Salomon Rocker 122 onödigt komplement till 108:an?

• Trådstartare Trådstartare P3h
  • Start datum Start datum

P3h

Medlem
Funderar på om egenskaperna hos 122:orna är tillräckliga för som köp som komplement till mina 108:or?
Åker som mest i varierad terräng och inte så mycket i puder, men skulle gärna vilja ha något alternativ ibland. Är det värt att lägga stålar på dessa 122:or? Är det tillräckligt stor skillnad förutom midjan på laggen? Om jag fattat rätt så verkar det som att konstruktionen på 122:orna, dvs. uppbyggnaden är annorlunda...
Tacksam för åsikter om det finns.

Jag har för mig att det snarare var så att 108 och 122 var liknande i uppbyggnaden (lekfulla och mer twin-aktig) och att 105 och 115 liknade varandra mer (lite stabilare och direktionella). Jag skulle kanske försöka satsa på att ha lite större skillnad mellan skidorna, inte nödvändigtvis när det kommer till bredd men sett till karaktär. Något som är lite stabilare kanske?

Tja,
Läste lite om 122:orna, hittade lite fakta. Det är tydligen så att man har gjort den lättare. Den saknar bl.a. den titanförstärkning i främre delen, går inte lite lika långt fram. För att få fram mer lekfullhet verkar det som. Mina 108:or svarar rätt bra när det är mer packat osv. Jag är mer ute efter en skida som kommer till pass i mer snörika tillfällen, en variant som kompletterar en puderresa, klart för nästa säsong. :)
Känner dock att full-rocker kanske är mer rätt linje men kommer då alldeles för lite till användning generellt sätt senare. En camber under är väl att föredra...

Har både 108, 122 och Q115. 122 har mest blivit stående faktiskt, hade 108 samt 122 med mig till japan för 4 år sedan men använde 108orna (190 så 111) mest. Om du, som du skriver, åker mest varierad terräng så skulle jag nog jaga tag i 115 skidan, jag tycker det är en extremt kompetent skida oavsett före.
Annars verkar qst106 göra jobbet i de flesta fören för de flesta av salomons åkare, typiskt bra betyg i mina ögon.

Om 108:an är lekfull känns det lite bakvänt för mig att komplettera med en bredare skida som är mindre lekfull. Q115 går riktigt bra i pist och även i offpist men jag tyckte den saknade riktigt bra flyt i lössnö och den var mindre lekfull än vad jag trodde den skulle vara. Men många gillar den.

Säg till om du vill köpa ett par begagnade 115. Jag har kört på mina några år men inte riktigt blivit bekväm på dem. De går fint i pisten och fantastiskt flyt upplever jag. Surfar väldigt plant och fint i puder men den är lite för mjuk för mig så jag återgår till mina gamla Bibby och Q115 bara står i förrådet...

Tillbaka
Topp