Salomon Pocket Rocket

larsed

Ny medlem
Salomon Pocket Rocket
Hej,, Vill så gärna ha hjälp med val ett par skidor.
var och kollade på skidor för ett tags sedan, och såg
dessa Salomon PR 185. Själv är jag 189 och har lite undringar till dessa..
Nån som vet hur de är i pisten/offpisten mm.
Skulle vart snällt om ni lämnade lite kommentarer så ni kan hjälpa mig.
Tror ni att PR 185 är för långa för mig om jag är 189??

MVH/ Victor

Salomon Pocket Rocket
Hej.

Jag använde mig av denna skida jan 2004. Körde 2v i mycket snö. Där funkade dom helt ok. I pisten är dom helt döda. Körde på 185 och jag är 175. Kan ju inte påstå att jag hände i parken.
När det hårdnar och det blir trångt är dom inte helt ok. Men ska du parka o köra puder är dom helt ok...

C

Salomon Pocket Rocket
Jag är själv 186 cm och väger in på 90 kg (bara muskler...;-)). Jag har kört några dagar på PR 185 i mycket skiftande förhållande. På mjukt underlag är de otroligt lättkörda och lekfulla. Svänger tre svängar där mina Monster 85 hinner med en! I mjuk pist går de riktigt bra på skär men är allt för vridmjuka för att hålla emot när det börjar gå fort på hårt underlag. Inget vidare som pistskida i våra Svenska fjällanläggningar (åtminstone inte om man väger + 75 kg).

Jag upplevde PR 185 cm som "korta", de kändes betydligt kortare än mina 186 cm Monster 85. Detta beror sannolikt på att de är mycket mjukare och att twintippen förkortar den effektiva längden med upp mot 10 cm. Är du normalviktig är inte 185 för långt!!!

Sammanfattningsvis. PR är en lekfull lättkörd skida i offpisten där den går som en dröm så länge det inte är allt för hårt. I pisten är den begränsad, men fungerar utmärkt så länge underlaget är hyggligt mjukt och hastigheterna inte allt för stora.

MVH/MM

Salomon Pocket Rocket
Pocket Rocket e väl en backcountryjibb-skida
funkar bra i puder men e inte så bra i pisten.duger i parken men kan va lite tunga.

Salomon Pocket Rocket
Jag körde ett par åk på 175 förra vintern. Den gjorde faktiskt inte bort sig i pisten el parken. Påminde lite o scratchen faktiskt (fatta vad skit jag kommer få för detta),lite halv tråkig men bra för att vara en bc skida. hyffsad i parken, ett plus för att stålkanterna är tjockare än teneightys och går inte därför av lika lätt på rails.

Men som sagt jag har bara åkt ett par gånger på dessa skidor.

Lycka till
//Fimpen

Salomon Pocket Rocket
- Längden är nog ok, de känns bra mycket kortare än vad de är, som någon sa.
Absolut INTE någon pistskida, bredden under foten gör att det blir oerhört långsamt och tråkigt där tycker jag men det finns säkert andra åsikter. Fråga dig själv var och hur mycket puder/park/pist du verkligen åker och satsa därefter, det är inte lätt att hitta en bra kompromiss.
PR passar helt klart bäst för de som är lite lättare.
Lycka till och prova mycket olika skidor.

Mvh Nicke

Tillbaka
Topp