ja, nästa gång kan det vara en idé att skicka med något annat än posten ;)

Saftigt postförskott?
Posten tar så sjukt mkt cash för att skicka saker över 150 cm, så det är normalpris.
Men som sagt bussgods är mkt bättre när det gäller stora långa saker

Tillbaka
Topp