Salomon - MTN Lab Pjäxan Passar den en Marker Griffon 13 Bindning

Troctex

Ny medlem
Hej, jag har sökt och sökt men får ingen klarhet i om Salomon - MTN Lab pjäxan passar en Marker Griffon 13 bindning som jag köpte i mars iår.
Jag har fått dubbla budskap att pjäxan inte är kompatibel med några Alpinbindningar alls och på en annan sida står det att den är kompatibel med Alpinbindningar.
När vi jag ändå är igång är det någon annan som kört med just Salomon - MTN Lab pjäxan?
Hur funkar den för er? Är det något att rekommendera?

Lite snabbt google'ande så verkar det som 2017 års modell av Marker Griffon 13 ID är kompatibel, på samma sätt som Salomon Warden tex. Frågan är om din från mars är ID modellen då.
Tror inte den pjäxan funkar i klassiska alpinbindningar (iaf inte med bibehållen säkerhet, går kanske mosa in den och åka...).

Tror inte att jag har ID modellen
men om man har en tå justerare så borde det väl funka?
För problemet är väl gummit under pjäxan som gör att kommer upp för mycket så den inte passar?
Eller är jag helt ute och cyklar

Gamla griffon är bara gjord för att kunna justeras till varierande tjocklek på alpinpjäxor. Det är tjockleken på gummit under AT-pjäxor och sulans rundning (så man ska kunna gå med dem bättre) som gör att fronten kommer upp för mycket. Det kan ju såklart gå ändå utan den extra justeringsmån ID ger, men måste du pressa in pjäxan kommer bindningen snabbt gå sönder och inte kunna hålla kvar pjäxan som den ska (en polare körde så med sina turpjuck och numera några år gamla griffon).

Bindningen är ju bara ett halvår och använd endast 1gång, så tänker inte chansa och använda fel sorts pjäxa.

Hade det varit en äldre och mer använd bindning som skulle bytas inom snar framtid så hade jag kanske chansat men tack för informationen.
Finns det några andra fina pjäxor för topturer/Allmountin åkning,isåfall tipsa gärna.
Ligger mellan medel-avancerad

Jag har ett par MTN Lab och du vill väldigt gärna ha en bindning med slide-funktion för tådelen samt tillräcklig höjdjustering.
Jag har bara åkt pjäxorna i MTN-bidningen vilket fungerar toppen (se på faan!: P ) och i STH2 16.
STH'n är verkligen inte konstruerad för att fungera med MTN Lab, dels för höjden och dels för den gummerade och greppiga sulan. Dock går det att skruva upp höjden precis så mycket som behövs på STH'n så att de inte sitter i spänn. Dock är det minst sagt vanskligt med gummisula och en vanlig fast AFD. Jag har tyvärr äldre Guardian och inte Guardian MNC så jag borde nog se till att byta upp mig.

Så för att sammanfatta:
JA - det finns alpinbindningar som du kan åka i. Om de bara går att skruva upp tillräckligt.
Ska du åka i vanliga alpinbindningar? Nej, helst inte. Du vill ha en bindning med både höjdinställningen och glidande AFD-platta.

Jag bjuder på lite AFD-porr så här på fredagskvällen/natten!

Senast ändrad:
Troctex sa:
Bindningen är ju bara ett halvår och använd endast 1gång, så tänker inte chansa och använda fel sorts pjäxa.

Hade det varit en äldre och mer använd bindning som skulle bytas inom snar framtid så hade jag kanske chansat men tack för informationen.
Finns det några andra fina pjäxor för topturer/Allmountin åkning,isåfall tipsa gärna.
Salomon qst, Dalbello Lupo Carbon TI, Technica cochise, Technica zero g, Lange XT freetour, K2 pinnacle, atomic waymaker mm. Varenda tillverkare har väl turpjäxor runt 1,5-1,8kg. Mest likt MTN lab är väl kanske zero g.

Troctex sa:

Pjäxmodeller finns det ju gott om, men jag har svårt att se kopplingen mellan Griffon och toppturer.!?!

Blev lite fel,
skrev en sak och menade en annan, pist/allmountin ska det va.
Men om jag satsar på en pjäxa ska den helst väga under 1,8kg? Och ha flex 100+ eller ännu högre.
För har kollat in Salomon X PRO 100 som finns till 50% rabatt nära mig eller en x PRO 120 som jag egentligen är mer intresserad av men kostar 3000kr mer.
Båda sitter bra på foten

Hej jag har en annan fundering i nästan samma kategori!

