Salomon qst 106 eller Atomic Bent Chetler 100?

JacobAgne

Medlem
Tja!
Vill köpa ett par nya lagg som allroudskidor som passar de flesta dagar. Dock mer inriktade på lössnö och backcountry men dom fortfarande funkar bra i pisten. Har tittat på atomic bent chetler 100 och salomon qst 106? Vad är era tankar? Vilken ska jag ha?
Tack för svar!

Om du inte åker park så skulle jag välja bort Bengt chetler i denna fråga! Det är en fantastisk skida för de som kör freestyle/freeride men inget vidare i pisten…(vilket den heller inte ska vara jättebra på). Hur mycket offpist kontra pist kör du? Qst 106 är en otroligt skön skida i backcountry/offpist, det känns som att man automatiskt blir en bättre åkare på den samtidigt som det hela tiden finns mer att ge. Nackdelen är dock att den är väldig fladdrig i pisten så beroende på hur mycket pist du åker kanske du även ska väga in en nordica enforcer 104 eller en Fischer ranger 102? Fischer kommer ju även med en ny 108 modell nu i februari som kanske kan vara intressant!

BC100 är väl inget utpräglad parkskida? Bara testat den i pist och lite bredvid och övervägde att köpa den som en alt-i-allo-skida. Jag upplevde den som väldigt kvick, bra flyt (de få svängarna jag fick) och väldigt bra bett i pisten med tanke på dess vikt och bredd. Den har dock en ganska odämpad känsla. Finns en hel del skrivet om den här om du söker...

BC100 är väl inget utpräglad parkskida? Bara testat den i pist och lite bredvid och övervägde att köpa den som en alt-i-allo-skida. Jag upplevde den som väldigt kvick, bra flyt (de få svängarna jag fick) och väldigt bra bett i pisten med tanke på dess vikt och bredd. Den har dock en ganska odämpad känsla. Finns en hel del skrivet om den här om du söker...
Instämmer, lite fel uttryckt av mig menar mer Bent chetler passar ypperligt för någon som kanske har hängt i park eller gillar freestyle och vill ta med sig det ut i offpisten. Kommer man från en mer pistbakgrund så finns det många andra bra alternativ!

Tillbaka
Topp