Står å funderar mellan att köpa MTN Lab och Lange XT Freetour. Vilken det blir beror lite på pris och tillgänglighet. Dock är frågan:

-Funkar MTN lab som enda pjäxa när det för min del kommer handla om ungefär lika mkt turande på tech-bindning som i en alpinbindning (Jester ID,), eller kommer man slita en sko som MTN Lab fortare när den används i alpinbindningen? Varför jag frågar är att jag märkt med mina nuvarande Dynafit Mercury att plasten i tå och häldelens kanter känns lite rangligare/tunnare än på normala alpinpjäxor.

Tänkte därför om typ Lange XT130 Freetour kommer vara bättre lämpad som enda pjäxa när jag kommer köra lika mkt i Jester ID som mina dynafitbindningar? Eller är plasten i MTN Lab gjord att tåla mkt slit när de används utan techbindning?

eriC1 sa:

Står å funderar mellan att köpa MTN Lab och Lange XT Freetour. Vilken det blir beror lite på pris och tillgänglighet. Dock är frågan:

-Funkar MTN lab som enda pjäxa när det för min del kommer handla om ungefär lika mkt turande på tech-bindning som i en alpinbindning (Jester ID,), eller kommer man slita en sko som MTN Lab fortare när den används i alpinbindningen? Varför jag frågar är att jag märkt med mina nuvarande Dynafit Mercury att plasten i tå och häldelens kanter känns lite rangligare/tunnare än på normala alpinpjäxor.

Tänkte därför om typ Lange XT130 Freetour kommer vara bättre lämpad som enda pjäxa när jag kommer köra lika mkt i Jester ID som mina dynafitbindningar? Eller är plasten i MTN Lab gjord att tåla mkt slit när de används utan techbindning?
Om man resonerar så här:
Dynafit gör bara techbindningar, så kan förklara att de inte prioriterar hållbarhet i alpinbindningar lika mycket.
Salomon är helt nya med techbindningar, så chans att de prioriterar hållbarhet i alpinbindningar högre.
Eller gör jag det för lätt för mig?
Jag har ett par Scarpa Maestrale RS som jag kör i Dynafit och i Salomon Warden, inte märkt några problem. MTN Lab känns som en liknande pjäxa så jag skulle inte vara orolig.
Som i alla pjäxrådstrådar: köp det som passar dina fötter och/eller budget bäst! ;)

En intressant artikel i detta ämne. Lite annan vinkel men mycket matnyttigt.
http://pugski.com/new-sole-skiing/
Om man ska följa standarderna för Salomon pjucken i fråga bör man nog ha en MNC binding (eller tech naturligtvis). Sedan om det går trycka fast pjäxorna ändå lägger jag ingen värdering i.

eriC1 sa:
... eller kommer man slita en sko som MTN Lab fortare när den används i alpinbindningen? Varför jag frågar är att jag märkt med mina nuvarande Dynafit Mercury att plasten i tå och häldelens kanter känns lite rangligare/tunnare än på normala alpinpjäxor. ...
Tja, jag tror inte det kommer vara några problem. Visst, lätta pjäxor verkar slitas snabbare än gamla hederliga alpinpjäxor, men gör det så mycket? Morsan kör fortfarande sina Raichle från 80-talet, men man kanske inte behöver ha ett par som håller så länge? Man byter ju gärna inom ett par år ändå. Se till att ha en bindning som är gjord för tursulor så är du safe.

eriC1 sa:

Tjena,

har inte hunnit använda mina tillräckligt mkt för att kunna säga ngt om hållbarheten över tid. Huruvida den funkar som enda pjäxa råder det nog inte så mkt tvivel om givet att flera av de internationella åkarna kört MTN Lab som enda pjäxa sen den kom.

//Jens, tech rep Salomon/Atomic

Har kört en säsong med de i både tech och vanlig alpinbindning (ca 30-35 skiddagar på varje) och har inte märkt speciellt mycket slitage, ungefär som en vanlig alpinpjäxa.
Det som märks är att plasten mattas en del totalt sett, men så är det med alla lättare pjäxor. Mina Mercury som jag hade tidigare var ju som tofflor efter 1,5 säsong :)

Tillbaka
Topp